AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Jeg lagde meg brød i brødbakemaskin i går. Tenkte å spise det til frokost, men innen da hadde skorpa blitt helt hard. Hva gjør dere med brødet fra brødbakemaskinen, hvis dere ikke spiser opp alt? Er det mulig å få det til å være sånn noenlunde dagen derpå? Anonymous poster hash: 0f203...c6a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Gjør akkurat det samme som med vanlig hjemmebakt brød vel? Hadde du det ikke i pose eller noe? Da vil brødet tørke litt og skorpa bli hard. Har i pose eller tuller evt inn i et baksteklede. Anonymous poster hash: 13b8d...70f
Hoppetaujenta Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 (endret) Jeg skjærer halvparten opp og fryser det, og den andre halvparten legges i en plastpose i kjøleskapet når brødet har blitt kaldt. Det trenger plast for å holde på fuktigheten. Mens det langsomt avkjøler seg, ligger det på rist på kjøkkenbenken og har et håndkle pakket rundt seg. Syns sånt brød smaker godt veldig lenge her i huset. Endret 10. januar 2014 av Hoppetaujenta
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 Jeg skjærer halvparten opp og fryser det, og den andre halvparten legges i en plastpose i kjøleskapet når brødet har blitt kaldt. Det trenger plast for å holde på fuktigheten. Mens det langsomt avkjøler seg, ligger det på rist på kjøkkenbenken og har et håndkle pakket rundt seg. Syns sånt brød smaker godt veldig lenge her i huset. Det holder seg fuktig enda lenger om du oppbevarer det i romtemperatur. Kaldere temperaturer gjør at det blir MYE fortere (5-6 ganger fortere anslår noen) tørt fordi stivelsesmolekylene ikke holder like godt på fuktigheten da.Anonymous poster hash: e9fbb...4bd
Hoppetaujenta Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Så da får en hver teste ut litt og finne ut av hva h*n synes er best.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 Joda, men at det blir tørrere er fakta, så jeg ville nok prøvd utenfor kjøleskapet først siden TS først og fremst spør om måter å unngå at det blir tørt på. Moren min baker noen veldig grove brød, og de oppbevarer hun i kjøleskap. (og det nytter ikke å fryse ned disse ferdig oppdelt i skiver, da faller de fra hverandre) Hun spiser ikke brød så ofte, så for henne er det viktigere at det ikke mugner. Og det tar jo lengre tid i kjøleskapet. Anonymous poster hash: e9fbb...4bd
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #7 Skrevet 10. januar 2014 Gjør akkurat det samme som med vanlig hjemmebakt brød vel? Hadde du det ikke i pose eller noe? Da vil brødet tørke litt og skorpa bli hard. Har i pose eller tuller evt inn i et baksteklede. Anonymous poster hash: 13b8d...70f Problemet er vel at man lager brødet for å spise det ferkt, men ikke kan legge det i pose før det er avkjølt, dermed gikk alt til helvete Det lå innpakket i håndkle, men det hjalp i veldig liten grad. Jeg skjærer halvparten opp og fryser det, og den andre halvparten legges i en plastpose i kjøleskapet når brødet har blitt kaldt. Det trenger plast for å holde på fuktigheten. Mens det langsomt avkjøler seg, ligger det på rist på kjøkkenbenken og har et håndkle pakket rundt seg. Syns sånt brød smaker godt veldig lenge her i huset. Takk for tips. Fryser du i skiver? Avkjølingen er ofte problemet, enten jeg lager brødet til frokost eller kveldsmat. Det blir jo ikke avkjølt før jeg skal i vei på jobb eller skal legge meg Anonymous poster hash: 0f203...c6a
Hoppetaujenta Skrevet 10. januar 2014 #8 Skrevet 10. januar 2014 Ja, jeg skjærer alltid brødet opp før jeg fryser det. Enklere å få det til å tine når en trenger det da.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #9 Skrevet 11. januar 2014 Baker brød på vanlig måte, men strax de er på rist like etter steking sprayer jeg et godt lag vann på skorpa, så tar jeg ett håndkle over, lar det være på 2-3 minutter, før jeg tar det av. Legger det på igjen når skorpa er "tørr" igjen, før jeg deler de og fryser de ned. Prøv det, da unngår du knallharde skorper, da blir de passe harde.Anonymous poster hash: 283de...fdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå