Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig usikker og vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har vært nå vært i forhold med en mann ca et halvt år. Jeg har alltid ment at sex og følelser er to helt forskjellige ting, altså at sex ikke trenger bety noe, og han har det på samme måte(vet at dette for de fleste er uforståelig, er iallefall den reaksjonen jeg møter). Likevel startet forholdet vårt veldig knotete. Vi holdt på over en lengre periode, før vi likevel bestemte oss for å være eksklusive. Han hadde likevel sex med en annen(tilfeldig møte på byen). Det var ikke sexen i seg selv som føltes truende, men det at han har hatt et forhold til henne før og at på det aktuelle tidspunktet hadde vi et løfte om ikke å være sammen med noen andre, derfor føltes det likevel som et svik.

Han påsto at dette ikke betydde noe, og at de aldri hadde hatt et følelsesmessig forhold(jeg har likevel sett på henne som en trussel), at han elsket meg og at jeg derfor ikke hadde noe å frykte. Så jeg valgte å tilgi han. Vi snakket mye sammen, og ble enige om å ha et åpent forhold. Men at det også innebar regler. Ikke sex med noen vi har holdt på med før, eller som vi omgås i stor grad. Vi har begge hatt sex med andre, og det har føltes greit for begge parter. Men så traff han henne tilfeldig igjen på byen(de er fra samme lille plass). Han sendte meg melding samme kveld der han fortalte meg at han hadde truffet på henne, men at det ikke hadde skjedd NOE, at hun hadde prøvd seg, men han hadde avvist henne fordi det er jeg som er den rette.

Når han kommer hjem fra juleferie, sier han at det er noe han må fortelle meg. De hadde kysset, men det stoppet der, fordi han ikke ville noe mer og han ga beskjed om dette. Likevel sårer dette meg dypt, det er nesten verre denne gangen enn når han hadde sex med henne. Jeg klarer ikke å komme over det, jeg føler han har brut min tillit, fordi vi hadde en avtale om å holde oss unna folk vi tidligere har holdt på med. Jeg føler han var utro. Hvorfor kysset han henne viss hun var ubetydelig for han? Jeg klarer ikke skjønne hva han skulle få ut av dette kysset? Det endte med at jeg gikk fra han. Men jeg er så ufattelig glad i han og jeg føler vi hadde noe virkelig bra sammen og at vi var på riktig vei. Klarer ikke tro på at hun ikke er av interesse for han.

Det jeg lurer på er om jeg overreagerer? Burde jeg bare la det gå. Kan jeg tro på at det er meg han vil ha, og at han absolutt ikke la noe i dette? Er det en bagatell? Eller er dette noe som vil gjenta seg hver gang han treffer på henne? Han sier han ikke trodde jeg kom til å reagere så sterkt på dette, han avviste jo tross alt sex. Og jeg har ikke lyst å miste han.

Beklager at det ble så langt.

Anonymous poster hash: 6f154...c87
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. Føler at du ikke overreagerer på dette.. Han brøt avtalen, og det var jo ikke akkurat en småting dere hadde avtale om. Sånt er jo veldig big deal..

Anonymous poster hash: 92978...275
  • Liker 4
Skrevet

TS. Takk for svar :) ja det føles ut som en big deal. Men kan det være noe i det at han ikke visste at dette betydde så mye for meg? jeg tror ikke jeg klarer at dette skjer flere ganger, er det det beviset jeg trenger for å være sikker på at jeg ikke kan stole på han?

AnonymBruker
Skrevet

Det viser bare at du ikke greier å holde sex og følelser separat. Fra naturens side er det ikke meningen du skal gjøre det heller.

Anonymous poster hash: 30672...9f5
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

TS. Takk for svar :) ja det føles ut som en big deal. Men kan det være noe i det at han ikke visste at dette betydde så mye for meg? jeg tror ikke jeg klarer at dette skjer flere ganger, er det det beviset jeg trenger for å være sikker på at jeg ikke kan stole på han?

Hvis det virkelig virker som han faktisk angrer på det, og ikke forstod hvor viktig det var, så kanskje du skal gi ham en sjangse til.. Føler du at du kan stole veldig på han, bortsett fra det kysset? Håper du finner en løsning hvertfall.. :)

• Liker 1
Skrevet

Det viser bare at du ikke greier å holde sex og følelser separat. Fra naturens side er det ikke meningen du skal gjøre det heller.

Anonymous poster hash: 30672...9f5

Mulig du har rett, jeg har likevel ikke hatt noen følelser knyttet til de andre han har hatt sex med(ikke at det er veldig mange, 2. Men representerer likevel hvordan jeg reagerer på det).

