Gå til innhold

Fornuftig partipolitikk

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Hvorfor i alle verdens land og rike finnes det ikke ett eneste parti som fører en fornuftig og nøktern politikk?

Enten så er det "hiv ut alle innvandrerne og gjør alle til nullskatteytere", eller "nå må kvinnene værsågod holde seg hjemme og føde barn og familien må i kirken på søndager", eller "Vi må se å få eksproprietert all privateid eiendom, og få slutt på privatiseringa", eller "Vi mener egentlig ingenting, men vi vil jo gjerne ha makta for det da. Kanskje vi skal satse på gamle og unge denne gangen".

Vi har en helseminister som tror på helbredelse ved bønn. Vi har en samferdselsminister som ikke har førerkort, og som ikke LIKER biler. Vi har en statsminister som er øvrighetsperson i kirken, og som ikke tør å si sitt lands mening i internasjonale sammenhenger. Vi har en opposisjon som består av ekstremister og pappagutter. Og vi har en velgerskare som går på limpinnen ved hvert eneste valg.

Send meg hjem til Kardemommeby, for jeg tror det er der jeg hører hjemme. :(

*frustrert*

Videoannonse
Annonse
Gjest lekebøll
Skrevet
"Vi mener egentlig ingenting' date=' men vi vil jo gjerne ha makta for det da. Kanskje vi skal satse på gamle og unge denne gangen".[/quote']

Dersom du ser litt mer nyansert på dette, så finner du kanskje ut at enkelte av disse som "ikke mener noenting", faktisk mener veldig mye.

Det er derimot lettere å apellere til velgerne når du kjører hardt ut med bastante og enkle løsninger (eks: Frp).

Noen har derimot innsett at hver enkelt sak må sees på individuelt, og at det ikke finnes noe fasitsvar som man kan fremsette som universelle sannheter.

Derfor tror jeg det virker som om de ikke mener "noenting".

Sannheten er vel heller at de har et mer realistisk syn på fremgangsmåten.

"De" er da Venstre. :sjarmor:

(nei, ikke spør meg mer om Venstres politikk - jeg er ikke lengre aktiv/engasjert, og kommer til å bli satt fast ved første dybde-spørsmål.)

Skrevet
Hvorfor i alle verdens land og rike finnes det ikke ett eneste parti som fører en fornuftig og nøktern politikk?

Jeg synes det er flere parti som har relativt fornuftig politikk, jeg..

Ingen partier er helt perfektet for mine meninger men minst 3 er "stembare"..

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Hvorfor er det ingen partier som mener det samme som meg? Jeg synes jeg er ganske rimelig og fornuftig av meg (stort sett)

- Flat skatt. Alle tjener forskjellig, og derfor vil det være mest rettferdig at alle betalte samme prosentsats i skatt. Da vil en som tjener mye, betale mer enn en som tjener lite.

- Bruke penger på å bygge trygge veier. Hvis det skal være nødvendig å beskytte mennesker mot seg selv når det gjelder røyk og alkohol, så må det da være mulig å beskytte uskyldige mennesker mot dårlige sjåfører.

- Fjerne noen byråkrater og heller putte dem inn der de trengs: Helsevesen, sosialkontor (tettere oppfølging, sånn at de som virkelig trenger hjelp får mer hjelp, og de som snylter ikke får puter under armene), skoler, barnehager, osv osv.

- Smilekurs til politiet

- Oppdatering av departementene. Mange sure, gamle grinebitere som stikker kjepper i hjulene for saker og ting rundt om kring, og som kommer med forslag som enhver idiot kan tenke seg til at er en utrolig dårlig ide.

- Fagpersoner i ministerstillingene. Skal man være sjef for noe som helst annet, så må man da ha mer enn et selvstudium for å være kvalifisert.

- Mer direktedemokrati i hjertesaker som kontantstøtte. Om jeg er for kontantstøtte, så stemmer jeg ikke KrF for det.

Det er så stivbeint og tungt overalt, det finnes null mennesklighet og null vilje til å samarbeide om løsninger. Det er ingen som spør velgerne til råds, selv om det er valg hvert 4. år så betyr ikke det at alt et parti står for er godkjent på en liten lapp i ei kasse.

Det kommer så mange lite gjennomtenkte løsninger ut av saker det har blitt brukt årevis på å utrede:

Mange trafikkdrepte? Vi senker fartsgrensa, for jo nærmere null vi kommer, jo færre blir drept. Det hadde vært best å fjerne alle bilene. Det tjener ikke til noe å lage bedre veier.

Mer bilavgifter! De som har den luksus å kjøre bil, får jammen betale for det. De kan ta trikken i stedet. Alle har da trikk rett utafor døra, som går dit du skal når du skal dit, og som tar kortere tid enn å kjøre.

Drikker folk rusbrus? AAAAAARGH! Sett opp avgifta på øl, så kjøper de i hvert fall ikke det!

Narkomane på Plata? Ikkeno problem, vi jager dem inn i boligområdene i stedet, så blir de nok borte av seg selv. Vi ser jo at de koser seg på Plata.

Åhå ja, så du skal kjøpe deg ny bil du! Ja denna her den har stor motor, så den må jo forurense noe INNMARI! 0,4 på mila, sa du? Så og si null utslipp av gasser, sa du? Ånei, da må vi bare legge på avgift på motorvolumet, for du slipper jo billig unna bensinavgifta. Og så legger vi på en ekstra kilometeravgift sånn at du ikke kan lure deg unna.

El-bil, ja? Å, det var en god ide! Strøm har vi nok av her i landet! Ingen avgift på deg. Uffda, tomme magasiner ja, da er det bare å skru opp strømprisen og oppfordre til sparing da.

Har du skada kneet, sa du? Uffda, stakkar, du får gå sykmeldt et par års tid da. Kan du få operasjon på privat sykehus neste uke, men har ikke råd til å betale selv? Ja, du må ikke komme her og tro at vi skal hjelpe deg! Kan gå på trygd og attføring i ett år i stedet for tre, sa du? Nei, nå får du gi deg, det er VI som bestemmer om du skal få operasjon eller ikke.

Hei Fatima! Hvordan går det med ungene da? Sju stykker ja! Har du blitt statsborger enda da? Ikke det? Nei nei, men det går nok i orden snart. Du vil ikke nei? Nei, men du må ikke vettu. Har mannen din funnet seg jobb da? Han selger biler ja. Svart ja. Jaja, her har du kontantstøtte og ledighetstrygd. Ser deg om en måned!

Ser ikke politikerne sånt? Ser de ikke konsekvensene deres avgjørelser har for mannen i gata? Hører de ikke på når vi prøver å si fra?

Vi må jo ta noe av skylda selv, for vi er faktisk veldig dårlige til å si fra. Demonstrasjoner er litt å ta av for oss nordmenn. Vi ringer inn til Holmgang i stedet vi, for der gidder de å høre på oss.

Uff, det ble langt, men jeg har visst noen frustrasjoner å lufte, skjønner jeg...

Gjest TomKrus
Skrevet
Hvorfor er det ingen partier som mener det samme som meg? Jeg synes jeg er ganske rimelig og fornuftig av meg (stort sett)

Hva med å stille egen liste? Det er bare å sanke inn nok underskrifter det.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Null interesse. Jeg er bare oppgitt.

Skrevet
Hvorfor er det ingen partier som mener det samme som meg? Jeg synes jeg er ganske rimelig og fornuftig av meg (stort sett)...

Enten må du ta til takke med det partiet som er nærmest dine meininger.. Eller så kan du gjøre som Tom Krus foreslår; gå inn i politikken selv...

Skrevet
Null interesse. Jeg er bare oppgitt.

Så du mener at alle andre bør jobbe for å få til en politikk du mener er fornuftig, men selv gidder du ikke engasjere deg?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Nemlig. Jeg representerer den jevne nordmann.

Fatter bare ikke at de som tross alt lever av dette her ikke klarer seg uten min hjelp.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Men det var ikke min politiske karriere jeg ønsket debatt om, jeg lurer på hvorfor partiene tyr til ekstremiteter og hvorfor man trenger en kommisjon for å komme til en konklusjon ethvert vanlig menneske kan komme fram til.

Jeg lurer også på om det er noen som er enige i mine tanker(for å sjekke om jeg er "fornuftig").

Skrevet
Nemlig. Jeg representerer den jevne nordmann.

Fatter bare ikke at de som tross alt lever av dette her ikke klarer seg uten min hjelp.

Det er det som er demokrati, skjønner du. Politikerne er der for å representere "den jevne nordmann", de sitter ikke inne med fasitsvar på alle verdensproblemene. For å kunne sette i verk den politikken befolkningen ønsker er det nødvendig at folk gjør noe for å uttrykke sine ønsker, og ikke bare sitter på ræva og klager.

Og når du bruker uttrykket "lever av", vel, da blir det litt feil. Det å være politiker er ikke en hvilken som helst jobb, jeg tror faktisk at de fleste blir politikere ut fra et genuint ønske om å forbedre samfunnet - slik bør det også være; politikk bør være et kall, ikke et yrke (fritt etter Max Weber).

Gjest Anonymous
Skrevet
Nemlig. Jeg representerer den jevne nordmann..
Hva får deg til å tro at du er mer "jenv nordmann" enn meg?

Ke?
Gjest Anonymous
Skrevet
jeg lurer på hvorfor partiene tyr til ekstremiteter
Gjør de det?? Det har ikke jeg fått meg meg.. (utenom FrP, da.. ;) )

og hvorfor man trenger en kommisjon for å komme til en konklusjon ethvert vanlig menneske kan komme fram til.
Som noen nevnte så har vi et demokrati. Noe som betyr at alt skal gjennom høringsprossesser der interesserorganisasjoner osv osv har rett til å uttale seg..

Jeg lurer også på om det er noen som er enige i mine tanker(for å sjekke om jeg er "fornuftig").

Jeg velger å definere min fornuft ut i fra andre ting enn oppslutning på en debattside på nett.. Det anbefaler jeg også for deg.

Jeg er nok på en noe annen politisk plattform enn deg.. :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

:klaske:

Jeg lever og ånder for KG, det brukerne sier her er lov, og jeg har ingen meninger som ikke blir godkjent her.

Hvor tafatt tror du at jeg er? Her spør jeg om hva folk mener om det jeg mener, og så tolker du det sånn at jeg ikke tør å ha meninger som ikke er godkjent??

Har jeg kommet med personangrep mot deg, gjest? Da synes jeg faktisk ikke at du skal slenge dritt til meg heller.

Ang. den jevne nordmann:

Den jevne nordmann har ikke sin egen liste og stiller ikke til stortingsvalg.

Jeg sitter på ræva og syter fordi det er ingen partier som er enige med meg, og jeg føler ikke at jeg kan stemme på noen av dem. Jeg gjør det for det, men jeg føler meg råtten etterpå når jeg ser resultatene.

Hvorfor må jeg danne mitt eget parti for å fortelle politikerne hva jeg mener? Kunne de ikke bare ha lagt saken ut på valg, så skulle jeg stemt, jeg.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Og i og med at dette er et offentlig forum, så kan det jo kanskje hende at det er noen som sitter høyere opp enn meg som leser det.

Gjest Anonymous
Skrevet
: Kunne de ikke bare ha lagt saken ut på valg' date=' så skulle jeg stemt, jeg.[/quote']

Fordi politikken må henge sammen!

Dersom hver enkelt "sak" ble lagt ut for "avstemingn" blant folk ville jo alle stemme på bruke mer penger på alt f.eks.. ;)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Hva med avstemningen :

Eldresenter eller barnehage?

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva med avstemningen :

Eldresenter eller barnehage?

Og du klager over at partiene går til det ekstreme??

De fleste vil vel heller ha et ikke perfekt eldresenter og en ikke perfekt barnehage enn å bare ha en av delene?

Dessuten ville du da måtte stemme over ca 50 000 ulike kombinasjoner.. av totalbruken på penger... kun innen en kommune..

Nei, takke meg til at vi har folk som er villige til å være politikere..

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

*matt*

Det var et eksempel...

Gjest Anonymous
Skrevet
*matt*

Det var et eksempel...

Nettopp! Et knallgodt eksempel på hvor bra det er at vi har politikere!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...