Gå til innhold

Lørdagsgodt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du for eller imot lørdagsgodt, og hvorfor det?

Har et barn, eller en baby da, som jeg ikke helt vet om jeg skal gi lørdagsgodt eller ikke. På den ene siden, er det kos med godteri. Husker jeg koset meg skikkelig som liten, og gledet meg. Og det er kun én dag i uken, og ikke mengder.

På den andre siden, så trenger ikke kroppen godteri, ernæringsmessig sett.

Anonymous poster hash: 7ce4f...241

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener å gi/ikke gi når barnet er noen år gammel da :)

Anonymous poster hash: 7ce4f...241

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vil før eller senere oppdage at det er noe som heter godteri. Jeg syns det er greit å begrense det til en gang i uka.

Jeg er ikke sukkerhysterisk og har ikke problemer med at ungene mine spiser godteri. Alt med måte.

Anonymous poster hash: 8d07c...f82
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi innførte lørdagsgodt da eldstemann var 5. Da hadde de oppdaget konseptet godteri, og lørdagsgodt var en ypperligåte å holde nede maset.

Klart man ikkw trenger godteri, men barna dine får vel ting de ikke trenger ala leker også?

Poenget må vel være å gi barna et sunt forhold til dette, og vise hvordan man gjennomfører måtehold?

Å legge opp til totalforbud, tror jeg er en elendig strategi på sikt.

Anonymous poster hash: 7054c...a30

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset (barna er 11 og 13) har vi aldri vært hysterisk ang godteri. Ungene vet hva slikt gjør med kroppen og tennene. Og spiser de snop midt i uka en sjelden gang er det ingen som blir hysteriske og gjemmer det bort. Her i huset har vi hatt snop liggende på bord, i skåker, i skuffer, på matboden hele tiden siden ungene var født. De rører det sjelden. Ofte hoper det seg opp lørdagsgodt i skuffen på rommene som de ikke spiser. Er overbevist om at det kommer av at vi har et helt avslappet forhold til å putte en sjokoladebit i munnen en vanlig tirsdag.

Det vi derimot ser er når ungene har venner på besøk der de aldri fikk godteri hjemme, så har de fråtset i våre barns godterier, spist seg kvalme. De soringer på kiosken med en gang de har en tier, for å bruke det på snop. Slikt kommer av foreldres hysteri mot godteri. La heller barna ha et normalt forhold til snop istedet for at det skal gå fullstendig over styr den dagen snopet plutselig ikke er like utilgjengelig som hjemme. Mener nå jeg.

Anonymous poster hash: af271...520

• Liker 9
Skrevet (endret)

Barnet vil før eller senere oppdage at det er noe som heter godteri. Jeg syns det er greit å begrense det til en gang i uka.

Jeg er ikke sukkerhysterisk og har ikke problemer med at ungene mine spiser godteri. Alt med måte.

Anonymous poster hash: 8d07c...f82

Enig. Jeg ser ikke poenget med totalavhold, de blir ikke sunnere av den grunn.

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet

Jeg husker at vi relativt ofte hadde sjokoladefondue på lørdagene da jeg var liten. Broren min og jeg synes dette var skikkelig stas! Masse god frukt som vi fikk dyppe i sjokolade. Nå får man jo sånne fine sjokoladefontener også. Hvis man bruker litt mørkere sjokolade så er det masse antioksidanter i sjokolanden også.

Gjest Whitestripes
Skrevet

Lørdagsgodt er kjempebra! Man skal unne seg litt en gang i blant, og det er godt å kunne se fram til helg og litt godis. Alle burde klare seg med lørdagsgodt, både barn og voksne. En gang i uka er mer enn nok å putte i seg sukker.

Skrevet

Vi har inte haft Lördagsgodis, och våra barn är 7 respektive 10 år nu.

Varför?

1. Jag ville inte införa vanan att man "måste" ha godis på en viss dag

2. De går på kalas på både fredagar, lördagar och söndagar. En period hade min dotter 1 eller 2 kalas i veckan!

3. Jag vill hellre ta den fredagen (valfri dag) och bjuda på lite godis

4. Jag vill absolut inte ha en hysterisk unge som skriker att vi Måste köpa godis bara för det blivit en vana, när vi kommer på att det är lördag och inget godis har köpts. Och barnet inte godtar godiset som finns (hade en kompis som slet med det).

5. Vi kan säga nej i vardagen.

6. Jag vill kunna säga Ja till godisklubban de får vid en avslutning på simskolan en söndag.

• Liker 5
Skrevet

JEg lager dropsene og karamellene selv, så ungene får hjemmelaget drops og karameller med stevia om lørdagene

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset (barna er 11 og 13) har vi aldri vært hysterisk ang godteri. Ungene vet hva slikt gjør med kroppen og tennene. Og spiser de snop midt i uka en sjelden gang er det ingen som blir hysteriske og gjemmer det bort. Her i huset har vi hatt snop liggende på bord, i skåker, i skuffer, på matboden hele tiden siden ungene var født. De rører det sjelden. Ofte hoper det seg opp lørdagsgodt i skuffen på rommene som de ikke spiser. Er overbevist om at det kommer av at vi har et helt avslappet forhold til å putte en sjokoladebit i munnen en vanlig tirsdag.

