Gå til innhold

planlegge bosted med tanke på barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

vi har funnet den perfekte tomten -for oss. Den ligger sentralt til, gode solforhold, skjermet for innkik, stor plen, og gaavstand til jobb, butikk, barnehage og bosted. Vi har IKKE køpt tomten enda, men er godt inne i planleggingsfasen og i kontakt med flere byggefirma. I går kveld fikk jeg ikke sove. Området tomten er pa virker litt "voksen". Jeg begynte uroe meg for at det ikke er noen nyetablerte i området. At våre fremtige barn ikke får noen leke med i nærheten. Det blir jo grunn til flytte vekk fra området igjen? Vi har ingen barn fra før. Dette er vanskelig. Er det en plass jeg kan finne ut hvor alle nyetablerte i denne byen bor? Ringe kommunen?

Anonymous poster hash: c4e53...3b7

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Er det et veldig voksent nabolag kan det jo være at det blir utskiftninger der etterhvert.

For et par år siden hadde vi nesten bare gamle pensjonister i nabolaget, men de har enten flyttet i leilighet, eller dødd, og nå er det mange nyinnflyttede banefamilier.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts. I nabolagsprofilen står det at 86% av boligene er over 20 år. Dvs. At det er mange middelaldrene med voksne barn? Samtidig er 45% i området barnefamilier. Men hva betyr det? Er de i 10 årsalderen i dag hjelper det ikke oss som får vårt første barn om kanskje 1-2 år. Uææ tror jeg tenker meg ihjel. Stort valg

Anonymous poster hash: c4e53...3b7

Skrevet

Jeg ville helt ærlig ikke tenkt på hvor mange barn det er i området. Da jeg og mine søsken vokste opp hadde vi 1 annen barnefamilie i samme gate som oss, og det var heller ingen andre barn i området. De andre barna i gata hadde vi i visse perioder ett lite vennskap med, men stort sett var vi erkefiender. Vi gikk heller ikke på samme trinn som noen av dem. De flyttet vekk da vi fortsatt var ganske små, og jeg har aldri savnet å ha flere barn i nærområdet.

Det jeg derimot hadde stor glede av var selskapet jeg hadde i mine småsøsken, og i barnehagealder hadde jeg ikke behov for mer enn det. Og en annen ting er at når det er gangavstand mellom hjem, barnehage og skole gjør at det er lettere å invitere venner på besøk. Broren min har venner som må ta buss for å komme seg hjem, og de er ofte med broren min hjem etter skolen mens de venter på bussen. Det viktigste er altså de vennene man har gjennom barnehagen, skolen og fritidsaktiviteter.

• Liker 1
Skrevet

Har dere sjekket reguleringsplanene til kommunen? Kanskje på sikt planlagt mye utbygging?

Når det er et voksent boområde, så kan det tyde på ungene har flyttet hjemmefra. Mange av de selger da, og kjøper leilighet. Barnefamilier vil ha hus.

Hos meg er forholdet omvendt. Det er et ungt miljø, jeg er voksen i forhold til mange.

Kjenner ingen

Anonymous poster hash: 9afb0...c37
Skrevet

Google folka på adressene v.der dere kjøper, og sjekk alderen deres på skattelistene etterpå. Da finner dere ut nøyaktig hvor mange par det er i nærheten på samme alder som dere, og som mest sannsynlig har/vil få barn på samme alder. (Nei, det tar ikke SÅ lang tid ;) )

Anonymous poster hash: 5e777...d74

Skrevet

Jeg ville sjekket hvem de nærmeste naboene var, i hvert fall... Både ved googling og ved å kjøre dit og granske nabolaget. Men det viktigste for meg ville vært at tomten ikke ligger rett ved veier med 50-sone eller veier der folk kjører for fort selv om det er 30(feks rette strekninger og veier folk bruker som snarvei i rushen). En lekeplass eller annen møteplass i nærheten, og gangavstand til skolen er også noe som teller positivt.

Vi bodde i hus før, som manglet disse tingene som et nevnt over. Det var nesten ingen barn i nærheten heller, og dermed få potensielle venner for oss voksne i nærheten. De fleste naboene var over 50.

Vi endte med å flytte når vi fikk barn, og flyttet til leilighet i et bilfritt nabolag. Her er det masse lekekamerater rett utenfor, og sommerstid er det alltid noen ute å leke med. Det er nesten så det blir litt for mange barn, så med mindre demografien endrer seg etter hvert så flytter vi nok når barna blir større. Noen steder kan bli FOR barnevennlige;)

• Liker 1
Skrevet

Å google naboene gjorde vi og før vi flyttet sist, det var gull verdt. Flere steder var det bare 70 åringer som bodde og et sted vi holdt på å kjøpe er jeg såååå glad vi ikke gjorde. Noen jeg kjenner kjøpte det og angrer nå. Det er bare gamlinger, det tar flere år før barna har glede av hverandre.

Vi har masse glede i naboene, både barna og de voksne. Min 2 åring kan løpe rundt og leke med nabobarna nesten uten tilsyn. De voksne kan ha sosialt liv og drikke vin på terrassen med babycall selv om man er bundet til hjemmet med små barn. Vi er mer sammen med naboene enn vennene, det er gull verdt!!

Anonymous poster hash: f32c9...176

Skrevet

Du skriver at det er gåavstand til barnehage, da vil det antageligvis være barnefamilier i området? Hva med barneskole, er det i nærheten? Hvis det i nabolagsprofilen står at 45 % er barnefamilier ville jeg lagt bekymringene til side.

• Liker 1
Skrevet

Husk også at unger nå ikke bare ringer på døra og spør ungene som bor der om å bli med ut. Nå skal alt planlegges og avtales, så det å bo i samme gate som mange barn på samme alder er ikke like viktig som før!

Anonymous poster hash: 9fce9...a9f
Skrevet

Vi bor også i et "voksent" nabolag. Dvs. i den veien vi bor er det nesten bare pensjonister og middelaldrende. Men det må jeg si jeg har tenkt lite på. Det ene er at det har vært to dødsfall her blant de eldre det siste året, og det ene huset er overtatt av et par med små barn. For det andre, husker jeg selv at jeg lekte litt med barn i gata før jeg begynte på skolen, men fra skolealder, var vi bare sammen med klassekamerater, og syklet heller dit enn å besøke nabobarna. Jeg ville nok ikke bosatt meg veldig langt unna andre barn, hvis det ble sånn at mitt barn bodde veldig langt unna alle andre i klassen. Men så lenge det fins barn innen en viss avstand, ville jeg ikke hatt som krav at det måtte være flust av jevnaldrende i samme gate. Men det kommer kanskje an på hvor mange venner man har med barn selv. For oss er det mer naturlig å leke med venners barn foreløpig, selv om vi må kjøre dit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...