Gå til innhold

Flere som har sluttet på medisin i utlandet her?

Anbefalte innlegg

Gjest Nanna87
Skrevet

Jeg gikk medisin i Polen, men sluttet fordi skolesystemet og plassen gjorde meg mindre fornøyd. Det sosiale miljøet var heller ikke noe å skryte av.

Flere? Og hvorfor...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet også på medisin i Polen. Jeg sluttet fordi jeg skjønte at studiet ikke var noe for meg, men det var også sjokkerende lagt opp. Mye juks, dårlige forelesere, og enkelte forelesere oppmuntret nærmest til juks i andre fag enn sitt eget. I tillegg var det absolutt ikke det trivelige sosiale miljøet jeg var vant til fra et annet universitet. Her holdt folk all nyttig info og notater for seg selv, og ingen delte noe som helst. Akkurat som om man selv kommer best ut av det om mange andre stryker... Den tankegangen var jeg ikke vant til. I tillegg likte jeg ikke tankegangen "study hard, party hard". Etter en lang dag med lesing ville jeg heller tatt en kopp te på kafé med noen folk i stedet for å gå ut og drikke meg hinsides dritings. Men det var ikke mange der som tenkte sånn.

Jeg er SÅ glad jeg sluttet...

Anonymous poster hash: e88c8...0a6
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke studert medisin i utlandet selv, men kjenner overraskende mange fra hjembyen min som gjør det.

Jeg kjenner tre som har studert medisin i utlandet, som valgte å droppe ut og heller studere i Norge. Jeg kjenner også noen som studerer i utlandet og er desperate etter å heller studere i Norge, og som prøver å få overflytting. Vet ikke om det er mulig på medisin, men ei jeg kjenner som går på tannlege i utlandet fikk beskjed om at hvis hun skulle begynne i Norge, så måtte hun ta ett år på nytt, slik at om hun var ferdig med tre(?) år i utlandet gikk det ikke an å fortsette på fjerdeåret her i Norge, tredjeåret måtte tas på nytt i Norge for å sikre ordentlig kvalitet.

Tre av utenlandsstudentene jeg kjenner, har mindre søsken som også ønsker å bli lege. Felles for alle disse er at søsknene kun ville studere i Norge - vet om flere slike som tar opp fag for å komme inn i Norge i stedet for å studere i utlandet. Det må jo være en grunn til at ikke de mindre søsknene også reiser til utlandet, hvis det er så "bra" som mine bekjentskaper prøver å få det til å se ut på facebook?

Har gått i klasse med en håndfull utenlandsstudenter da jeg gikk på videregående, og flere av disse fikk dårlige karakterer selv om de allerede da hadde en plan om å bli lege (og dermed visste at de måtte ha gode karakterer, og prøvde jobbe hardt for å få det - noe de ikke klarte). Nå får de A'er hist og pist... Kjenner jeg blir litt skeptisk.

Anonymous poster hash: 75439...a06
  • Liker 2
Skrevet

Hadde ei venninne som studerte medisin i utlandet (usikker på hvilket land i farta). Hun slutta fordi studiet var lagt opp for intensivt og detaljfokusert, samt problemer med forelesere. Foreleserne hadde ufattelig høy status i forhold til studentene, noe som gjorde at det var vanskelig å stille spørsmål, forelesere kunne gjerne komme 15 min for sent uten at det kunne få konsekvenser for dem, alle muntligeksamener hadde store innslag av urettferdige karakterer på bakgrunn av trynefaktorer og tidligere "smisk", og det var konstant eksamener og obligatoriske innleveringer, noe som gjorde studiet enda mer tungt og intensivt.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig greit egentlig, at dette regulerer seg selv, så vi ikke utdanner alt for mange medisinere.

Jeg studerer selv medisin i utlandet, og første året mistet vi vel 25% på grunn av "dårlig sosialt miljø" og "det jævla dårlige skolesystemet". Like greit, tenker jeg. Så får vi luka ut akkurat de sippehuene som ikke ville klart resten av utdannelsen eller jobben senere.

Andre året mistet vi vel ca 15%. Dette var alle de som egentlig ikke var så værst utstyrt i toppetasjen, men som ble liggende etter hele veien på grunn av dårlig studieteknikk og enten dårlige samarbeidsevner eller alkoholproblemer (jepp, mye av det. Spesielt blant 18åringene fresh out of VGS).

Felles for dem alle, var at de strøk så det sang på alt fra småprøver til viktige eksamner. Alle jeg kjenner til, som dro, dreit seg ut på skolen og takla ikke fagene. Historiene du hører fra dem er den værste bøtta med møkk du noen gang kommer til å lukte, fordi de handler om å redde egen ræv og overdrive hvor jæ-ve-liig skolesystemet i andre land er.

Sannheten er at de dreit seg ut, alle som en. Noen hadde ikke ballene, noen takla ikke presset, andre drakk muligheten til helvete, og noen var rett og slett for dumme. Der har du 95% av grunnene. De resterende 5 går på at man måtte reise hjem fordi "eksen var blitt gravid", "pappa døde og mamma er alene", "og/eller jeg klarer ikke være borte fra kjæresten."

Og alt dette sytet om dårlig skoleopplegg da.. Ja, jeg veit at vi nordmenn ble født med en kjempediamant i ræva og umiddelbart kasta inn i et nyoppussa skolesystem der disiplin, og dèt å bruke hodet selv, er rensket vekk for lenge siden. Men, selv om vi er vant til å sitte i den norske godstolen og lukte vår egen fis, trenger ikke folk å sprutdrite på resten av europas system og kultur hva gjelder utdanning. De har brukt det samme systemet i mange tiår, noe jeg ser fungerer bra for å sile dumpapp og dustemikk. Jeg liker konkurransen, men også samarbeidet vi har. Jeg liker at det stilles store krav til meg som elev. Da vet jeg at utdannelsen min er verdt noe.

Anonymous poster hash: c0de8...84b

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Veldig greit egentlig, at dette regulerer seg selv, så vi ikke utdanner alt for mange medisinere.

Jeg studerer selv medisin i utlandet, og første året mistet vi vel 25% på grunn av "dårlig sosialt miljø" og "det jævla dårlige skolesystemet". Like greit, tenker jeg. Så får vi luka ut akkurat de sippehuene som ikke ville klart resten av utdannelsen eller jobben senere.

Andre året mistet vi vel ca 15%. Dette var alle de som egentlig ikke var så værst utstyrt i toppetasjen, men som ble liggende etter hele veien på grunn av dårlig studieteknikk og enten dårlige samarbeidsevner eller alkoholproblemer (jepp, mye av det. Spesielt blant 18åringene fresh out of VGS).

Felles for dem alle, var at de strøk så det sang på alt fra småprøver til viktige eksamner. Alle jeg kjenner til, som dro, dreit seg ut på skolen og takla ikke fagene. Historiene du hører fra dem er den værste bøtta med møkk du noen gang kommer til å lukte, fordi de handler om å redde egen ræv og overdrive hvor jæ-ve-liig skolesystemet i andre land er.

Sannheten er at de dreit seg ut, alle som en. Noen hadde ikke ballene, noen takla ikke presset, andre drakk muligheten til helvete, og noen var rett og slett for dumme. Der har du 95% av grunnene. De resterende 5 går på at man måtte reise hjem fordi "eksen var blitt gravid", "pappa døde og mamma er alene", "og/eller jeg klarer ikke være borte fra kjæresten."

Og alt dette sytet om dårlig skoleopplegg da.. Ja, jeg veit at vi nordmenn ble født med en kjempediamant i ræva og umiddelbart kasta inn i et nyoppussa skolesystem der disiplin, og dèt å bruke hodet selv, er rensket vekk for lenge siden. Men, selv om vi er vant til å sitte i den norske godstolen og lukte vår egen fis, trenger ikke folk å sprutdrite på resten av europas system og kultur hva gjelder utdanning. De har brukt det samme systemet i mange tiår, noe jeg ser fungerer bra for å sile dumpapp og dustemikk. Jeg liker konkurransen, men også samarbeidet vi har. Jeg liker at det stilles store krav til meg som elev. Da vet jeg at utdannelsen min er verdt noe.

Da tipper jeg du studerer i en av de bedre byene i Polen. For du vet vel at det er stor forskjell mellom stedene i Øst-europa? Flere som føler de kommer til himmelen etter å ha overflyttet fra en by/land til et annet der nede.

Husk at ikke alle er like tøffe som deg, og det må man heller ikke være for å gjøre en god jobb som lege. En kollega sluttet fordi hun fungerte dårlig når hun daglig ble behandlet som dritt av lærerne samtidig som det sosiale miljøet var dårlig. Jeg ser ikke noe galt i det, og det at man er myk nok til å ikke holde ut østeuropa kan være en like stor fordel som det at man er tøff nok til å gjennomføre.

Det hun sa var at nordmennene der hun først gikk ikke var late, men blant de fra andre land var det mye av det du forteller om. De røyk ut, men også nordmenn sluttet, både frivillig og ufrivillig, og ingen av dem var sutrete. De hadde bare andre personligheter og prioriteringer enn de som ofret alt for å holde ut. Kanskje mer reelle bekymringer også, noe som skjer hjemme, mens de selvgode var de som hadde fått sydd puter under armene av foreldrene sine, alltid dominert andre og derfor var blitt litt for sterke.

Min kollega er smart og flink, kom inn på en skole som passet henne bedre, og er en veldig populær lege. Mange av de som har vært en stund i østeuropa har noe kaldt og kynisk over seg. Jeg vet ikke om det er fordi det er de kaldeste personene som gjennomfører, eller fordi de blir kalde. De som har gått i Norge er ofte litt mer livsglade, bedre med pasienter og minst like dyktige faglig.

Anonymous poster hash: 42617...a7f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg enda gladere for at jeg sluttet, hvis alternativet er å ende opp like kynisk og empatiløs som det der.

Og etter å ha studert i forskjellige vesteuropeiske land er jeg veldig vant til at det stilles krav, men der har det blitt stilt krav til forelesere, seminarlærere, pensum, undervisningsmateriell, undervisningsrom og studenters oppførsel også. Ydmykhet og respekt var en selvfølge professorer og studenter i mellom. Juks ble slått hardt ned på. Da vet jeg at utdannelsen min er verdt noe.

Ironisk at du snakker nedsettende om folks intelligens når du skriver "værst utstyrt i toppetasjen".

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

---

Det du sier her er så utrolig typisk legestanden i Norge, regulering av studieplasser med tanke på å alltid ha et underskudd av leger slik at legene som er i arbeid er sikret et høyt antall ekstremt godt betalte overtidstimer, noe som koster samfunnet helt enorme summer.

Det er akkurat denne mentaliteten som vitner om det du sier om skolesystemet, det er nemlig ikke noe ønske om en sunn konkurranse yrkesutøverne i mellom, i motsetning til i Europa hvor det er kultur, dannelse og disiplin nok til å holde folk i sjakk ikke bare i utdanningssystemet, men også i hele resten av livsløpet.

Du utviser en skremmende mangel på dannelse og forståelse gjennom måten du snakker ned dine tidligere medstudenter på. Å akseptere et elendig studiemiljø, som du med dine holdninger helt åpenbart bidrar til, er ikke det samme som å være karaktersvak eller mindre begavet, en som bør lukes ut.

Jeg får inderlig håpe at du snarest får oppleve noen av livets harde realiteter selv og får lagt av deg denne uhyrlige arrogansen før du går ut i et yrke hvor din oppgave er å være til hjelp og støtte for folk i fysisk og psykisk nød.

Anonymous poster hash: 06e25...e9b

• Liker 20
Gjest Nanna87
Skrevet

Jeg sluttet også på medisin i Polen. Jeg sluttet fordi jeg skjønte at studiet ikke var noe for meg, men det var også sjokkerende lagt opp. Mye juks, dårlige forelesere, og enkelte forelesere oppmuntret nærmest til juks i andre fag enn sitt eget. I tillegg var det absolutt ikke det trivelige sosiale miljøet jeg var vant til fra et annet universitet. Her holdt folk all nyttig info og notater for seg selv, og ingen delte noe som helst. Akkurat som om man selv kommer best ut av det om mange andre stryker... Den tankegangen var jeg ikke vant til. I tillegg likte jeg ikke tankegangen "study hard, party hard". Etter en lang dag med lesing ville jeg heller tatt en kopp te på kafé med noen folk i stedet for å gå ut og drikke meg hinsides dritings. Men det var ikke mange der som tenkte sånn.

Jeg er SÅ glad jeg sluttet...

Hei, beklager for sent svar. Ja, jeg har vel akkurat den samme opplevelsen som du hadde. Men jeg var den som drakk mest før jeg sluttet fordi jeg nettopp misstrivdes så forferdelig mye. Jeg var vel på godt vei til å utvilke et alvorlig alkoholproblem der jeg satt fast i Polen. Glad jeg dro hjem selv:)

Gjest Nanna87
Skrevet

Hadde ei venninne som studerte medisin i utlandet (usikker på hvilket land i farta). Hun slutta fordi studiet var lagt opp for intensivt og detaljfokusert, samt problemer med forelesere. Foreleserne hadde ufattelig høy status i forhold til studentene, noe som gjorde at det var vanskelig å stille spørsmål, forelesere kunne gjerne komme 15 min for sent uten at det kunne få konsekvenser for dem, alle muntligeksamener hadde store innslag av urettferdige karakterer på bakgrunn av trynefaktorer og tidligere "smisk", og det var konstant eksamener og obligatoriske innleveringer, noe som gjorde studiet enda mer tungt og inten

Ja, dette er farlig likt dette stedet jeg studerte på. Misstrivdes fra dag 1 jeg. Og miljøet var rett og slett lavmål. Der jeg gikk hadde folk 2, og 3 i kjemi.. Jeg hadde selv 5 i disse fagene etter hard jobbing men de kom inn uansett. Det var da jeg begynte å vurdere kvaliteten på " den seriøse skolen", da inntakskravene var langt høyere offentlig... Penger var også noe de polske lærene visste at vi hadde, noe som fikk meg til å føle meg som en dollar-maskin. HAHA!

Skrevet

HAHA! Så moro at du prøver hardt å bevise at dere er "fantastiske". Gled dere til dere kommer i kontakt med medisinere som har tatt utdanning i Norge. Min bror tok utdanning i Trondheim, og han forteller at klassiske EØS-leger blir fort sett ned på av andre leger, fordi de rett og slett gjør mange feil på jobb. Ansvaret ligger der den dagen du er litt mer "voksen" og faktisk har ansvaret for et annet mennesket sitt liv. Ja, dere er absolutt "bedre" en de som har jobbet ræva av seg til å komme inn i Norge, mens dere tok en snarvei å begynte i Polen der dere RETT OG SLETT KJØPTE DERE INN! Fuck yeah, innse det! Dere er langt under Norske leger på både brains og empati, for livet i Polen er bare fest og moro med hard jobbing der smisking og trynefaktor er en del av studiet. HAHA! Ler meg ijææææææææl.

Anonymous poster hash: b97df...998

• Liker 10
Gjest Nanna87
Skrevet

Da tipper jeg du studerer i en av de bedre byene i Polen. For du vet vel at det er stor forskjell mellom stedene i Øst-europa? Flere som føler de kommer til himmelen etter å ha overflyttet fra en by/land til et annet der nede.

Husk at ikke alle er like tøffe som deg, og det må man heller ikke være for å gjøre en god jobb som lege. En kollega sluttet fordi hun fungerte dårlig når hun daglig ble behandlet som dritt av lærerne samtidig som det sosiale miljøet var dårlig. Jeg ser ikke noe galt i det, og det at man er myk nok til å ikke holde ut østeuropa kan være en like stor fordel som det at man er tøff nok til å gjennomføre.

Det hun sa var at nordmennene der hun først gikk ikke var late, men blant de fra andre land var det mye av det du forteller om. De røyk ut, men også nordmenn sluttet, både frivillig og ufrivillig, og ingen av dem var sutrete. De hadde bare andre personligheter og prioriteringer enn de som ofret alt for å holde ut. Kanskje mer reelle bekymringer også, noe som skjer hjemme, mens de selvgode var de som hadde fått sydd puter under armene av foreldrene sine, alltid dominert andre og derfor var blitt litt for sterke.

Min kollega er smart og flink, kom inn på en skole som passet henne bedre, og er en veldig populær lege. Mange av de som har vært en stund i østeuropa har noe kaldt og kynisk over seg. Jeg vet ikke om det er fordi det er de kaldeste personene som gjennomfører, eller fordi de blir kalde. De som har gått i Norge er ofte litt mer livsglade, bedre med pasienter og minst like dyktige faglig.

Anonymous poster hash: 42617...a7f

WORD! Er så enig atte. Fantastisk skrevet <3

Skrevet

HAHA! Så moro at du prøver hardt å bevise at dere er "fantastiske". Gled dere til dere kommer i kontakt med medisinere som har tatt utdanning i Norge. Min bror tok utdanning i Trondheim, og han forteller at klassiske EØS-leger blir fort sett ned på av andre leger, fordi de rett og slett gjør mange feil på jobb. Ansvaret ligger der den dagen du er litt mer "voksen" og faktisk har ansvaret for et annet mennesket sitt liv. Ja, dere er absolutt "bedre" en de som har jobbet ræva av seg til å komme inn i Norge, mens dere tok en snarvei å begynte i Polen der dere RETT OG SLETT KJØPTE DERE INN! Fuck yeah, innse det! Dere er langt under Norske leger på både brains og empati, for livet i Polen er bare fest og moro med hard jobbing der smisking og trynefaktor er en del av studiet. HAHA! Ler meg ijææææææææl. Anonymous poster hash: b97df...998

Oisann

Ikke en eneste tråd om medisin på kvinneguiden får ligge urørt når det kommer til den (allerede) klassiske "norsk mot europeisk utdanning"-diskusjonen.

TS forsøker i hvertfall tappert å holde tråden på tema. Kudos. Du har en vanskelig oppgave,

• Liker 3
Gjest Nanna87
Skrevet

Det du sier her er så utrolig typisk legestanden i Norge, regulering av studieplasser med tanke på å alltid ha et underskudd av leger slik at legene som er i arbeid er sikret et høyt antall ekstremt godt betalte overtidstimer, noe som koster samfunnet helt enorme summer.

Det er akkurat denne mentaliteten som vitner om det du sier om skolesystemet, det er nemlig ikke noe ønske om en sunn konkurranse yrkesutøverne i mellom, i motsetning til i Europa hvor det er kultur, dannelse og disiplin nok til å holde folk i sjakk ikke bare i utdanningssystemet, men også i hele resten av livsløpet.

Du utviser en skremmende mangel på dannelse og forståelse gjennom måten du snakker ned dine tidligere medstudenter på. Å akseptere et elendig studiemiljø, som du med dine holdninger helt åpenbart bidrar til, er ikke det samme som å være karaktersvak eller mindre begavet, en som bør lukes ut.

Jeg får inderlig håpe at du snarest får oppleve noen av livets harde realiteter selv og får lagt av deg denne uhyrlige arrogansen før du går ut i et yrke hvor din oppgave er å være til hjelp og støtte for folk i fysisk og psykisk nød.

Anonymous poster hash: 06e25...e9b

Fantastisk skrevet. Ble nesten rørt:) Dette er faktisk fakta. Miljøet i Polen der jeg bodde var så ille at folk nærmest drepte hverandre fysisk og psykisk. Trist å tenke på alle som sliter pga dette.

Gjest Nanna87
Skrevet

Jeg følte meg fra første stund møtt av en veldig kald gjeng med rundt 3 i snitt.... Dette fikk meg til å fundere, da jeg hadde langt mer høyere snitt fordi jeg faktisk jobbet MYE med fagene. Ja, jeg er klar over at karakterer fra VGS ikke kan forklare en god lege, men håpet ble også drept da jeg ble kjent med mine medstudenter som manglet empati. Det var utfrysninger, mobbing, rykter, juksing, sladder, alkoholisme, dop, misbruk av alt på høyt plan. Dette følte jeg meg for god for så jeg dro hjem uten noe drama. Nei, jeg savne ikke Polen. Jeg har aldri i mitt liv tatt et bedre valg, og jeg er stolt over valget mitt.

• 1 år senere...
Gjest nilsson
Skrevet (endret)

Dette er bare sprøyt. Frafallsprosenten for norske medisinstudenter ligger godt under 10% i utlandet. Noe som er veldig lavt. De fleste kommer seg gjennom studiet og de som faller fra, slutter enten av manglende interesse for faget eller av personlige årsaker.

Endret av nilsson
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vet om ei som vurderer å slutte. Hun studerer medisin i Lublin i Polen på en av de siste årene, så tror nok hun fullfører. Men grunnen til at hun vil slutte er; omtrent alle jukser på den skolen. Helt sykt! Jeg har fått en streng advarsl om å aldri få meg en fastlege fra Lublin.

(I Krakow tror jeg derimot det er et mye mer seriøst opplegg :laugh:)

Anonymous poster hash: bf56b...2e7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare sprøyt. Frafallsprosenten for norske medisinstudenter ligger godt under 10% i utlandet. Noe som er veldig lavt. De fleste kommer seg gjennom studiet og de som faller fra, slutter enten av manglende interesse for faget eller av personlige årsaker.

Jeg er ganske enig. Medisinutdanningen er ikke ugjennomførbar så lenge interessen og evnene ligger der. Nå er skoleopplegget i Øst-Europa mye tøffere enn i Norge, men dette gjelder ikke selve fagene. Her er det psyken det går på og studenter har mye færre rettigheter her enn i Norge. Mange blir møtt med et sjokk når det gjelder hvor lite respekt enkelte forelesere har for studenter.

Nå skal det også sies at medisinutdanningen i Øst-Europa fokuserer vel litt mer på detaljkunnskap enn i Norge og store emner som skal læres med en gang. Oslo, Trondheim og Tromsø fokuserer mer (etter min mening) på en helhetlig kunnskap som oppnås gjennom sirkellæring. Bergen er enda delt inn i preklinikk og klinikk (slik som i Øst-Europa), men dette avlegges vel nå snart.

En godnyhet: Nå har turnussituasjonen forbedret seg! Det er enda en vei å gå, men en betydelig forbedring, særlig for norske studenter som studerer i utlandet, men også for de som studerer her i Norge. :)

Anonymous poster hash: bf4af...3e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet om ei som vurderer å slutte. Hun studerer medisin i Lublin i Polen på en av de siste årene, så tror nok hun fullfører. Men grunnen til at hun vil slutte er; omtrent alle jukser på den skolen. Helt sykt! Jeg har fått en streng advarsl om å aldri få meg en fastlege fra Lublin.

(I Krakow tror jeg derimot det er et mye mer seriøst opplegg :laugh:)

Virkelig? Er det mange norske studenter som studerer der? Jeg kjenner en som studerer der. Av alle jeg kjenner som studerer i Øst-Europa vil jeg si at tar det lettest, men det kan jo bare være en tilfeldighet.

AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Er det mange norske studenter som studerer der? Jeg kjenner en som studerer der. Av alle jeg kjenner som studerer i Øst-Europa vil jeg si at tar det lettest, men det kan jo bare være en tilfeldighet.

Det er en god del norske studenter der, ja. - Men, esktremt dårlig miljø. Jeg kjenner to stykker. Min ene venninne(som forøvrig tar studiet veldig seriøst) sier at det iallefall er 80% av klassen hennes som jukser. De skriver notater oppover armene sine, og lærerne vil ikke sjekke det til tross for at de har fått beskjed av ikke-juksere. Sikkert fordi de da vil hele klassen droppe ut, og null penger i kæssa. Helt sykt at man kan komme seg gjennom medisinstudiet med en jukseteknikk fra ungdomsskolen. ALDRI studer i Lublin! Mest ræva stedet du kan studere, og kreves 2'er i snitt for å komme inn + null realfag. Hold deg unna med mindre du vil ha en grei legestilling.

Mistenker at flere som studerer i Lublin kun er ute etter statusyrket, og ikke forstår at de i fremtiden skal redde liv. Sykt!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...