Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i en leilighet jeg leier i noen år nå.

Det siste året har det vært lekasje i den ene veggen, den drypper vann fra taket og vnduene, tapeten og veggen buler og det går ikke an å lukke vinduene skikkelig. Dette har medført at jeg har fått en del ødelagte pyntegjenstander, en hylle som sto under det ene vinduet og mesteparten av bøkene som sto i deg. I tillegg blåser det jo rett inn, er alltid iskaldt her og jeg bruker en formue i strøm for ikke å fryse ihjel.

Jeg har gitt beskjed til huseier gjentatte ganger, på sms, på telefonsvarer, personlig, på telefon og på brev. Hun lover forbedring og sier at hun kommer med fagfolk til uka.

Dette er andre vinteren jeg sitter jeg og hutrer med et strømforbruk som gjør at jeg sliter med å få endene til å møtes og venter på at hun skal komme.

Jeg er DRITT lei!

Jeg skulle veldig gjerne ha flyttet, men det er omtrent ingenting til leie her, og prisene har skutt i været de siste årene. Jeg vet denne leiligheten kunne gått for en del tusen mer hadde den vært i ordentlig stand, men jeg var heldig og fikk den før leiene økte. Dessuten elsker jeg både leiligheten og området, har aldri likt meg så godt før.

Jeg vil virkelig bo her, men jeg er redd for at det blir helseskadelig eller at det til slutt trengs en så grundig renovering at jeg må flytte uansett.

Så i morgen ringer jeg husverten på ny, men jeg har lyst å si eller gjør noe som gjør at hun tar dette seriøst.

Kan jeg trekke av på husleien? Hvor mye eventuelt? Er det noe som helst jeg kan gjør her?

Anonymous poster hash: fb3cb...a33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gir selvsagt beskjed om at du tilbakeholder husleie til ting er fikset.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør jeg med den tilbakeholdte husleien? Betaler den når ting er fikset? Oppretter konto?

Har jeg krav på erstatning for de tingene mine som er blitt ødelagt etter jeg ga beskjed? Hvordan går jeg isåfall frem?

Skrevet

Du betaler ingenting. Jeg har for eksempel ting som fikses hos meg nå. Jeg betaler ikke full leie i fikseperioden. Dette er penger som tilkommer meg og ikke noe som skal betales tilbake.

Skrevet

Tingene dine er nok tapt, der må du gå gjennom innboforsikringen.

Skrevet (endret)

Bare sørg for å informere skriftlig, enten på mail eller rekommandert brev hvis du går til dette skrittet. Og sett pengene på en øremerket konto hver mnd når du betaler husleia, slik at du kan dokumentere i ettertid at du ikke har "ødslet" vekk dette på forbruk. Få også med enkonkret og saklig grunn til hvorfor du holder tilbake leie, og at du setter det på en egen konto i x bank fra da og da til boligen er utbedret.

Nå skal det sies at jeg eier eget hus, og ikke har vært på leiemarkedet på noen år så jeg er ikke oppdatert på loven. Men da jeg/vi leide fikk vi avslag en måned pga at det var kloakklukt i leiligheten.

Bare husk å gi huseier beskjed FØR du trekker av leia og sett det rett på den kontoen med EN gang, med referanse ala "tilbakeholdt husleie februar 2014 gr mangler leilighet".

Kanskje unødvendig å gjøre det så tungvindt, men jeg ville ihvertfall hatt alt mitt på det tørre i tilfelle tvist senere. Og da kan man aldri få nok dokumentasjon.

Edit: står om dette i husleieloven paragraf 2-11 og 2-15 blandt annet.

Endret av kalinka85
AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør jeg med den tilbakeholdte husleien? Betaler den når ting er fikset? Oppretter konto?

Har jeg krav på erstatning for de tingene mine som er blitt ødelagt etter jeg ga beskjed? Hvordan går jeg isåfall frem?

Sett pengene inn på en annen konto å betal de når tingene er fikset. Selvsagt da redusert leie.

Anonymous poster hash: 2040e...fed

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger :) Da gir jeg beskjed i morgen om at fra og med frebruar blir leien satt inn på egen konto til feilene er utbedret og at jeg trekker av. Men hvor mye kan jeg trekke av leien på grunn av de problemene jeg har?

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg anbefaler deg sterkt å melde deg inn i Leieboerforeningen. De ga meg masse hjelp da jeg hadde liknende problemer med huseier, og de hadde jurister som kunne svare meg på hvor mye jeg kunne kreve avslag i leien, slik at jeg hadde alt mitt på det tørre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg sterkt å melde deg inn i Leieboerforeningen. De ga meg masse hjelp da jeg hadde liknende problemer med huseier, og de hadde jurister som kunne svare meg på hvor mye jeg kunne kreve avslag i leien, slik at jeg hadde alt mitt på det tørre.

Det skal jeg jammen gjøre! Takk :D

AnonymBruker
Skrevet

Det omtvistede beløp deponeres i bank, det er den eneste fornuftige måten å gjøre det på.

Anonymous poster hash: 6c0a2...275

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...