Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor til en gutt på snart 7 og en jente på 9 år.
Jeg elsker begge ungene og kunne gjort hva som helst for de begge to.
Men når det kommer til leggetid har jeg noen tanker.
Jeg kommer fra et hjem der det var nattakos og pakke inn i dyna også var det natta, mens her i huset bruker vi 30-45 minutter fra ungene pusser til de er ferdig lagt.

Vi tar en unge hver og bytter unge andehver kveld.

Grunnen til at det tar så lang tid er:

1: de bruker gjerne 5-10 minutter på bader for å pusse og kle av seg.

2: Sambo innførte leketid med hver unge når han ble skilt og hadde ungene 50%.

Denne leketiden tar mye tid, eller mye og mye, er vel snakk om 15-25 minutter på "hovedungen'" og 5-8 min på den jeg ikke legger den dagen.

Leketiden er alt fra lesing, spilling, barbie, biler osv, osv.

Jeg mener at dette ikke er noe ungene skal forvente seg, og at dette heller skal være en gode, at vi av og til kan overraske med lek og spill når det er kvelden men i hovedsak kan pakke de unger dyna, prate litt også kose og klemme, og at leggetiden ikke bør bruke mer enn 15-20 min fra vi går for å pusse, han mener at leketiden er kos og nødvendig.

Jeg tenker som så at hvis ungene ikke har oppført seg så skal leketiden tas bort, eller hvis vi voksende faktisk er trøtte etter en lang dag, osv så burde det holde med en kos og et kyss, og at vi heller kan sette av en time før leggetid der vi som familie spiller spill sammen eller gjør andre koselige ting sammen og at dette da blir leketiden.

Jeg lurer på hvordan dere gjør det med deres barn?
Er det lek og morro eller er det natta når det er natta.
Og når legger deres barn seg og gjerne før på alderen :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil ha niåringen i seng før halv 9, og da kan jeg lese et kapittel, + at han kan lese et kvarter selv for å roe seg. Skal vi spille spill og sånt, synes jeg det er kjekt å være ferdig med det før leggetid. Vil helst at han skal slokke lyset kl 21. Da kan jeg massere litt 5 min, eller si at hver kroppsdel skal slappe av.

Anonymous poster hash: fd6de...c7a
AnonymBruker
Skrevet

når jeg var liten husker jeg at mamma leste et kapittel i en bok, å så fikk jeg ligge å dille med noe i noen min før mamma kom å slukket lyset. da fikk jeg tid til å roe meg ned, men når de blir lekt med på denne måten med spilling, biler og barbie så blir hjernen vekt opp igjen og jeg vil tro det da ikke er like lett for barnet og sovne som hvis man har en rutine på at "nå er det natta, ikke leketid"

Anonymous poster hash: 7fc93...eea
Skrevet

Jeg tror ikke du skal legge deg så mye opp i barnas leggerutiner, da dette er et ansvar for pappan. Hvis barna er fornøyd med dette, og pappa synes det er greit så kan det fort skape splid og strid om du blander deg. Etter barnelova er det kun de med foreldreansvar som har rett til å sette regler og bestemmelser for barna.

Ellers er det godt å høre at du har et godt forhold til barna og har blitt glad i dem. Mener ikke å kritisere deg, men dette er klar oppgave som faller inn under foreldreansvaret. Ikke ødelegg forholdet ditt til barna med å prøve å stoppe rutiner de finner trygghet og glede i

Skrevet

Jeg tror ikke du skal legge deg så mye opp i barnas leggerutiner, da dette er et ansvar for pappan. Hvis barna er fornøyd med dette, og pappa synes det er greit så kan det fort skape splid og strid om du blander deg. Etter barnelova er det kun de med foreldreansvar som har rett til å sette regler og bestemmelser for barna.

Ellers er det godt å høre at du har et godt forhold til barna og har blitt glad i dem. Mener ikke å kritisere deg, men dette er klar oppgave som faller inn under foreldreansvaret. Ikke ødelegg forholdet ditt til barna med å prøve å stoppe rutiner de finner trygghet og glede i

Jeg prøver ikke å ødelegge for han altså :) Men jeg kjenner selv etter jeg kom ut i jobb at det er lenge å holde på med leggingen og at jeg ikke alltid har energi til å leke med ungene når det går i et fra vi kommer hjem til de skal legge seg, så av og til kunne det vært godt å kunne lest litt for de også gått og slappet av en liten time før det var natta igjen :)

Vi sammarbeider heldigvis bra med barna og har gode rutiner, så jeg er ikke redd for å drøfte tanker og meninger rundt oppdragelse med han :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo lufte forslaget for han, så får du høre hva han mener om det :) Er ganske enig med deg jeg. Jeg har ikke barn, men når jeg legger tanteungen min så leser jeg bare en kort bok så er det natta. Det tar rundt 15 min.

Anonymous poster hash: db769...78f
Skrevet

Legging av jenta mi på 8 år kan drøye litt her, men ikke så mye. Og vi leker aldri når det er tid for legging, det tar vi evt. tidligere.

Hun går på badet rett før halv ni, og det hender hun diller litt og sånn før hun er ferdig med å kle av seg og pusse tenner. Etter dette går vi på rommet og leser en bok, hvis hun har vært rask rekker vi to kapitler, men som regel leser vi ett kapittel i ei bok og så er det nattakos og av med lyset.

Som regel tar hele affæren en halv times tid. Og denne rutinen passer både meg og henne bra. :)

AnonymBruker
Skrevet

her går 9-åringene på badet og pusser tenner og går på do klokken halv 8. Etter fem minutter gir de alle en nattakos, også går de opp og legger seg :) Etter et kvarter (vanligvis) så sover de :P

Anonymous poster hash: 1086d...6ed
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet, men tre kvarter er nå uansett ingenting å klage over. Så fremt ungene er i seng til normal tid, 19.30- 20.00.

Skrevet

Her er det en på 6 og en på 7. Spiser kveldsmat ca kl 19 så er det dusj på den ene (de dusjer annenhver dag) tannpuss også rett i seng. Der blir de lest litt for før det er nattakos og av med lyset. Hender ofte jeg har begge alene, da leser jeg for de sammen. 6 åringen sovner uten problemer og er ofte i drømmeland før kl 20. 7 åringen (stesønnen min) drar ofte ut tiden når pappa er hjemme og da blir det ofte en del senere.

Skrevet

Legging av jenta mi på 8 år kan drøye litt her, men ikke så mye. Og vi leker aldri når det er tid for legging, det tar vi evt. tidligere.

Hun går på badet rett før halv ni, og det hender hun diller litt og sånn før hun er ferdig med å kle av seg og pusse tenner. Etter dette går vi på rommet og leser en bok, hvis hun har vært rask rekker vi to kapitler, men som regel leser vi ett kapittel i ei bok og så er det nattakos og av med lyset.

Som regel tar hele affæren en halv times tid. Og denne rutinen passer både meg og henne bra. :)

Kan hun ikke lese boken selv? Vår 8 åring gjør det.

Han går opp rett før 2030, pusser tenner og så får han lese til han sovner.

Veldig enkelt raskt og greit!

Skrevet

Vi starter leggingen på begge to kl 8 og vi voksende er nede i stuen igjen alt fra 20:45 til 21:00, jeg har foreslått at jentungen (9 år) kan være opp en halv time lengere mot at hun da gir oss nattakos også eventuelt leser litt selv til feks kl 9, men han mener at denne lekerutinen er sååå viktig..

Det er ikke det at jeg ikke gidder heller, det er bare det at jeg heller vil at vi som en familie skal kunne finne på noe sammen også at leggetiden blir kortere, for det første syns jeg ikke det er vits i at ungene skal ta det som en selvfølge at vi skal leke (selv når de gjør noe galt, er sure eller slike ting rett før legging) også tenker jeg jo mitt når vi en gang får en liten en (håper på graviditet innen 2014) og da blir det fort slutt på 45 min leggetid ser jeg for meg, og det kan fort bli sett på som forskjelsbehandling tenker jeg da..

Nå som jeg også jobber så er det godt å kunne roe ned litt på kvelden med feks en film eller en serie før jeg legger meg kl 22 selv.

Jeg kan heller ikke la han ta leggingen for det blir fort feil det også..

Når han er på trening på søndager legger jeg begge to, og da spiller vi et parti kort før det er kos og natta..

Jeg har også forsøkt å sette tid på lekingen, hadde 10 min der jeg da satt på klokka og når den ringte var det kos og senga.. dette sklei ut når faren fortsatte lekingen og jeg da ble den slemme som ikke lekte like lenge som faren..

Gjest bamsemumsa
Skrevet

For meg høres det bare helt rart ut med leking før leggetid..

Skrevet

Her er det ikke leketid rett før legging. Er vel ikke anbefalt heller med leking rett før barna skal legge seg..

Vi bruker kvelds ca kl 19.30, deretter må hun rydde lekene sine på plass og ta inn igjen leker og ting som hun har tatt ut av rommet sitt inn på rommet igjen. Ca kl 20 på badet for å stelle seg + tannpuss, også i seng til kl ca 20.30 (ikke alltid det går en halvtime på badet, men hun er en mester i å dalle og dulle bort tiden. Vi leser ikke for henne lengre, da hun leser bøker selv, så hun ligger å leser til kl ca 21 før enten mannen eller meg går inn for å si godnatt.

Hadde ikke orket leketid med barnet rett før leggetid selv iallefall. Vi og bruker å spille kort og brettspill sammen med barna, men det gjør vi heller etter middagen, før kveldsmaten.

Skrevet

Det kunne hun sikkert, men vi liker å ha lesestund om kveldene. :)

AnonymBruker
Skrevet

Har naboer jeg med barn på 4 og 6 år så tydeligvis må leke før leggetid. De er hyper fram til 10-11 om kvelden. Så da kan vi andre naboer få litt ro når vi skal sove. Så våkner vi til barn som skriker og hyler kl. 0630 om morgenen for da skal de i barnehagen kl 7 og er stuptrøtte.

Anonymous poster hash: 235fa...038
Skrevet

Jeg pratet med barna i går kveld og spurte hva de ville likt best.
1: Spille eller gjøre noe sammen hele familien fra feks 19-20, pusse tennene også legge seg uten leketid.

2: Ingen spill osv på kvelden ( de er ikke vant med spilling osv på kvelden, da ser de gjerne tv) men 10 minutter leketid før det er natta.

Begge to syns spilling virket koselig, men lurte på om de av og til kunne få leketid istede for spilling, og det er jo helt greit, jeg vil jo gjerne gi de litt ekstra de dagene vi/jeg har energi, men det hadde vært godt å kuttet ned leggetiden de kveldene vi er trøtte osv.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...