Gå til innhold

Katt som oppfører seg rart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min far har et rart problem med katten sin. Den har virket helt normal de 3 årene den har levd, og er livlig, leken, og kommer hjem med jaktbytte rett som det er.

Men i løpet av den siste uka har den begynt å forandre seg. Men bare i korte perioder. For eksempel kan den plutselig sette seg midt på stuegulvet og bare se rundt seg. Se veldig forvirret ut, og i følge min far ser det nesten ut til at selv matskålene er et stort mysterium.
Det samme når han åpner ytterdøren hvis katten sitter foran den. Det å gå rett utenfor for så å løpe inn igjen og gå å legge seg.

For et par dager siden så lå katten i vinduskarmen og sov. Rett under vinduet står en sofa. Heldigvis...
Plutselig hadde katten begynt å bevege hodet raskt, slik at det så ut som den klødde seg. Men så oppdaget han at baklabben ikke beveget seg, men stod liksom rett ut. Men hodet beveget seg som om det var små rykninger. Plutselig så falt bare katten om og trillet ned i sofaen og ned på gulvet. Helt uten noen forklarlig grunn! Kom seg til slutt på beina og sjanglet mot matskålene, og så videre inn på vaskerommet. Der la den seg til å sove med hodet lent inntil vaskemaskinen i et par timer.

Etter dette har katten vært normal, men det er på ingen måte normal oppførsel, og det er som sagt noe som har begynt for en ukes tid siden.

Jeg har sagt at han må til dyrlege, men jeg kan liksom ikke tvinge folk ut dørene heller så jeg får ikke gjort så mye mer.

Er det noen som kjenner igjen dette her?

Skrevet

Er det intetkjønn katt du har?

AnonymBruker
Skrevet

du får si at om han vil ha et dyr så får han ta ansvar for det å ta den med til dyrlegen! basta

Anonymous poster hash: 4a9e0...af0
  • Liker 1
Skrevet

Er det intetkjønn katt du har?

Nei, hvordan det?

Det er hukatt, sterilisert hvis det var det du lurte på...?

Skrevet

Nei, hvordan det?

Det er hukatt, sterilisert hvis det var det du lurte på...?

Bare frustrerende når folk kaller dyrene sine for "den" som om det er gjenstander.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være epilepsi? Høres litt sånn ut. Dyr kan få anfall av underliggende ting, som at de har blitt forgiftet eller har skader i hodet, så det bør sjekkes, men forstår jo at det ikke er din katt. Kan du evt. tilby å ta den med til vet?

Anonymous poster hash: 97d89...1f7
Skrevet

Tro meg, jeg ser ikke på dyr som gjenstander. Jeg har hatt dyr hele livet. Men det blir automatikk i å anonymisere her, enten det er snakk om barn eller dyr. Rart, men sant når jeg tenker meg om...

• Liker 1
Skrevet

Kan det være epilepsi? Høres litt sånn ut. Dyr kan få anfall av underliggende ting, som at de har blitt forgiftet eller har skader i hodet, så det bør sjekkes, men forstår jo at det ikke er din katt. Kan du evt. tilby å ta den med til vet?

Jeg har hørt at epilepsi kan se litt sånn ut, så tanken slo meg. Hadde en hund som utviklet dette når jeg var liten. Den hadde en fallulykke i trappa og måtte avlives pga indre blødninger og flere brukne ben. Så jeg har tenkt på det faktisk...

Tenkte å ringe til dyrlege og høre, så får vi se hva som skjer til slutt...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at epilepsi kan se litt sånn ut, så tanken slo meg. Hadde en hund som utviklet dette når jeg var liten. Den hadde en fallulykke i trappa og måtte avlives pga indre blødninger og flere brukne ben. Så jeg har tenkt på det faktisk...

Tenkte å ringe til dyrlege og høre, så får vi se hva som skjer til slutt...

Vi har en hund som lever godt med epilepsi, bare så du vet det. Den dukket opp rundt treårsalderen. Han har sjeldent anfall og trenger ikke fast medisinering. Vi har dog fått resept på krampehemmende medisin dersom anfallet er sterkt og varer lenge, men vi har ikke hatt behov for å bruke dem. Er godt å ha dem i bakhånd likevel.

Hunden vår hadde ingen svulst eller hodeskade og de fant heller ikke noe i blodet hans, men veldig greit å sjekke. Enkelte ting er ikke så vanskelig å gjøre noe med, og om så er det fint å finne ut av før det evt. blir alvorlig.

• Liker 1
Skrevet

Alt det andre du beskriver høres ut som ganske normal katteadferd, men det som høres ut som et anfall gjør at jeg heller mot epilepsi. Hun kan leve godt med epilepsien, men det er lurt å få utredet det og evt få medisiner til henne.

Snakk med veterinæren din og få en ordentlig sjekk på pus.

Skrevet

Alt det andre du beskriver høres ut som ganske normal katteadferd, men det som høres ut som et anfall gjør at jeg heller mot epilepsi. Hun kan leve godt med epilepsien, men det er lurt å få utredet det og evt få medisiner til henne.

Snakk med veterinæren din og få en ordentlig sjekk på pus.

Dessverre så kan jeg ikke ta henne under armen og gå til dyrlegen. Det er jo ikke min katt... =/

Men alt dette som jeg har beskrevet har min far hatt til gode å se av oppførsel på de snart 3 årene han har hatt henne.

Men jeg skal snakke med ham og få ham til å ta henne til en sjekk. For alt jeg vet kan det være at det blir med dette og at det er 3 år til neste anfall. Men jeg skulle så gjerne ønsket at det ble sjekket for barna er jo også så glad i henne :)

Skrevet

Bare frustrerende når folk kaller dyrene sine for "den" som om det er gjenstander.

Alt man kan henge seg opp i? :roll:

Til ts: Katten er tydeligvis ikke frisk, og på beskrivelsen din kan det nesten høres ut som om den har epilepsi. Kan du ta den til dyrelegen om faren din ikke vil eller har anledning?

:heks:

Skrevet

Alt man kan henge seg opp i? :roll:

Til ts: Katten er tydeligvis ikke frisk, og på beskrivelsen din kan det nesten høres ut som om den har epilepsi. Kan du ta den til dyrelegen om faren din ikke vil eller har anledning?

:heks:

Jeg kommer til å presse på for å få det gjort ja. Og hvis ikke så må jeg se å få det gjort selv. Han har litt sperrer for å bruke penger dessverre. Men på uføretrygd pga yrkesskade så er det vel egentlig ikke så rart. Men pus må til lege ja. Det har jeg sagt i fra om. Og vil han ikke, så SKAL han :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...