Papirfly Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 (endret) Dette høres sikkert absurd ut, men jeg er en dyrevenn, og det er en sau jeg ikke får ut av hodet. Jeg har sett den siden midten av desember, helt mutters alene på et beite på Vestlandet. Der går den hver dag med den lange ulla si og ja... spiser gress. Nå kan ikke jeg noen verdens ting om sauer, men skal ikke de være inne om vinteren? Hvorfor er sauen ute alene over en måned i strekk? Kan den ha blitt glemt igjen? Jeg kjører forbi denne sauen hver dag. Det er meldt snø til helgen, og da finner den vel ikke mat lenger. Det finnes en kjøp- og salgside for min region på Facebook, og jeg lurte på å etterlyse sauens eier der, men da må jeg ut med fullt navn og blir sikkert ansett for å være splitter pine gal. Hva ville dere gjort? Endret 8. januar 2014 av Pisces89 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 Hadde absolutt etterlyst den der selv, du vil ikke bli sett på som gal, det er bra noen bryr seg! Anonymous poster hash: 5b99c...6d9 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Ferskt pinnekjøtt! Anonymous poster hash: 989f0...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 det er bra du sjekker at sauen har det godt står det ikke mat noen steder der? ikke rundball eller høy? det at den har lang ull er ikke så mye å tenke på da de som regel ikke friseres før de kommer inn i varmen. sauen klarer seg utmerket om vinteren så lenge den har ull er det noen hus i nærheten der? hør med de om de veit hvem som eier den. å hvis du kommer i kontakt med eieren så bare si at du var litt bekymret for den å ville høre om den ikke var glemt igjen. Anonymous poster hash: c52d9...109 1
Papirfly Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2014 det er bra du sjekker at sauen har det godt står det ikke mat noen steder der? ikke rundball eller høy? det at den har lang ull er ikke så mye å tenke på da de som regel ikke friseres før de kommer inn i varmen. sauen klarer seg utmerket om vinteren så lenge den har ull er det noen hus i nærheten der? hør med de om de veit hvem som eier den. å hvis du kommer i kontakt med eieren så bare si at du var litt bekymret for den å ville høre om den ikke var glemt igjen. Anonymous poster hash: c52d9...109 Jeg kan ikke se noe mat noe sted. Det er heller ingen gård i nærheten, men det er mange beiter i området. Finner den mat hvis det snør, da?
Papirfly Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2014 (endret) Blir forresten helt rørt av at noen gidder å svare. Takk. Endret 8. januar 2014 av Pisces89 2
Hoppetaujenta Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Dyrevern er viktig! Du er godhjertet du.
Silfen Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Den har sikkert rømt. En sau på tv hadde vært til fjells i flere år. De dauer ikke av litt snø.
Mermaid Blues Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Du er god, TS Håper det ender bra for sauen Ferskt pinnekjøtt! Anonymous poster hash: 989f0...1ab Eneste som er bedre enn ferskt pinnekjøtt er vel sikkert fersk tørrfisk, tenker jeg. 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Er det kun en sau på et øde sted så er det mest sansynlig en stakkar som ble glemt igjen etter høsten. Uansvarlig av bonden! Og utrolig flott av deg at du bryr deg! Sauer er jo flokkdyr og bare å la den gå alene sånn er vanskjøtsel i mine øyne. Ville ha lagt inn den annonsen, og tatt kontakt med de som bor rundt der. Anonymous poster hash: 68bfa...41d 1
Mulancholy Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Du kan sikkert ringe kommunen for å få informasjon om kven som bruker beita. Det er ikkje sikkert bonden er uansvarlig, kan være han har leita og leita uten hell. Eller ring det lokale politiet. Dei tar seg jo av laushunder så kvifor ikkje bortkomne sauer
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #12 Skrevet 8. januar 2014 Ta den med deg hjem da vel. Anonymous poster hash: 1adb4...732
Tvist Skrevet 8. januar 2014 #13 Skrevet 8. januar 2014 Hold uansett øye med den om det er lite gress eller snøen kommer. Om den ikke får mat, ville jeg kontaktet mattilsynet med en bekymringsmelding.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #14 Skrevet 8. januar 2014 Jeg blir rørt av DEG ts Anonymous poster hash: 0fc60...a0f
levelivet Skrevet 8. januar 2014 #15 Skrevet 8. januar 2014 Hvis sauen har et merke i øret står vel tlfnr til bonden på det. Du kan lokke sauen med småstein(som høres ut som kraftfor) i en bøtte. Sauen har kanskje stukket av hjemmefra, eier blir sikkert glad om du ringer :-)
Papirfly Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #16 Skrevet 8. januar 2014 Jeg har ikke kjørt forbi der i dag, så jeg tenkte jeg skulle sjekke at den fremdeles er der i morgen før jeg etterlyser eieren på Facebook. I tilfelle den plutselig skulle ha blitt hentet. Den står på et relativt lite, inngjerdet beite rett ved en trafikkert vei. Det er ikke noe sted å stoppe i nærheten. Det er sikkert tusenvis av bilister som ser sauen hver dag, men de tenker kanskje ikke over det. Skal se om jeg kan se om den har mat der. Takk for mange fine forslag! :-) Hvis ingen svarer på Facebook, prøver jeg noe annet dere har foreslått. Tenker på hvor ensom den sauen må være, jeg.
levelivet Skrevet 8. januar 2014 #17 Skrevet 8. januar 2014 Jeg har ikke kjørt forbi der i dag, så jeg tenkte jeg skulle sjekke at den fremdeles er der i morgen før jeg etterlyser eieren på Facebook. I tilfelle den plutselig skulle ha blitt hentet. Den står på et relativt lite, inngjerdet beite rett ved en trafikkert vei. Det er ikke noe sted å stoppe i nærheten. Det er sikkert tusenvis av bilister som ser sauen hver dag, men de tenker kanskje ikke over det. Skal se om jeg kan se om den har mat der. Takk for mange fine forslag! :-) Hvis ingen svarer på Facebook, prøver jeg noe annet dere har foreslått. Tenker på hvor ensom den sauen må være, jeg. Det kan være mange grunner til det. Sauen kan for eksempel ha blitt med en annen bonde's saueflokk ned fra fjellet. Den kan ha "menga" seg med "feil" gjeng. Så kan han som tok den med seg ha latt den stå igjen i innhegninga ute, fordi han ikke gadd å fore en annen bondes sau? Ikke grill bonden før du vet hva som er føre i alle fall, selv om jeg ikke tror du kommer til å gjøre det. Du virker snill! Good luck :-) Håper sauen får det fint! OG PS: det blir mer og mer vanlig å ha sauene ute hele året. Sauer har ull, sånn ull du bruker i ullgensern din når du er ute selv ;-) 1
Wolfmoon Skrevet 8. januar 2014 #18 Skrevet 8. januar 2014 Sjekk merking. Alle dyr skal i utgangspunktet ha øremerker, da kan du kontakte eier direkte.
roberta Skrevet 8. januar 2014 #19 Skrevet 8. januar 2014 Ring sauebønder i nærheten, de kan sikkert hjelpe. Håper den har nok mat og vann ...
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #20 Skrevet 17. januar 2014 Hvordan gikk det?Anonymous poster hash: 50833...b64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå