mariss Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 Hei! Jeg vurderer å kjøpe leilighet i Bergen og har noen spørsmål. Dette blir evt. min første bolig og er derfor ganske grønn på alt som omhandler boligkjøp. Har forstått det slik at dersom jeg kjøper en andelsleilighet medfølger ofte fellesgjeld, som kan medføre noen ekstra tusenlapper i måneden. Men dersom jeg kjøper selveier leilighet slipper jeg felleskostnadene i måneden, men må derimot betale dokumentavgift, som utgjør 2,5% av kjøpesummen. Så jeg lurer på hva som anbefales? Etter mitt skjønn virker selveier leilighet mest forutsigbart. For selv om borettslaget har lav fellesgjeld ved kjøp, rekner jeg med at denne kan stige etter at jeg har kjøpt leiligheten? Dette virker for meg veldig uforutsigbart, da jeg har sett borettslag som har hatt opptil 7000 per måned. Ellers vil jeg gjerne høre andres råd/erfaringer, gjerne om du var/er student som selv skal kjøpe. Tusen takk for svar!
helenaa Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 Det kan være fellesutgifter på selveierleiligheter også, men det ser du greit på annonsene. Uansett om du kjøper selveier eller andel, er det lurt å være oppmerksom på om gården er gammel og slitt, eller om de har vært flinke med vedlikehold og rehabilitering. Det er ekstremt uvanlig at man plutselig får et veldig hopp i fellesutgiftene (dette gjelder også fellesgjeld), men du har rett i at summen kan stige. Hos oss har den steget med 5 % om gangen pga mye, kostbart arbeid på bygningen. Jeg kan bare ikke skjønne at dette skal være forskjell på andel og selveier... hva gjør man i en selveier-gård når man må skifte taket for eksempel? Utgiftene må jo fordeles på beboerene uavhengig av organiseringsform? Mitt inntrykk er at det ikke er store forskjeller på selveier og andel. Den største forskjellen i kroner og øre er sannsynligvis dokumentavgiften. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Selveier er ofte billigere enn borettslag her i Bergen. Som regel tar man ikke opp fellesgjeld i selveierlag - men i de månedlige felleskostnadene kan man ta inn penger til et vedlikeholdsfond. Den enkelte selveier i sameiet svarer selv for konstnader til utbedring av bad og kjøkken i sin egen bolig. Hvis taket må utbedres kan man "spare" til utgiften ved øket felleskostnad i en periode. Eller man utbedrer for kr x og sender en stor regning fordelt ut fra sameie brøken til hver enkelt selveier.
mariss Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2014 Tusen takk for svar!! En annen ting jeg lurer på er i forhold til andelsleilighet og dyrehold. I reglementet til leiligheten jeg skal på visning på står det som følger: "Styret kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan styret samtykke i at brukeren holder dyr dersom gode grunner taler for det, og at dyret ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiedommen." Jeg har leeeenge ønsket meg hund og har alltid tenkt at så fort jeg får min egen leilighet skal eg få hund. Hvordan kan denne regelen tolkes? Noen som har peiling på hvor streng de er ift. dyrehold utfra beskrivelsen i reglementet?
Noteknekk Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 Tusen takk for svar!! En annen ting jeg lurer på er i forhold til andelsleilighet og dyrehold. I reglementet til leiligheten jeg skal på visning på står det som følger: "Styret kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan styret samtykke i at brukeren holder dyr dersom gode grunner taler for det, og at dyret ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiedommen." Jeg har leeeenge ønsket meg hund og har alltid tenkt at så fort jeg får min egen leilighet skal eg få hund. Hvordan kan denne regelen tolkes? Noen som har peiling på hvor streng de er ift. dyrehold utfra beskrivelsen i reglementet? Den ordlyden tolker jeg mest som at dyrehold ikke er lov, men at unntaksvis som ved f.eks blindehund så er det godtatt. Jeg bor forøvrig i andelsleilighet og her er det slik at dyrehold er lov, men man skal søke om det og få det godkjent først. Så slike regler varierer nok mellom ulike borettslag. 2
mariss Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2014 Den ordlyden tolker jeg mest som at dyrehold ikke er lov, men at unntaksvis som ved f.eks blindehund så er det godtatt. Jeg bor forøvrig i andelsleilighet og her er det slik at dyrehold er lov, men man skal søke om det og få det godkjent først. Så slike regler varierer nok mellom ulike borettslag. Det var synd! Da ryker nok den leiligheten..
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #7 Skrevet 9. januar 2014 http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/dyrehold-borettslag-sameie-utleie.html Anonymous poster hash: 4fdc7...a37 1
Sonyel Skrevet 9. januar 2014 #8 Skrevet 9. januar 2014 TS: Det er ikke (lenger) lov å nekte normalt dyrehold som ikke er til sjenanse for naboer, da dette anses som normal livsutfoldelse. http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm Det har vært en del rettssaker på dette siste årene og utfallet var alltid i dyreeiere favør. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2014 #9 Skrevet 9. januar 2014 Til opplysning så er dette en av de aller største forskjellene på sameie og borettslag/andelsleiligheter: i sameier har styret ikke noe med å forby dyrehold. Det samme gjelder utleie - i sameier er dette tillatt og skal ikke godkjennes av styret. Forøvrig tror jeg ikke du bør gå ut fra at dyrehold er forbudt fordi om det står slik - det er en standard formulering. Det skal vanskelig forsvares at alt hundehold er totalt forbudt i et alminnelig borettslag.
helenaa Skrevet 9. januar 2014 #10 Skrevet 9. januar 2014 Ta kontakt med leder for andelslaget (eller be megler om å gjøre det), og spør hvordan den regelen praktiseres. Der vi bor, står det omtrent det samme, men naboen under oss har katt, og dama i 4. har hund... 1
Pengebingen Skrevet 9. januar 2014 #11 Skrevet 9. januar 2014 Dyrehold er lov, så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for naboene. Og kanskje må du søke til styret, men de bør si ja for å si det sånn. Kan du ikke bare besøke borettslaget og se om det kommer folk inn/ut som lufter hund Da har du jo svaret. Evt kontakte styret direkte hvis du har informasjonen og bare spørre. At du har lyst til å ha dyr teller nemlig som en god grunn for at du har lov til å ha det. Kom en fin dom på det for endel år siden. Men helt opplagt, en gneldrebikkje som gjør at ingen i oppgangen får sove - da har du et problem. For det er til vesentlig ulempe for naboene. Og det kan du jo tenke deg selv også, hvis du var naboen til bikkja Men det er jo bare å trene hunden, evt skaffe en rolig type. Så pleier jo det å gå helt fint. Noen bjeff skader ingen. Men hele natta, eller f.eks hele dagen mens du er borte, det kan reageres på. Tror du uansett vil ha samme problem med sure naboer i selveierleilighet i en slik situasjon. Ellers, nå er det jo slik at hvis man engasjerer seg i borettslagets styre så har man mulighet til å påvirke hvilke arbeider som skal gjøres og ikke. Øking i felleskostnader følger av øking av fellesgjeld, oftest som følge av nødvendige utbedringer av bygg/leilighet. Evt andre arbeider som faktisk kan øke verdien på DIN leilighet også. Et eks er innglasserte balkonger eller å få pusset opp badet. Og ellers så er nok leiligheter i velholdte borettslag mer fristende og lettere solgt enn i slitne borettslag som ikke bruker penger på vedlikehold. Går man på borettslagets generalforsmalinger får man delta i diskjusjon om hva som skal gjøres fremover, og en evt øking i utgiftene kommer ikke som noen overraskelse, og den føles da begrunnet. Men det krever selvsagt at man gidder å gå på generalforsamling! Du må på et eller annet vis bidra til vedlikehold selv om du har selveierleilighet også antar jeg? Vet ikke hvordan det ordnes, men vedlikehold av bygg er ikke gratis, og beboere må betale. Hvis du har planer om å leie ut i fremtiden kan selveier være greiere, borettslag kan ha begrensninger på utleie. Men det står jo i såfall i papirene fra borettslaget, de kan du lese før du byr på en leilighet, Så det er jo bare å sjekke ut. Fordelen med borettslag og fellesgjeld, historisk sett, er at de ofte har bedre rente på sine store felles lån enn du selv får i banken. Akkurat nå er det ikke sikkert det er sånn, da mange har fastrente, som muligens akkurat nå er høyere enn den flytende. Men over 20 år f.eks så vil ofte borettslaget ha den beste dealen med banken. Men viktig å sjekke at borettslaget er medlem av et sikringsfond, som sørger for at ikke du må betale hvis noen misligholder fellesgjelden sin. Dette skal også stå i papirene. I bunn og grunn bare et valg du må ta hva som frister mest. Et veldrevet borettslag (slik jeg bor i) er fint, et ikke-veldrevet borettslag er et mareritt. Lurt å se gjennom protokoller fra generalforsamlinger for å plukke opp evt problemer. Samt å se på visning om stedet virker velholdt. En FOR lav felleskostnad kan tyde på et stort etterslep i vedlikeholdet, eller dårlig økonomisk styring. Så litt strørrelse på felleskostnad kan være positivt og vitne om at de har økonomiforståelse i styret. Selv betaler vi ca 4000 kr pr mnd, noe som er ganske mye. Men til gjengjeld er stedet godt vedlikeholdt, nye rørsystem, nye sikringsskap og el anlegg, ser pent ut, har vaktmester, alltid gresset klippet, snøen måket, trappen vasket osv. Det er ganske lettvint egentlig. Spesielt det å slippe trappevask på sånn teit liste er så absolutt verdt litt for meg. 1
cattleya Skrevet 9. januar 2014 #12 Skrevet 9. januar 2014 For øvrig ville jeg tenkt igjennom om du skal bo der lenge. Om du kjøper selveier og bare bor der 1-2 år så har du jo ' kastet bort' 2,5% av kjøpesummen på dok avgift som du aldri får tilbake. Jeg ville ikke kjøpt selveier om du ikke har langtidsplaner... 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #13 Skrevet 9. januar 2014 Får du lån, da? Jeg fikk beskjed om at jeg som student fikk maks 6-700.000 i lån, og selv med en god del egenkapital holder ikke det til å kjøpe stort annet enn et kott i min by. Ellers - vær kritisk til fellesgjeld, jeg har sett litt for mange kjøpe nye, fancy leiligheter med lovnader om XX kroner i fellesgjeld, og så viser det seg at de andre leilighetene ikke blir solgt, og fellesgjelden til hver enkelt beboer skyter da himmelhøyt i været. Godt etablerte blokker med godt ry og lav fellesgjeld bør derimot være helt greit. Anonymous poster hash: c8809...c7b 1
Noteknekk Skrevet 9. januar 2014 #14 Skrevet 9. januar 2014 Banken vår anbefalte oss andelsleilighet med liten fellesgjeld som førstegangskjøp, og regnet da liten fellesgjeld som under 300 000.
mariss Skrevet 9. januar 2014 Forfatter #15 Skrevet 9. januar 2014 Leiligheten jeg har sett på er en andelleilighet og har 42 000 kr i fellesgjeld, som absolutt er overkommelig! Felleskostnadene per måned er derimot 2500 kr, men da er strøm, kabel- tv, internett, kommunale utgifter med mer inkludert. Leiligheten virker på alle måter perfekt for meg, bortsett fra dette med dyrehold! Tenkte jeg skulle kontakte borettslaget direkte for å forhøre meg om hvilken praksis de benytter.
Vaffel Skrevet 9. januar 2014 #16 Skrevet 9. januar 2014 Leiligheten jeg har sett på er en andelleilighet og har 42 000 kr i fellesgjeld, som absolutt er overkommelig! Felleskostnadene per måned er derimot 2500 kr, men da er strøm, kabel- tv, internett, kommunale utgifter med mer inkludert. Leiligheten virker på alle måter perfekt for meg, bortsett fra dette med dyrehold! Tenkte jeg skulle kontakte borettslaget direkte for å forhøre meg om hvilken praksis de benytter. Kjøpte selv leilighet som student et år etter at jeg begynte å studere i et lite borettslag nær Danmarksplass. Fellesutgiftene var på 2400/mnd, inkludert kabel-tv og kommunale avgifter i 2004, så 2500 kr i 2014 for strøm, kabel-tv, internett og kommunale utgifter høres veldig gunstig ut. Etter noen år som styremedlem ble jeg styreleder i borettslaget, og har flere ganger mottatt og godkjent søknad om dyrehold. Vi har på papiret en lignende ordlyd som det du nevner om dyrehold, men i praksis ser jeg ingen grunn til å ikke godta dyrehold så lenge det ikke er til ulempe/sjenanse for naboene. Håper styrer rundt omkring tenker likt. Lykke til med boligjakten 1
mariss Skrevet 9. januar 2014 Forfatter #17 Skrevet 9. januar 2014 Kjøpte selv leilighet som student et år etter at jeg begynte å studere i et lite borettslag nær Danmarksplass. Fellesutgiftene var på 2400/mnd, inkludert kabel-tv og kommunale avgifter i 2004, så 2500 kr i 2014 for strøm, kabel-tv, internett og kommunale utgifter høres veldig gunstig ut. Etter noen år som styremedlem ble jeg styreleder i borettslaget, og har flere ganger mottatt og godkjent søknad om dyrehold. Vi har på papiret en lignende ordlyd som det du nevner om dyrehold, men i praksis ser jeg ingen grunn til å ikke godta dyrehold så lenge det ikke er til ulempe/sjenanse for naboene. Håper styrer rundt omkring tenker likt. Lykke til med boligjakten Tusen takk Ringte forøvrig styrelederen i borettslaget, som bekreftet at dyrehold var tillatt så lenge en følgte reglene, hurra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå