AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 Min datter går 4. klasse og får av og til med seg suppe på skolen. Da pleier jeg å legge ved en grov skive/rundstykke med tynt lag smør til å dyppe/spise ved siden av. Får hun tomatsuppe så pleier jeg å legge med et egg også. Må nevnes at et er hjemmelagde supper som er sunne! Men dette sier læreren ikke er lov. Vet det er tatt opp på foreldremøter osv. at barna ikke skal ha med usunn mat, middagsrester som må varmes osv. Men datteren min liker suppen kald, så da bør det jo gå fint? Hvorfor er ikke middagsrester lov? Skjønner hvis det er snakk om pizza og annet usunt... Har dere noen kommentarer som jeg kan bruke når jeg snakker med læreren? Det er jo ikke snakk om hver dag, kanskje 1 gang annenhver uke. Er jo greit med litt variasjon. Har suppen i en sikker boks også, så det blir ikke gris. Anonymous poster hash: 5cb24...6bc 5
Gjest s@nd Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 1. det blir ikke gris av det 2. det er sunt, og lager ikke lukt siden hun liker suppen kald Kommer ikke på noe mer. Synd at det ikke er lov... 8
strawberry Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Dette virker jo kjempemerkelig, spør du meg! Hadde skjønt det dersom det var usunn mat. Er jo sannsynligvis mye mer næringsrikt enn en brødskive med ei osteskive på! 18
Barcelone Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Rareste jeg har hørt at man ikke skal kunne ha med middagsrester på skolen. Hjemmelaget mat er da som oftes sunt. Selv pizza. Har ingen barn, men her i huset lager jeg ofte pizza med grovt mel og rent kjøtt. Hadde helt klart sendt det med barnet på skolen. Hadde rett og slett bedt læreren å passe sine egne saker. Makan hva man skal legge seg opp i! 31
levelivet Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 Guri malla, galskap. Har du spurt om hvorfor? 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Når de sier at middagsrester ikke er lov, så er ikke middagsrester lov eller annen type "middagsmat". Du kan jo spørre hvorfor? Anonymous poster hash: 39bb7...45f 8
minister-mio Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor er det ikke lov? Regner med skolen har sagt noe om det. 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Hvorfor er det så vanskelig å bare sende med vanlig skolemat da? Det har da vært det normale i maaaaange år, så skulle tro det var "bra nok" nå også, eller? Suppa kan hun vel spise da hun kommer hjem? Anonymous poster hash: b25c1...a69 23
altflyter Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Det er så tåpelig. Jeg har en venninne som er lærer på barneskoletrinnet, og der har skolen en generell regel på at ingen har lov til å ha med seg "fancy" mat, for da blir de andre misunnelig. Jeg syntes personlig at det er det mest latterlige argumentet noen kan komme med. Barn må jo før eller siden lære seg at verden ikke er rettferdig. En annen ting som er rart, er at i klassen til venninnen min, får de ikke lov til å spise sjokoladepålegg pga sukkeret. Da er det merkelig at brunost og syltetøy er lov... Det er jo så godt som samme sukkerinnhold! Huff. Jeg blir nesten provosert. Hvorfor skal ikke datteren din få lov til å spise det du sender med henne? Har du spurt om hun kan gi deg et konkret svar på hvorfor det er sånn? Ps. Det er ikke venninnen min som har bestemt dette. Hun forstår ikke reglene selv... 41
Anglofil Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Høres merkelig ut, du bør spørre hvorfor det er slik. Helt ærlig mener jeg at dette egentlig ikke er noe skolen har noe med, med mindre det dreier seg om elever som til stadighet mangler matpakke og derfor går sulten hele dagen, eller barn som generelt spiser så til de grader usunt at det blir helseskadelig for barnet (i form av at lærer viser sin bekymring). Men utover dette mener jeg man bør bruke "normalt sunt bondevett". Jeg synes det skal være lov å ha sjokoladekake i matpakke hvis barnet har bursdag, og jeg synes det er helt greit å ha med seg middagsrester. Jeg synes disse forbudene begynner å bli mer og mer tåpelige. Det blir rett og slett hysterisk. Merkelig at jeg overlevde barneskolen i det hele tatt, med tanke på at det aldri var noen slike forbud. Mvh Yvonne 27
Draenei Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Jeg synes det er bra at middagsmat ikke er lov på skolen. Spesielt på barneskolen. Jeg tror det kan skape et skille mellom de som har foreldre som har penger/tid/ork til å sende med rester eller lage egen varm lunsj til ungene - og de som ikke har. Såklart små barn blir misunnelige på de som får varm mat, mens de selv bare har tørre brødskiver. Jeg synes ikke det er noe vits i å lage større forskjeller på elevene enn man må. I tillegg tenker jeg på lukt, for det lukter nok ikke spesielt godt i et lite klasserom der det spises mange forskjellige middager samtidig. For ikke å snakke om at barneskolebarn kan være uheldige å grise med maten sin, og det er verre å tørke opp suppe enn brødsmuler. 27
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #12 Skrevet 8. januar 2014 Det er vel heller mere det skal være likt for alle barn. De er såpass små enda at det kan bli misunnelse for de barna som aldri får med seg noe ekstra godt å spise enn brødskiver. Det kan være derfor de har den regelen. Anonymous poster hash: b24a9...5d8 6
Populært innlegg lulle Skrevet 8. januar 2014 Populært innlegg #13 Skrevet 8. januar 2014 Jeg synes det er bra at middagsmat ikke er lov på skolen. Spesielt på barneskolen. Jeg tror det kan skape et skille mellom de som har foreldre som har penger/tid/ork til å sende med rester eller lage egen varm lunsj til ungene - og de som ikke har. Såklart små barn blir misunnelige på de som får varm mat, mens de selv bare har tørre brødskiver. Jeg synes ikke det er noe vits i å lage større forskjeller på elevene enn man må. I tillegg tenker jeg på lukt, for det lukter nok ikke spesielt godt i et lite klasserom der det spises mange forskjellige middager samtidig. For ikke å snakke om at barneskolebarn kan være uheldige å grise med maten sin, og det er verre å tørke opp suppe enn brødsmuler. Jeg er helt uenig i deg på alle punkt. Er av den oppfatningen av at barn må lære at det er forskjeller. De må også lære å akseptere lukter. Du beskriver en type foreldreholdning jeg tar avstand fra. Curlingforeldre tror jeg de kalles, og etter min mening skaper de mye styr og sårbare barn. 61
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #14 Skrevet 8. januar 2014 Jeg er helt uenig i deg på alle punkt. Er av den oppfatningen av at barn må lære at det er forskjeller. De må også lære å akseptere lukter. Du beskriver en type foreldreholdning jeg tar avstand fra. Curlingforeldre tror jeg de kalles, og etter min mening skaper de mye styr og sårbare barn. Forskjeller lærer de fort nok. Jeg forstår godt at det er regler ang. mat barn kan ha med. Skolen skal tross alt skape et godt læringsmiljø, og det gjør de ikke ved at det blir for store forskjeller mellom elevene. Anonymous poster hash: 39bb7...45f 8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #15 Skrevet 8. januar 2014 Ts her Var pga. fancy mat at det ikke var lov. Og også pga. gris. Men gris er det jo ikke! Synes heller lærerne kan oppfordre foreldre til ¨lage sunnere og variert mat. Jenten min snakker om flere som så vidt smaker på lunsjen sin, sikkert fordi de alltid får det samme. Anonymous poster hash: 5cb24...6bc 14
Saraby Skrevet 8. januar 2014 #16 Skrevet 8. januar 2014 (endret) Hva med barn som ikke kan spise brød? Hva med barn som kommer fra familier som følger en spesiell livsstil i forhold til mat? Skal ikke de heller få lov å spise suppe eller omelett istede? Å hvis de får lov så må vel de andre få lov så det ikke blir misunnelse? Jeg syntes ærlig talt at skolen begynner å bry seg litt vel mye. Her i huset spiser vi minst mulig brød som mulig å skal nå kutte helt ut. Når jeg får barn skal barnet mitt også følge dette frem til hin blir stor nok til å bestemme selv. Så om jeg lager noe annet enn en brødskive i matpakka så får skolen bare godta det. Hva kan de liksom gjøre med det uansett? Endret 8. januar 2014 av Saraby 14
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #17 Skrevet 8. januar 2014 Jeg synes det er bra at middagsmat ikke er lov på skolen. Spesielt på barneskolen. Jeg tror det kan skape et skille mellom de som har foreldre som har penger/tid/ork til å sende med rester eller lage egen varm lunsj til ungene - og de som ikke har. Såklart små barn blir misunnelige på de som får varm mat, mens de selv bare har tørre brødskiver. Jeg synes ikke det er noe vits i å lage større forskjeller på elevene enn man må. I tillegg tenker jeg på lukt, for det lukter nok ikke spesielt godt i et lite klasserom der det spises mange forskjellige middager samtidig. For ikke å snakke om at barneskolebarn kan være uheldige å grise med maten sin, og det er verre å tørke opp suppe enn brødsmuler. Sosialismen skal bankes inn tidlig. Hvis én har med kjipe brødskiver, må alle spise like kjipt. Anonymous poster hash: 985e4...e14 48
Chiquita Skrevet 8. januar 2014 #18 Skrevet 8. januar 2014 Jeg er den som skal bestemme hva som skal være i matpakka til mine barn! Misunnelse, sier noen... Vel, verden er ikke lik for alle, og det får de bare lære... Jobber selv i barnehage, og selv om enkelte barn alltid har to knekkebrød med hvitost fordi foreldrene synes det er en bra nok matpakke, så kan vi ikke stoppe de foreldrene som synes det er fint å sende med en yoghurt, frukt, salat el.l... Send med det du selv ønsker, dersom du ikke får bedre begrunnelse enn misunnelse... Hva skal læreren gjøre da? Nekte barnet å spise matpakka si/suppa si? Hvor går grensen? 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #19 Skrevet 9. januar 2014 Jeg synes det er bra at middagsmat ikke er lov på skolen. Spesielt på barneskolen. Jeg tror det kan skape et skille mellom de som har foreldre som har penger/tid/ork til å sende med rester eller lage egen varm lunsj til ungene - og de som ikke har. Såklart små barn blir misunnelige på de som får varm mat, mens de selv bare har tørre brødskiver. Jeg synes ikke det er noe vits i å lage større forskjeller på elevene enn man må. I tillegg tenker jeg på lukt, for det lukter nok ikke spesielt godt i et lite klasserom der det spises mange forskjellige middager samtidig. For ikke å snakke om at barneskolebarn kan være uheldige å grise med maten sin, og det er verre å tørke opp suppe enn brødsmuler. Her er det snakk om kald suppe. Det lukter veldig lite. Brødskiver med makrell i tomat, pultost o.l. lukter veldig mye mer. Det er da ikke læreren som vasker klasserommet. Finnes ikke ordenselever lenger? Det går jo på rundgang. Anonymous poster hash: f13a7...2e6 10
twirlX Skrevet 9. januar 2014 #20 Skrevet 9. januar 2014 Kan ikke huske å ha spist noe annet enn grove skiver med nugatti gjennom hele barneskolen. Likte rett å slett ikke noe annet. Eller, jo - lyse polarbrød med leverpostei. Ble aldri klaget på. Vi fikk vafler hver fredag på SFO og.. Verden har forandret seg. Synes det er greit de vil barna skal ha med sunn og god mat som gir energi til skolearbeidet - men det er da vel foreldrene som må se hva de mener er best for barna sine.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå