Gå til innhold

Etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt mors etternavn som mellomnavn, og fars etternavn som etternavn. Likevel liker jeg mors etternavn best, da jeg på en måte synes dette er finere. Har lenge tenkt på å skifte slik at jeg bruker mors etternavn som etternavn. Hva tenker dere om det? Er det litt sært, og tror dere far vil bli skuffet over at jeg gjør det?

Har også tenkt på en ting til i forhold til eventuelle barn i framtiden. Vil gjerne at barnet mitt skal ha ett av mine navn som mellom- eller etternavn. Har også her tenkt på å "føre videre" mors etternavn. Vil dette virke rart, hvis jeg selv fortsatt bare har det som mellomnavn?

Er ute etter andre menneskers oppfatning av dette, hehe ;)

Anonymous poster hash: c813e...20e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt mors etternavn som mellomnavn, og fars etternavn som etternavn. Likevel liker jeg mors etternavn best, da jeg på en måte synes dette er finere. Har lenge tenkt på å skifte slik at jeg bruker mors etternavn som etternavn. Hva tenker dere om det? Er det litt sært, og tror dere far vil bli skuffet over at jeg gjør det?

Har også tenkt på en ting til i forhold til eventuelle barn i framtiden. Vil gjerne at barnet mitt skal ha ett av mine navn som mellom- eller etternavn. Har også her tenkt på å "føre videre" mors etternavn. Vil dette virke rart, hvis jeg selv fortsatt bare har det som mellomnavn?

Er ute etter andre menneskers oppfatning av dette, hehe ;)

Anonymous poster hash: c813e...20e

De fleste jeg kjenner som har harr mellomnavn etternavn har byttet slik at barna får mellomnavn nyttetternavn. Så det du skisserer er veldig normalt.

Anonymous poster hash: 1d177...f77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert negativt på det. Og siden du tenker å føre ditt mors etternavn videre til dine eventuelle fremtidige barn så er det jo like greit å bytte navn nå. Jeg kan desverre ikke vite sikkert om din far blir skuffet eller ei. Jeg vet ikke hvordan det gikk for seg da dine foreldre ble enige om ditt navn, om det var han eller hun som bestemte mest, eller om de var like enige. Det viktigste er jo hva du foretrekker.

Jeg har barn nå. Det har mitt gamle etternavn som sitt mellomnavn (ja, jeg vet det egentlig er feil ift navneregler på mellom-og etternavn), også har det meg og min manns felles etternavn som sitt etternavn. Altså, jeg har min mors og fars felles etternavn som mitt mellomnavn.

Anonymous poster hash: e3f4e...ab4
AnonymBruker
Skrevet

Etternavn kan være en grei måte å vise slektskap på.

En venninne heter mellomnavn etternavn, hvor mellomnavnet er fra morens etternavn og etternavnet er farens. Hun har to barn med to fedre, de heter mellomnavn etternavn fra far1 og mellomnavn etternavn fra far 2.

Så du kan føre din mors etternavn videre selv om du bare har det som mellomnavn.

Anonymous poster hash: c5523...1b3
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg nevneverdig om et av barna ville byttet bort "mitt" etternavn, om de hadde hatt det.

Skrevet

Jeg er den siste i slekten som har mitt. Ja, og ungene da. Skiftet til mitt fødenavn, mors etternavn, da jeg var gammel nok. Viktigere å føre det videre enn å ha et teit -sen navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...