Det vi derimot ser er når ungene har venner på besøk der de aldri fikk godteri hjemme, så har de fråtset i våre barns godterier, spist seg kvalme. De soringer på kiosken med en gang de har en tier, for å bruke det på snop. Slikt kommer av foreldres hysteri mot godteri. La heller barna ha et normalt forhold til snop istedet for at det skal gå fullstendig over styr den dagen snopet plutselig ikke er like utilgjengelig som hjemme. Mener nå jeg.

Anonymous poster hash: af271...520

Jeg er så enig i dette. Er selv vokst opp med nesten ikke godterier, som gjorde at da jeg bl voksen og tjente mine egne penger så fråtset jeg! Båd ei mat og godterier. Enda har jeg trang til å fråtse om jeg bare spiser en liten bit sjokolade. Jeg er overbevist om at det kommer av begrenset tilgang til slikt i barndommen

Anonymous poster hash: aaeb5...efb

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil vente så lenge som mulig, og helst ikke innføre lørdagsgodt i det hele tatt. Jenta vår er 2,5 nå, og det er ikke aktuelt ennå i alle fall.

Jeg er veldig enig med Furstina i at det er unødvendig å skape et behov for godteri som kanskje ikke er der. Jeg vil heller at vi skal ha ekstra god middag i helgene, kanskje bake noe godt (da kan vi eventuelt lage noe sukkerfritt om vi føler for det), og slippe å bli bekymret for det totale inntaket hvis det blir en bursdag eller to i uka, osv.

Vi tar oss gjerne en bit mørk sjokolade på hverdagene, eller spiser noe bakst fra fryseren hvis vi får lyst på det. Er vi på besøk hos noen hender det vi får servert både dessert og kake. Vi stresser lite med det, men gidder heller ikke å lage en egen godteridag bare for å gjøre det. Så får vi se om det blir veldig mye press for å gjøre som "alle andre" etterhvert.

Jeg har null tro på at det å gi ungene lørdagsgodt liksom skal hindre at de blir godtegale senere. Jeg fikk nok lørdagsgodt ganske tidlig, men jeg var en godtegris likevel. Her tror jeg heller det er individuelle forskjeller.

Skrevet

och jag vill påpeka att jag inte har något problem med att andra familjer väljer att ge sina ungar lördagsgott oavsett om vi är tillsammans eller inte.

Jag kan förklara att vi har olika regler i olika familjer om godis, läsk och chips till exempel.

Skrevet

Lørdagsgodt er greit det, når barna blir større..:) Men skjønner IKKE greia med å vente til barne tv?! Hvilken idiot fant ut at det var en god idé å proppe unger med sukker en time før leggetid?:P

• Liker 1
Skrevet

Lørdagsgodt er greit det, når barna blir større.. :) Men skjønner IKKE greia med å vente til barne tv?! Hvilken idiot fant ut at det var en god idé å proppe unger med sukker en time før leggetid? :P

Her er jo barn veldig ulike. Mine to som får lørdagsgodt får det etter middag, typisk i 18-tiden. Det er ikke noe problem i forhold til sengetid.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Lørdagsgodt er greit det, når barna blir større.. :) Men skjønner IKKE greia med å vente til barne tv?! Hvilken idiot fant ut at det var en god idé å proppe unger med sukker en time før leggetid? :P

At sukker gjør unger "hypre" er i hovedsak en myte.

Mine barn har fått lørsdagsgodt siden de var 3 og 4. Alt med måte.

• Liker 1
Skrevet

Frem til min var 4 år fikk han kun oppskjært frukt, etter det begynte jeg med en blanding av frukt, rosiner og noen biter sjokolade. Syns det er koselig med en slik "godisdag" i uken jeg :)

Skrevet

Koselig med en godis-dag i uka ja :)

Lørdagsgodt er greit det, når barna blir større..:) Men skjønner IKKE greia med å vente til barne tv?! Hvilken idiot fant ut at det var en god idé å proppe unger med sukker en time før leggetid?:P

Noen unger blir hyper av godteri, andre ikke. Et alternativ er jo at ungene selv kan få velge når på dagen de vil spise det. Da velger de kanskje å spise det tidligere på dagen, og er kanskje ikke fullt så hyper av seg når de skal lrgges

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker konseptet lørdagsgodt! (eller fredagskos eller helgegodt). Lørdagsgodt kan også være fruktfat eller annen sunn snacks! Dersom barna er vant til at lørdagskosen varierer så er det enkelt for Mor og Far å velge grønnsaker og dip dersom de vet at familien skal i kake-selskap på søndagen feks :)

Anonymous poster hash: 8b3b2...e7c
AnonymBruker
Skrevet

JEg lager dropsene og karamellene selv, så ungene får hjemmelaget drops og karameller med stevia om lørdagene

Vil da bare nevne at erstatnings sukker og drikker/godis med lavt sukkerinnhold ikke er bra i store mengder.

Stevia er forresten lite forsket på, men all forskning tilsier at stoffet er kreftfremkallende. (Jada, "alt" er jo det i dag)

Anonymous poster hash: b93a9...25a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...