AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #1 Skrevet 7. januar 2014 Har hørt at hvis kroppen trener med veldig høy intensitet, så forbruker den mindre fett enn hvis man trener på lavere intensitet. Hvor tar den egentlig energien fra? Anonymous poster hash: 53fda...341
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #2 Skrevet 7. januar 2014 Tror den tar energien fra glykogenlagrene da disse frigjøres lettere enn fett. Men alt i alt så er det kcal ut som bestemmer. Det er bedre å trene tungt enn å somle seg gjennom lette treningsøkter i troen om at man forbrenner fett.Anonymous poster hash: 6f896...c5a
Gjest Runforit Skrevet 7. januar 2014 #3 Skrevet 7. januar 2014 En brenner mer fett dess høyere intensitet. Det kreves mer energi å utføre hardere aktivitet. Men man brenner også mer muskler(derfor det er viktig med mat og restitusjon så musklene bygges opp igjen) Ved lavere intensitet så tærer ikke kroppen like mye på musklene, så hovedfokus går på fettforbrenning, men du brenner ikke like mye fett på samme tid som ved høyere intensitet. Eks: 10 km jogging ca.50-60 min brenner 5-700 kcal(kommer an på vekten din) 10 km gåtur ca.2-2,5 timer brenner det samme på lengre tid. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #4 Skrevet 7. januar 2014 jeg driver og trener med pulsklokke for tiden, og trener med et gjennomsnitt på ca 80% av makspuls, men får til resultat at jeg bare forbrenner 12% fett på en slik økt. Men det er kanskje smartere å trene på det nivået, enn å bevisst trene på lavere prosent av makspuls. jeg trener egentlig mest for å bli tynnere. Anonymous poster hash: 53fda...341
Pringle Skrevet 7. januar 2014 #5 Skrevet 7. januar 2014 Man brenner prosentvis mer fett enn glykogen på lavere intensitet, men kaloriforbruket er høyere med høy intensitet. Glykogenlagrene blir fylt på fra fettlagrene etterhvert som de tømmes.
Wiggins Skrevet 7. januar 2014 #6 Skrevet 7. januar 2014 En brenner mer fett dess høyere intensitet. Det kreves mer energi å utføre hardere aktivitet. Men man brenner også mer muskler(derfor det er viktig med mat og restitusjon så musklene bygges opp igjen) Ved lavere intensitet så tærer ikke kroppen like mye på musklene, så hovedfokus går på fettforbrenning, men du brenner ikke like mye fett på samme tid som ved høyere intensitet. Eks: 10 km jogging ca.50-60 min brenner 5-700 kcal(kommer an på vekten din) 10 km gåtur ca.2-2,5 timer brenner det samme på lengre tid. En liten korreksjon her: Man forbrenner selvsagt mer energi er tid desto høyere intensitet man har. Biokjemien i kroppen vår fungerer imidlertid slik: Fettforbrenning må skje aerobt. Så lenge vi ligger under syreterskelen forbrennes mest fett og ikke så mye glykogen. Glykogen er kroppens lager av høyoktan energi, det dannes fra karbohydrater og lagres i levera. Når intensiteten bikker over syreterskelen er det ikke nok oksygen til at mesteparten av energien kan komme fra fettforbrenning. Da må kroppen i anaerob modus, og tar mesteparten av energien fra glykogenlageret. Når glykogenlageret er brukt og har man i idrettslig terminologi "sprukket"; f. eks. i et sykkelritt klarer man ikke lenger å tråkke til med et rykk over syregrensa. Når det ikke er noe glykogen igjen, må man ta all energien fra fett, og da må intensiteten være lav nok til at det blir nok oksygen. Du forbrenner med andre ord mer fett om du løper 5 km under syregrensa hele veien enn om du kjører på med intervalldrag. Totalt sett forbrenner du like mye på 5 km uansett hvor fort du løper (det blir faktisk litt høyere når du løper fort, fordi gangsettet da blir mindre energiøkonomisk, men det er ikke så stor forskjell), men hvor mye som forbrennes av fett og glykogen er veldig forskjellig. Du burde ikke være så opptatt av hvor mye fett du forbrenner. Du burde heller trene for å komme i best mulig form, da kommer fettforbrenninga av seg selv.
Gjest Runforit Skrevet 7. januar 2014 #7 Skrevet 7. januar 2014 Ikke stol helt på bare prosenter av pulsklokker etc. Det som avgjør om du går ned er kostholdet. Sitter ikks det så går du ikke ned i fettprosent uansett. Trening gjør deg mer fit og gir deg bedre helse. Hva du putter i deg avgjør om fettprosenten går ned.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #8 Skrevet 7. januar 2014 hva slags intensitet er mest effektiv å trene på, i forhold til vektnedgang? Anonymous poster hash: 53fda...341
Wiggins Skrevet 7. januar 2014 #9 Skrevet 7. januar 2014 hva slags intensitet er mest effektiv å trene på, i forhold til vektnedgang? Anonymous poster hash: 53fda...341 Du burde trene slik at du kommer i bedre form og orker å trene lenger, dermed vil du forbrenne mer og lettere gå ned i vekt. For å komme i bedre form bør man hovedsakelig ligge under syreterskelen. De fleste kommer raskt i bedre form med intervalltrening, men uten et solid grunnlag av rolig trening vil man da raskt stabilisere seg på et platå som ligger mye lavere enn hvis man hadde et bra grunnlag. Som Johan Kaggestad (tidligere trener for Ingrid Kristiansen og nå mest kjent som kommentator av Tour de France) sier: Man må trene mye rolig for å tåle intervalltrening. Utøvere på høyt nivå bruker intervalltrening hovedsakelig for å toppe formen fram mot konkurranser, i treningsperiodene ligger de stort sett godt under syreterskelen. Og for all del: Varier treninga. Løp langt og rolig noen dager, og kortere og litt fortere andre dager, så blir du ikke så lett lei. Og igjen: Ikke tenk så mye på vektnedgang, tren for å komme i best mulig form og spis sunt og kontrollert, så vil vektnedgangen kommer av seg selv for de fleste. Husk også at det er like viktig å bevege seg litt hver dag som å trene tre ganger i uka. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #10 Skrevet 7. januar 2014 Du burde trene slik at du kommer i bedre form og orker å trene lenger, dermed vil du forbrenne mer og lettere gå ned i vekt. For å komme i bedre form bør man hovedsakelig ligge under syreterskelen. De fleste kommer raskt i bedre form med intervalltrening, men uten et solid grunnlag av rolig trening vil man da raskt stabilisere seg på et platå som ligger mye lavere enn hvis man hadde et bra grunnlag. Som Johan Kaggestad (tidligere trener for Ingrid Kristiansen og nå mest kjent som kommentator av Tour de France) sier: Man må trene mye rolig for å tåle intervalltrening. Utøvere på høyt nivå bruker intervalltrening hovedsakelig for å toppe formen fram mot konkurranser, i treningsperiodene ligger de stort sett godt under syreterskelen. Og for all del: Varier treninga. Løp langt og rolig noen dager, og kortere og litt fortere andre dager, så blir du ikke så lett lei. Og igjen: Ikke tenk så mye på vektnedgang, tren for å komme i best mulig form og spis sunt og kontrollert, så vil vektnedgangen kommer av seg selv for de fleste. Husk også at det er like viktig å bevege seg litt hver dag som å trene tre ganger i uka. Takk for svarene dine Wiggins. ( så ikke det litt tidligere før jeg skrev innlegget du siterer nå). Jeg tror egentlig ikke jeg er i så dårlig form. Jeg trente 60 minutter i dag, med et gjennomsnitt på 166 i puls, eller 81%. Men jeg har ikke så veldig mye peiling på det, men det står en del steder på nettet at jeg gjennomsnittlig har ligget i sone 4 hele treninga og det må man visst være i god form for å gjøre. Har uansett trent Tabata protokoll i høst, så jeg tåler intervalltrening. Men mitt mål er egentlig ikke å komme først i mål på Birken, det er mer noe jeg tar til hjelp for å oppnå vektnedgang, fordi jeg vet det gir økt energiforbruk, men så var det dette med at lettere trening forbrenner mer fett, så da begynte jeg å lure. Men virker som om jeg bare bør fortsette å trene intenst? Anonymous poster hash: 53fda...341
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #11 Skrevet 7. januar 2014 Fant forresten denne linken. http://www.klubbinfo.no/bckto/intensitetssoner.html neida, jeg er ikke olympisk deltaker, i alle fall ikke i dette livet hehe, men var en del interessant der om intensitet på trening Anonymous poster hash: 53fda...341
Wiggins Skrevet 7. januar 2014 #12 Skrevet 7. januar 2014 Takk for svarene dine Wiggins. ( så ikke det litt tidligere før jeg skrev innlegget du siterer nå). Jeg tror egentlig ikke jeg er i så dårlig form. Jeg trente 60 minutter i dag, med et gjennomsnitt på 166 i puls, eller 81%. Men jeg har ikke så veldig mye peiling på det, men det står en del steder på nettet at jeg gjennomsnittlig har ligget i sone 4 hele treninga og det må man visst være i god form for å gjøre. Har uansett trent Tabata protokoll i høst, så jeg tåler intervalltrening. Men mitt mål er egentlig ikke å komme først i mål på Birken, det er mer noe jeg tar til hjelp for å oppnå vektnedgang, fordi jeg vet det gir økt energiforbruk, men så var det dette med at lettere trening forbrenner mer fett, så da begynte jeg å lure. Men virker som om jeg bare bør fortsette å trene intenst? Anonymous poster hash: 53fda...341 Alt som får opp pulsen er i utgangspunktet bra, men enten målet ditt er bedre form eller vektnedgang eller begge deler, så blir det best resultat hvis du strukturerer deg litt. Ved å ligge høyt på intensitet lenge, slik som du gjør, vil du bli ganske sliten, og du trenger mer restitusjon før du kan ta en ny økt. Ved å trene lettere kan du ha netto større treningsmengde enn om du trener veldig hardt. Dessuten, når du trener med såpass høy intensitet over lang tid, vil kroppen din produsere ganske mye av stresshormonet kortisol. Det gjør at du får større apetitt, og du vil ha lettere for å spise mer, slik at vinninga går opp i spinninga.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #13 Skrevet 7. januar 2014 Alt som får opp pulsen er i utgangspunktet bra, men enten målet ditt er bedre form eller vektnedgang eller begge deler, så blir det best resultat hvis du strukturerer deg litt. Ved å ligge høyt på intensitet lenge, slik som du gjør, vil du bli ganske sliten, og du trenger mer restitusjon før du kan ta en ny økt. Ved å trene lettere kan du ha netto større treningsmengde enn om du trener veldig hardt. Dessuten, når du trener med såpass høy intensitet over lang tid, vil kroppen din produsere ganske mye av stresshormonet kortisol. Det gjør at du får større apetitt, og du vil ha lettere for å spise mer, slik at vinninga går opp i spinninga. Ja, enig. Merket det spesielt etter treningsøkten i dag, hvor jeg følte jeg ikke hadde mer å gi og fremdeles føler jeg ikke har mer å gi, så kommer nok til å trene på lavere intensitet fremover ( noen høye også da, men ikke så mye som nå). visste ikke det med kortisol og appetitt, så interessant opplysning, men kaloriteller uansett , så har det under kontroll den andre veien også . Anonymous poster hash: 53fda...341
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå