Haugenjenta Skrevet 7. januar 2014 #1 Skrevet 7. januar 2014 Vet dette er i tidligste laget, men jeg tenker allerede på årets julegaver Jeg vurderer å gi "Julegave med mening" - "Bidra til at dyrene får en sterkere stemme ved å gi en pengegave til NOAH i julegave til venner og familie. Dette er en fin gave til både de dyrene og menneskene du er glad i!" Jeg er veldig for dyrs rettigheter, og tenker at dette kan være en fin ting å gi. Tenker i hovedsak på bestemødre og onkler med samboere, kanskje også på Bestis, og kommer til å gi til en verdi av 100,- på hver siden de får noe ved siden. For meg føles det jo riktig, men jeg vet jo ikke heeelt hvordan det eventuelt blir mottatt.. Hva tror dere? Er dette noe dere ville vurdert, eventuelt har gjort? Gjerne for og i mot
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 I fjor var det in med en geit. Godt at du vil dyra skal ha det bra. Skjønner ikke hvorfor det skal skje i julen, når man har hele året. Alle vil andre godt. Både dyr og mennesker. Ikke sikkert andre har de tankene som deg. Jeg gir til velferd og ting jeg bryr meg om. I julen vil jeg huske på mine nærmeste. Hvor ofte gjør vi eller noe for de.? Anonymous poster hash: eead9...3ae 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Du er veldig for dyrs rettigheter, men er mottakerne det? Kanskje de brenner for noe helt annet? Anonymous poster hash: 10a18...46c 2
Gjest Offensive Pie Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Det å gi en julegave med mening er flott, men du må huske at det er en gave til mottaker, ikke til giver. Selv om du er kjempeinteressert i dyrerettigheter, kan det hende at bestemor er mer interessert i UNICEF, mens bestisen kan tenke seg å støtte Amnesty. En lik donasjon til alle på gavelisten blir ikke en gave til dem, men en gave til deg selv. Om du vil gi en donasjonsgave, foreslår jeg at du finner ut hva de ulike vennene dine støtter, og gir i henhold til dette. 4
Haugenjenta Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2014 Mottakere er også veldig glad i dyr, og de jeg har tenkt på er oppvokst og har per dags dato dyr. Dette blir mer en tilleggsgave på en 100ings, de får en ting eller to ved siden av og. Mange har det de trenger, og har ikke behov for enda mer som tar opp plass og samler støv, og da tenker jeg at dette kan være greit ved siden av noe annet. Men takk for innspill Dette er ikke avgjort nå, men ville bare lufte litt og få for/i mot.
Gjest Offensive Pie Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Mottakere er også veldig glad i dyr, og de jeg har tenkt på er oppvokst og har per dags dato dyr. Dette blir mer en tilleggsgave på en 100ings, de får en ting eller to ved siden av og. Mange har det de trenger, og har ikke behov for enda mer som tar opp plass og samler støv, og da tenker jeg at dette kan være greit ved siden av noe annet. Men takk for innspill Dette er ikke avgjort nå, men ville bare lufte litt og få for/i mot. Jeg er også veldig glad i dyr, har oppvokst med og eier dyr, men ønsker likevel ikke å støtte NOAH. Det er noe å ha i bakhodet, bare 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Jeg er også veldig glad i dyr, har oppvokst med og eier dyr, men ønsker likevel ikke å støtte NOAH. Det er noe å ha i bakhodet, bare Skulle til å skrive det samme som ovenfor, at man er glad i dyr og har/har hatt dyr betyr ikke nødvendigvis at NOAH er de man vil støtte. Selv er jeg ikke noe for denne typen gaver, det er mest for at giveren skal føle seg bedre. Hadde heller satt pris på at venninna mi hadde sagt, hei, vi kutter ut gaver, vi har jo nok allerede... enn å gi meg veldedighet. Da kunne jeg selv ha støttet noe jeg brant for.Anonymous poster hash: 18373...d7c 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Eg har sansen for alternative gåver. I år ga eg (beløp til) høy til ein besøksgård, men ga beløpet i namnet til eit par venninner. Det vart supert motteke. Men no skal det seiast at det var avtalt på forhand, at vi kuttar gåver, og gir pengane til veldedige formål i staden. Eg kjenner ikkje til NOAH sitt arbeid, så kan ikkje sei noko om eg hadde likt å få symbolsk gåve som støttar NOAH. Eg brukar tid på å velje organisasjon når eg har kjøpt symbolske gåver, og har ikkje nødvendigvis gitt til same organsiasjon til alle eg gir til. Det skal passe mottakaren også. Ser nokon kommenterer kvifor vi skal tenke veldedigheit kun i jula. Vi gjer ikkje det. Men har altså valgt vekk julegåvene til vennar, og konsentrerer oss heller om å gi noko kosleg og personleg til bursdag. Då har eg bedre tid til å planlegge til kvar enkelt, sidan bursdagane er litt meir spreidd. Anonymous poster hash: 08806...9c7
Anglofil Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Jeg liker ikke såkalte "julegaver med mening", rett og slett fordi jeg ønsker å velge selv hva jeg vil støtte. Jeg liker ikke at noen gjør dette for meg. Mvh Yvonne 3
pantertante Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Jeg er også veldig glad i dyr, har oppvokst med og eier dyr, men ønsker likevel ikke å støtte NOAH. Det er noe å ha i bakhodet, bare Er også glad i dyr og eier dyr. Å få en gave som støtter et veldedig formål er helt greit, men vil gjerne bli spurt om hvilket (som andre her sier). Fikk et år en geit, noe som sikkert er vel og bra. Skulle jeg få bestemme selv så ville jeg heller fått en støtte til Leger uten grenser. Om jeg var blitt spurt og hadde fått det så hadde det i mye større grad vært en gave som var fra både giver og mottaker. Altså, ja til idealistiske gaver som mottaker selv føler er noe de mer enn gjerne vil bidra med.
kaprifolen Skrevet 10. januar 2014 #11 Skrevet 10. januar 2014 Jeg liker slike gaver, men setter mest pris på det når det er noe JEG brenner for... Det tryggeste hvis du ikke kjenner mottakers interesse for organisjonen, er å i alle fall gi til noen som er politisk nøytrale og kjent for lavt administrasjonssvinn. Av humanitære organisasjoner kan f.eks nevnes at det er bedre bruk av pengene å gi til Leger uten grenser fremfor Røde Kors.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #12 Skrevet 10. januar 2014 Kun god idé dersom dere er enige om dette på forhånd. Hvis ikke: Er man opptatt av en god sak, kan man støtte den selv. Hele året. Og jeg synes det er tullete å gi en julegave som ikke er en gave. Blir hverken fugl eller fisk. For 2 år siden haglet det inn med geiter under juletreet. Merkelig opplegg. Vil du gi en geit til en god sak, gi i vei. Gi gjerne 2 geiter eller en hel flokk. Men hvorfor blande meg inn i det? Og kalle det en gave til meg? Det er jo ingenting der til meg? Anonymous poster hash: 474e5...5b6 2
Jolene Skrevet 10. januar 2014 #13 Skrevet 10. januar 2014 Jeg liker ikke såkalte "julegaver med mening", rett og slett fordi jeg ønsker å velge selv hva jeg vil støtte. Jeg liker ikke at noen gjør dette for meg. Mvh Yvonne Veldig, veldig enig. Jeg liker ikke å få slike gaver, fordi de sjeldent støtter de sakene jeg selv brenner for. Dessuten handler jula for meg om at når man først gir en gave: gi en gave som mottaker setter pris på. Hadde feks blitt sinna dersom jeg fikk en gave som feks støtter noe jeg ikke er enig i. I år var et slikt år... I det minste vet jeg at det beløpet kommer noen til gode, men er ikke enig i organisasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #14 Skrevet 11. januar 2014 Du bør være sikker på at det veldedige formålet er noe mottakeren ønsker å støtte, ja. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om "NOAH", og har sikkert hundre ting jeg heller vil støtte enn dem. Synes vel egentlig slike veldedighetsgaver er ganske tullete. Hvis det er sånn at mottaker har alt, så bør man heller avtale å ikke utveksle julegaver (så står hver part fritt til å gi penger til den organisasjonen man støtter selv, eller bruke det på andre ting) eller kjøpe "forbruksvarer". Det har jo blitt ganske populært å gi god mat; kaffe, sjokolade osv. som brukes opp samtidig som det er en fin gave til mottakeren Anonymous poster hash: 86ac8...371
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå