Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2004 #1 Skrevet 18. mai 2004 Min datter på 11 har fått mensen. Jeg synes dette er tidlig. Jeg var 14 da jeg fikk den. Hun er første i klassen. Hun synes det er flaut og dette hemmer henne i aktiviteter. Hun nekter feks å ha gym. Kan hun fritas fra gym pga mensen? Foreslo at hun skulle forsøke ob. Det vil hun ikke. Når er det vanlig å få mensen? Når er det vanlig å begynne å bruke ob? Hvordan kan jeg hjelpe henne til å gjøre det beste ut av situasjonen? Har informert læreren hennes. Hun vil helst ikke at noen skal få vite det. Hun vil ikke prate om det heller. Jeg får ikke lov av henne å informere hennes far. Hun er hos han ca 30% av tiden og jeg mener han bør informeres. Hva synes dere? Jeg vil jo så gjerne støtte og hjelpe henne.
Livets datter Skrevet 18. mai 2004 #2 Skrevet 18. mai 2004 Jeg var 15 år da jeg fikk mensen, hvis jeg ikke husker helt feil. Til og med da var det litt flaut. Jeg skjønner at hun ikke vil at skole/venner skal vite noe, men jeg mener at far bør informeres. Snakk med ham, og fortell også hvor sårt dette er for henne. Når det gjelder OB, synes jeg det kan være greit å vente noen år... 1
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. mai 2004 #3 Skrevet 18. mai 2004 Jeg var 12, og jeg syntes det var dritflaut. Ville ikke at noen skulle vite om det. Følte at bindet syntes gjennom klærne, og at ob var usannsynlig ekkelt. Fortell det til pappa, men ikke så jenta vet om det. De behøver ikke å ha noen diskusjon om det de, men det er greit at pappa vet hva som skjer så det ikke blir noen ubehagelige overraskelser for ham (skifte på sengetøy, f.eks :o "Herregud jenta mi, har du skada deg?"). Ob synes jeg ikke du skal pushe på henne, det kommer nok av seg selv. Vær litt grei og frita henne fra gymmen, det er ikke så lett å skjule sånt når man er 11. Jeg synes det er helt greit å "finne på" en unnskyldning i sånne tilfeller - litt forståelse er å forvente fra mor, og spesielt i forhold til mannlige gymlærere som ikke helt forstår at små jenter er små jenter.
tenker Skrevet 18. mai 2004 #5 Skrevet 18. mai 2004 Jeg var 14 da jeg fikk mensen, sist i klassen og det var flaut av den grunn. Jeg vil tippe 12-13 år er vanlig alder? 11 er jo ikke sååå tidlig, det er sikkert flere som snart følger etter. Hvis du har informert læreren og hun vet det hun trenger å vite om bind og tamponger pluss hvorfor man får mensen, synes jeg egentlig ikke du trenger å tvinge henne til å snakke mer om det hvis hun ikke vil. Hun har jo også fortalt deg at hun har fått mensen, det var sikkert flaut nok i seg selv. (jeg vet faktisk om flere jenter som skjulte det for sine mødre i flere år, kjøpte bind selv og tok hånd om flekkete truser) Tamponger vil hun sikkert prøve seg fram med når hun føler seg klar for det. Faren er jeg litt usikker på hva jeg ville fortalt, hvis dere to har et godt forhold kan dere kanskje ta en liten prat på kammerset? Altså slik at han vet om det uten at hun vet at han vet om det?
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2004 #6 Skrevet 18. mai 2004 11 er slett ikke tidlig! Om hun vil bruke ob eller ei er jo opp til henne etter hvert, men mensen er da ingen grunn til fritak fra gym (om hun da ikke har store smerter). Å be om fritak fra gym for henne nå pga mensen vil bare gi henne et "sykdomsbilde" av mensen. Flaut er det sikkert.. Men det hadde ikke blitt mindre flaut senere.. Selv var jeg nesten 13 og sist i min klasse.. Var kjempemissunnelig på de som ikke hadde vært så treige..
Elle Melle Skrevet 18. mai 2004 #7 Skrevet 18. mai 2004 Jeg fikk min da jeg var 12 1/2, sommeren før ungdomsskolen. Da var det i alle fall mange jenter i klassen som hadde fåt den, og jeg husker jeg var begynt å bli utålmodig. Jeg tror at naturlig bluferdighet gjør slike ting skikkelig flaut. Det er pinlig at andre vet, det er flaut å forholde seg til rent praktisk... Det beste er vel å være rolig og naturlig rundt det, og informere saklig om ulike tips man kan komme til å trenge som man ikke klarer å tenke ut selv når man bare er en liten jente. Det beste er vel om du kan gjøre dette på en indirekte måte slik at hun ikke føler seg så konfontert. F. eks. kan du si: "Da jeg gikk på skolen var det en jente som ikke byttet til nytt bind etter gymtimen. Det synes vi andre var skikkelig ekkelt. Men jeg skjønner jo nå når jeg er blitt voksen at hun bare ikke visste at det var lurt å gjøre. " En del sånne ting trenger man kanskje at noen forteller en, selv om det er flaut. Det finnes ikke noen bra brosjyrer som helsesøster deler ut da? Om praktiske råd, om renslighet og at det ikke er nødvendig å vaske seg HVER gang man bytter bind, og om tamponger og slikt? At hun ikke vil bruke ob forstår jeg godt. Det er ikke sikkert hun har et så veldig fortrolig forhold til underlivet sitt ennå, og det må man ha om det skal fungere. Hva med tampax mini? Da slipper hun i alle fall å bruke fingrene, og det er mindre tørt og sårt og mer hygenisk. Det er jo ikke sikkert hun blør nok til å bruke tampong i det hele tatt. Det tar alltid litt tid å bli vant til at man har mensen. Jeg brukte flere år på å bli mindre flau og mer rutinert på det praktiske. (Men etter å ha startet med Saba self-sit, så kan det jo bare bli bedre... )
Tvilling76 Skrevet 18. mai 2004 #8 Skrevet 18. mai 2004 Kan hun fritas fra gym pga mensen? I realiteten ikke. Hun får låne lærergarderoben til å dusje i så mensen er ikke lenger en unnskyldning. Snarere tvert i mot. Vet også at gym er godt for en menstruerende kropp. Når er det vanlig å få mensen? Varierer veldig, og det finnes desverre ikke noe fasitsvar på dette. Ofte påvirkes dette av gener. Selv fikk jeg den sent pga mye fysisk aktivitet i ungdomsårene. Når er det vanlig å begynne å bruke ob? Det anbefales at man ihvertfall har en menstruasjon før man begynner med ob. Selv begynte jeg gang nr 2... Syns hun dette er ekkelt, man Tapax kanskje være løsningen... Jeg ville starte med å fortelle henne at det er viktig at hun noterer ned når hun har menstruasjon samt at renslikhet er alfa omega... Lykke til!
Labella Skrevet 18. mai 2004 #9 Skrevet 18. mai 2004 Jeg var 11 år, og en av de første i klassen. Datteren min er 13, og har ennå ikke fått den. Ikke så lett, dette med mensen, og det er like flaut å være den første som å være den siste. Det er lurt å snakke med henne om hva som finnes av beskyttelse, men jeg tror mange 11-åringer vil foretrekke å bruke bind. Jeg var vel 14-15 før jeg begynte å bruke tampong, og da knota jeg mye :blunke: Datteren min er medlem i Klikk Libresse - derfra får hun vareprøver og et blad med masse info om kropp, følelser og mensen - rettet mot jenter i alderen 11-16 år. Kanskje det kan være noe for jenta di? Som andre har sagt, så bør faren vite om det. Men jenta trenger ikke å vite at han vet! Også synes jeg du skal være grei med å skrive melding til gymtimene. Lykke til!
la Flaca Skrevet 18. mai 2004 #10 Skrevet 18. mai 2004 Når er det vanlig å få mensen? Når er det vanlig å begynne å bruke ob? Hvordan kan jeg hjelpe henne til å gjøre det beste ut av situasjonen? Har informert læreren hennes. Hun vil helst ikke at noen skal få vite det. Hun vil ikke prate om det heller. Jeg får ikke lov av henne å informere hennes far. Hun er hos han ca 30% av tiden og jeg mener han bør informeres. Hva synes dere? Jeg vil jo så gjerne støtte og hjelpe henne. De hormonene som stimulerer eggløsning påvirkes direkte av kroppsvekten til jenta. Det året hun når 50kg vil hun oftest få EL. Andre faktorer spiller også inn, (bla. arv) men vekta er ihvertfall en sikker trigger. Syns forøvrig det er skikkelig trist at hun ikke vil at pappan skal vite om en så viktig milepæl i livet hennes. Håper hun endrer mening etter hvert...
Gjest rabrabara Skrevet 18. mai 2004 #11 Skrevet 18. mai 2004 Jeg var 10 år da jeg fikk mensen. Husker godt at jeg hadde hørt på Knutsen og Ludviksen kassetten min den dagen, og jeg syntes selv at det var altfor tidlig, og forferdelig flaut. Ingen måtte vite noe, bortsett fra mamma, da. Jeg ba henne om ikke å fortelle noe til pappa, og selv om hun sikkert gjorde det hadde nok han fått streng beskjed om å ikke nevne noe. Jeg ble fritatt fra gym når jeg hadde mensen, og det er jeg glad for. Jeg ville ikke at de andre skulle vite noe, og skyldte på andre ting. Da jeg var 12 fortalte jeg det til min beste vennine, og det viste seg at hun og hadde hatt mensen ei stund. Da fler fikk mensen deltok jeg som vanlig i gymen og vasket meg/dusjet separat. Jeg synes det er vanskelig nok for ei ung jente å ha en så "voksen" ting som mensen å forholde seg til om hun ikke skal være nødt til å "avsløre" det gjennom separat-dusjing og forholde seg til andres reaksjoner i tillegg. Men det kommer selvsagt an pá jenta selv og hvordan hun takler det hele. Det var iallefall ingen som "avslørte" mitt gym-fravær.
Gjest sexysadie Skrevet 18. mai 2004 #12 Skrevet 18. mai 2004 Jeg var også ung 10 år, jentene blir visst yngre nå enn forige generasjon. Det verste er at vi som fikk den tidlig vil også beholde den til langt opp i femtiårene. Kinesiske piker får den ikke før i 17-årsalderen og kommer i klimakteriet i 40-årsalderen.
Tigerlily Skrevet 18. mai 2004 #13 Skrevet 18. mai 2004 jeg fikk mensen da jeg var 10-og-et-halvt, kanskje den første i klassen - det vet jeg ikke sikkert. i klassen min snakket jentene ikke om mensen og sånn seg i mellom, og det var jævlig å ha mensen i sammenheng med gym. lærerne sa på ungdomsskolen at når vi hadde mensen så skulle vi ha gym, men gå og dusje før de andre. så vidt jeg husker så var det ingen som gikk tidlig for å dusje - fordi det var så flaut. guttene ville ha ledd og pekt, de andre ha snakket seg i mellom. derfor var det mange jenter som skulket gymmen de gangene de hadde mensen. la jenta få fri de gymtimene hun har mensen, å være første jente er ikke noe kjekt.
Gjest Poirot Skrevet 18. mai 2004 #14 Skrevet 18. mai 2004 I og med at alt er så hemmelig, så er det jo ikke sikkert hun er den første.... I min klasse var den en som fikk den da hun var 8. Læreren fikk vite om det, og la inn litt tilfeldig kroppsundervisning i o-fag. Faren bør også få vite det, men hun behøver ikke vite at han vet. Er jo kjekt om hun får mensen når hun er hos ham og han har bind ol stående. Noen ganger blør man igjennom også. Sykemelding når man har mensen har jeg egentlgi ikke noe særlig sansen for. Ingen trenger å vite at man dusjer tidligere enn andre, man kan eks si at man skal gå på do.
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2004 #15 Skrevet 18. mai 2004 En morsom historie Min venninne hadde et særdeles åpent og godt forhold til moren sin,de snakket om alt,ingenting var tabu og alt var diskutabelt mellom dem. Moren sa at du må bare komme å si ifra den dagen du får mensen så går vi å kjøper bind. Den dagen kom og hun gikk inn til moren sin som sto og la sammen tøy. Mamma jeg har fått det,sa hun. Så ble det stille. Ingen reaksjon. Mamma jeg har fått det sier hun en gang til. Javel sier moren og skjønner ingenting. Mamma jeg har fått det sier hun en tredje gang. Ja jeg hører du sier det,men hva er det du har fått da sier moren. Jeg har fått det skriker venninna mi. Jammen kjære veronika hva er det du har fått da?Jeg har fått mensen for faen skriker hun så det ljomer i huset. Så uansett hvor gammel eller ung man er eller hvor åpent forhold man kan ha,så er det kanskje ikke så enkelt den dagen det inntreffer alikevel.
Gjest Starya Skrevet 18. mai 2004 #16 Skrevet 18. mai 2004 Jeg ser ingenting galt i at hun ikke har gym når hun har mensen. Jenter er forskjellige, og det som er ok for den ene trenger ikke være det for en annen, enten det gjelder smerter eller annet. Jeg fikk mensen da jeg var 12, og hadde veldig sterke blødninger fra starten av. Aldri i verden om jeg hadde dusjet på skola i den tilstanden, det sølet fikk jeg ta meg av hjemme, hvor jeg slapp å stresse. ( tillegg var raske bevegelser dømt til å gi lekkasje. Ingen gym på meg, nei.)
Gjest Catwoman Skrevet 18. mai 2004 #17 Skrevet 18. mai 2004 Jeg fikk mensen da jeg var 12 og et halvt, husker jeg syns det var litt flaut overfor jentene i klassen. Var blant de første som fikk, tror jeg da, men ikke den aller første. Syns det er helt greit at hun fritas fra gym når hun har mensen, hvir hun ønsker det.
Gjest gjesta Skrevet 18. mai 2004 #18 Skrevet 18. mai 2004 Jeg skjønner ikke at mensen er så veldig tabu og flaut lenger. Jeg trodde at man var mye mer åpen omkring sånne ting nå. Har iallfall fått det inntrykket av min datter. Eller kanskje det bare er hennes omgangskrets som er åpen? Da datteren min fikk mensen så gikk vi ut på restaurant og feiret. Bare jeg og henne. En markering av at hun var blitt en ung kvinne. Leste et en gang om en kvinne som tente et stearinlys hver gang hun fikk mensen. For å markere at hun var kvinne. Synes det faktisk var en fin gest til seg selv. Uansett. Man trenger ikke å dusje etter gymmen. Det går ann å vaske seg. Hva med vaskekluter av papir. Hadde sånne da jeg hadde baby i huset. Eller våtservietter. Tror at det er viktig å ikke sykliggjøre mensen. Og fysisk aktivitet er faktisk bra når man har mensen. Og jeg hadde informert faren hennes. Det at han vet kan spare henne for noen vanskelige og pinlige situasjoner. Mensen er faktisk en naturlig greie. Meld henne inn i Klikk Libresse som en anbefalte her. I tillegg så finnes det ei bok som heter Mens-boka. Kjøpte den til datteren min da hun gikk på barneskolen.
Gjest agurk Skrevet 18. mai 2004 #19 Skrevet 18. mai 2004 Blod i dusjen på skolen..? Nei takk! La jenta slippe gym når hun har mensen ja! var helt vanlig blant jentene når vi gikk på skolen at de med mensen ikke hadde gym!
Gjest 1111 Skrevet 18. mai 2004 #20 Skrevet 18. mai 2004 Hvis jenta føler seg ukomfortabel med å ha gym når hun har mensen så syns jeg hun kan få slippe. jeg kan godt forstå at hun på hennes alder fort kan føle at det kan bli ubehagelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå