Gjest Virvar Skrevet 18. mai 2004 #21 Skrevet 18. mai 2004 Jeg fikk mensen da jeg begynte på ungdomskolen, husker ikke hvor gammel jeg var, ca 13 kanskje?. Jeg hadde aldri gym når jeg hadde mesen. Da skrev mamma i meldingsboka at "Kattepus skal ikke ha gym av vanlig grunn", på videregående skrev vi selv. Vanlig grunn eller VG *ler*.' 'For det første gjorde det vondt å ha gym, for det andre var det vemmelig med blodet - for det tredje var jeg lykkelig når jeg endelig hadde en grunn til å få slippe lide meg gjennom gymmen. Tanken på å stå og dusje mens blodet renner er ekkel, og det ville vært flaut for meg iallefall å skulle gått inn i en annen garderobe for å dusje. Da kan man likegodt ha plakat på ryggen som roper ut med store bokstaver "jeg har mensen nå jeg" . (sett Carrie - skrekkfilmen Stephen King skrev boken til?) *grøsse* - hun fikk mensen i dusjen i garderoben hun - og trodde hun holdt på å dø, visste ikke hva det var. Nei, la henne slippe.
Letti Skrevet 18. mai 2004 #22 Skrevet 18. mai 2004 Fikk mensen da jeg var 11 og var vel en av de første i min klasse. Fikk lov til og slippe å ha gym. Syns at din datter må få lov til og velge det selv. Føler hun det som ubehagelig, så blir det bare verre hvis hun må ha gym. Jeg syns også at du kan informere faren uten at hun vet om det. Det kan spare begge for pinlige situasjoner. Det kan jo skje at hun har mensen hos han og da kan det fort skje noe som kan oppfattes som pinlig. Nå er jeg kjempeglad for at jeg venter min tredje gutt , det er litt av noen utfordringer vi jenter skal igjennom. Men men, jeg hadde vel taklet det på et vis også! Ønsker deg og din datter lykke til videre.
Amarone Skrevet 18. mai 2004 #23 Skrevet 18. mai 2004 Jeg var 10 1/2 da jeg fikk mensen. Det var definitivt tidligst i min klasse, og jeg syntes det var ganske flaut. Mamma fortalte nok pappa om det, men han gjorde naturlig nok ikke noe nummer ut av det... Som mange har sagt over trenger jo ikke datteren din å få vite at du forteller hennes far om det, for det kan jo være greit at han vet om det. Han legger kanskje ikke opp til noen far-datter-prat om mensen heller Å feire den første menstruasjonen synes jeg høres ut som en veldig bra ting. Husker at jeg i 12-årsalderen leste en roman hvor noen gjorde akkurat det, og minnes at jeg ønsket at mamma og pappa hadde gjort noe sånt for meg. Jeg hadde ikke gym med mensen før jeg begynte å bruke tamponger, og det var vel i 11-årsalderen. Det var helt greit for læreren. Årsaken var ikke at jeg var syk, men dusjingen - det kan være vel tøft for en så liten jente å takle de andres nysgjerrige blikk og eventuelle kommentarer. Mer åpenhet i dag om mensen? Kanskje de vet mye, men tror ikke det er mindre sensasjon og skambelagt, dessverre... Husker også at det ikke var bare-bare å begynne med tamponger! Det gjorde vondt de første gangene!! Synes hun bør vente til hun føler seg gammel nok. Hun finner nok frem til husets tamponger når hun føler for det... Amarone
Gjest Danielle 73 Skrevet 18. mai 2004 #24 Skrevet 18. mai 2004 Jeg var nesten 17 år da jeg fikk mensen. Men syntes likevel det var ubehagelig. Utrolig, men sant. Når din datter er 11 år og har fått mesen, syntes jeg ikke du skal si noe til faren. Hun har betrodd seg til deg og vil du skal vite hvor ubeskrivelig sårbart det kan være for din datter om du sier det til faren. I verste fall kan det gå så langt at hun for en tid kan miste tilliten til deg om du sier det videre. Sett deg heller ned å prat med henne om det og vær åpen. Jeg haddeda jeg var mindre betrodd meg til min mor også når det gjaldt andre ting, og gjett om hun sa det videre til dem hun absolutt ikke skulle si det til. Gjett om jeg følte bitterhet da. Vær der for henne, og ja jeg syntes også at hun kan få slippe gymen til å begynne med for å venne seg til det. Hun er jo bare et barn enda. Og lett er det ikke, for det er viktig at vi oppi alt dette ikke glemmer at vi selv har vært barn.
Gjest Elenath Skrevet 18. mai 2004 #25 Skrevet 18. mai 2004 Jeg var 11 da jeg fikk mensen, kan faktisk ikke huske om jeg hadde gym eller ikke. :o Eneste jeg husker er at vi ikke fikk lov å "skulke" gymmen når vi hadde mensen hverken på ungdommskolen eller videregående.
Gjest Pterodactylkake Skrevet 18. mai 2004 #26 Skrevet 18. mai 2004 Ikke tving henne til ob, regner med i en alder av 11 er hun ikke akkurat erfaren med "ting der oppi", jeg brukte min første tampong (normal blå) da jeg var 16 og den var så stor og vond at jeg besvimte. Og de er jo ikke så mye større enn de minste heller. Bare for å si DET
Andrine22 Skrevet 19. mai 2004 #27 Skrevet 19. mai 2004 Tror nok mensen er mest vanlig mellom 12-15 år eller der omkring, men det er ikke unormalt å få det tidligere eller senere heller... Jeg var nesten 15 år, og faktisk ikke den siste i klassen. Jeg kjenner ei som fikk det da hun var 9 år, og hun visste ikke hva det var for noe. Moren forklarte at det betydde at nå kunne hun få barn. Jenta ble så redd stakkar, hun trodde jo hun var gravid! Jeg syns det var dritflaut å fortelle det til mamma, og sa hun ikke skulle si det til pappa. Det gjorde hun nok, men han sa aldri noe om det.Det kan jo være en god løsning da... Jeg tror aldri jeg har sluppet gym av den grunn. Hos oss var det slik at man kunne gå i dusjen tidligere enn de andre, slik at vi fikk dusje i fred når vi hadde mensen. Men da får jo alle vite om det. Men alle får jo mistanke om at det er ett eller annet når hun skal slippe gym hver gang hun har mensen også? Nei, jeg mener det ikke er noen god løsning...
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2004 #28 Skrevet 19. mai 2004 Faren bør også få vite det, men hun behøver ikke vite at han vet. Er jo kjekt om hun får mensen når hun er hos ham og han har bind ol stående. Noen ganger blør man igjennom også. Akkurat dette tenkte jeg også. Så kan han jo, eventuelt ny kjæreste han har, vise henne at dette står i skapet i tilfelle, for hun begynner jo å bli stor og det kan hende hun kan komme til å trenge det en dag liksom.... Bare sånn lett tilfeldig uten å lage noe mer styr om det. Skjønner godt at dette er kjempeflaut for henne, men det vil bedre seg etter som de andre jentene kommer etter.
Gjest Poirot Skrevet 19. mai 2004 #29 Skrevet 19. mai 2004 Blod i dusjen på skolen..? Nei takk! La jenta slippe gym når hun har mensen ja! var helt vanlig blant jentene når vi gikk på skolen at de med mensen ikke hadde gym! Bare vær obs på at det slettes ikke er alle skoler som har det slik. På mine skoler måtte man ha legeerklæring for å slippe pga mensen.
Gjest Poirot Skrevet 19. mai 2004 #30 Skrevet 19. mai 2004 Men da får jo alle vite om det. Men alle får jo mistanke om at det er ett eller annet når hun skal slippe gym hver gang hun har mensen også? Nettopp....
Gjest agurk Skrevet 19. mai 2004 #31 Skrevet 19. mai 2004 Alle skjønte jo hvorfor jentene bytta på å ikke ha gym, men det ble aldri komentert. Men bare det å slippe å bekymre seg for å blø igjennom når man hopper bukk, eller blodige lår i dusjen er jo en befrielse.
Gjest Poirot Skrevet 19. mai 2004 #32 Skrevet 19. mai 2004 Alle skjønte jo hvorfor jentene bytta på å ikke ha gym' date=' men det ble aldri komentert. .[/quote'] Poenget er det at mange her sier at det ikke går at jentene går tidligere i dusjen, for da vil alle skjønne at de har mensen.
Rannva Skrevet 19. mai 2004 #33 Skrevet 19. mai 2004 I min klasse gikk vi også tidlig i dusjen når vi hadde mensen. Hadde en super kvinnelig gymlærer. Vi bare "smuglet" en lapp til henne der det stod VG (vanlig grunn), og så sørget hun for at hele klassen sprang rungt med ett-eller-annet når det var på tide å gå i dusjen. Dermed merket ingen at en eller to forsvant. Og verken guttene eller de jentene som ikke hadde fått mensen tenkte over saken, kun de som var med i "klubben" forstod hva som skjedde. Det hele var ganske greit, takket være en lærer som forstod at det var en rar situasjon for unge jenter.
Gjest rabrabara Skrevet 19. mai 2004 #34 Skrevet 19. mai 2004 Jeg tror ikke nødvendigvis at man blir "avlsørt" dersom man ikke har gym. Det var jo helt uventet for meg å få mensen og noe jeg ikke trodde skulle skje på lenge, eller rettere sagt ikke hadde levnet en tanke. Ingen av de andre 10-åringene i klassen min mistenkte noe når jeg sa at jeg hadde vondt i foten eller noe i den duren. Etter et par år var det jo flere som fikk mensen og det ble mer "vanlig", dermed ver det greit å ha gym og å vaske seg separat. Men, som sagt, det kommer jo helt an på jenta og hva hun mener selv hvorvidt hun skal delta. Eller skolen, dersom de er strenge når det gjelder grunner for fravær fra gym. Når det er sagt, jeg husker at jeg var medlem i Click Libresse. Der fikk jeg tilsendt gratis pakker i posten med en blad om det å ha mensen og prøver på ulike bind og tamponger. Første gangen jeg prøvde å bruke tampong var det etter nøye instruksjon fra Click Libresse. Eksisterer den fortsatt tro? Det var iallefall superbra for meg, som ikke hadde så veldig lyst til å dele absolutt alt med mamma, men som fortsatt trengte å vite mer.
Gjest Virvar Skrevet 19. mai 2004 #35 Skrevet 19. mai 2004 Jeg fikk også pakker fra klik libresse. Og gjett om jeg syntes det var flaut !! :oops: *ler* Pakkene var i dongeri farget kartong. Jeg aner ikke hvorfor jeg begynte å få det i posten, trodde dette var noe alle fikk i en viss alder. Det var iallefall kjempespennende, men også flaut , og jeg var kjapp med å gjemme de vekk på rommet. Nå for tiden får jeg reklame fra Always- men det er også sikkert slikt alle får - og ikke det samme som klikk libres pakkene. Der var det info også. Ser at noen skriver at man på noen skoler ikke har lov å la være å ha gym når man har mensen. Det er vel ikke noe de har noe med vel. :o Dersom man alierer seg med foreldrene , og de skriver i meldingsboken at "hilde skal ikke ha gym i dag for hun har vrikket ankelen" eller "-skal ikke ha gym i dag for hun har mensen" så kan de da ikke tvinge en til det vel?? Og er de vrange så får man bare finne på noe annet da, altså om en ankel eller vondt i hodet eller noe. Det er faktisk ikke alle som er i form eller har det så bra når de har mensen , og da får det da være måte på om de skal løpe og hoppe og ta seg ut. Nei, sengen og varmeflaske frister mere da må jeg si.
Gjest Catwoman Skrevet 19. mai 2004 #36 Skrevet 19. mai 2004 Jeg fikk også pakker fra klik libresse. Og gjett om jeg syntes det var flaut !! *ler* Pakkene var i dongeri farget kartong. Jeg aner ikke hvorfor jeg begynte å få det i posten, trodde dette var noe alle fikk i en viss alder Det er ikke noe alle får, det er klubb man kan melde seg inn i. Sikkert noen som vervet deg inn, får og få vervepremie.
Gjest Poirot Skrevet 19. mai 2004 #37 Skrevet 19. mai 2004 Kattepus: Dersom man alierer seg med foreldrene , og de skriver i meldingsboken at "hilde skal ikke ha gym i dag for hun har vrikket ankelen" eller "-skal ikke ha gym i dag for hun har mensen" så kan de da ikke tvinge en til det vel?? Og er de vrange så får man bare finne på noe annet da, altså om en ankel eller vondt i hodet eller noe. Det er faktisk ikke alle som er i form eller har det så bra når de har mensen , og da får det da være måte på om de skal løpe og hoppe og ta seg ut. Nei, sengen og varmeflaske frister mere da må jeg si. Om man er syk når man har mensen, og er det hver eneste gang, er det null problem å skaffe legeerklæring på dette (har selv venninder som er svært dårlige en dag eller to). Om man ikke vil ha gym, kun fordi man har mensen, og dette ikke har med vondt å gjøre, er det ikke gyldig fraværsgrunn hvis læreren bestemmer det. Man er jo ikke syk. Klart man kan finne på noe annet, men da lyver man jo, og ikke alle er komfortable med det. ALL forskning viser at fysisk aktivitet er sunt når man har mensen, pga blodomløpet.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mai 2004 #38 Skrevet 21. mai 2004 Hint: Gym består ikke av kun fysisk aktivitet. Det er veldig veldig mange av oss som har dårlige minner fra gymtimene, og som godt kan sette seg inn i situasjonen til en usikker jente på 11 som har fått mensen først i klassen. For meg bestod gym av: - vurdering, både fra medelever og lærer - mobbing, både fra medelever og lærer - drittslenging, både fra medelever og lærer - fysisk og psykisk press, både fra medelever og lærer - ikke tilpasset intensitetsnivå - null sympati og toleranse, både fra medelever og lærer Men jeg fant jo fort ut hva som var lærerens svake punkt, og det var hodepine. Hvis du sa du hadde hodepine, da var det rett på benken og ikke snakk om at du skulle tvinges til noe. Ikke bare jeg som hadde hodepine regelmessig...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå