Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elenath
Skrevet

..som jeg fikk så veldig lyst på.

Den var sort med grå striper på skjørtet og grått liv med snøring foran. Ingen broderier som jeg så fra der jeg stod. Noen som har noen aning om hvilken drakt dette kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hørtes ut som jubileumsdrakten til Oslo. den har de på Heimen husflid i rosenkrantzgate. Du kan jo kikke på vindusutstillingen dere, hvis du bor i Oslo.

M

Gjest Elenath
Skrevet

Har sjekket bilder på nett og det er nok ikke den. (Bor i Oslo så kan jo ta meg en tur å titte en dag uansett.)

Den jeg så hadde striper rundt skjørtet - ikke nedover. Tror ikke den hadde forkle heller, men det er jeg ikke helt sikker på. Den grå fargen var veldig sølvgrå på en måte.

Hvis det er denne du mener, så er det ikke den.

Gjest Elenath
Skrevet

Likte denne også jeg da :) Det er så mange fine festdrakter og bunader. Desverre har jeg ikke noen spesiell tilknytning til et sted hvor jeg liker bunaden, derfor regner jeg med at det blir festdrakt på meg.

Gjest Anonymous
Skrevet

På dagbladet.no kan du spørre om alt om bunader/drakter.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Oj, Oslo sin jubileumsdrakt var jo kjempefin!! Hvor mye koster en sånn? Den er kanskje ikke like dyr som bunad...?

Gjest Lilleulv
Skrevet
På dagbladet.no kan du spørre om alt om bunader/drakter.

Hvor da?? Lette på dagbladet, men fant det ikke... Sende link?

Skrevet

Jeg hørte en dame snakke om bunader på radioen igår, hun var bunadsekspert eller historiker eller noe sånt. Hun tente et lys for meg iallefall. Bunader er essensielt gammelmodigt utseende klenader utformet med nasjonalisme i tankene. Det med tilhørighet til steder hvor bunader kommer fra er noe som er sterkt overdrevet i våre dager. På den tiden var drakter og utforminger mye mer likt over hele landet, forskjelligheten i utseende er noe som er skapt i senere tid ut ifra ønsker om tilhørighet. Hun sa at derfor er det overdrevet at man må ha "beviselig" tilknytning et sted for å bære en spesifikk bunad, selv om det er tradisjonen nå. Jeg synes det er et godt poeng, og skal slutte å bry meg med sånt.

Forøvrig har vi jo bunader som ikke har stedstilhørighet også, som fjellbunad og kystdrakten. Begge er veldig fine.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Men jeg føler ikke akkurat for å ha en bunad fra et sted jeg verken har slekt eller venner selv om den er aldri så fin :) Den sorte rogalandsbunaden med sånn vinrødt inni er den klart fineste mener jeg!!! Men jeg kan jo ikke ha denne...

Gjest Elenath
Skrevet

Hmm.. så en veldig fin bunad i går også, den var sort med et bred burgunderrødt belte i livet. Kanskje jeg skal finne ut hvor den er fra da.

Tror jeg må ønske meg en bunadsbok jeg. Slik at jeg finner ut hvor alle er fra.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hmm.. så en veldig fin bunad i går også, den var sort med et bred burgunderrødt belte i livet. Kanskje jeg skal finne ut hvor den er fra da.

Me want too :tunge1: Hvor mye koster den bunadsboka da? Får man kjøpt den på nett?

Gjest Elenath
Skrevet

på www.bokkilden.no har de tre stykker. Søk på bunad på tittel oppe i venstre hjørne.

Skrevet

Tipper det var beltestakken fra Telemark. Den er kjempe fin. Skulle ønske jeg hadde slekt derfra - jeg syns ingen av de andre bunadene er like fine som den. (No offens til dere som måtte ha andre bunader.)

http://www.almankas.no/image/beltestakk_marte.jpg

Gjest Elenath
Skrevet

Kan ha vært den, men beltet var enda mer vinrødt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...