Gå til innhold

Hvor mye kan jeg få i støtte? Alenemamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

Jeg har av ulike grunner brukt opp OS, men har idag boligstøtte. Jeg er alene med jenta mi 60%. Hun går i 3 klasse så jeg tenker å søke arbeid gjennom NAV men av erfaring er det vanskelig. Er det noen som har peiling på hva jeg kan vente meg av støtte? Og hva slags typer er det å søke om? Blir helt matt av alle ordningene ..

Tiden takk :-)

Anonymous poster hash: 6c3f7...0cc

Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbeat
Skrevet

Overgangsstønad får du jo bare i kun 3 år og ikke etter at ungen er fylt 8, om jeg ikke husker feil.

Bostøtte og bidrag fra faren har du krav på og en ekstra barnetrygd , Betaler ikke faren kan du søke om bidragsforskudd

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det finnes særordninger (bortsett fra bidrag og ekstra barnetrygd) for aleneforeldre etter at overgangsstønaden er oppbrukt. Mulig du kan ha rett på dagpenger hvis du er arbeidssøker?

Men... altså, jeg er sjelden ute med pekefingeren til folk, men hvis du har ETT barn 60% av tiden, så må det da gå an å finne seg en jobb? Hvorfor er det så vanskelig, mener du?

Anonymous poster hash: 44415...086
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er det krise så kan du søke om sosialhjelp. Ellers så snakk med veileder på nav ang arbeidspraksis. Det vil og gi det mulighet til å bli ansatt på heltid :) barnetrygd og bostte kan du også få.

Anonymous poster hash: e4f24...8e1

Gjest navnelapp
Skrevet

Kva bakgrunn har du? Har du hatt jobbar tidlegare? Kva utdanning har du?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det så vanskelig å få jobb?

Anonymous poster hash: 6ab8e...480
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "å søke jobbe gjennom nav"?

Anonymous poster hash: 0c5d1...3bf
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det så vanskelig å få jobb?

Ikke TS, men er ikke så lett for alle å få jobb. Har man ingen utdannelse og/eller erfaring f.eks.

Har man (i tillegg) psykiske eller fysiske sykdommer er det enda vanskeligere.

Til TS: Ta kontakt med NAV. Kan godt være du har mulighet til å delta i f.eks kvalifiseringsprogrammet.

Om arbeidsevnen din er nedsatt med 50 % eller mer så kan du søke Arbeidsavklaringpenger.

Eventuelt så kan du ha rett på dagpenger.

Anonymous poster hash: b779e...c51

AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du vanligvis med og hvorfor er du ikke i jobb nå? Har du vært arbeidsledig lenge? Hva slags jobber har du søkt på?

Skrevet

Ikke TS, men er ikke så lett for alle å få jobb. Har man ingen utdannelse og/eller erfaring f.eks.

Har man (i tillegg) psykiske eller fysiske sykdommer er det enda vanskeligere.

Til TS: Ta kontakt med NAV. Kan godt være du har mulighet til å delta i f.eks kvalifiseringsprogrammet.

Om arbeidsevnen din er nedsatt med 50 % eller mer så kan du søke Arbeidsavklaringpenger.

Eventuelt så kan du ha rett på dagpenger.

Anonymous poster hash: b779e...c51

Faste jobber vokser ikke på trær, men hvis ts VIRKELIG vil jobbe, så får hun seg jobb som tilkallingsvikar. F.eks på sykehjem som assistent, hjemmehjelp i hjemmesykepleien, matbutikker, barnehager, vaskehjelp hos bedrifter/skoler... Bare for å nevne noe. Mulighetene er mange bare man gidder å ta tak i sitt eget liv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har brukt opp 3 år med stønad uten å komme noen vei (forutsatt at du er frisk) så bør du virkelig våkne nå. OG er ikke ment å være betalt ferie i 3 år. Har du ikke utdanning burde du jammen meg brukt tiden du fikk OG bedre. Du kunne fått utdanningsstønad og dermed subsidiert utdanning.

Anonymous poster hash: 4299f...de4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jobber finner man da lettest via finn.no, bekjente, rekrutteringsbyråer etc.

Ikke via selve NAV. Det er da ingen arbeidsformidling.

• Liker 5
Skrevet

Faste jobber vokser ikke på trær, men hvis ts VIRKELIG vil jobbe, så får hun seg jobb som tilkallingsvikar. F.eks på sykehjem som assistent, hjemmehjelp i hjemmesykepleien, matbutikker, barnehager, vaskehjelp hos bedrifter/skoler... Bare for å nevne noe. Mulighetene er mange bare man gidder å ta tak i sitt eget liv.

Hjemmehjelp og hjemmesykepleie er to forskjellige ting. For hjemmesykepleie må en ha en viss faglig bakgrunn, det sier seg selv. Det eneste de to tjenestene har til felles er at de er kommunale begge to.

Men får du napp i hos Hjemmehjelpen, eller Praktisk Bistand som det også kalles, er det greit betalt. Og en ganske hyggelig og givende oppgave.

Foreslår at du sender mail til kommunen der du bor.

Skrevet

Jobber finner man da lettest via finn.no, bekjente, rekrutteringsbyråer etc.

Ikke via selve NAV. Det er da ingen arbeidsformidling.

Joda, de driver med formidling også. Dvs. de samler annonser og sender videre. Men ikke i så stor grad som før reformen.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Vet ei venninne av meg kontaktet NAV for å få hjelp til å komme seg i jobb. Hun fikk penger mens de forsøkte å finne jobb til henne. Du kan jo kontakte dem og legge frem saken for dem, så kanskje de kan bidra med noe penger til du er kommet deg i jobb :)

Lykke til!

Skrevet

Hjemmehjelp og hjemmesykepleie er to forskjellige ting. For hjemmesykepleie må en ha en viss faglig bakgrunn, det sier seg selv. Det eneste de to tjenestene har til felles er at de er kommunale begge to.

Men får du napp i hos Hjemmehjelpen, eller Praktisk Bistand som det også kalles, er det greit betalt. Og en ganske hyggelig og givende oppgave.

Foreslår at du sender mail til kommunen der du bor.

Har da aldri sagt at det var det samme? I min kommune er hjemmehjelpene ansatt i hjemmesykepleien, dvs de jobber under samme avdelingsleder som sykepleiere og hjelpepleiere i hjemmesykepleien/hjemmetjenesten. Hvis du leser innlegget mitt litt bedre så ser du at jeg ikke sier at det er det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Tafatte kvinnfolk som må leve av nav. Kom deg i arbeid slik alle andre må. Verden stopper opp om nav er lommeboken til alle. Barn skal dem ha, men råd til dem? Neida.

Anonymous poster hash: 9b48c...04e
  • Liker 3
Skrevet

Har da aldri sagt at det var det samme? I min kommune er hjemmehjelpene ansatt i hjemmesykepleien, dvs de jobber under samme avdelingsleder som sykepleiere og hjelpepleiere i hjemmesykepleien/hjemmetjenesten. Hvis du leser innlegget mitt litt bedre så ser du at jeg ikke sier at det er det samme.

Hvordan kan jeg vite hvordan de gjør det i din kommune? Og det er da ikke SÅ viktig.

Har du alltid så kort lunte?

Skrevet

Hvordan kan jeg vite hvordan de gjør det i din kommune? Og det er da ikke SÅ viktig.

Har du alltid så kort lunte?

Viktig nok til at du korrigerte ;) Her var det du med kortest lunte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...