Justice Skrevet 18. mai 2004 #1 Del Skrevet 18. mai 2004 Klarer ikke å godta at jeg rett og slett ikke har grønne fingre.. jeg vil ha planter! Og jeg vil at de skal like meg! Sist nå så døde en "lettstelt" plante som jeg hadde hatt i et år (ny rekord). Jeg ble så lei meg, for den kostet 400 kr, og hadde så flott stamme.. Plutselig kastet den alle bladene, og barken virket som om den la seg i et lag utenpå selve stammen.. hva skjedde, noen som vet? Sykdom eller vanskjøttelse? Kaktuser klarer jeg å ha en stund, da. Men skulle gjerne hatt andre planter også! Gjør ikke saken bedre at jeg jobbet som ekstrahjelp i en blomsterbutikk et år, og virkelig burde klare dette.. Er alt håp ute for meg? Vet du om en plante jeg kan klare? Hva slags feller bør man unngå å gå i med grønne planter? Har du noen tips til en talentløs plantevenn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. mai 2004 #2 Del Skrevet 18. mai 2004 Fredslilje er det eneste jeg klarer å holde liv i. Og pelargonia. Alt annet dør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 18. mai 2004 #3 Del Skrevet 18. mai 2004 Pengeplante/pengetre klarer du ikke å ta livet av!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2004 #4 Del Skrevet 18. mai 2004 Sist nå så døde en "lettstelt" plante som jeg hadde hatt i et år (ny rekord). Jeg ble så lei meg, for den kostet 400 kr, og hadde så flott stamme.. Plutselig kastet den alle bladene, og barken virket som om den la seg i et lag utenpå selve stammen.. hva skjedde, noen som vet? Sykdom eller vanskjøttelse? Hvilken plante hadde du? Mitt beste råd: Kjøp en Zamioculcas, ta den med hjem og "glem" at den lever. Den trenger veldig lite lys og veldig lite vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 18. mai 2004 #5 Del Skrevet 18. mai 2004 Pengeplante/pengetre klarer du ikke å ta livet av!! Jeg klarer! Jeg klarer! 3 stk til og med!!! :-? Jeg sliter også med plante-død... :-( Vil også ha tips til planter som er hardføre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 18. mai 2004 #6 Del Skrevet 18. mai 2004 Kva for planter som toler di behandling godt kjem jo litt an på kva som er problemet ditt... Vatnar du for mykje eller for lite? Får plantene for lite lys, eller for mykje direkte sollys? Planter har veldig ulike eigenskapar. Planter eg har hatt leeeenge (og som er like fine etter at me har vore 2-3 veker på ferie og sånn) er aloe vera i ulike variantar, pengeplante, yukkapalme og ei anna palme (hugsar ikkje namnet), grønrennar (evt. striperennar). Vil du ha planter med fine blomar tåler ildtopp å vere relativt lenge utan vatn. Orkidè er heller ikkje vanskeleg, men kanskje litt 'lunefull'... Lukke til i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amber Skrevet 18. mai 2004 #7 Del Skrevet 18. mai 2004 Der jeg bodde før var det sinnsykt tørr luft inne i leiligheten, og alle plantene døde. Nå har vi flyttet, og de lever i beste velgående. Så det trenger ikke ha noe med deg å gjøre (ikke helt din feil iallefall). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 18. mai 2004 #8 Del Skrevet 18. mai 2004 Pengeplante/pengetre klarer du ikke å ta livet av!! Å jo da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 18. mai 2004 #9 Del Skrevet 18. mai 2004 Leilgheten vår er full av planter, ser nesten ut som en jungel... Jeg putter oppi en "haug med vann" ca. en gang i uka, og de vokser og trives noe helt fantastisk. Aner virkelig ikke hvordan jeg får det til, det er helt sikkert noe med huset her også.. Hus fra 1928 som er litt trekkfult i vinduene... Uansett, jeg har en centimetertykk skive med oasis i bunnen på alle pottene, tror det har en god del å si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bauche Skrevet 18. mai 2004 #10 Del Skrevet 18. mai 2004 Der jeg bodde før døde alle plantene mine som bare det. Leide da en sokkelleilighet som var temmelig rå..problemet da var at plantene mine ikke tørka ut, men ble litt muggen istedetfor (grøss)...utenom "sjømannstrøst" og "vandrende jøde" (men om dette er slike interne familienavn, vet ikke jeg) Nå bor jeg i leilighet med mye sol på ettermiddagen (tror den er nesten sydvendt)(sola kommer ca klokka 1300) - Og plutselig kommer plantene som bare det! Det er tydelig at sola spiller en stor rolle! Kanskje du kjøper planter som ikke passer til leilighetens beliggenhet?...Nå setter jeg bare plantene i vinduet om de ser litt pjusk ut... Faktisk så har jeg gode erfaringer med orkideer også!...Bestemora mi gir dem et eggeglass med vann i uka! (en liten sermoni i seg selv ) Bare la dem stå i lyset, så blomstrer de kjempelenge!..og de er virkelig fine også..(og kan være ganske billige på obs og plantasjen og sånn) Ellers kan du kapitulere og kjøpe uekte blomster :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justice Skrevet 19. mai 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 19. mai 2004 Det var zamioculkas jeg nettopp tok livet av.. Leiligheten er i 1. etg, og har lite direkte lys. Ganske trekkfull også, det er i en gammel bygård. Orkidè døde også nettopp, selv om det så ut som om den skulle overleve og blomstre på nytt :-? Kanskje jeg må se fram til evig liv i kaktusland.. pengetre har jeg heller ikke prøvd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2004 #12 Del Skrevet 19. mai 2004 Det var zamioculkas jeg nettopp tok livet av.. En Zamioculcas må glemmes, eller i hvert fall nesten. Det eneste jeg vet som tar knekken på den er for mye vann og minusgrader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 19. mai 2004 #13 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg ar en utrolig seiglivet og hurtigvoskende plante, men jeg aner ikke hva den heter. Den er en hengeplante, og baksiden av bladene er lilla. Noen som vet hva den heter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 19. mai 2004 #14 Del Skrevet 19. mai 2004 Vi har en bl.a. indisk dvergfiken som har overlevd omtrent hva det skal være. I tillegg er den utrolig flott å se på. Kanskje det er noe for deg? De fleste husplanter dør faktisk av overvanning og ikke for lite vanning. Det beste er å skape en rutine når det gjelder vanningen. Jeg gjør det fast hver søndag etter frokost, glemmer det aldri, og plantene mine vokser og trives. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2004 #15 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg ar en utrolig seiglivet og hurtigvoskende plante' date=' men jeg aner ikke hva den heter. Den er en hengeplante, og baksiden av bladene er lilla. Noen som vet hva den heter?[/quote'] Høres ut som en Tradescantia, Vandrejøde på norsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå