Gå til innhold

ny katt i hus (2 mnd. mindre enn "gamle"pus)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er helt ny her inne så mulig jeg har gjort en feil med å opprette en ny tråd - men fant ingen som besvarte mine spm.

Jeg og min mann fikk i går katt nr. 2. Hun er ei skjønn lita snelle på 3 mnd. Vi har en annen nydelig katt fra før som er drøye 5 mnd. Vi har valgt å ha de som innekatter, da vi har lest oss opp og ser at både vetrinærer og andre dyrekjennere konkluderer med at dette ikke er "dyreplageri" så lenge de får nok stimuli. Og det får de i mengder. Uansett, her er spm:
Katt 1 (den "gamle") hveser og knurrer mot den nye katten. I dag har hun attpåtil begynt å angripe litt i form av å "daske" den nye pusen med klørne ute... Katt 2 (den nye) er rolig, helt trygg på meg og min mann og søker veldig kontakt med katt 1. Jeg har gitt de hvert sitt teritorium, der katt 1 har både do, mat og vann i stua og katt 2 har dp, mat og vann på badet. Det jeg lurer på er om jeg skalstenge katt 2 inne på badet, i såfall - hvor lenge? og hvor lang tid tar det før katt 1 er komfortabel med katt 2? Katt 1 er egentlig verdens skjønneste katt som er utrolig sosial og kosete. Mulig jeg var vedig naiv, men trodde oppriktig ikke dette skulle bli et problem... Lurer også på om det er noen aktiviteter vi kan gjøre slik at de bli tryggere, og da spesielt slik at katt 1 blir tryggere og skjønner at vi fortsatt er veldig glad i henne? Har latt de spise tunfisk sammen, og da begynte de i hver sin ende av rommet før - sakte men sikkert - de til slutt spiste av samme tallerken. Men da helt plutselig begynte katt 1 og knurre og hvese...

Setter pris på alle svar! men vær vennlig å besvar det jeg spør om, og ikke legg ut unødvendige kommentarer på at de er innekatter. Har som nevnt snakket med vetrinær og undersøkt nøye før vi falt på dette valget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang tid det tar før de blir trygge på hverandre, er vanskelig å si. Kanskje de ikke lærer å tåle hverandre i det hele tatt, dessverre, men det er sannsynlig at de gjør det. I forhold til å stenge den ene katten inne, så er det vanskelig å si om det er "best". Det kan være en mulighet for at de skal bli mer nysgjerrig på hverandre, men det kan også gjøre at det tar lenger tid før de blir kjent med hverandre. Det er helt vanlig at de i startfasen kanskje ikke er så snille med hverandre når de ikke kjenner hverandre fra før, bare vente å se hvordan det går.

AnonymBruker
Skrevet

Litt fresing og knurring er helt naturlig. Spising av samme tallerken etter 1 dag, det er for meg å gå veldig fort frem! Jeg ville nok tatt det litt mer gradvis i starten.

En ting du kunne prøve er å adskille dem ved å sette en dør på gløtt med en avis under sånn at døra ikke kan åpnes mer enn 3-4 cm. Sånn kan du gjerne ha det i et par dager, også hvis du ikke er hjemme. Da kan de bli kjent ved å lukte og se hverandre, samtidig som begge kan trekke seg tilbake om de ønsker det.

Anonymous poster hash: 5db49...1cf
Skrevet

Takk for svar! Skal prøve det med døra :) Er så mye forskjellige tips som blir gitt på de ulike kanter av nettet, som er helt motsigende. Så er så usikker! Katt 1 er ikke grei i det hele tatt, men Katt 2 er i det minste trygg og nyskjerrige og virker ikke redd, men hun underkaster seg Katt 1 med en gang. Er dette et godt tegn?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Skal prøve det med døra :) Er så mye forskjellige tips som blir gitt på de ulike kanter av nettet, som er helt motsigende. Så er så usikker! Katt 1 er ikke grei i det hele tatt, men Katt 2 er i det minste trygg og nyskjerrige og virker ikke redd, men hun underkaster seg Katt 1 med en gang. Er dette et godt tegn?

At Katt 2 underkaster seg er jo bedre enn alternativet (slossing). Det viktigste sånn jeg ser det er at Katt 1 ikke presses for mye i starten, da tror jeg det kan ta litt lengre tid å etablere et godt forhold. Med Katt 2 litt halv-adskilt på badet kommer det nok til å bedres ganske raskt. Tror dette kommer til å gå kjempefint, de er begge unge og det er enda veldig tidlig. :)

Anonymous poster hash: 5db49...1cf

Gjest Ozelot
Skrevet

Katt 1 viser bare hvor grensene går og hvem som er sjefen. Det samme skjedde med min hankatt på 6 år da det kom en ny på et par måneder. Gi dem litt tid til å ordne opp seg i mellom, så går det nok bra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...