Skrevet

Hvis det virkelig virker som han faktisk angrer på det, og ikke forstod hvor viktig det var, så kanskje du skal gi ham en sjangse til.. Føler du at du kan stole veldig på han, bortsett fra det kysset? Håper du finner en løsning hvertfall.. :)

Jeg vet han angrer. Og jeg føler at jeg kan stole på at han iallefall er ærlig med meg, han fortalte meg jo det, og har tidligere ikke løyet for meg. Det jeg ikke vet er om jeg kan stole på at det ikke skjer noe mer med henne igjen? De kommer helt sikkert til å møte på hverandre igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Å holde sex og følelser separat går jo ikke så lenge du vil ha sex med han du er sammen med. Da sier det seg selv at det er følelser med i bildet. Ergo funker ikke et åpent forhold.

Vi har et "åpent" forhold kun i den forstand at vi har hver vår partner på si - disse er i andre forhold, har en annen livssituasjon og bor så langt unna at noe annet enn helt sporadiske treff er utelukket. Vi har også en avtale om at dersom den ene føler dette truende, så er det stopp. Andre seksualpartnere er det ikke snakk om.

Anonymous poster hash: d36ea...f2b
Skrevet

Å holde sex og følelser separat går jo ikke så lenge du vil ha sex med han du er sammen med. Da sier det seg selv at det er følelser med i bildet. Ergo funker ikke et åpent forhold.

Vi har et "åpent" forhold kun i den forstand at vi har hver vår partner på si - disse er i andre forhold, har en annen livssituasjon og bor så langt unna at noe annet enn helt sporadiske treff er utelukket. Vi har også en avtale om at dersom den ene føler dette truende, så er det stopp. Andre seksualpartnere er det ikke snakk om.

Anonymous poster hash: d36ea...f2b

Nå tror jeg du misforstår meg. Jeg sier ikke at sex og følelser alltid holdes separat. Er man i et forhold, enten det er åpent eller ikke innebærer jo dette både sex og følelser. Men det er ikke ensbetydende med at det ALLTID er en kobling mellom disse to. Det som definerer forholdet vårt er at både sexen og følelsene er der, og det er følelsene som betyr noe.

Skrevet

Selv ser jeg ikke på åpne forhold som forhold i det hele tatt, men som jeg har lest så er ikke essensen i slike forhold å ALLTID holde seg innenfor avtalene "paret" har da? Da har han jo faktisk vært utro mot deg.

• Liker 7
Skrevet

Nå tror jeg du misforstår meg. Jeg sier ikke at sex og følelser alltid holdes separat. Er man i et forhold, enten det er åpent eller ikke innebærer jo dette både sex og følelser. Men det er ikke ensbetydende med at det ALLTID er en kobling mellom disse to. Det som definerer forholdet vårt er at både sexen og følelsene er der, og det er følelsene som betyr noe.

Det var heller ikke definisjonen på hvordan et åpent forhold funker jeg var ute etter. Det er ikke noe fasit svar på hvordan dette funker, man er forskjellige. Hvordan dere får dette til å fungere, betyr ikke at det er svaret på hvordan et åpent forhold må være for alle for at det skal fungere :)

Det jeg er usikker på er om dette betyr at jeg faktisk ikke kan stole på at han respekterer mine grenser? At han ikke klarer skille de fra sine egne, det som føles greit for han går han ut i fra at også må føles greit for meg,

Skrevet

Selv ser jeg ikke på åpne forhold som forhold i det hele tatt, men som jeg har lest så er ikke essensen i slike forhold å ALLTID holde seg innenfor avtalene "paret" har da? Da har han jo faktisk vært utro mot deg.

Jeg skjønner at mange kan ha denne oppfatningen av et åpent forhold, jeg føler likevel at holdningen din er en smule ignorant. Man er forskjellige, hva et forhold innebærer må jo være opp til partene i forholdet å definere. Det jeg verdsetter i et forhold er hvordan man har det sammen, at man kan være åpne og ærlige med hverandre, og at man er knyttet til hverandre gjennom følelsene.

Men ja det er jo nettopp det jeg føler på, at han har brutt essensen som du sier.

• Liker 2
Skrevet

Poenget ditt er vel så enkelt som at han ikke respekterte de "reglene" dere hadde forhandlet dere frem til. Og jeg skjønner at det vipper deg av pinnen. Dere har forhandlet dere frem til hva et åpent forhold innebærer for dere, og da må begge være sikre på hvor grensene går og at grenser forblir grenser. Da hjelper det ikke at han sier "det var bare et kyss" og ufarliggjør det hele med at han tross alt ikke hadde sex med henne. Han tråkket over en grense og det bør han ta innover seg. Jeg synes ikke du overreagerer.

• Liker 5
Skrevet

Poenget ditt er vel så enkelt som at han ikke respekterte de "reglene" dere hadde forhandlet dere frem til. Og jeg skjønner at det vipper deg av pinnen. Dere har forhandlet dere frem til hva et åpent forhold innebærer for dere, og da må begge være sikre på hvor grensene går og at grenser forblir grenser. Da hjelper det ikke at han sier "det var bare et kyss" og ufarliggjør det hele med at han tross alt ikke hadde sex med henne. Han tråkket over en grense og det bør han ta innover seg. Jeg synes ikke du overreagerer.

Det var akkurat det jeg prøvde å komme fram til, så takk for svar :) Jeg vet han tar det innover seg, jeg vet bare ikke om det er nok til at han ikke tråkker over grensen igjen. Er redd jeg ikke skulle reagert så sterkt som jeg gjorde og vil jo være sammen med han. Men jeg vil ikke være være i et forhold der jeg ikke blir respektert, og om jeg tilgir det er jeg redd for at det er akkurat det han ikke vil gjøre :/

AnonymBruker
Skrevet

For et komplisert forhold, TS. Åpent forhold, men regler. Dette høres unødvendig kompliserende ut. Kyssing er ikke noe du burde overreagere for, mener jeg. Kyssing er ikke sex. Men for meg ser det som som om at han fortsatt føler noe for exen. Da burde du vurdere om du har lyst å fortsette forholdet med ham. Hvis han elsker deg og du er den rette - hvorfor åpent forhold??? Slikt har jeg aldri klart å skjønne, men det er fordi jeg er monogam og klarer ikke å ha "bare sex" med noen. Ikke åpent forhold med noen jeg har sterke følelser for heller.

Lykke til.

Anonymous poster hash: c8062...267
Skrevet

For et komplisert forhold, TS. Åpent forhold, men regler. Dette høres unødvendig kompliserende ut. Kyssing er ikke noe du burde overreagere for, mener jeg. Kyssing er ikke sex. Men for meg ser det som som om at han fortsatt føler noe for exen. Da burde du vurdere om du har lyst å fortsette forholdet med ham. Hvis han elsker deg og du er den rette - hvorfor åpent forhold??? Slikt har jeg aldri klart å skjønne, men det er fordi jeg er monogam og klarer ikke å ha "bare sex" med noen. Ikke åpent forhold med noen jeg har sterke følelser for heller.

Lykke til.

Anonymous poster hash: c8062...267

Da sier du samtidig at han ikke er den rette for meg heller, siden jeg klarer å være i et åpent forhold. Men det føler jeg han er/eller var fram til nå.

Gjest Kasøblå
Skrevet (endret)

Vet ikke helt om jeg ville sett på det som utroskap, men det er dere to som avgjør hva som er utroskap. 

Hvis du synes at tilliten din har fått en ordentlig knekk, er det forståelig for min del om du aldri stoler på han mer.

Endret av Kasøblå
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et åpent forhold i 5 år. Dama mi er enestående og umistelig, det er ingen over eller under.

Å ha et åpent forhold krever at du vet hva du holder på med og har noen egenskaper på lager som ikke hvem som helst har på gata. Høres ut som at du har fått tak i en amatør.

Om du vil ha et skikkelig åpent forhold, finn en som vet hva godene innebærer.

Mann28

Anonymous poster hash: 7aade...2ce
Skrevet (endret)

.

Endret av FalconPunch
  • Liker 1
Skrevet

Vet ikke helt om jeg ville sett på det som utroskap, men det er dere to som avgjør hva som er utroskap. Ved et åpent forhold er det viktig å ha slike ting ferdig diskutert slik at det er en fullstendig felles forståelse på grenser. I tillegg utfordrer et åpent forhold at man faktisk har 100% tillit.

Hvis du synes at tilliten din har fått en knekk, er det forståelig at den ikke er 100% lenger, noe partneren din bør vise forståelse for og ta innover seg, og ikke normalisere. En løsning for å få 100% tillit igjen er å i det minste få en felles forståelse på hvorfor dette ikke føltes godt for deg, og hvorfor tilliten fikk seg en knekk. Det går sikkert an å få tilliten tilbake, så lenge man er snill fremover og gjør opp for seg? De sier: etter hver krangel eller tillitsbrudd, krever det 10 gode perioder og dager i strekk. Husker ikke helt nøyaktig, men du skjønner nok poenget.

Jeg hadde vært skeptisk på å ha et åpent forhold med noen som ikke satt tillit veldig høyt. Forhold er mer enn nok vanskelig å håndtere ellers, så et åpent forhold hadde jeg bare valgt å hatt med en moden person som vet hva tillit innebærer på flere nivåer. "Bare et kyss" etter en sms om at man ikke er fysisk, er et dårlig tegn. Da er man ikke i et åpent forhold, men uten kontroll og leker singel.

Hvordan kan man egentlig ha et åpent forhold, hvis man ikke har kontroll på seg selv? Jeg trodde det var viktig i et åpent forhold..

Takk for svar :) vi har snakket ut om det i ettertid, og jeg har fått forklart hvorfor dette føles så vondt for meg, jeg føler likevel at han "normaliserer" det. Han skjønner at det var vondt, men jeg tror ikke han klarer å se hvorfor det han gjorde var gale, da det ikke betydde noe for han. Men at han ikke vil såre meg igjen, da han ser hvor mye det berørte meg. Men som du sier, jeg er ufattelig redd for at han rett og slett ikke har kontroll på seg selv. Og det er vel nok til at det aldri kommer til å funke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...