Belima Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Problemet er at jeg overhodet ikke har peiling på hvor mange MB jeg bør velge. Kommer ikke til å bruke FB eller mail, men til å bla litt i aviser, sjekke værmelding og ha mulighet til å sjekke "ting" jeg lurer på ved behov. Ringer lite, men sender noe sms og mms. Noen forslag?
-Jiinxs- Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 (endret) Jeg ville begynt med 1GB hos TalkMore (199.-). Du får ikke noe økt kostnader om du bruker mer enn 1 GB de setter bare ned farten og om det ikke er nok så kan du gå opp til 5GB for 299.- Og det er ingen bindingstid hos Talkmore, men det er vel kanskje andre steder som også tilbyr. Ryddet i henhold til reglene. Tekola, mod. Endret 13. januar 2014 av Tekola 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Problemet er at jeg overhodet ikke har peiling på hvor mange MB jeg bør velge. Kommer ikke til å bruke FB eller mail, men til å bla litt i aviser, sjekke værmelding og ha mulighet til å sjekke "ting" jeg lurer på ved behov. Ringer lite, men sender noe sms og mms. Noen forslag? Når du sier "bla litt i aviser" er det hver dag eller sånn en gang iblandt når du kjeder deg på buss/tog eller noe? Selv har jeg overlevd lenge på 800mb/mnd uten noen store problemer. Har oppgradert til 3000mb pr mnd, så kan jeg laste ned filer osv fra mailen uten å tenke på å overskride grensen. Ring/sms trenger man jo ikke tenke på lenger føler jeg, "alle" har jo inkludert så mange minutter og SMS du vil. Rundt 1000mb/1GB holder i massevis hvis du bare bruker nettet sporadisk. tror de regner sånn ca 1mb pr internett-side du åpner, kommer litt ann på innholdet. Anonymous poster hash: 0dc79...903
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2014 #4 Skrevet 9. januar 2014 Jeg har sjakkmatt ekstra til 299. Da er det 5G på dataplanen, noe som er for lite, synes jeg.
Belima Skrevet 9. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2014 Nyttig informasjon fra dere. Kan kanskje bli en gang om dagen at jeg sjekker og oppdaterer været. Stort sett bruker jeg PC'n når jeg er hjemme. Oppdaget da jeg fikk ny mobil at jeg ikke har trådløst modem, så jeg burde også finne en løsning som ikke er for dyr der. Til anonym som har oppgradert til 3000 mb. Hvilket selskap har du?
Lutetium 71 Skrevet 9. januar 2014 #6 Skrevet 9. januar 2014 Nyttig informasjon fra dere. Kan kanskje bli en gang om dagen at jeg sjekker og oppdaterer været. Stort sett bruker jeg PC'n når jeg er hjemme. Oppdaget da jeg fikk ny mobil at jeg ikke har trådløst modem, så jeg burde også finne en løsning som ikke er for dyr der. Til anonym som har oppgradert til 3000 mb. Hvilket selskap har du? Da kjøper du deg en trådløs ruter, og bruker den når du er hjemme. Når mobilen er innen rekkevidde av det trådløse hjemmenettet ditt, vil den bare bruke det, og da trenger du nesten ingenting utenom (om du er litt påpasselig).
Belima Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2014 Noen som kan anbefale meg en trådløs router? Sjekket siden Lutetium 71 viste til og de er jo i alle prisklasser. Hvilken pris bør jeg velge og hva er forskjellen på routere da?
-Jiinxs- Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Noen som kan anbefale meg en trådløs router? Sjekket siden Lutetium 71 viste til og de er jo i alle prisklasser. Hvilken pris bør jeg velge og hva er forskjellen på routere da? Personlig så ville jeg ikke brukt mer enn 500.- på en router og til den prisen vil jeg tro at du får en veldig kurrant router. Jeg har kun brukt Linksys og tror det var denne jeg brukte da, eller en eldre versjon. Nå er jeg ingen ekspert på routere, men slik jeg har forstått det så er forskjellen på routerene. Datakjedeprotokolll: xxx : Kanskje det er enheten som kan kobles opp til routeren? Ikke helt sikker / Eller frekvensen de sender på? Frekvensbånd: 2,4 GHz - 5 GHz : Usikker på om det har noe med styrken på signalet den sender ut. Dataoverføringshastighet: xxx : Det sier vel seg selv, det er vel hastigheten på hvor raskt den sender data. Krypteringsalgoritme: WPA, WPA2 osv: Slik at folk ikke kan snoke på ditt nett. Veldig løst sagt hehe. Endret 12. januar 2014 av -Leon-
Aviendha Skrevet 12. januar 2014 #9 Skrevet 12. januar 2014 OneCalls folkepakke er veldig grei Har vel 1000 MB i mnd, samt 1000 sms/mms og ringeminutter, for 199 i mnd. 2
neon_sun Skrevet 12. januar 2014 #10 Skrevet 12. januar 2014 Jeg chess til 199 kr pr mnd, med 1 gb inkl og bruker det sjeldent opp. Har riktignok trådløs nett hjemme, men bruker endel datatrafikk når jeg er på jobb, ute ovs. En ekstra fordel at man ringer gratis til norden.
Belima Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2014 Tusen takk alle sammen for hjelp. Det har vært nyttig og lærerikt for en dame på 60+. Går for forslaget til -Leon- angående router. Ser det er flere gode forslag til mobilab. Siden jeg nå får router hjemme, så blir ikke behovet så stort for mange MB til mobilen etter det jeg nå har lært. "Noen" sier det bare er dumme folk som er inne på sånne sider som jeg er på nå. Tenk så feil de tar!
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #12 Skrevet 12. januar 2014 Har Djuice, 199 i mnd og får ikke brukt opp en femtedel engang. Vurderer å prøve billigere abonement til mitt lave forbruk. Noen som har testet ut billigere utgaver? Anonymous poster hash: e9b50...817
Gjest Tekola Skrevet 13. januar 2014 #13 Skrevet 13. januar 2014 Ryddet i henhold til reglene. Du kan ikke poste innlegg som inneholder: Reklame og annonsering for varer og tjenester også når disse er gratis. Du kan heller ikke spre affiliatelenker eller lignende. Å lenke til sin private blogg er ok hvis lenken har relevans til tråden. Tekola, mod.
Klatt Skrevet 13. januar 2014 #14 Skrevet 13. januar 2014 Ville nok personlig gått for Djuice sitt Nonstop M. http://www.djuice.no/abonnement/priser/#nonstopM Greit å kunne forholde seg til hvilken som helst elektronikkjede dersom du trenger hjelp med noe (Talkmore, Onecall, Chess er kun å få tak i via internett/epost/telefon, trenger man f.eks nytt simkort ved kjøp av ny telefon eller defekt simkort, så må dette fås i posten. Djuice er basically Telenor, så alle som selger Telenor-produkter kan også gi deg hjelp med Djuice-abonnement. Veldig greit. Dessuten er de helt like på priser og trafikk som de nevnte operatørene. De er også direkte på Telenor sin nett, som definitivt er landsledende på dekning.
Gjest Ciegus Skrevet 13. januar 2014 #15 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har 200 mb i måneden (koster meg 49,-) og bruker ikke det opp i løpet av måneden. Surfer på mobilnettet kanskje... 3-4 timer i uka og litt til? Så jeg hadde nok vurdert abonnement utifra hvor mye sms du skal sende så du ikke trenger å betale mye for masse mobildata du ikke bruker.
petterm Skrevet 13. januar 2014 #16 Skrevet 13. januar 2014 Noen som kan anbefale meg en trådløs router? Sjekket siden Lutetium 71 viste til og de er jo i alle prisklasser. Hvilken pris bør jeg velge og hva er forskjellen på routere da? Trådløse routere kan støtte forskjellige protokoller for overføring av data til PCen. De mest aktuelle protokollene er 802.11 b/g eller n. De fleste enheter støtter 802.11 b/g, mens nyere utstyr også støtter 802.11n. 802.11n er betydelig raskere. Ser at noen rutere bare støtter 802.11n, og da er du avhengig av at PC og/eller telefon støtter det samme! Det hjelper ikke med kjempehastighet på det trådløse nettet ditt hvis internettlinja de er treig. :-) Er nok litt forskjell på ruterne hvor enkle de er å sette opp, men de fleste i din prisklasser er jo beregna på "vanlige" brukere. Jeg kjøpte en Jensen ruter til sønnen min for litt siden og den var ganske grei å sette opp. Tror sikkerheten stort sett er god nok til hjemmebruk, men viktig at du faktisk setter en nettverksnøkkel så ikke alle bare kan koble seg på nettet ditt.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #17 Skrevet 13. januar 2014 Klatt Jeg har Onecall og da jeg byttet til Smartphone kunne jeg hente nytt simkort hos Narvesen. Bare ment som en opplysning. Anonymous poster hash: 5a219...37b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #18 Skrevet 13. januar 2014 petterm: Har ikke fått kjøpt enda. Ikke det at jeg forsto det tekniske, men det kan være greit å spørre om det når jeg skal handle. Takk skal du ha for info. Anonymous poster hash: 5a219...37b
Klatt Skrevet 14. januar 2014 #19 Skrevet 14. januar 2014 Klatt Jeg har Onecall og da jeg byttet til Smartphone kunne jeg hente nytt simkort hos Narvesen. Bare ment som en opplysning. Anonymous poster hash: 5a219...37b Huh, det visste jeg faktisk ikke. Ser det nå. Takk!
Snowblind Skrevet 14. januar 2014 #20 Skrevet 14. januar 2014 Jeg har one call (full pakke). 298 i mnd. Da er det fri sms, mms, minutter og 5000 mb data. Jeg hadde folkepakka før, men da fikk jeg plutselig regninger opp i 500-600 kr, så jeg syns det var verdt å betale hundre kr ekstra for mye mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå