Gå til innhold

Sover i 10-12 timer - hva kan grunnen være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mesteparten av livet hatt et ekstremt søvnbehov. Jeg er ikke ferdig uthvilt før jeg har sovet i mellom 10 og 12 timer, men om jeg ikke har på vekkerklokke kan jeg godt sove i 14-16 timer. Sover jeg mindre enn 10 timer våkner jeg ofte ikke av vekkerklokken, eller så kan jeg våkne noen timer senere med vekkerklokka i hånden - liggende på gulvet. Klarer noen mot formodning å vekke meg før det er gått 10 timer er jeg illsint og "dårlig" resten av dagen (hodepine, ekstrem trøtthet etc.). Jeg kan ikke ta powernaps, fordi da sover jeg i flere timer, og det ødelegger døgnrytmen min.

Dette har begynt å bli irriterende, ettersom jeg får en mye kortere dag enn alle andre. Det har fungert fint så lenge jeg har bodd for meg selv og stod opp mellom 11 og 12 og leste til rundt 18, men etter at jeg fikk samboer går liksom ikke dagene våre opp. Han begynner på skolen kl 08 og er ferdig mellom 16 og 17, mens jeg sover til 10-11 og leser/jobber så lenge som mulig. Arbeidstiden min blir mye kortere når han kommer hjem og begynner å lage middag etc., og det er jo veldig fint å spise middag og gjøre ting sammen som samboere.

Jeg begynner derfor å lure på hva som er galt med meg. Har jeg ME? Sannsynligvis ikke, ettersom jeg helt fint klarer å trene og gjøre andre ting uten å bli veldig sliten av det (mer sliten enn normalt, altså).

Noe galt med stoffskiftet? Ikke i følge blodprøvene mine, i hvert fall.

For lite D-vitamin? Det har jeg heller ikke.

Hypersomni?

Jeg har tatt opp dette med fastlegen min, men han forstår det ikke helt han heller.

Derfor lurer jeg på hvilke sykdommer som medfører et så sterkt søvnbehov? Eller hva kan det være et symptom på?

Anonymous poster hash: 04cbc...4de
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Mye stress? Vanskelig for degmå konsentrere deg om enkelte arbeidsoppgaver?. Hvor mye veier du? Depresjonsympotmer - kjedelig hverdag eller noe som har akjedd som gnager? Eller krev å ta flere blodprøver hos fastlegen. Hvis ikke noe der så kan du omlegge livet ditt til å finne aktiviteter som gir energi (trening, mer gøy, weekendturer osv osv)

Anonymous poster hash: 0ff39...e28

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å sove mindre?

Anonymous poster hash: 7ce0e...6dc

Gjest Awzm me
Skrevet (endret)

Har du prøvd å vende deg til å sove mindre?

Begynn med ni timer i en uke i strekk, så åtte timer, kanskje prøve på syv timer også, så kanskje du blir vant til å få litt mindre søvn uten å måtte være grinete resten av dagen

Endret av Awzm me
AnonymBruker
Skrevet

Gravid, kanskje?

Anonymous poster hash: ae25c...224
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen forslag på hva som kan være galt, men lurer på hvordan du ser for deg å fungere i jobb når du er ferdig med studiene.

Anonymous poster hash: 9111e...23d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og sover i 12-14 timer om jeg ikke blir vekket. Kan forsatt være sykt trøtt.. Har ikke sjekka meg for noe da.

Anonymous poster hash: 71c74...d64
AnonymBruker
Skrevet

Mye stress? Vanskelig for degmå konsentrere deg om enkelte arbeidsoppgaver?. Hvor mye veier du? Depresjonsympotmer - kjedelig hverdag eller noe som har akjedd som gnager? Eller krev å ta flere blodprøver hos fastlegen. Hvis ikke noe der så kan du omlegge livet ditt til å finne aktiviteter som gir energi (trening, mer gøy, weekendturer osv osv)

Anonymous poster hash: 0ff39...e28

Er ikke spesielt stresset, er i grunn veldig rolig og avbalansert. Heller ingen depresjonssymptomer. Jeg veier 50 kg, men er tilgjengjeld kun 156 høy, så BMIen min er normal. Hverdagen min er heller kjedelig enn at det skjer så mye, men jeg er en bedagelig person som liker at ting er forutsigbare.

Jeg trener aktivt, og tror ærlig talt ikke jeg har tid til å trene noe mer enn jeg allerede gjør :P Er student, så har heller ikke råd til så mange weekend-turer at det gjør noe.

Har du prøvd å sove mindre?

Anonymous poster hash: 7ce0e...6dc

Ja, men jeg våkner bare rett og slett ikke. Kjæresten har prøvd også, og noen ganger får han vekt meg, men da er jeg som regel illsint (fordi klokken er 8 om morgenen og jeg ikke har sovet nok). Jeg har på wake-up light med 10 000 lux om morgenen, men jeg sover bare over lyset. Inkludert tre alarmer.

Til eksamen bruker jeg puslespill-vekkerklokke, da er jeg dømt til å våkne før eller siden, men har forsovet meg til flere eksamener. Resten av studiet går heldigvis fint da :P

Har du prøvd å vende deg til å sove mindre?

Begynn med ni timer i en uke i strekk, så åtte timer, kanskje prøve på syv timer også, så kanskje du blir vant til å få litt mindre søvn uten å måtte være grinete resten av dagen

Ja, men jeg ble aldri vant til det (men kom bare til 9 timer, og jeg falt ut da jeg bare ikke våknet). Da var jeg enda trøttere på dagtid enn jeg er nå, og det fungerte i hvert fall ikke med studiene.

Gravid, kanskje?

Anonymous poster hash: ae25c...224

Jeg har vært gravid mesteparten av livet? Heller tvilsomt du. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt et stort søvnbehov. Når jeg gikk i barnehagen pleide mamma å kle på meg mens jeg lå i sengen (sovende), og la meg på en madrass i barnehagen for at jeg skulle få våkne når jeg våknet. Eller så var jeg så fryktelig sur og tverr.

Har ingen forslag på hva som kan være galt, men lurer på hvordan du ser for deg å fungere i jobb når du er ferdig med studiene.

Anonymous poster hash: 9111e...23d

Det lurer jeg også på. Det er derfor jeg må finne en løsning på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og sover i 12-14 timer om jeg ikke blir vekket. Kan forsatt være sykt trøtt.. Har ikke sjekka meg for noe da.

Anonymous poster hash: 71c74...d64

Kan være du har for lavt stoffskifte, for lite D-vitamin eller noen av de andre tingene jeg har nevnt. Dra til legen og ta en blodprøve.

Skrevet

hva med å legge seg tidligere? legg deg kl 22 og stå opp kl 8 - da får du 10 timers søvn og mer ut av dagen :) selv sliter jeg med å sove til lengre enn kl 9…

Skrevet

Jeg må spørre deg om kostholdet ditt!

Hva spiser og drikker du iløpet av en dag?

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen og sjekk nivåer på jern, D-vitamin, stoffskifte osv.

Sjekk opp i hvordan du spiser.

Skaff deg en dagslyslampe (ikke wake up light) som du bruker tidlig om morgenen.

Husk at søvn avler søvn. Du klarer deg nok med mindre dersom du aktivt går inn for å kutte ned på søvnen. Men det er en lang prosess.

Anonymous poster hash: 94abf...d86
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser vel helt normalt.

Frokost: havregrøt/brødskive/knekkebrød med leverpostei, skinke, ost eller noe annet jeg har lyst på. Noen glass juice eller melk.

Lunsj: middagsrester fra dagen før/en grov baguette med noe kjøtt og grønt/salat med kylling eller egg/knekkebrød/frukt/skyr.

Middag: noe lavkarbo, ettersom samboeren spiser det. Så mye rent kjøtt og grønnsaker.

Til kvelds: ofte det samme som frokost, eller så bare spiser jeg pålegg :P

Mellommåltider: frukt, youghurt, rå grønnsaker, nøtter, bare pålegg, egentlig det jeg kan finne i skapet/sekken/butikken.

Jeg spiser i bunn og grunn hva jeg vil, når jeg vil, og jeg spiser som regel ganske mye (mer enn kjæresten :P)

Var vegetarianer noen år, uten at jeg merket noen bedring på søvnen.

Har også ikke spist hvete- og melkeprodukter en periode, men ikke noen forskjell da heller.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at jeg drikker mest vann, tømmer et par 0,7 liters flasker i løpet av dagen. Men drikker gjerne juice eller melk til frokost. Drikker ikke brus eller saft.

Skrevet

Har alltid slitt med dette selv. Har prøvd å endre søvnrutinene mine, prøvd å sove mindre, prøvd med lys, sjekket meg hos legen for diverse mangler. Kan gå fint i noen dager med endring av søvnrutiner, men blir så ekstremt utslitt at jeg omentrent sovner stående.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen og sjekk nivåer på jern, D-vitamin, stoffskifte osv.

Sjekk opp i hvordan du spiser.

Skaff deg en dagslyslampe (ikke wake up light) som du bruker tidlig om morgenen.

Husk at søvn avler søvn. Du klarer deg nok med mindre dersom du aktivt går inn for å kutte ned på søvnen. Men det er en lang prosess.

Anonymous poster hash: 94abf...d86

Jernnivåer, stoffskifte og D-vitamin er helt fine.

Det er dagslyslampe jeg har, altså den med mer lysstyrke enn en mindre wake up light (10 000 lux).

Mener selv jeg spiser normalt og godt, men tar gjerne i mot noen tilbakemeldinger her.

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid slitt med dette selv. Har prøvd å endre søvnrutinene mine, prøvd å sove mindre, prøvd med lys, sjekket meg hos legen for diverse mangler. Kan gå fint i noen dager med endring av søvnrutiner, men blir så ekstremt utslitt at jeg omentrent sovner stående.

Samme her :( Må finne ut hva dette er.

Skrevet

Søvn avler søvn. Du er nok vant til å sove så mye, og kan forsøke å venne deg til å sove mindre. Ser du har prøvd det uten å lykkes, men du må nok forsøke hardere, og over en lengre tidsperiode.

AnonymBruker
Skrevet

Søvn avler søvn. Du er nok vant til å sove så mye, og kan forsøke å venne deg til å sove mindre. Ser du har prøvd det uten å lykkes, men du må nok forsøke hardere, og over en lengre tidsperiode.

Men hvordan kan jeg egentlig forsøke hardere når jeg bare ikke våkner? :P

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...