Gå til innhold

Selvangivelse for første gang, kun tjent 2000 kr, trenger tips osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet enkeltmannsforetak sist sommer, som musiker, hadde 2 konserter med en gitarist. Vi fikk 2000 per konsert, som skulle deles på 2. Av en eller annen grunn kunne betaler bare overføre betalingen til en av oss. Det ble meg, og jeg førte over gitaristens del på nettbank. Jeg har ikke hatt noen utgifter så må skatte på hele beløpet. Jeg har overført beløper fra kontoen til foretaket til min brukskonto bare, så det er det eneste som står på bankutskriften.

Det jeg trenger råd til:

Første lønningen min viser 2000 kr, deretter en overføring på 1000 kr til gitaristen. Hva skal jeg skrive for å vise at det er gitaristens andel sånn at jeg ikke skatter på det?

Er det virkelig nok å BARE sende inn bankutskrift og notere langs den?(Har ikke kvitteringer på noe siden jeg ikke har utgifter). Fikk dette tipset av en annen næringsdrivende.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke skatte av dette.

Anonymous poster hash: 7e20c...23e

Skrevet

Jeg må jo uansett sende inn selvangivelse? Og nå ser jeg også at den kontoen har blitt trekt 300 kr for visakortet jeg har på den, så det er -299 kr på den kontoen nå. Skal jeg overføre fra min brukskonto for å fjerne minusbeløpet eller vil det gå utover selvangivelsen som en slags inntekt eller noe?

AnonymBruker
Skrevet

Om din konto har minus nå så kan du ikke endre noe for i fjor i banken nå. Har ingenting ting og si for selvangivelsen. Har jo ingenting med inntekt og gjøre det. Hvis man skal drive firma/enkeltmannsforetak så bør man sette seg inn i skattereglene også.

Anonymous poster hash: bff0d...fc9
  • Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Har du ingen andre inntekter?

Skrevet

Jeg hadde jobb som jeg leverte inn skattekort til.

Skrevet

Om din konto har minus nå så kan du ikke endre noe for i fjor i banken nå. Har ingenting ting og si for selvangivelsen. Har jo ingenting med inntekt og gjøre det. Hvis man skal drive firma/enkeltmannsforetak så bør man sette seg inn i skattereglene også.

Minusen kom 4.januar så jeg tenkte mer på til neste år.

AnonymBruker
Skrevet

Du har egen konto for oppdrag forstår jeg. du kan overføre fra din brukskonto til den kontoen sånn at den går i 0 og ikke minus. Har ingenting og si det.

Skrevet

Du har egen konto for oppdrag forstår jeg. du kan overføre fra din brukskonto til den kontoen sånn at den går i 0 og ikke minus. Har ingenting og si det.

Takk.

Er det noen som kan svare på spørsmålene? Spesielt det første.

Gjest navnelapp
Skrevet

Ok. Honorar på 1000 eller mindre er ikkje skattepliktige, med mindre det er di normale næring/din vanlege jobb. Difor kan du stikke dette honoraret i lomma, og kose deg med det. Du har med andre ord ingen næringsinntekter i år. Hadde du tent 70 000 på å spele i band så måtte du ha ført desse 1000 også som næringsinntekt.

• Liker 1
Skrevet

Ok. Honorar på 1000 eller mindre er ikkje skattepliktige, med mindre det er di normale næring/din vanlege jobb. Difor kan du stikke dette honoraret i lomma, og kose deg med det. Du har med andre ord ingen næringsinntekter i år. Hadde du tent 70 000 på å spele i band så måtte du ha ført desse 1000 også som næringsinntekt.

Jeg må fremdeles levere inn selvangivelse? Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye lettere hvis du dropper hele firma-opplegget og kaller det hobby, det er lavt nok i massevis til det. Hvis du fortsatt vil føre det på selvangivelsen bør du vente til vi får den og spørre igjen da, husker ikke hva de forskjellige valgene heter nå. Ulempen er at da vil du muligens få næringsoppgave neste år, og den er mye mer manuell enn vanlig personlig selvangivelse.

Anonymous poster hash: 42822...073
  • Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg må fremdeles levere inn selvangivelse? Takk for svar.

Nei, ikkje viss du utan dette kan levere forenkla.

Skrevet

Det er mye lettere hvis du dropper hele firma-opplegget og kaller det hobby, det er lavt nok i massevis til det. Hvis du fortsatt vil føre det på selvangivelsen bør du vente til vi får den og spørre igjen da, husker ikke hva de forskjellige valgene heter nå. Ulempen er at da vil du muligens få næringsoppgave neste år, og den er mye mer manuell enn vanlig personlig selvangivelse.

Anonymous poster hash: 42822...073

De fleste utesteder vil overføre pengene til et foretak når noen spiller hos dem. Jeg forventer å tjene mer etterhvert, skal nok ha flere konserter i sommerferien og etter endte studier blir det nok mye mer igjen. Jeg får også prosenter på låter jeg har deltatt på, så selv om jeg bare tjener et par øre på dem så må jeg ha et foretak jeg får pengene på.

Gjest navnelapp
Skrevet

Du må ikkje ha eit foretak for å få pengar frå Tono og Gramo. Eg har Gramoinntekter frå plater eg har vore med på, og det blir berre utbetalt på vanleg måte, eg fører det på sjølvmeldinga, og så blir det med i mi samla inntekt. Dersom du skal motta honorar for heile bandet blir det fort krøll, då må i så fall alle ha sitt firma. Det er forøvrig dette ein har management til, men dokke er kanskje ikkje der heilt enno.

Skrevet

Du må ikkje ha eit foretak for å få pengar frå Tono og Gramo. Eg har Gramoinntekter frå plater eg har vore med på, og det blir berre utbetalt på vanleg måte, eg fører det på sjølvmeldinga, og så blir det med i mi samla inntekt. Dersom du skal motta honorar for heile bandet blir det fort krøll, då må i så fall alle ha sitt firma. Det er forøvrig dette ein har management til, men dokke er kanskje ikkje der heilt enno.

Takk for tips. Hva mener du med "vanlig måte?". Jeg har kjørt litt solo som sanger uten manager og har prøvd å plukke opp info langs veien, men har muligens funnet meg manager nå, han er veldig flink og kan mye så regner med at han hjelper meg med det meste.

Gjest navnelapp
Skrevet

Direkte utbetalt til den kontoen eg har oppgitt til Gramo. No er det ei stund sidan eg har fått utbetalingar, så det er mogeleg det er endra no. Det skal litt til for at det skal lønne seg med manager, men tek det av for deg så treng du det. Du kan også bruke nokon i familien/vennar du stolar på som kan rekneskap og skattetekniske spørsmål for å ordne dette.

Skrevet

Har du laget fakturaer til de som betalte konsertene dine? Det er du pliktig å gjøre dersom du driver foretak. De pengen du har tatt ut fra selskapet er per definisjon ikke lønn.

Når du får selvangivelsen din i mars skriver du inn i næringsoppgaven på

post 3000 omsetning kr. 4000 (som du har fått inn)

post 4500 (tror jeg det er) fremmedytelser kr. 2000 (som du har overført til kompisen)

På post 1920 (sånn ca) bankinnskudd skriver du det som stod på firmakontokonto 31.12

på post 2060 Privatkonto skriver du 2000 (som du har overført til deg selv)

Har sikkert glemt noe nå, men det er snart et år siden sist jeg så en næringsoppgave.

Du må også fylle ut et personinntektsskjema. Jeg er usikker på om postene fra næringsoppgaven kommer opp automatisk i altinn.

Anonymous poster hash: 78efa...ce6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...