Gå til innhold

Dame blir mobbet på jobben fordi hun er singel, barnløs og assistent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte nylig i en jobb som pleieassisten på sykehjem. og jeg har allerede lagt merke til en dame som er 33 år som blir mobbet fordi hun er singel og barnløs, og fordi hun ikke har utdannelse.

De eldre kollegene våre, spesielt to damer på nærmere 60 år, er veldig negative og nedlatende mot henne. Og når hun ikke er tilstede, slenger de mye drit om henne.

Jeg syns det er veldig ekkelt å høre på, men jeg sier ingenting siden jeg er ny og ikke kjenner noen så godt enda.

Jeg syns også det er ekkelt fordi jeg er like gammel som denne 33-år gamle damen, og jeg er også singel, barnløs og uten utdannelse.

De andre på vår alder har kjæreste, samboer/mann og/eller barn, og de som er i 20-årene jobber bare, eller de jobber ved siden av studiene.

Alle på jobben tror jeg er i 20-årene også, og har liksom ikke sånne forventninger til meg som til de som er nærmere 30, om dere skjønner?

Jeg er egentlig veldig redd for at de skal finne ut hvor gammel jeg er, for jeg orker ikke at de skal begynne å mobbe meg også.

Hva kan gjøres? Hva mener dere?

Anonymous poster hash: edf1f...a34
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skrev ikke du en tråd om dette for en time siden også?

Anonymous poster hash: 19d6e...ec4
  • Liker 1
Skrevet

Herregud, tenk å la seg bli mobbet av to inntørkede kjerringer som snart går av med pensjon.

Snakk med jenta som blir mobbet du og vis at du støtter henne. Så lar du skrukkefjesene holde på med sitt.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Skrev ikke du en tråd om dette for en time siden også?

Anonymous poster hash: 19d6e...ec4

Ja, men ingen svarte, og jeg tenkte jeg kanskje jeg skrev i feil emne, Passer vel bedre her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med de som mobber hvis du tør, de er jo hekser alikvel så du trenger ikke dem som venner.

Hvis du ikke tør eller det ikke funker tar du det opp med verneombudet, hvis det passer seg, eller sjefen din. Det er ganske strenge regler for mobbing på arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: 33511...3e1
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, tenk å la seg bli mobbet av to inntørkede kjerringer som snart går av med pensjon.

Snakk med jenta som blir mobbet du og vis at du støtter henne. Så lar du skrukkefjesene holde på med sitt.

Lar seg bli mobbet? Mener du at det er hennes skyld?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med de som mobber hvis du tør, de er jo hekser alikvel så du trenger ikke dem som venner.

Hvis du ikke tør eller det ikke funker tar du det opp med verneombudet, hvis det passer seg, eller sjefen din. Det er ganske strenge regler for mobbing på arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: 33511...3e1

Ja, men jeg er veldig ny, så føler ikke for å ta helt av enda...

Jeg tenker at denne dama må prate med sjefen sin selv, men det er veldig slitsomt å være vitne til..

• Liker 1
Skrevet

Du kaller det å støtte en kollega mot mobbere for "å ta helt av"?

Snakk om å være veik.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kaller det å støtte en kollega mot mobbere for "å ta helt av"?

Snakk om å være veik.

Jeg kjenner ikke henne, så derfor syns jeg det er vanskelig! Jeg kjenner egentlig ingen siden jeg begynte i januar...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk kan sitte og se/høre på mobbing uten å bryte inn. Hvis du vet at dette ikke er "kameratslig erting" og en intern greie de har mellom seg, men vet at hun bli lei seg av det, så må du si ifra at dette er uakseptabelt. Skjønner ikke at det at du er ny skal ha noe å si.

Anonymous poster hash: 17ca3...b12
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk kan sitte og se/høre på mobbing uten å bryte inn. Hvis du vet at dette ikke er "kameratslig erting" og en intern greie de har mellom seg, men vet at hun bli lei seg av det, så må du si ifra at dette er uakseptabelt. Skjønner ikke at det at du er ny skal ha noe å si.

Anonymous poster hash: 17ca3...b12

Det er da ikke min skyld at hun blir mobbet! Har jobbet der i 1 uke, og det virker ikke som om noen andre griper inn heller. Har blitt mobbet ganske mye, og legger fort merke til dette, og er livredd for å bli mobbet selv. Orker ikke det.

Jeg tenker at jeg heller ikke kan bry meg, og hun må jo selv gå å prate med sjefen?

Det eneste jeg kan gjøre er vel å prate med sjefen og høre hva hun sier, men kanskje ikke denne dama ønsker at jeg skal bry meg?

Skrevet

Jeg har opplevd å stå midt i mobbedrama selv. Valgte å gjøre noe med det selvom det kunne gå utover meg selv. Har blitt mobbet selv i mange år, gjennom nesten hele skolegangen min, og vet hvor vondt det er.

Jeg viste personen at jg støttet han og fortalte at disse folkene snakket stygt bak ryggen hans. Det ble selvsagt plukket opp av en av mobberne så jeg fikk en liten støkk ved at denne mobberen ble sur på meg og prøvde å ødelegge arbeidsdagen min. Ble slengt inn i veggen av denne personen mens jeg stod med kunder, det var ufint.

Jeg fortalte også mobberne hva jeg syntes om drittslenginga dems.

Selvom det gikk litt utover meg så angrer jeg ikke på at jeg sa ifra. Skulle ønske noen gjorde det for meg da jeg ble mobbet. Mobbeofferet fikk iallefall føle at han ikke var helt alene og mobberne fikk litt å tenke over

• Liker 7
Skrevet

Personen som ble mobbet var veldig ny i jobben sin (hadde vært der litt lengre enn meg) og jeg hadde ikke vært det mange ukene

• Liker 2
Skrevet

Her er det en som ser at noen blir mobbet/baksnakket og vil gjøre noe med det.

Unødvendig å gi henne tyn.

Jeg skjønner godt at hun vil trå forsiktig når hun er helt ny i jobben. Og selv om man ikke vil være venner med folk tjener man lite på å gjøre seg til uvenner med noen.

TS:

Vet du at den andre 30-åringen opplever dette som mobbing og tar det til seg? Vet det kan være vanskelig å svare på, men du har gjerne gjort deg opp et inntrykk av hvilken type person dette er.

Jeg tror rådene om å gå til et verneombud eller sjef og be de følge litt med på situasjonen er en grei ting å gjøre.

• Liker 8
Skrevet

Gjør det enkelt, ta med deg en liten båndopptager når kjerringene setter i gang eller bruk opptaksfunksjonen på mobilen. Da har du bevis hvis det er så ille som du beskriver.

Så går du til sjefen din og lar han/henne høre.

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det enkelt, ta med deg en liten båndopptager når kjerringene setter i gang eller bruk opptaksfunksjonen på mobilen. Da har du bevis hvis det er så ille som du beskriver.

Så går du til sjefen din og lar han/henne høre.

Signerer denne. Hvorfor er det så få som bruker denne muligheten? Nei, det er sannsynligvis ikke bevis i rettssaker uten samtykke om opptak, men det holder ofte lenge til å overbevise en sjef eller verneombud at det skjer noe på arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: 144df...eb0

Skrevet

Jeg hadde sagt fra at jeg ikke er interessert i å høre dem snakke dritt om noen bak ryggen på folk. Har de et problem med vedkommende, får de ta det opp direkte med denne personen.

Ellers hadde jeg ved en passende anledning spurt den som blir mobbet hvordan denne har det. Ofte kan det å vite at noen andre ser det samme og også oppfatter at mobbing foregår, være nok til å selv klare å ta tak i problemet. Ofte, hvis det er nedlatenhet og beskyldninger, kan man begynne å stille spørsmål ved om det bare er en selv som oppfatter alt i verste mening. Da er det godt å ha noen som støtte, selv om de ikke nødvendigvis tar kampen i plenum.

• Liker 7
Gjest Reza08
Skrevet

Som vitne her, bør du absolutt gripe inn. Du trenger ikke å gå direkte til disse kjerringene, du kan f.eks ta saken høyere opp i systemet, eller ta opp en situasjon på lydopptakk som noen sa over her. Uansett tror jeg det kan være godt for denne damen å få vite at noen bryr seg, og ikke bare snur ryggen til, som mange andre gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår at du FØRST snakker med personen som blir mobbet. Si at du har lagt merke til at de gamle damene er nedlatende og snakker stygt om henne, og at du syns det er dårlig gjort. Da gir du henne en sjanse til å fortelle sin side av saken, kanskje hun ikke vil snakke om det, men mest sannsynlig vil hun sette pris på din støtte. videre kan dere ta det opp med sjef eller tillitsvalgt, om hun ønsker det selv.

Anonymous poster hash: 621d7...9f8
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...