AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #1 Skrevet 7. januar 2014 Herregud, jeg har aldri følt meg så tynn som nå! Er i USA, og her er folk bælfeite. Det eneste du kan velge mellom i butikken er chips og sjokolade typ (som er billig). Frukt og grønt er dyrt i forhold! Så glad jeg bor i Norge der normen er at man tar vare på seg selv.. Nå skal jeg prøve å ikke bli feit de fem månedene jeg er her.. Anonymous poster hash: 955b4...070 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #2 Skrevet 7. januar 2014 Herregud, jeg har aldri følt meg så tynn som nå! Er i USA, og her er folk bælfeite. Det eneste du kan velge mellom i butikken er chips og sjokolade typ (som er billig). Frukt og grønt er dyrt i forhold! Så glad jeg bor i Norge der normen er at man tar vare på seg selv.. Nå skal jeg prøve å ikke bli feit de fem månedene jeg er her..Anonymous poster hash: 955b4...070 Hva er sjokolade typ? Anonymous poster hash: ef47f...df5 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #3 Skrevet 7. januar 2014 Hva er sjokolade typ?Anonymous poster hash: ef47f...df5 [/quote Alt som er like usunt som chips og sjokoladeAnonymous poster hash: edb86...875
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Har bodd i USA i ti år og veier akkurat det samme som da jeg flyttet fra Norge. Ingen som tvinger noen til å kjøpe drittmat, vet du. Enig i at det er en uting at godteri og brus koster mer enn frukt og grønt, men endel ting som ikke er usunne (f.eks kylling, skalldyr, egg) er billigere enn i Norge. En annet problem er størrelsen på porsjonene når man spiser på restaurant. De er ofte veldig store.Anonymous poster hash: 76493...c7c 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 Du bor nok i feil "hood"! I mer velstående strøk vrimler det av lekre sunne helsekostbutikker, naturlig/økologisk mat, -et utvalg vi bare kan drømme om her, og folk som trener og løper og holder seg i topp form. Anonymous poster hash: 7992d...036 13
belle_ Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Tenkte akkurat det samme som deg, skjønner også hvorfor folk er feite der, er jo bare masse drittmat over alt og den maten er billig. Samme med godteri o.l. La på meg noen kg når jeg var der for å si det sånn 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Du bor nok i feil "hood"! I mer velstående strøk vrimler det av lekre sunne helsekostbutikker, naturlig/økologisk mat, -et utvalg vi bare kan drømme om her, og folk som trener og løper og holder seg i topp form. Anonymous poster hash: 7992d...036 Men så er litt av problemet at der er mindre "velstående" nabolag enn de mer fattige. Så da sier det seg selv at de blir flere overvektige når det er billigere for hele familien å spise alle måltider på Bojangles og Burger king enn det er å handle inn skikkelig mat i butikk. Anonymous poster hash: d0926...73e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Et annet problem er at mat og drikke inneholder mer sukker der enn her. Melk for eksempel... Anonymous poster hash: 0a8a9...b39 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Hvor mye koster en big mac meny "over there" forresten? Anonymous poster hash: e59f3...ea2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Har selv vært i Boston, Chicago og New York de siste to årene. Det som slår meg er hvor LITE feite amerikanere er iforhold til hva jeg trodde. Joda, du har de som er fryktelig tykke. Mye tykkere enn i Norge, men generelt synes jeg det omtrent er som Norge. Faktisk synes jeg kanskje vi er tykkere her i Norge enn på Manhatten, Boston o.l. hvis du fjerner de mest ekstreme og ser "mannen - i - gata " Dette vil varierere voldsomt fra stat til stat selvsagt. Anonymous poster hash: d6249...5cd 2
Marie90 Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Overvekten i USA varierer enormt. På Manhattan er folk slanke. Samme gjelder de fleste større og velstående byer, L.A., Chicago, Boston, San Francisco - mesteparten av østkysten - Washington D.C, New England området osv. Sørstatene er utelukkende feitest - Mississipi, Alabama, Tennessee osv. Jevnt over er selvsagt amerikanere feitere, det er jo landet med høyest obesity rate i verden. Det er definitivt klasserelatert, men det handler om utdannelse og informasjon like mye som penger (slik som her). Det er ikke slik at alt som er sunt er dyrt. Mange typer sjømat er billigere enn her. Får hummer for en slikk og ingenting. 2
Gjest Peanut Skrevet 8. januar 2014 #12 Skrevet 8. januar 2014 En annet problem er størrelsen på porsjonene når man spiser på restaurant. De er ofte veldig store.Anonymous poster hash: 76493...c7c Det kommer jo an på hvor man går og spiser. I mer velstående strøk vrimler det av lekre sunne helsekostbutikker, naturlig/økologisk mat, -et utvalg vi bare kan drømme om her, og folk som trener og løper og holder seg i topp form. Anonymous poster hash: 7992d...036 Min favoritt i statene er Whole Foods Marked. ^^, Det får en hvilken som helst butikk her i Norge til å bli ingenting i forhold. Når jeg er i statene så klarer jeg ikke å spise fet mat (McD/ BK/ andre slike kjeder). Jeg var en gang nedover på østkysten til Florida og stoppet et sted ved en fastfoodrestaurant og skulle ha en salat, men dro derfra uten mat da jeg så hvor fete mange av dem som satt der inne var. Var nok til at jeg mistet matlysten. >_<
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #13 Skrevet 8. januar 2014 Tror det har noe med at de pjåter inn allslags sukker og tilsetningsstoffer i maten i større grad enn i Norge, samt at søtt er normen å spise, ikke kosemat. F.eks frokostblandinger. I Norge er frokostblanding musli med tørkede bær, i USA er frokostblanding sjokoladegryn med marshmellows... Var på besøk hos noen der borte, og når ungen på 3 år sutret fordi den var sulten mellom måltidene (ikke rart med så dårlig næringsinnhold) fikk den en skål med sjokoladegryn som magefyll. Loff er også vanlig, fremfor grovbrød. Havregryn også, det er umulig å finne helt vanlig havregryn slik som i Norge. Når jeg var der første gangen spurte jeg i butikken etter oatmeal, og det eneste de hadde var slike ferdigblandinger med SMAK... Jordbær og sjokolade og alt mulig med tonnevis med sukker. Ost, melk, alt er stappet fullt med dritt... Når jeg spurte de jeg bodde hos om hvor det gikk an å få tak i mat uten sukker i, bare så de rart på meg. Måtte på helsekosten for å få tak i mat som i Norge regnes som helt standard. Anonymous poster hash: 06a37...b37 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #14 Skrevet 8. januar 2014 Når jeg var der første gangen spurte jeg i butikken etter oatmeal, og det eneste de hadde var slike ferdigblandinger med SMAK... Anonymous poster hash: 06a37...b37 Tips til neste gang, spør etter steel cut oats eller rolled oats. Rolled oats er sånne flate havregryn uten kli som man får overalt i Norge, steel cut oats er hele havrekorn kuttet i mindre biter. Anonymous poster hash: b8321...958 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #15 Skrevet 8. januar 2014 Tips til neste gang, spør etter steel cut oats eller rolled oats. Rolled oats er sånne flate havregryn uten kli som man får overalt i Norge, steel cut oats er hele havrekorn kuttet i mindre biter. Anonymous poster hash: b8321...958 Takk, det skal jeg huske på (jeg er ikke den du siterte forresten) Anonymous poster hash: d498e...5f3
Alayne Skrevet 8. januar 2014 #16 Skrevet 8. januar 2014 Nå har jeg bare vært i USA en gang, og da bare i storbyer, men jeg synes utvalget var fantastisk! Så mye forskjellige typer kjøtt og fisk, frukt og grønt. Og alt var mye billigere enn i Norge. De hadde jo større utvalg av drittmat også, men jeg synes ikke det var særlig problematisk å spise sunt der borte. Verre med porsjonene man fikk på restaurant en del steder ja... Og Whole Foods Market, som Pop nevner, var fantastisk!
Pringle Skrevet 8. januar 2014 #17 Skrevet 8. januar 2014 I USA er det visst (har ikke vært der selv) helt kurant å dele porsjonen sin med en venn eller ta med resten hjem, når man er på restaurant. Det er ikke helt stuerent i Norge, er det vel? 1
Marie90 Skrevet 8. januar 2014 #18 Skrevet 8. januar 2014 Whole Foods er kjempebra (finnes i England også) men det er dyrt i både US og UK standard. De som handler der har mye penger, eller er folk som en sjelden gang skal ha ekstra bra mat. Alt er selvsagt billig ift. norsk mat. Det finnes generelt mye mer drittmat enn her. Og da mener jeg ikke bare vanlig ferdigmat men DRITT. En haug med majones, flesk i ostesaus og hvitt, svampete brød klæsjet sammen. På enkelte veikroer finnes det sandwicher med 6000 kalorier per stykk. Og det koster ingenting. Noen er t.o.m. avertert som 'kaloribomber'. Man kan selvsagt skylde på mangel på penger, men det er tross alt mulig å spise mindre...handler mest om kultur. Og det har selvforsterkende effekt, alle er såpass feite i enkelte stater at en overvektig person føler seg slank. Selv i større og 'slankere' byer er folk større. En venninne i Chicago sa at selv om folk ikke er direkte overvektige, så er de fleste noe lubne. En jente fra Oslo som studerer der blir lett den 'skinny' på skolen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #19 Skrevet 8. januar 2014 Whole Foods er kjempebra (finnes i England også) men det er dyrt i både US og UK standard. De som handler der har mye penger, eller er folk som en sjelden gang skal ha ekstra bra mat. Alt er selvsagt billig ift. norsk mat. Det finnes generelt mye mer drittmat enn her. Og da mener jeg ikke bare vanlig ferdigmat men DRITT. En haug med majones, flesk i ostesaus og hvitt, svampete brød klæsjet sammen. På enkelte veikroer finnes det sandwicher med 6000 kalorier per stykk. Og det koster ingenting. Noen er t.o.m. avertert som 'kaloribomber'. Man kan selvsagt skylde på mangel på penger, men det er tross alt mulig å spise mindre...handler mest om kultur. Og det har selvforsterkende effekt, alle er såpass feite i enkelte stater at en overvektig person føler seg slank. Selv i større og 'slankere' byer er folk større. En venninne i Chicago sa at selv om folk ikke er direkte overvektige, så er de fleste noe lubne. En jente fra Oslo som studerer der blir lett den 'skinny' på skolen. Mange gode poenger her synes jeg ^^ Jeg er ikke spesielt tynn, altså, jeg er slank, men med mye beinmuskler og brede hofter, med andre ord helt normal i bygdenorge, men når jeg dro til USA fikk jeg høre hele tiden hvor slank og stram jeg var og noen spurte attpåtil "don't you have food in Norway?!" Ble en del vitser om at det er sånn det går når man kun spiser fisk, er visst det amerikanerne tror om nordmenn Den jevne amerikaner er ikke overvektig, men kraftig er kanskje mer beskrivende... Anonymous poster hash: 06a37...b37
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #20 Skrevet 8. januar 2014 Her jeg bor i Oslo har jeg to Bunnpris, to Joker og en dårlig ICA innen en svært liten radius. Skulle gjerne byttet ut alle disse med en Whole Foods. I tillegg er jeg utrolig misunnelig på alle lunsjstedene de har der du kan få noe sunt, godt og rimelig - selv om det finnes steder i Norge også så er de ofte svært spredt, du må aktivt vite om hvor du får det. Jeg jobber mellom en Narvesen og en Deli de Luca, ingen matbutikker i nærheten, ingen sushi, men to pizzasteder, så hvis jeg skulle glemt mat en dag så hadde jeg måttet være kreativ. Jeg søker jo aktivt opp selv sunn mat, men det kommer ikke dalende til meg i nabolaget, og det gjør det mange steder i LA og NY! Anonymous poster hash: 4bc66...eaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå