AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 Hvilken rase er å anbefale til en familie med 3 barn - hvor minste er 5? Vi bor landlig til, og har gode turmuligheter rett utenfor døren. Jeg har ikke har hatt hund før, mens mannen min er vokst opp med settere. Anonymous poster hash: ae073...8d4
Gjest Belle âme Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 Kor mykje tid har dere til turer? Pelsstell? ka dere vil bruke hunden til?
HeidiA Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Minst en times sammenhengende tur hver dag (med unntak enkelte dager, med tanke på at det kan være -30 i lange perioder på vinteren), i tillegg til tisseturer. Pelsstell...tja, veit ikke..vanskelig å si siden jeg ikke har erfaring med hund, men sikkert helst ikke masse pelsstell..Det skal være en familiehund, en grunn for å komme seg ut på tur, og helst en rase som er kjent for ikke å stikke av (og jeg veit at det er individforskjeller også)
Wolfmoon Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Alt for lite informasjon, til å komme med et svar Hvor mye tid vil dere bruke på hunden om dagen, fordelt på turer, hjernetrim (kan selvfølgelig kombineres med tur) og annet stell? Skal hunden gå løs? Skal dere bruke hunden til aktiviteter som agility, sporsøk, lydighet eller lignende (alle raser har godt av aktivitetene, men noen passer bedre enn andre). Og jeg vil også si at spørsmålet om førerorientert/selvstendig tenkende hunder også bør tas med i vurderingen når man skal velge seg hund. Jeg kunne bare levd med den ene av de tingene
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 Finsk Lapphund. Skapt for skandinavisk vær. De er også veldig flinke med barn. De har tykk pels, men den er ganske selvrensende.
Rainbow Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Eurasier! Lettstelt pels, og veldig eiertilknytta, så de vil alltid holde seg nær menneskene sine. Kan være skeptisk til fremmede, men ikke agressive. Må sosialiseres mye, noe jeg regner med går greit når det er så mange barn og de har sikkert besøk og sånne ting. Veldig allsidig, koselig, snill og flott hund. Vår ligger aller helst på hardt gulv i trekk, så kulde bør ikke blir noe problem! Jeg kan si mye mer om dem, bare skrev et lite tips nå først!
Wolfmoon Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Siden Belle Gunnes snakket om finsk, så må jeg få lov til å nevne svensk lapphund også. På mange områder er de like den finske, men er kanskje hakket mer selvstendige og arbeidssomme. Min familie har hatt det "i alle år"; og de er sosiale, men selvstendige hunder. Jeg kommer aldri til å bytte rase, men det er vel sånn mange føler det når man har funnet rett rase for seg selv
Gjest Belle âme Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Eurasier Finsk Lapplund Schæferhund(men dei er litt krevende) Risenschnauzer Clumber spaniel Jämthund
Gjest Belle âme Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Eurasier Finsk Lapplund Schæferhund(men dei er litt krevende) Risenschnauzer Clumber spaniel Jämthund Berner sennenhund
HeidiA Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Takk for svar! Ut fra det jeg har lest meg kjapt til nå føler jeg kanskje at lapphunder og eurasier ikke er de rette rasene for oss hvor jeg kommer til å ha hovedtyngden av ansvaret for å dressere dem da mannen min reiser 3-4 hver uke. Wolfmoon: jeg ser ikke for meg at vi kommer til å delta aktiv med agility, sporing osv. Jeg vil gjerne ha en hund som kan gå løst på tomta - har småbruk så har god plass rundt huset. Har også hundegård med mulighet for å sette på varme i hundehuset - tenkte det kunne være greit å ha hunden der når jeg er ute på småturer, evnt når jeg begynner å jobbe igjen (er arbeidsledig i øyeblikket). Eldstemann kommer da til å få "ansvaret" for hunden før og etter skolen mens jeg er på jobb. (Grunnen til at ansvaret står i anførselstegn er at vi bor i generasjonsbolig med svigermor som da får hovedansvaret). Til jeg får meg jobb så har jeg god tid å aktivisere den på dagtid, men etter at jeg får meg jobb så ser jeg for meg at det i hovedsak blir mellom 6 og 7 på kvelden at jeg har tid til å aktivisere den. Da i tillegg til en drøy times tur og lufteturer. I sommerhalvåret vil jeg gjerne ha den diltene rundt meg mens jeg driver i hagen og i grønnsakshagen - og det kan jo også kombineres med hodetrening Håper da også at svigermor kan ta en tur med ham på dagtid slik at han ikke blir aleine hele dagen...
Fandenivoldsk Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Eurasier Finsk Lapplund Schæferhund(men dei er litt krevende) Risenschnauzer Clumber spaniel Jämthund Vil ikke si a Riesenschnauzer og Jämthund er noe mindre krevende enn en Schæfer.. Ellers har jeg også Eurasier og kan anbefale dere å se nærmere på den
HeidiA Skrevet 8. januar 2014 #12 Skrevet 8. januar 2014 Eurasier Finsk Lapplund Schæferhund(men dei er litt krevende) Risenschnauzer Clumber spaniel Jämthund Schæfer er totalt uaktuelt. Men de andre skal jeg sjekke ut.
Gjest Offensive Pie Skrevet 8. januar 2014 #13 Skrevet 8. januar 2014 Riesenschnauzeren er en fantastisk hund, men den kan røyte helt avsindig mye. Det ser liksom aldri rent ut, samme hvor mye man vasker og støvsuger. Ut over det, er det svært lite å utsette på den.
Wolfmoon Skrevet 8. januar 2014 #14 Skrevet 8. januar 2014 Når mamma kan dressere en lapphund, så kan alle det Hovedgrunnen til at jeg liker lapphund er at de er sterke psykisk, kan trenes til mye, men krever 10 min her og 10 min der, ikke flere timer om dagen. Uavhengig av rase, finn en god oppdretter som også er interessert i å følge opp valper og eiere etter at valpene er overtatt. Da har man mulighet til å komme med spørsmål og få hjelp fra noen som kjenner rasen godt. Besøk gjerne også et par utstillinger, se på og snakk med representanter for raser dere er interessert i. Veldig mange raser kan helt sikkert passe for dere, dere må bare finne en som passer dere
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #15 Skrevet 8. januar 2014 Cocker spaniel? Dansk svensk gårdshund? Flatcoated retriever? Mange fine raser som kan være gode med barn. Det som er viktig å tenke gjennom er hvor stor hund dere ønsker, siden dere har små barn. Og det må jo selvsagt ses i sammenheng med hva dere skal bruke hunden til. Skal den trekke pulk må den være ganske stor og sterk. Skal den være med på lange fjellturer? Skal den brukes i jakt? Anonymous poster hash: 87c34...7f2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #16 Skrevet 8. januar 2014 Dansk Svensk Gårdshund tenkte jeg også på. Skapt til å leve på småbruk der de er løse hele tiden. Litt jaktinstinkt er det da de skal jakte rotter og mus, men de fleste jeg kjenner har sin løs på tur. Kort pels, må børstes 1 gang i uka. Veldig sosiale, elsker å være sammen med familien sin. Litt væresyke så mange minusgrader eller øsende regn gjør at de helst vil være inne. Ikke en hundegård-hund da de lett fryser utendørs og kan bli ganske "bjeffete" hvis de står ute alene. Litt vaktinstinkt har de også så sier ifra når det kommer noen, kan være litt avvisende overfor fremmede. Midt på vinteren må de kles på med dekken for pelsen er tynn. De har middels aktivitsnivå, krever 1-3 timer med tur, trening og lek per dag. Anonymous poster hash: 2d2b6...229 1
Nephthys Skrevet 8. januar 2014 #17 Skrevet 8. januar 2014 Støtter Berner Sennen om man ønsker en rolig, stor hund. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #18 Skrevet 8. januar 2014 Coocker spaniel!!! (engelsk eller jakt) Anonymous poster hash: bd7c9...eb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå