Gå til innhold

Tilbehør til laks

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva pleier dere å ha som tilbehør til laks? Spesielt hvis fisken er litt salt.

Anonymous poster hash: 49396...c97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er godt å kutte laksen i biter og legge den i et stykke al.folie. Kutt gulrøtter, brokkoli, blomkål og purreløk i små biter å strø over. Ta på pepper (og evt salt), ei skje smør og ei skje rømme. Pakk alu.folien sammen og putt den midt i stekeovnen på 200g i ca 15-20min. Bruker å lage porsjonspakker, og serverer det hele med fullkornris og soyasaus. Blir veldig saftig og godt:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig enkel hverdagsmiddag:

Stek laksefileter med litt smør i panna, krydre med ønsket krydder. Server med ferdig potetsalat og en enkel salat med ønskede grønnsaker.

Passer like godt på grillen som i panna synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- salat med laksefilet på toppen

- wokede grønnsaker og ris/risnudler (da krydrer jeg gjerne fisken mer)

- noe a la salaten som utropstegn nevner over her

- ovnsbakte søtpotetbåter og noe grønt

- sitronrisotto

- blomkålpuré

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Mitt tilbehør til laks er alltid: salt, pepper, kokte poteter, kokte gulrøtter og rømme.

Ingen saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pasta med en saus av fløte, squash, fennikel, cherrytomater, basilikum.

Anonymous poster hash: b0039...602
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Det klassiske, poteter, rømme og agurksalat.

Enig! Hadde det ofte i barndommen og i oppveksten- ble aldri lei av det!

Ingenting slår denne varianten synes jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes poteter, rømme og salat er det beste til laks. Pleier bare å lage en enkel salat av isbergsalat, paprika, agurk, tomat, avokado, rødløk, purreløk, fetaost (den med soltørkede tomater) også krydrer jeg den med salt og pepper, og bruker litt av oljen til fetaosten. Det enkle er ofte det beste ;)

Laksen liker jeg best stekt i ovnen med purreløk og rødløk på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannestekt laks, rømme og denne:

fullkornscouscous blandet med rå rødløk, erter, paprika og olivenolje/smør. Jeg pleier å ha kikoman på også, mannen har smør.

Kjempegodt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannestekt laks (helstekt i ovn er det beste!), med poteter, agurksalat, og rømme som det er sukker og pepper i :D

Mmmh, laks frista nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg går også ofte for den klassiske med agurksalat og kokte poteter, men blander pepperrot, litt sitron og sukker i rømmen.. =)

Anonymous poster hash: 8f2d6...3ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med noe syre til fet mat, og mange har jo gjerne fet saus også til laks.

Jeg har et forslag.

Laksefilet

Purre

Gulerot

Sitron

Hvitløk

Kremfløte

Raps/raffinert olivenolje

Salt og pepper

Poteter

Kok poteter, snitt opp purreløk og gulerøtter i tynne strimler og fres i en panne med litt olje i 3 minutter før du legger de på en tallerken. Krydre laksen med salt og pepper før de stekes i pannen(om du har skinn stekes de med skinnsiden ned) med litt olje. Når laksen fortsatt er litt rå legger du oppi grønnsakene og heller over litt matfløte, tilsett gjerne et par tærninger med meierismør. La det putre i pannen til laksen såvidt er gjennomstekt. Smak til underveis med 1 fedd hvitløk og sitron, evt mer salt og pepper. Server til potetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker laks med finhakket grønn chili,hvitløk og ingefær som stekes sammen med spinat og kapers..pluss et par cherrytomater på slutten. Bruker litt paprikapulver og lager "dressing" av creme fraiche med litt sitron,olivenolje,salt,pepper og friskhakket dill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha laks i dag! Deler poteter i to og pensler med litt olje (er ikke gode kokepoteter i Spania). Pakker laksefileten i folie sammen med gulrot, broccoli og blomkål i biter og setter i ovnen sammen med potetene. Freser litt vårløk sammen med hvitløk og hiver oppi spinat til slutt.

Er ikke så glad i rømme, så her blir det null saus. Bare litt smeltet smør i verste fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper partypoteter/amadinepoteter, skjærer dem i båter, hiver dem i en kjele eller bolle med lokk, heller over en god skvett olivenolje og salt, pepper og estragon, setter på lokket, rister som en gal og heller deretter potetene over i en ildfast form. Steker i ovnen til de er gyldne. Renser en bunt frisk asparges, pakker dem i aluminiumsfolie sammen med en passe smørklatt og salt og pepper og baker i ovn i ca en halvtime. Visper sammen en hollandaise med en liten hvitvinsskvett og litt blanket løk - og Bob er min fars nærmeste mannlige slektning.

Dette passer ypperlig til hvit fisk også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper partypoteter/amadinepoteter, skjærer dem i båter, hiver dem i en kjele eller bolle med lokk, heller over en god skvett olivenolje og salt, pepper og estragon, setter på lokket, rister som en gal og heller deretter potetene over i en ildfast form. Steker i ovnen til de er gyldne. Renser en bunt frisk asparges, pakker dem i aluminiumsfolie sammen med en passe smørklatt og salt og pepper og baker i ovn i ca en halvtime. Visper sammen en hollandaise med en liten hvitvinsskvett og litt blanket løk - og Bob er min fars nærmeste mannlige slektning.

Dette passer ypperlig til hvit fisk også :)

??

Ellers, dette er min laksefavoritt: http://trinesmatblogg.no/2013/02/27/laks-med-sesamfro-soyasaus-og-lun-pak-choysalat/ Men jeg bruker gjerne bare de grønnsakene vi har, og woker ved siden av. I dag ahdde vi paprika, squash, gulrøtter og løk. Og nudler, ikke ris.

Anonymous poster hash: c0039...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...