AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 Fikk litt av en bakoversveis da vi fikk kredittkortregningen og oppdaget at vi hadde brukt 8000 kr på mat i desember! Det har riktignok vært jul, men likevel var det sykt mye. Vi er to voksne og ett barn + en katt. Hvor mye bruker dere på mat i måneden? Har dere noen lure sparetips? Anonymous poster hash: 7998e...4d4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 Jeg bruker appen og nettsiden til Toshl.com for å holde meg i øra. Skriver inn hver gang jeg bruker penger og knytter til en tag, som gjør at jeg får oversikt over hva jeg bruker penger på og hvor mye jeg har igjen. Ellers handler jeg bevisst mest mulig på billige butikker, bruker medlemsrabattene til coop, bruker opp det jeg har i kjøleskapet, handler ikke hver dag, lærer meg nye oppskrifter med linser og bønner i stedet for kjøtt, osv. Anonymous poster hash: 67d11...3d7 1
Løvefrøken Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Vi handler en gang i uka, planlegger alle middager på forhånd. I dag handla jeg for rett under 1000 kr. I snitt ligger vi på det. Vi har fryser, så har mulighet til å handle større kvanta når forbruksting er på tilbud.
TrickyCicci Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Vi er to voksne og en baby på 5mnd + katt, og vi bruker 4-5000 i måneden (mat+husholdningsartikler som rengjøringsmidler osv). Var litt over det i desember (nesten 6000), men vi kostet på oss en del ekstra i jula som vi nok hadde sløyfet om vi måtte spare (f.eks. er fenalår for nesten 500 veldig godt, men helt unødvndig om man ikke har råd;)). Vi planlegger middager for en hel uke på fredagskvelden, og skriver handleliste som vi holder oss til på lørdagen. Vi følger med i tilbudsaviser hos coop/norgesgruppen, og hvis de har et godt tilbud på noe vi VET vi kommer til å bruke handler vi det da. Men er viktig å holde seg til det man vet man faktisk bruker, ellers går vinninga opp i spinninga Når vi lager mat fra bunnen av, lager vi store porsjoner, slik at det rekker til 2-3 middager, da spiser vi en, og fryser ned resten. Så har vi 1 uke hver måned der vi kun handler melk og pålegg/knekkebrød hvis vi er tomme for det, alle middager tar vi fra frysen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 TS! Takk for gode tips! Skal begynne å skrive meny hver søndag slik at det ikke blir slumphandling annenhver dag. Pleier å være flink til å skrive handleliste, men det dukker hele tiden opp ting i vogna som ikke står på lista. Jeg har også begynt å lage opp en del middager til babyen og fryse ned, slik at vi slipper å kjøpe så mye middagsglass. Hvilken butikk er den billigste? Her har vi Rema, Rimi, Bunnpris og Coop Xtra. Handler litt hipp som happ, mest på Bunnpris og Coop, sjeldnere på Rema og Rimi. Anonymous poster hash: 7998e...4d4
Gjest tuppesjura Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Vi har et matbudsjett på 8000kr i mnd. 2 voksne og 2 barn. I jula brukte vi nok godt over 10000kr. Handle for ca 5500kr bare siste handelen før jul. Dyrt med mye kjøtt og slikt, samt at vi er hjemme hele jula. Har et mål om at vi skal ligge på ca 6500kr øvrige måneder, men om vi klarer det gjenstår og se.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Vi er 1 voksen, to gutter i slutten av tenårene og en jente i tenårene. Ungene er her 50% Jeg budsjetterer 5000 pr mnd, men ligger sjelden over 4000 og da er alle kostnader fra dagligvarebutikken tatt med. Jeg lurer på hvordan det er mulig å spise for 8000 pr mnd... Anonymous poster hash: 2d8b5...934 1
anelle Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Lurt å planlegge og storhandle en gang i uken. Kan være mye å spare på det! Når jeg var ung handlet jeg mat hver dag. Gikk med utrolig masse penger til mat. Nå bruker jeg og samboeren min rubdt 4000 i mnden, og vi spiser og kjøper akkurat det vi vil😊
Anglofil Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 1 person, har satt av 2500 kr til mat. Det inkluderer velværeprodukter, etc. Pleier som regel å bruke rundt 2000 kr, men har da litt å gå på. Ukeshandler og setter opp ukeslister for middager. På den måten unngår jeg unødige kjøp i butikken. Mvh Yvonne
ninuska_ Skrevet 9. januar 2014 #10 Skrevet 9. januar 2014 Vi er 2 personer, 2500-3000kr i mat, som oftest ligger vi på 2600kr
Gjest tuppesjura Skrevet 9. januar 2014 #11 Skrevet 9. januar 2014 Vi er 1 voksen, to gutter i slutten av tenårene og en jente i tenårene. Ungene er her 50%Jeg budsjetterer 5000 pr mnd, men ligger sjelden over 4000 og da er alle kostnader fra dagligvarebutikken tatt med. Jeg lurer på hvordan det er mulig å spise for 8000 pr mnd... Anonymous poster hash: 2d8b5...934 Tja, dere er jomstrengt tatt bare 2,5 personer i løpet av en måned, så om dere hadde vært 4 på fulltid, så hadde dere nok vært på 8000kr. I de pengene er det forøvrig alt man handler på matbutikken. 2
Pengebingen Skrevet 9. januar 2014 #12 Skrevet 9. januar 2014 To voksne, 5500 kr avsatt pr mnd til mat, husholdning og bensin. Er mer enn nok egentlig. Det aller beste tipset er nok helt klart å handle en gang i uka, MED handleliste. Lag middagsplan ut i fra hva du allerede har hjemme, suppler med det du mangler. Kjøp kun det som står på lista. Ellers, spis mindre kjøtt. Vegetar er så billig! Og sunt, og miljøvennlig. Da har du til og med råd til økologiske grønnsaker som bare smaker mer og bedre. Sjekk www.vegetarmat.org. Følg med på tilbudsaviser, men kjøp fortsatt bare det du TRENGER hvis det er tilbud. Det du ikke trenger er et bomkjøp uansett om det er aldri så billig. Dyre ting kjøpes helst på tilbud, som f.eks vaskepulver. Følg med hos europris f.eks. Og til sist har vi hatt god erfaring med rett og slett spise litt mindre. Før gikk det 1 4-pk laksebiter til en middag, nå deler vi den i to, fryser halvparten, og spiser oss like mette på en laksebit hver, + masse wokede grønnsaker da. Nesten halv pris på middagen. Må jo ha overspist før. Ikke bra for kropp eller lommebok. 2
Pengebingen Skrevet 9. januar 2014 #13 Skrevet 9. januar 2014 Men jula er ekstra dyr!! Uansett. Prisene på alle vanlige varer går opp noen kroner før jul. Irriterende så det holder. Hvordan har det seg at min 8 pk med yoghurt gikk opp fra 37 kr til 40 kr plutselig litt uti desember?! Og det var flere varer med slik prisøking like før jul. Fordi folk bare handler uansett, de kan ta hva de vil for varene omtrent. Men, visse fordeler kan jula ha, svinekjøtt er magert og bra, ribbe får du billig! Med en fryser kan du dele opp og lagre. Samme hvis man har stor familie og et sted å lagre frossen kalkun som kan bli til bra familiemiddager utover i året! 2
Fluffy Skrevet 9. januar 2014 #14 Skrevet 9. januar 2014 Vi er to voksne og tre barn. Bruker mellom 6000-8000 på mat. Finregner ikke på det. Vi handler ca 1 gang i uken, med etterfyll av feks yoghurt, frukt, brød ol. Vi storhandler på Rema, har noen produkter jeg kjøper på Coop og på Meny. Er prisbevisst og handler stort om det er noe vi trenger på tilbud. Vi spiser sunt og variert. I perioder hvor jeg har vært veldig bevisst kan jeg bruke ca 5000 uten at vi merker det så mye, da går det mer på kvaliteten på brød, juice og met bevissthet rundt rimelige middager.
Miss moneypenny Skrevet 9. januar 2014 #15 Skrevet 9. januar 2014 To voksne, to barn og to katter. Kattene er ikke så dyre da, blir vel 400 kr i kattemat i mnd. Nå har vi slutta med brus og sjokolade, så vi regner med å spare litt der. Vi bruker stortsett 8000 i mnd. Skal ned i 5-6000 i mnd som et absolutt maksimum. Min plan for å få dette til å gå er å være mer bevisst på hva vi faktisk bruker, vi kaster mye mat som ikke blir spist. Jeg skal også handle en gang i uka, men syns det er veldig vanskelig å planlegge middager.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #16 Skrevet 9. januar 2014 Alene klarte jeg å komme ned i 800kr på en måned, men det ble for mye jobb, så "naturlig" bruker jeg 1500 ca. Og da spiser jeg godt, har råd til snop og å gå ut på kafe/restaurant en gang iblandt. Men det beste tipset er vel den berømte ukes-handlinga. Lag liste over alle middagene og se hva du trenger å kjøpe inn, planlegg gjerne så du bruker de samme råvarene omigjen så du unngår å hive så mye. Masse grønt er billig. Gå gjerne på "invandrer butikker" eller hva jeg nå skal kalle det å kjøp ting som bønner, linser, ris, pasta osv. i store kvanta, mye billigere i kilospris. Samme med krydder. Ellers gå for billigproduktene der det går an; syltetøy f.eks er bare sukker-ræl og jeg kjøper det ikke, mens sjokoladepålegg fra billigmerkene fungerer helt utmerket. Samme med brødposer, alu-folie og slik ikke-mat(om det også går inn i matbudsjettet), og egg(egget kommer vel fra ei høne uansett), osv. Bare prøving og feiling her. Pass også på hvor du handler, coop f.eks er dyre, men har bra utvalg, rema er vel som regel de som vinner på pris-testene, så handle på billikjedene det du kan, og det de ikke har kan du kjøpe hos de med bedre utvalg. På disse kjedene får man også sånne kort, coop kort, trumf kort etc. Ellers så har matbudsjettet en tendens til å gå i taket av kaffen og bollen på narvesen, eller isteen du kjøpte på butikken fordi du var tørst osv. Sier ikke at dette er noe dere faktisk gjør, men bare en headsup. Anonymous poster hash: e9039...a30
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #17 Skrevet 10. januar 2014 8-10 000 per måned, to voksne. Prioriterer mat fremfor andre ting. Ytterligere 3-5 000 på mat på restaurant og kafé. Anonymous poster hash: c4f9d...fcd
TN-># Skrevet 10. januar 2014 #18 Skrevet 10. januar 2014 Det er avsatt 6000,- i mnd i budsjettet som skal gå til mat og husholdningsvarer inkl. ev. helseprodukter som kjøpes i dagligvarehandel. To voksne + ett barn. Prøver å holde kostnadene nede ved å minske butikkbesøk og gjøre store handler istedenfor.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #19 Skrevet 10. januar 2014 Vi er 1 voksen, to gutter i slutten av tenårene og en jente i tenårene. Ungene er her 50% Jeg budsjetterer 5000 pr mnd, men ligger sjelden over 4000 og da er alle kostnader fra dagligvarebutikken tatt med. Jeg lurer på hvordan det er mulig å spise for 8000 pr mnd...Anonymous poster hash: 2d8b5...934 Prøv og fore ungene dine 100% av tiden, istedet for 50%. Da vil du nok se at 4000 kr kan bli til 6000-8000 kr ganske fort. Anonymous poster hash: e5117...163 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #20 Skrevet 10. januar 2014 8-10 000 per måned, to voksne. Prioriterer mat fremfor andre ting. Ytterligere 3-5 000 på mat på restaurant og kafé.Anonymous poster hash: c4f9d...fcd 15.000 kr på mat i måneden for to personer? :O Luksusfellen next? Eller er dere meget godt bemidlet? Anonymous poster hash: 60341...1c9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå