Lille Cathrine Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 (endret) Jeg har strikket mange par tøfler i Drops Eskimo og tover dem i vaskemaskinen. Når jeg tover, legger jeg ved et putetrekk og en vaskepose og har i en dæsj grønnsåpe og tøymykner. Jeg tover på normalt program på 30 eller 40 grader. Problemet er at etter toving blir tøflene ofte veldig "hårete" og jeg må alltid fjerne "håret" med nuppefjerner etterpå. Er dette typisk når det kommer til garntypen, eller er deg jeg som tover på feil måte? Spørsmål nr 2: Vaskemaskinen har blitt litt "annerledes" etter at jeg begynte å tove med grønnsåpe, og jeg vil gjerne slutte å bruke grønnsåpe om dette er mulig. Kan jeg sløyfe grønnsåpa eller bytte den ut med noe annet? Feks annen type såpe, shampoo, vanlig vaskepulver eller noe annet? (Jeg bor i Finland, så jeg har ikke tilgang til norske produkter.) Hilsen Cathrine Endret 8. januar 2014 av Lille Cathrine
Marissa Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 Jeg bruker Milo når jeg tover, og er mer fornøyd med det enn grønnsåpe. Bruker heller ikke tøymykner på ullprodukter som er tovet, det kan bryte ned fibrene i ullen. Kan være derfor tøflene blir hårete, men ofte så vil det bli litt pels på tovete ting fordi man behanlder ulltråden hardt nettopp for å få det til å henge bedre sammen.
altflyter Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Jeg bruker vanlig vaskepulver og har ikke problemer med håring Det kan jo være garnet og. Jeg bruker cortina fra spar kjøp og det funker som bare det
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Jeg bruker vaskemiddel for ull (bor i Tyskland og har heller ikke tilgang til norske produkter som Milo) og vasker tøflene sammen med et håndkle, gjerne to par sammen. Jeg har ingen problemer med ekstra "hår". Er jeg sikker på at tøflene er store nok, vasker jeg dem på 40 grader med en gang, det pleier å bli best. Jeg må imidlertid kjøre lofjerning etter en runde, og håndkleet bruker jeg ikke til annet enn toving. Anonymous poster hash: 2de49...f16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå