Gå til innhold

Noen som er ekspert på å lage aioli?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd meg på aioli med følgende ingredienser...

2 egg

1ts salt

Saften av en sitron

4 fedd hvitløk

Olje

Aiolien ble veldig sterk/sur på smaken... Vil den bli bedre om den står ett par dager... Evt noe jeg kan gjøre?

Anonymous poster hash: 94b08...32e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags olje har du brukt? Høres ut som for mye hvitløk, men…

Anonymous poster hash: 97d36...93c
AnonymBruker
Skrevet

Hadde også oppi sennep....

Brukte olivenolje....

AnonymBruker
Skrevet

Vær mer forsiktig med hvitløken neste gang (ett revet fedd er mer enn nok etter min smak) og ha sitron i litt etter litt tilslutt mens du smaker deg fram.

Anonymous poster hash: aa535...f0e
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være en fordel å bruke 50/50 solsikkeolje og olivenolje, da blir smaken mindre bitter.

Skrevet

Du skal helst ikke bruke olivenolje i majones, aioli etc. - den smaker for mye til det. Prøv rapsolje.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil det si at den må lages på ny?

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på det som majones med hvitløk. Hvitløken, saltet og sitronen er det bidrar mest til aioli-smaken, så lag majonesen av egg og olje, tilsett litt og litt av de andre ingrediensene mens du smaker deg frem i stedet for å følge oppskriften blindt. Smaken setter seg bedre av å stå en stund.

Anonymous poster hash: c1504...ef9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal helst ikke bruke olivenolje i majones, aioli etc. - den smaker for mye til det. Prøv rapsolje.

Det var en blanding olivenolje /rapsolje

AnonymBruker
Skrevet

Vil det si at den må lages på ny?

Hvis ikke må du "vanne" den ut med mer egg og olje.

Anonymous poster hash: c1504...ef9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg lager den på ny.... Noen som har en god oppskrift...

Skrevet (endret)

1 fedd? Jeg bruker en hel hvitløk til den porsjonen der.

Jeg bruker kun olivenolje, gjerne extra virgin og det er stort sett det de bruker i Spania. Du kan bytte ut med litt solsikkeolje for mildere smak.

2 egg

3 dl olje

1 liten klype salt

1 teskje eddik eller sitronsaft (som i frisk sitron, ikke Fun light :))

1 hakket hvitløk

Endret av Lea2
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1 fedd? Jeg bruker en hel hvitløk til den porsjonen der.

Jeg bruker kun olivenolje, gjerne extra virgin og det er stort sett det de bruker i Spania. Du kan bytte ut med litt solsikkeolje for mildere smak.

2 egg

3 dl olje

1 liten klype salt

1 teskje eddik eller sitronsaft (som i frisk sitron, ikke Fun light :))

1 hakket hvitløk

Jeg er klar over at det finnes tradisjonelle spanske og sydfranske oppskrifter med 10 fedd hvitløk for samme mengde eggeplommer og olje, men den vil neppe falle i smak for de fleste norske ganer. Også fordi hvitløken vi får her til lands på denne tiden av året ikke akkurat er frisk og nyhøstet.

Så lenge TS har laget med 4 fedd og synes aïolien er for sterk, tyder ting på at å pøse på med mer hvitløk ikke er tingen for ham/henne.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jepp.. mengden hvitløk er en smaksak. Jeg er muligens litt i overkant glad i hvitløk og jo mere jo bedre :)

Men det henger jo ikke sammen med resten av oppskriften, så man tilsetter det man ønsker.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg ser nå at TS har brukt en hel sitron.. det høres veldig mye ut. En teskje eller i alle fall ikke mer enn en spiseskje bør være mer enn nok. Kan det være derfor den ble sterk og sur?

Prøv også å hakke hvitløken fint i stedet for å press den. Bare knus feddene med siden på en stor kniv og hakk den fint opp. Pressa hvitløk synes jeg får en helt annen smak av en eller annen grunn.

• Liker 2
Skrevet

Enig med Lea, det er nok sitronen som er en større synder enn oljen her. 1 Hel sitron er jo veldig mye.

Du kan også bruke eddik, viktigste er litt syre, men om du vil ha litt sitron smak må du selvfølgelig bruke det :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager alltid med rapsolje.

Og jeg lager med stavmikser. Det tar ca 2 minutter, så har du perfekt aioli!

Fluffy og kjempe god!

Gordon Ramsay har en video på hvordan han lager majones på samme måte. Mengdene har bruker er nesten det samme som mine. Men jeg kan ramse opp hva jeg bruker, så kan dere prøve selv etter å ha sett hvordan.

3 dl rapsolje

1 helt egg

1 ts Dijon sennep

1 fedd hvitløk

Litt hvit pepper

Salt

En liten skvis med sitron

Det er super viktig at alle ingredienser er romtempererte!! Hvis ikke vil den skjære seg helt.

Ha alt, bortsett fra egget, oppi sylinderen som følger med stavmiksern. Altså det lang "røret" med dl mål på. Viktig at det er denne som brukes.

Miks dette sammen så hvitløken blir oppløst.

Når dette er gjort, så tar du ut miksern og legger den fra deg. Knekk hele egget oppi beholdern og sett miksern oppi igjen.

Det er nå moroa begynner!

Sett miksern på høy hastighet, men ikke det høyeste.

Begynn å miks mens du saaakte drar den oppover i sylinderen.

Da vil du nå se at det blir majones under den, som vokser oppover i sylinderen mens du drar miksern oppover. Når du er kommet til toppen, så er du ferdig.

Ta en skje og bland inn overflødig olje, for det hender at det legger seg litt på toppen.

Smak til med evt mer salt om ønskelig.

Denne metoden er helt rå! Og det smaker helt fantastisk. Har alltid et glass med aioli og majones i kjøleskapet. Holdbarheten er også ganske lang.

Jeg bruker en stavmikser fra Braun, og hastigheten er på 9-10.

Her er videoen for teknikken:

http://www.youtube.com/watch?v=ubKScCNyk7A

Anonymous poster hash: 4d8d6...5e3
Skrevet

Og det skulle være 3,5 dl olje til oppskriften over, ikke 3.

Og den ble visst postet anonymt... det var heller ikke meningen! :danse:

• Liker 1
Skrevet

Jeg la ikke merke til at det var saft fra en hel sitron - og det høres ganske mye ut ja, helt enig. :)

Ellers må jeg også anbefale stavmiksermetoden! :jepp: Majones på 2 minutter fra du begynner å finne frem ingrediensene! Jeg pleier å blande alt unntatt oljen litt med en skje først. Så setter jeg stavmikseren oppi begeret (uten å skru på) og heller oljen over. Så skrur jeg på og gjør slik som AB/Belin over her beskriver. Det er til majones altså - om du bruker hele hvitløksfedd så er nok hennes fremgangsmåte smart.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt sær sånn og synes det er stas å lage aioli for hånd. Altså i en bolle med håndvisp :rolleyes:

Tar uansett ikke særlig mye mer enn 10 minutter før den der klar.

Også nekter jeg plent å ha sennep i. SIkkert fordi jeg ikke liker majones, men elsker aioli og den skal være hvit og full av hvitløk. Men her er det bare å prøve seg frem til man får den slik man vil ha den.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...