Gjest Corto Maltese Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 Har du noen gang bedt barna dine klemme besteforeldrene sine? http://www.side2.no/helse/article3736933.ece
skyflakes Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 (endret) Har gitt mange motvillige klemmer i mitt liv. (Riktignok ikke til bestemor <3) Det er altså så mye man kan ta skade av her i livet. Rart det blir folk av de fleste tilslutt. Endret 8. januar 2014 av skyflakes 11
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Er det mulig? Jeg ble ofte gitt beskjed at når vi drar fra bestemor så gir du henne en klem, hva jeg lærte er: 1) besteforeldre er virkelig glade i å klemme barnebarna sine, og jeg gjorde det alltid fordi jeg så hvor glad bestemor ble og hvor glad jeg ble i de gode klemmene fra henne og bestefar 2) at man ikke dør av å gi en hadet klem. Folk er så kalde uansett en klem er jo bare positivt, og ikke i det hele tatt noe seksualisert1 Anonymous poster hash: 2c21e...a99 9
Gjest RockOn Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Vet du, jeg er enig jeg. Jeg er så lei av all denne tvangskosen og klemmene med damer jeg aldri hadde noe forhold til. (Jepp, jeg hadde en bestemor som aldri brydde seg, men det var standar med disse hade-klemmene og jeg syntes ikke noe om det!) Det er greit at å være høflig, takke, neie, bukke osv er en del av oppdragelsen. Men å gi klemmer og "nusser" er ikke en del av oppdragelsen. Å klemme/nusse er noe man gjør fordi man vil det, og det å bli tvingt til dette gjør da at det mister all mening. Jeg er i dag en person som helst vil slippe å klemme andre. Og det er faktisk fått alle disse tvangsklemmene. Jeg mislikte virkelig de.. Og jeg har i alle år vært bestemt på at mine unger skal slippe dette, og hvis noen mener at det er tøys så får de gjøre det. Men å måtte kose noen du ikke vil gi kos og i tillegg påføre et barn den "dårlige samvittigheten" ved å late som om de blir så lei seg, det er stygt synes jeg.
Gjest Hyssingen Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 Har blitt "tvangskost" Lever et helt normalt liv i dag uten traumer. 4
sol87 Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Jeg synes barna selv skal få bestemme hvem de ønsker å klemme og hvem de ønsker å sitte på fanget til. Tillit må som regel opparbeides for at et barn ønsker å klemme en voksen. Da får helle besteforeldrene jobbe med det da, til barnet selv ønsker det. Jeg bestemmer jo også selv hvem jeg ønsker å klemme, det skal barna også få lov til, synes jeg. 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Mamma trengte aldri å tvinge meg. Bestemor er verdens beste menneske, og hun kan få så mange klemmer hun vil <3 Anonymous poster hash: 861d3...99c 5
Aldrisur Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Jeg har aldri tvunget barna mine til å klemme noen som helst. Ville de det så tok de initiativet til det selv. I dag er jeg bestemor selv, og jeg har det samme holdningen til barnabarna mine. Har de lyst til å klemme så gjør de det, hvis ikke er det no big deal. Selv om jeg selvsagt gjerne skulle ha klemt dem både titt og ofte. Ingen skal tvinges til å ha fysisk kontakt med andre. 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Jeg synes barna selv skal få bestemme hvem de ønsker å klemme og hvem de ønsker å sitte på fanget til. Tillit må som regel opparbeides for at et barn ønsker å klemme en voksen. Da får helle besteforeldrene jobbe med det da, til barnet selv ønsker det. Jeg bestemmer jo også selv hvem jeg ønsker å klemme, det skal barna også få lov til, synes jeg. Enig. Her spør vi om de vil gi en kos til bestemor/bestefar før vi drar. Er svaret nei er det selvsagt OK.Anonymous poster hash: 846ca...f80 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Jeg hater tvangsklemming selv, jenter er jo eksperter på klemming både her og der. Grøss. Jeg kan ikke huske at jeg ble tvunget til å klemme andre som barn. Jeg tvinger heller ikke mine egne barn til å klemme folk de ikke vil klemme. Men jeg kan si til dem, gå å gi oldefar en hadekos, men sier de nei så er det greit. Men som regel så tenker de ikke over at de skal gi kos, og når jeg sier det så er det helt greit. Anonymous poster hash: 44029...e32
altflyter Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Det er helt fantastisk hva som blir debatter nå til dags. Ut ifra resten som står i den artikkelen så syntes jeg nesten det heller mot fri barneoppdragelse, og vi vet jo alle hvor utrolig bra det går... 2
Djungelvrål Skrevet 8. januar 2014 #12 Skrevet 8. januar 2014 Jeg tvangskoser fjortisønnen min hver dag. Regner med han kommer til å få store traumer som voksen og bli en skikkelig headcase! 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #13 Skrevet 8. januar 2014 Idiotoverskrift. Det er ingen som advarer mot å klemme bestemor, det det advares mot er tvangsmessig "pliktklemming" og følelsesmessig utpressing. Anonymous poster hash: c8808...101 11
Gjest RockOn Skrevet 8. januar 2014 #14 Skrevet 8. januar 2014 Det er helt fantastisk hva som blir debatter nå til dags. Ut ifra resten som står i den artikkelen så syntes jeg nesten det heller mot fri barneoppdragelse, og vi vet jo alle hvor utrolig bra det går... Hva har klemming med oppdragelse og gjøre?
Gjest Gjest_Snerk Skrevet 8. januar 2014 #15 Skrevet 8. januar 2014 Alt man forsker på... Er ikke så alt for glad i klemmer, men for meg er dette ting som er innøvd igjennom barndommen, slik som å si ja takk, nei takk, takke for maten, takke for skyssen, osv. Aldri tatt skade av det, heller tvert imot, slike ting har gjort meg til en mer folkelig person. Har heller aldri hatt sex med noen jeg ikke ville ha sex med. 1
altflyter Skrevet 8. januar 2014 #16 Skrevet 8. januar 2014 Hva har klemming med oppdragelse og gjøre? De snakket også om at barn skulle få velge selv om de skulle være med i familiebesøk... Det syntes jeg blir latterlig. Syntes ikke små barn skal få lov til å bestemme slikt selv. Det har med høflighet å gjøre. Barn må lære seg at man ikke alltid kan gjøre akkurat det man har lyst til... 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #17 Skrevet 8. januar 2014 (endret) Her har vi en som liker å klemme hele verden, og en som ikke syns noe om å klemme andre enn bare de aller nærmeste. Jeg er sjelden så sint som jeg var da vi hadde bursdagsfest for barna, og barnas farmor ba om å få ta med seg sin søster (som forøvrig aldri hadde vist noen interesse for vår del av familien, men nå var hun nyskilt, stakkar). Vår ikke-klemmer på seks år kom gråtende ut til meg på kjøkkenet og sa "Hun dama tok tilbake gaven min og la den i veska fordi jeg ikke hadde lyst til å gi kos, selv om jeg sa tusen takk så pent jeg kunne" Takk, Tante, for at du ødela dagen for barnet mitt ved først å ta tilbake gaven du hadde gitt fra deg, for så å følge opp med å le høylydt da hun ble så lei seg! Kjærring!Anonymous poster hash: 5c30b...77a Endret 9. januar 2014 av Stjernesol 12
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #18 Skrevet 8. januar 2014 De snakket også om at barn skulle få velge selv om de skulle være med i familiebesøk... Det syntes jeg blir latterlig. Syntes ikke små barn skal få lov til å bestemme slikt selv. Det har med høflighet å gjøre. Barn må lære seg at man ikke alltid kan gjøre akkurat det man har lyst til... Det er jeg enig med deg i! Men de trenger ikke gi klem når de går derfra Anonymous poster hash: 846ca...f80 1
altflyter Skrevet 8. januar 2014 #19 Skrevet 8. januar 2014 Det er jeg enig med deg i! Men de trenger ikke gi klem når de går derfra Anonymous poster hash: 846ca...f80 Da er vi enige
Gjest RockOn Skrevet 9. januar 2014 #20 Skrevet 9. januar 2014 De snakket også om at barn skulle få velge selv om de skulle være med i familiebesøk... Det syntes jeg blir latterlig. Syntes ikke små barn skal få lov til å bestemme slikt selv. Det har med høflighet å gjøre. Barn må lære seg at man ikke alltid kan gjøre akkurat det man har lyst til... Ja, men så at forskeren nevnte det betyr at det hele minnet om fri oppdragelse?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå