Gjest Lilleulv Skrevet 18. mai 2004 #1 Skrevet 18. mai 2004 Tror jeg må starte dette som en ny tråd hvis jeg skal få noen svar....: Jeg er en fattig student som etter å ha ønska meg bunad i mange år nå har bestemt meg for at jeg MÅ ha bunad!!!! Hvordan kan jeg få til å kjøpe meg en når jeg ikke er rik...? :oops: Ta opp lån? Kjøpe på avbetaling? Noen tips? Eller må jeg vente til jeg er ferdig å studere og i full jobb? Dvs flere år......... :cry:
Gjest Poirot Skrevet 18. mai 2004 #2 Skrevet 18. mai 2004 Ønske deg den til en bursdag/jul hvor du feirer rundt år. Da kan du få delt kostnadene over flere personer og anledninger. Sparer du litt selv også, så er den i boks.
Gjest Xavia Skrevet 18. mai 2004 #3 Skrevet 18. mai 2004 Jeg sparte i mange år før jeg hadde en komplett bunad. Ønska meg alltid ting til jul og bursdager. Tok faktisk ikke så lang tid som jeg hadde trodd.
Gjest Lilleulv Skrevet 18. mai 2004 #4 Skrevet 18. mai 2004 Hmmm ja Jeg kan jo ønske meg søljer og sko og sånn!! Skikkelig lyst på dette nå... Men så må jeg bare velge hvilken jeg skal ha da. er ikke så lett det heller...
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 18. mai 2004 #5 Skrevet 18. mai 2004 Til Nordlandsbunad, og sikkert til andre og, er det mulig å kjøpe pakker med tøy og garn til bunad, så dersom du kjenner noen som kan sy bunad for deg så kan du spare endel kr på det i stedet for å f.eks. kjøpe komplett bunad på Husfliden eller lign. Kan nok og være mulig å finne en pent brukt bunad.
tenker Skrevet 19. mai 2004 #6 Skrevet 19. mai 2004 Du kan også gå på kurs hos husfliden og sy bunaden selv! Jeg vet ikke hvor god du er til å sy, men jeg kjenner ei som gjorde dette. Hun hadde noe erfaring med broderi, men ikke all verden (og bunaden ble fin- fin, så ut akkurat som den "skulle"). Jeg forsto det slik at kursene er bra, og du får hjelp og oppfølging. Dessuten får du jo et helt spesielt forhold til bunaden hvis du har sydd den selv. :-)
Suzy Skrevet 19. mai 2004 #7 Skrevet 19. mai 2004 Jeg driver og sparer til bunad. Kjøper meg en og en plaggdel (jeg får den sydd fordi den er komplisert og kostbar) - og det er ikke noe problem.
Varja Skrevet 19. mai 2004 #8 Skrevet 19. mai 2004 Jeg fikk bunad til konfirmasjonen. Den hadde foreldrene mine kjøpt brukt av en dame som den var blitt for liten til til en brøkdel av hva en ny koster. Farmoren min sydde den om slik at den satt perfekt til meg (så helt ut som den var sydd til meg faktisk). Kanskje noe å prøve på? Averter etter en brukt en og få hjelp til å sy den om? Søljer fikk jeg i konfirmasjonsgaver. Hvis du ikke har noen slike fester forestående kan du finne noen som ikke er så dyre nå (kanskje i messing eller noe) og bytte dem ut med ekte vare etterhvert som du får bedre råd. Forkle, cape, riktig underskjørt, veske og belte med sølvbeslag har jeg fått etterhvert. (Capen sist når jeg ble 30). Oppdaget nå til 17. mai at bunaden slett ikke passer lenger. (Fødte en liten datter i februar). Men takket være at den var omsydd var det mye å gå på så jeg fikk sydd den pent ut faktisk. Håper å kunne sy den inn igjen til neste år da!
jordbær Skrevet 19. mai 2004 #9 Skrevet 19. mai 2004 På QXL får man ofte kjøpt komplette bunader BILLIG!
Gjest LoisLane Skrevet 20. mai 2004 #10 Skrevet 20. mai 2004 Jeg er en håndarbeidsdust, men er utrolig stolt av at jeg har brodert/ sydd deler av bunaden min selv. Hadde aldri gjort det hvis ikke snille bestemoren min hadde begynt å kjøpe stoff og brodergarn til meg. Har altså gjort litt sjøl (det aller enkleste), og kjøpt en og en del etterhvert.
liv Skrevet 20. mai 2004 #11 Skrevet 20. mai 2004 hadde jeg ikke hatt bunad skulle jeg meldt meg på kurs og lært meg å brodere bunad selv..
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2004 #12 Skrevet 21. mai 2004 På nøyaktig samme måte som man får råd til andre ting man ønsker seg..
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #13 Skrevet 23. mai 2006 Jeg fikk bunad til konfirmasjonen min og det ble gaven fra både foreldre og besteforeldre.... Silketørkle herfra, skjorte derfra og skjorte fra ett annet sted. Å ha bunad skal liksom være ett litt sånn evighetsprosjekt..... En kan få en ting om gangen...
brumma* Skrevet 23. mai 2006 #14 Skrevet 23. mai 2006 Jeg fikk bunaden min til konfirmasjonen. Den ble sydd der mammas familie kommer fra- til en mye billigere pris enn på husfliden her i Oslo. Hvis du skal kjøpe den ny og ferdig sydd, anbefaler jeg deg å sjekke husfliden der bunaden din kommer fra!
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #15 Skrevet 23. mai 2006 Ganske sykt når du tenker på det, at folk spytter ut $$$$$ på kopier av GAMLE PLAGG! Hadde det enda vært superlycra-hyperstretchable-neonfargede-romdrakter, kunne jeg skjønt det. Men når Bunader koster mange ganger så mye som våtdrakter til f.eks triatlon, da begynner jeg å lure. Seriøst, hvordan kunne budeier før i tida ha råd til å kle seg? Jeg mener, mange ser søte ut i bunader. Men spesielt rasjonelt er det ikke akkurat. Hvorfor skal det være så jævlig dyrt å få seg ei bluse, sko, kjole, og en sånn greie oventil? Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe meg bunad...
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #16 Skrevet 23. mai 2006 Det er som regel fullt mulig å ta litt om gangen ja. Kan du sy litt selv, er det også veldig koselig. Det finnes kurs for de aller fleste bunader, og her får du mye og god hjelp. Ikke nødvendig å være noen kløpper på forhånd, en positiv innstilling er det viktigste, og vær forberedt på at det er MYE arbeid. Men du verden så stolt man blir over å ha sydd sin egen bunad! Helt eller delvis... Kanskje du har noen i familien som er gode til å sy/brodere også? mor/søster/tante/bestemor? Jeg er akkurat ferdig med min bunad til 17. mai. Sydde litt og litt, - og var kjempestolt når jeg kunne iføre meg prakten!
Festus Skrevet 24. mai 2006 #17 Skrevet 24. mai 2006 (endret) Jeg kjøpte meg litt pø om pø. Først skjorta (kosta 5 000) av noen penger jeg fikk "uten grunn" av ei gammel tante. Syntes jeg burde bruke de til noe annet enn det "store svarte hullet". Så forkle, underkjole, vest og skjørt. Skoene trenger ikke koste mer enn et par-tre hundre, men må jo være gode å gå i for dine føtter. Sølje har jeg ikke ennå, men håper jeg kan kjøpe den til neste år - har brukt min lille barnesølje. Mansjettknapper har jeg heller ikke ennå, men kjøpte 4 fine tinnknapper, festa to og to sammen med tråd og bruker dem. Ingen som ser at det er juks (uten å kikke nærmere på det da...). Jeg sydde ingenting selv, da det kun er skjorta som har broderier. Resten av bunaden er også håndsydd, og det hadde jeg ikke anledning til å begynne med. Jeg bor 40 mil unna der et kurs kunne blitt holdt, så å pendle "hjem" hver uke for å gå på kurs var uaktuelt.. Ønsk deg penger til bunad til bursdager og jul, (evt gavekort på Husfliden) og bruk dem til det!! Lykke til! Ang velge bunad: det er jo vanlig å velge bunad fra det området man er fra selv, evt hvor mor/ far er fra, men som man har tilhørighet til... Ihvertfall har det vært slik.... og er det fortsatt i de strøkene jeg vanker.... Endret 24. mai 2006 av Festus
Veslejenta Skrevet 24. mai 2006 #18 Skrevet 24. mai 2006 Jeg setter av en tusenlapp hver måned, i tillegg til at jeg får igjen en del på skatten. Og så skal jeg ønske meg penger og smykker til bunaden til bursdag og jul. Er jeg heldig så har jeg bunad til neste 17. mai!
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #19 Skrevet 24. mai 2006 Finn en privatperson om du skal få den sydd til deg i det minste. Husfliden ol. er jo svindyre. Kan spare mange tusen bare på det.
Gjest Fruktfat Skrevet 25. mai 2006 #20 Skrevet 25. mai 2006 det går også an å kjøpe en brukt! (ser at dette var en veldig gammel tråd, men )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå