Gå til innhold

Flytte utenlands og konsekvenser ved åmiste medlemskapet i folketrygden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å flytte utenlands for en periode, ikke for å studere eller jobbe for norsk arbeidsgiver, og som jeg har forstått ut i fra informasjonen på nav sine sider mister man medlemskapet i folketrygden umiddelbart hvis man mottar lønnsinntekt i utlandet og ikke jobber for norsk arbeidsgiver, eller hvis man oppholder seg mer enn ett år i utlandet. I og for seg er ikke dette det verste, for jeg skjønner jo at man da må ordne seg med forsikringer som dekker deg i det landet du oppholder deg i.

Men det som virkelig skremmer meg voldsomt er det faktum at når du returnerer til Norge tar det visstnok tre år å opparbeide seg de rettighetene man hadde i folketrygden før man forlot Norge. Det vil si at slik som jeg forstår det dersom man kommer tilbake og begynner å jobbe i et år og så plutselig er uheldig og blir ufør har du ingen rettigheter i folketrygden. Og dersom man blir syk og må legges inn på sykehus må man betale kostnaden selv.

Er det virkelig slik? Er det noen som har erfaring med denne problemstillingen? Råd eller advarsler? Skulle gjerne tegnet masse forsikringer som f.eks. uføreforsikring hos et forsikringsselskap i Norge, men som det virker gjelder forsikringene kun dersom man er medlem i folketrygden, og da er man jo like langt?

Hvordan tør folk ta sjansen på å flytte utenlands? Tenker da ikke på studenter som studerer utenlands for de er jo fremdeles medlem i folketrygden eller de som bor mindre enn et år i utlandet.

Anonymous poster hash: 086ad...6cf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal utenlands nå som praktikant på ambassade. Da mister man medlemsskapet, men jeg har søkt om utvidet medlemsskap til Nav internasjonalt. Sjekk om du kan gjøre det?

Anonymous poster hash: eeb5f...217

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket opp dette, men dessverre er det ikke mulig for meg da jeg ikke faller inn under noen av de gruppene som kan gjøre det.

"For enkelte arbeidstakere gjelder det spesielle regler som gir mulighet for frivillig medlemskap. Dette gjelder for eksempel for ansatte i utenrikstjenesten og forsvaret, au pair, praktikanter og bistandsarbeidere og andre i frivillig arbeid. Se egne veiledninger for disse gruppene, eller sjekk generelle betingelser for frivillig medlemskap."

Men takk for svar og lykke til som praktikant i utlandet! :)

Anonymous poster hash: 086ad...6cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...