AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Jeg planlegger en ukes ferie i Lofoten til sommeren, men er usikker på hvor jeg bør dra. Hvilke steder i Lofoten bør man besøke? Er det noen som har tips til overnattingssteder? Aktiviteter? Anonymous poster hash: 6bf64...df8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 Planlegger også tur til Lofoten til sommeren, så tips tas imot med åpne armer! Anonymous poster hash: b1dbd...31a
Havbris Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 (endret) Vi hadde en uke I Lofoten i fjor sommer og det var en helt fantastisk uke - hadde virkelig ikke forestilt meg hvor storstilt naturen er på disse øyene. Vi bodde i en rorbu på Vestvågøy, og hadde bil tilgjengelig. Verdt å få med seg turen til Å og Reine og Lofoten Design/glasshytta i Vikten. . Vi dro også nordover og fikk med oss både Henningsvær, Kabelvår og Svolvær, og endte opp i et lite fiskevær som heter Stø, helt nord på Langøya, der vi dagen etter var med på hvalsafari: http://www.arcticwhaletours.no/safari En utrolig flott uke med masse inntrykk. Anbefaler dere å leie ei rorbu når dere først skal til Lofoten. Men det er sikkert noen lokalkjente som kan gi bedre råd enn meg som tross alt er søring Endret 9. januar 2014 av Havbris
G_25 Skrevet 9. januar 2014 #4 Skrevet 9. januar 2014 Enig med Havbris. Lofoten er helt sjef. Ta med dykkerutstyr....
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #5 Skrevet 9. januar 2014 Jeg har fått anbefalt å besøke Å av andre, så det står på planen. Hvordan finner vi rorbuer til leie? Har du Havbris kanskje noen å anbefale? Jeg regner med at det kan være lurt å booke en god stund før ferietida. Anonymous poster hash: 6bf64...df8
Havbris Skrevet 9. januar 2014 #6 Skrevet 9. januar 2014 Her finner dere en del info: http://www.visitlofoten.com/ Dessuten er det bare å google rorbu og dere finner en haug med muligheter, Lofoten er full av rorbuer. Kikk litt på kart over Lofoten før dere booker.
Havbris Skrevet 9. januar 2014 #7 Skrevet 9. januar 2014 Kan også anbefale å dra til et sted som heter Eggum, der Snøhetta har designet en storstilt rasteplass. Utrolig vakkert! http://snohetta.com/project/98-eggum-tourist-route 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #8 Skrevet 9. januar 2014 Om dere er interessert i historie - http://www.lofotr.no/ Anonymous poster hash: feed6...65e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #9 Skrevet 9. januar 2014 Statles rorbuer i Mortsund er bra. Kan brukes som utgangspunkt for sightseeing på Vestvågøy. Surfing på Unstad bør prøves! Spis på Himmel og Havn på Ballstad. Bruk også noen dager i vest, ta inn på Sakrisøy rorbuer, spis fiskekaker på den lokale fiskebutikken og ta ferga inn Reinefjorden, hvor dere kan gå av i Kirkefjorden og gå over til Bunesstranda, en av de vakreste strendene som finnes. Å er også verdt å se, gammelt fiskevær som er et levende museum (samme greia som Nusfjord, bortsett fra at man ikke trenger å betale for å få lov til å komme inn i bygda). Ta dere tid til å kjøre litt rundt, og stopp der dere ser ting dere blir nysgjerrige på Anonymous poster hash: 14e9f...63b
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #10 Skrevet 9. januar 2014 Tusen takk for mange fine tips. Sitter her og drømmer meg bort Anonymous poster hash: 6bf64...df8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #11 Skrevet 9. januar 2014 Jeg elsker Lofoten, er der vel et par ganger i året :-) Støtter opp om Eggum, det er en av de fineste plassene jeg har vært. Parker bilen og spaser utover til kunstverket (og gjerne lengre) - det er utrolig vakkert der. Kan også gå rundt til Unstad, der er det også fantastisk. :-) Ellers trives jeg godt i Svolvær/Kabelvåg. Anonymous poster hash: 0b98e...c55
Havbris Skrevet 9. januar 2014 #12 Skrevet 9. januar 2014 Jeg elsker Lofoten, er der vel et par ganger i året :-) Støtter opp om Eggum, det er en av de fineste plassene jeg har vært. Parker bilen og spaser utover til kunstverket (og gjerne lengre) - det er utrolig vakkert der. Kan også gå rundt til Unstad, der er det også fantastisk. :-) Ellers trives jeg godt i Svolvær/Kabelvåg. Anonymous poster hash: 0b98e...c55 Enig. Men desverre har en kafeeeier på Eggum ødelagt rasteplassen som Snøhetta designet. Det har kommet til en stygg platting inne i amfiet, det var satt opp partytelt der og en campingvogn. Hele amfiet var blitt stygt. Vi tok bilder og sendte til Snøhetta som har tatt affære. Det er utrolig vakkert i det området.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #13 Skrevet 9. januar 2014 Å, og rafting i Trollfjorden er gøy etterpå kan dere ta en bedre lunsj på Bacalao mens dere har utsikt over havna i Svolvær. Henningsvær kan også være fint hvis dere føler for å bare rusle rundt og kikke i rare butikker, og stoppe for kaffe på koselige små kafeer innimellom. Karl Erik Harr har også et fint galleri der, hvis dere liker kunsten hans. Og hvis dere vil ha fisk tilberedt på utsøkt måte, må deer stoppe på Johnsens ferskvare på Leknes, de tilpasser hele tiden menyen etter hva som er best av sesongens varer, og har nyydelig mat.Anonymous poster hash: 14e9f...63b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #14 Skrevet 11. januar 2014 Jeg har jobbet med turister i svolvær tre sommere på rad, i tillegg til at jeg er født og oppvokst der. Først og fremst ville jeg tatt en tur til vikingmuseet på borg og til Henningsvær. Om dere er i svolvær, så MÅ dere dra på rib. Det er utrolig gøy, og en fin måte og se ting på. En ganske stiv pris, men verdt hver krone. De kjører inn til trollfjorden blant annet, og dere får se havørner på veldig nært hold. Ellers så ville jeg tatt en fjelltur. Om dere ikke er bandt til å gå i fjellet og ikke vil bruke hele dagen, anbefaler jeg tjeldbergtind. Det er en kjempeflott utsikt, og du ser utover både svolvær og kabelvåg. Og du trenger ikke fjellsko og sånt, kunn joggesko Når det gjelder mat burde dere dra på bryggerikaia i svolvær. Det er vanvittig god mat, men veldig populært så bestill plass på forhånd. Ellers får dere antakeligvis ikke bord. Det ligger på svinøya, og når dere er der ville jeg også tatt en tur utover svinøya til tørrfiskgjellene. Det er ganske kult. Når det gjelder overnatting i svolvær ville jeg gått for Thon eller rica. Og bestill i god tid, det blir fort fult. Styr unna best western og Lofoten summer hotel, det er slumhoteller og du får ikke det du betaler for. (Hotellene der er fullbooket om sommeren, så de dårlige hotellene kan ta en høy pris fordi folk er desperate). Vestfjord er et ok alternativ, bedre enn noen og dårligere enn andre.Anonymous poster hash: dc203...a38
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #15 Skrevet 11. januar 2014 Jeg kan virkelig anbefale en tur fra Å og inn mot Leknes. Det er en helt stoslått natur! Jeg er fra Lofoten, men flyttet vekk for noen år siden. Tok ca 4 år fra jeg dro til jeg kom tilbake på besøk og naturen tok pusten fra meg når vi kjørte fra Moskenes til Leknes! Det er virkelig helt nydelig. Ellers kan jeg anbefale det å bo i rorbue framfor hotell. Rorbuer finner du overalt, og med en uke til rådighet ville jeg hatt hovedbase på Vestvågøy halvparten av tiden og i Vågan resten av tiden. Begge er flotte utgangspunkt for videre utflukter mot mindre plasser som er koselige og spesielle. Henningsvær, Reine, Borge, Gimsøy, Eggum, Å, osv.. Dere plukker nok opp tips underveis! Og de fleste steder har koselige kafeer for å ta seg en kopp kaffe. Men om dere velger å bo på samme sted i en uke (blir jo mindre stress da for å slippe å flytte alle tingene), så er ikke det noe problem. Beregn god tid til kjøring (slik får dere også sett øyene da) og dere kommer dere rundt overalt. Jeg kan også anbefale Statles rorbuer i Mortsund! Synes det er koselig der Jeg syns rorbuer er ganske dyrt egentlig, men absolutt svært koselig. Ta med noen gode brettspill til kveldene kanskje Ellers kan jeg anbefale campingen i Rolvsfjorden, der er det flott natur og fine muligheter for gode fjellturer. Dessuten er det ikke sååå langt å kjøre til f.eks Stamsund, Leknes eller Gimsøy. Det er flere veier å velge mellom for å komme seg steder. F.eks om dere bor ikke så langt unna Leknes og har tenkt dere en tur mot Svolvær, så kan dere kjøre Valbergsveien den ene strekningen og velge å kjøre rundt Borge på hjemveien. Da kan dere stikke innom Eggum og vikingmuseet på Borg på turen hjem (begge disse to er virkelig til å anbefale!). Utelivet er ikke noe å skryte av.. Eeeh, jeg er ganske usikker på om det er noen uteplasser igjen der. Det er uansett ikke det dere er ute etter når dere legger ut på tur der oppe regner jeg med. Ta en øl på en pub el.l og dere kommer LETT i snakk med folket der. De fleste er rimelig snakkesalige! I Lofoten er det beste man kan gjøre å utnytte naturen. Det er lagt opp flotte muligheter til fjellturer omtrent overalt, og hvor man "på toppen" får en ufattelig utsikt til vakker natur. Det finnes flere ting å oppleve der som dykketurer, hvalsafari, surfing, fisking, golf i midnattsolen, osv osv. Ta kontakt med en lokal guide, eller for så vidt er det bare å komme i snakk med lokalbefolkningen f.eks snakk med de som jobber på butikker(helst de små krambuene). De kan sikker anbefale mye intressant! Ta en tur å besøk en av de flotte hvite sandstrendene, de finnes det mange av i Lofoten. Vannet er ikke akkurat det varmeste, men det går ann å bade der om sommeren. Bare det å kjøre forbi og se strendene på rekke og rad er jo nydelig i seg selv. Ellers så MÅ dere leie bil når dere er i Lofoten. Det er klin umulig å komme seg fram der (uansett hvor du er) om dere ikke har bil. Det går IKKE busser der (eller joda, en gang hver andre eller tredje time eller noe sånt, men ikke noe å dra på utflukter med). Vær svært obs på små og dårlige veier flere steder, kjør saaaakte. Ellers er det utrolig mange bobilturister som kjører sakte rundt der på sommeren, de tar gjerne hele veien så forbikjøring er umulig. Spesielt mange tyskere faktisk, uten at jeg vet hvorfor. Det er også en del gårder igjen der oppe og det er ikke unaturlig å bli stoppet på veien pga en saue eller geiteflokk må komme seg av gårde. Det er merkelige dyr, de slår seg gjerne ned midt på veien. Da er det bare å stoppe bilen og prøve å tute, og funker ikke det så gå ut av bilen og jag dyrene unna veien. De hører som regel på deg:) Gudene skal vite at jeg mange ganger har kommet over tyske bobilturister som står fast fordi geiteflokken har lagt seg på veien og tyskerne ikke aner hvordan de skal komme seg forbi! Kos dere! Det er mye fint å se der oppe Ps. Lofoten er mye fiskevær, og dere blir vant til fiskelukta etterhvert. Tørrfisklukta er spesiell, og du kjenner den godt når dere kjører forbi hjellene med vinduet åpent. Forresten blir dere også vant til lukta av tang og fjære, den kan være intens iblant, men steng igjen bilvinduet så går det bra:) Anonymous poster hash: 879ce...420
reiseglad Skrevet 11. januar 2014 #16 Skrevet 11. januar 2014 Jeg har jobbet med turister i svolvær tre sommere på rad, i tillegg til at jeg er født og oppvokst der. Først og fremst ville jeg tatt en tur til vikingmuseet på borg og til Henningsvær. Om dere er i svolvær, så MÅ dere dra på rib. Det er utrolig gøy, og en fin måte og se ting på. En ganske stiv pris, men verdt hver krone. De kjører inn til trollfjorden blant annet, og dere får se havørner på veldig nært hold. Ellers så ville jeg tatt en fjelltur. Om dere ikke er bandt til å gå i fjellet og ikke vil bruke hele dagen, anbefaler jeg tjeldbergtind. Det er en kjempeflott utsikt, og du ser utover både svolvær og kabelvåg. Og du trenger ikke fjellsko og sånt, kunn joggesko Når det gjelder mat burde dere dra på bryggerikaia i svolvær. Det er vanvittig god mat, men veldig populært så bestill plass på forhånd. Ellers får dere antakeligvis ikke bord. Det ligger på svinøya, og når dere er der ville jeg også tatt en tur utover svinøya til tørrfiskgjellene. Det er ganske kult. Når det gjelder overnatting i svolvær ville jeg gått for Thon eller rica. Og bestill i god tid, det blir fort fult. Styr unna best western og Lofoten summer hotel, det er slumhoteller og du får ikke det du betaler for. (Hotellene der er fullbooket om sommeren, så de dårlige hotellene kan ta en høy pris fordi folk er desperate). Vestfjord er et ok alternativ, bedre enn noen og dårligere enn andre.Anonymous poster hash: dc203...a38 Synes vel ikke hoteller i Lofoten generelt er mye å skryte av. Helt generelle uten snev av autentisk innhold. Rådene om å leie rorbu vil jeg også støtte. Hamnøy eller Sakrisøy er mine favoritter. Reine er også fantastisk, ta skyssbåten innover Kirkfjorden og nyt dagen på Bunesstrand. Sist sommer var jeg der en vakker sommerdag, og språket rundt meg var på italiensk, tysk, fransk, svensk, engelsk og dansk, knapt noe norsk å høre. Elsker også det lille dukkemuseet på Sakrisøy! Ellers er der flotte galleri og utsalgssteder for lokal håndtverk "overalt". Spis fiskesuppe hos Maren Anna, kjøp glasskunst på Vikten, besøk snodige Sund, gå på alle fjelltoppene du finner som er trygge å gå på. Flotte muligheter for buldring eller klatring. Præstengbrygga i Kabelvåg har verdens beste kvalkjøtt, besøk Hauklandsstranda og gå opp på fjellet en snartur. Surfingen på Unstad er super når forholdene er der! (Kallestranda? Hysj, ikke si det til noen....)Ta med liggeunderlag og sovepose, og overnatt ute i guds frie natur, sola skinner hele døgnet. Dykker du? Verdens beste dykking, garantert! Har prøvd både Rødehavet, Australia, Asia (Thailand og Bali), og eventyret under vann i Lofoten er fantastisk! Liker du deg ikke under vann, kan du leie kajakk og kose deg i havoverflata. Total avkobling! Er ikke fra Lofoten, nei, men har feriert der minst 15 år, og bodd der ett års tid.
Fiol Skrevet 13. januar 2014 #17 Skrevet 13. januar 2014 Jeg var også på biltur i Lofoten to uker forrige sommer, og det var en utrolig flott ferie! Å reise med bil gir deg gode muligheter til å kjøre innom alle de små plassene som er nevnt over. Vi lå for det meste i telt, både på campingplasser og ute i det fri - en billig og idyllisk måte å feriere på bare været holder seg. Om dere liker å gå turer i fjellet, er det utrolig mange flotte steder å gå til på beina - men det trenger ikke å være mer enn 1-3 timers turer. Kvalvika var en utrolig vakker "sydenstrand"-lagune der man trenger en times tid for å gå fra veien. Stien er skiltet, så det er ingen problem å finne det. Her gikk det beitende sauer og bortsett fra en gjeng finske surfere med telt, var det nesten ingen der! Et annet sted jeg vil anbefale er Yttersand. Der fikk vi en superflott utsikt utover en hvit strand, og fjellene som strekker seg både innover og utover. ( Du kan se bilder her: http://www.hamacareise.com/bilferie-norge/topptur-lofoten/ ) Ha en kjempeflott tur, så får vi krysse fingrene for at været blir bra
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #18 Skrevet 15. januar 2014 Lofoten er helt fantastisk! Jeg ville nok bodd på rorbuer jeg og, som på Mortsund eller på Ballstad Aktiviteter: - Fisking - Havhørnsafari - Borg museum (viking) - Himmel og havn. Enkel og fin cafè på Ballstad, men gammeldags interiør, ligger på kaia og superkoselig! - Surfing på Unstad - fjelltur, lite kan måle seg med den utsikten. - Gå turer i naturen - Dra til Eggum for å se midnattsola Osv osv Er fra Lofoten, så bare å spørre om dere skulle lure på noe annet :-) Anonymous poster hash: fe018...799
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #19 Skrevet 15. januar 2014 Dere er herlige. Tusen takk for all infoen. Jeg kommer nok med flere spørsmål etter hvert Anonymous poster hash: 6bf64...df8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #20 Skrevet 2. februar 2014 Hei! Som mange allerede har sagt, rorbu er definitivt det beste (eneste?) alternativet for sommerferie i Lofoten. Det er også lurt å ha hovedbasen i vest, det vil si Ballstad, Nusfjord, Reine/Å i allefall mestparten av tiden. Personlig anbefaler jeg Nusfjord og Reine, men det er veldig lurt å leie bil da bussforholdene ikke er til å skryte av. Ved å stasjonere dere i vest ligger dere midt i Lofoten, og har kort vei til alt; også til dagsturer til Vågan (Svolvær/Kabelvåg/Henningsvær) for rib, fjellturer, kafeen Bacalao etc. Men det er langt flere plasser å dra til i Vest. Midtnattssolen er en grunn alene for å velge Vest, som nevnt er Eggum perfekt. Stranda på Ramberg er også herlig. Her finner dere også hytter til utleie (Ramberg Gjestegård) rett over stranden, med utsikt rett mot sola klokken 00. Herlig. Hilsen ei ekte Lofottorsk! Anonymous poster hash: ebb35...2e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå