Gå til innhold

Sko til stryketrening og kondisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Jeg har nettopp begynt å trene, men kjenner jeg har behov for å gå til innkjøp av nye treningssko. Det jeg lurer på er, siden jeg har planer om å trene både styrke og kondisjon - hva slags type sko bør jeg satse på? Jeg har nemlig ikke råd til å kjøpe flere par sko til hvert sitt formål, så det hadde vært fint om det er mulig å kjøpe ett par sko som duger til begge deler. Jeg er forresten glad i å løpe, så det må være en type sko som egner seg godt til dette :)

Anonymous poster hash: 7a4e0...b7c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og ja, generell studiotrening også da :)

TS

Skrevet (endret)

Det er ikke så lett å finne et par sko som passer til alt. Forskjellige aktiviteter har forskjellige krav til skoen. Når du løper, så trenger du god demping, men lite sidestabilitet fordi du kun skal bevege deg fremover. Halltrening og studiotrening krever derimot oftere sidestabilitet fordi man har sideveis bevegelser, og da vil en ren løpesko komme til kort.

I tillegg ønsker man sko med god kontakt med underlaget hvis man skal løfte vekter, slik at man har best mulig kontroll og balanse. En oppbygget sko med mye demping vil i et slikt tilfelle ikke være det beste.

Du bør mest sannsynlig se på en «crosstraining»-sko som er ok til det meste men egentlig ikke optimal for noe. Disse skoene vil ha ok støtte til foten samtidig som de ikke er alt for tunge, og de vil fungere greit nok til mosjonsbruk. Men om du har planer om å løpe mye, spesielt utendørs, så er det helt klart best å investere i et skikkelig par med løpesko.

Endret av Erazor
Skrevet

Reebok crossfit nano 3.0 er en veldig god all around sko. Bruker dem selv til alt utenom vektløfting.

De har den på XXL.

AnonymBruker
Skrevet

Syns Nike er et godt merke :-) Adidas også.
Spør på XXL, de har et godt utvalg, og de vet hva som egner seg best :)

Anonymous poster hash: 81dfa...b2a
Gjest mann20mb
Skrevet

Kjøp ett par med nike+ joggesko. Da kan du trene cardio/kondisjon på tredemølla osv, og de er helt greie å løfte vekter med. Aldri hatt noe problem med den settingen.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp ett par med nike+ joggesko. Da kan du trene cardio/kondisjon på tredemølla osv, og de er helt greie å løfte vekter med. Aldri hatt noe problem med den settingen.

Nike+ ? Er det noe jeg spesifikt bør spørre etter når jeg går innom sportsforretningen etterpå? :)

Tusen takk for svar, alle sammen :)

AnonymBruker
Skrevet

sko til styrketrening og løping lar seg ikke godt forene. For du vil vel løpe litt ute også, og da kan du ikke bruke skoene inne. Du kan kjøpe løpesko med pløsete demping og trene styrke i sokkelessa. Eller bruke såkalte barfotsko til begge formål som har null demping som gjør at du mest sannsynlig må legge om løpestilen din.

Om du er bestemt på å ha mye demping i joggeskoene går det helt fint å legge kronene i løpeskoene og heller kjøpe tøysko i tillegg på H&M eller ebay til en hundrelapp som vil fungere mye bedre til tunge løft.

Jeg løper selv mest barbeint eller i mine merell barefoot shoes som kostet rundt 600kr, bøyer knebøy med adidas adipower som jeg kjøpte brukt for 1000kr og løfter markløft i sokkelessa.

Har brukt chuck taylors som løftesko tidligere det fungerer også veldig godt.

Anonymous poster hash: 4113e...772
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løfter vekter i Converse. Aldri hatt noe problem, og det er flere som gjør det.

Anonymous poster hash: 16df9...0ff
Gjest mann20mb
Skrevet

Nike+ ? Er det noe jeg spesifikt bør spørre etter når jeg går innom sportsforretningen etterpå? :)

Tusen takk for svar, alle sammen :)

Nei, men de er veldig gode. Nike+ er laget sånn at du kan legge en senor under sålen i skoen slik at du kan registrere skritt osv, fungerer med Nike sportswatch eller Nike + Ipod appen. https://www.google.no/search?q=nike+%2B+ipod+sensor&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Xp3NUtrIMND3yAOC1IHgDQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1279&bih=634#facrc=_&imgdii=_&imgrc=ocOjFKjaog8JAM%3A%3BkT5E-yxksB9IvM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.personal.psu.edu%252Fccc5092%252Fnike_ipod_sport_kit_box_angled.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.personal.psu.edu%252Fccc5092%252FAssignment5.html%3B984%3B1071

AnonymBruker
Skrevet

Converse er bra for styrketrening. Jogge/løpesko er ikke bra.

Anonymous poster hash: 08fda...d66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...