Gå til innhold

Tror jeg har fått begynnende beinhinnebetennelse :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er helt kriiiiiiise!!!!! ELSKER å løpe og føler jeg har tatt alle forhåndsregler:

- Overpronerer så har kjøpt bra sko på løplabbet

- Begynte med nybegynnerprogram over 8 uker som skal bygge opp løpeformen

- Begynte med 3 dager pr uke, økte til 4 etter 2 mnd

- Har hatt nok hviledager

- Løpt stort sett rolig uten å presse meg for mye

Men alikevel har jeg nå vondt på innsiden av leggen :kjefte:

Hadde EN tung bakkeintervalløkt for to uker siden og etter da har jeg hatt litt vondt. Hadde noen dager treningsfri og kjente det var borte, men kom tilbake igjen når jeg begynte å løpe.

Så hva gjør jeg nå??

Hvor lang pause burde jeg ha?

Trene alternativt i mellomtiden? (sykling er utelukket, men tips meg gjerne om evt styrketrening)

Forresten så er jeg 30 år, 164 cm, ca 58 kg, frisk og rask som jeg vet og fikk barn for 6 mnd siden. Løper på tredemølle med 1,5% stigning.

HJELP MEG!! Si at dette går over! Ellers vet jeg ikke hva jeg gjør :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde beinhinnebetennelse i sommer, og det eneste jeg kan si er (min erfaring); slutt å belaste beinet fram til det slutter å gjøre vondt.

• Liker 1
Gjest Emmanuelle
Skrevet

Det eneste som hjalp min beinhinnebetennelse (fikk det etter en vinter på tredemølle) var å slutte med løpingen i ca 2 mnd. Da jeg ble frisk løp jeg kun ute, og har ikke slitt med betennelse etter det.

Tredemølle er drepen for mine bein :(

• Liker 1
Gjest Peanut
Skrevet

Jeg begynte å få en begynnende benhinnebetennelse i fjor høst, pga øvelser hos fysioterapeut og gikk til kiropraktor som sa at den typen øvelser jeg tok var ikke noe for meg. Etter et par turer til kiropraktor var det helt bra. ^^,

Skrevet

Æsj, føler med meg. Fikk beinhinnebetennelse i slutten av mai i fjor, og selv etter 6 måneder omtrent uten jogging, og nå i det siste noen lette joggeturer, har jeg fortsatt vondt. Henger meg på her i håp om noen tips.

Skrevet

Huff… håper jo så klart det ikke er så ille, men må nok ta en pause. Også kanskje gjøre noe med løpesteget mitt? Tror jeg har en tendens til å løpe veldig på tåballen. Og da er det ikke rart leggene får en trøkk.

Men kan dette være noe annet da? Begynte med stølhet. Håper det går seg til snart. Blir gal av å ikke kunne løpe som jeg vil...

Skrevet

Jeg løper også på tærne. Alltid gjort, og aldri gitt etter for gymlærere som mener jeg løper "feil".

Grunnen til at jeg fikk beinhinnebetennelse er at jeg startet for hard og intensivt med trening, for fort, pga kurs fra nav. Gjør ikke samme feilen igjen.

Løper du med eller uten sko? Løper jeg med sko, får jeg vondt med èn gang, for de hindrer det naturlige bevegelsesmønsteret mitt. Så løper nesten alltid i sokkelesten. Kjøpte meg Vibram Five Fingers i sommer, og de er egentlig veldig allrighte til løpingen min (dog likevel stivere enn sokkene, selvfølgelig, men skal jeg løpe ute, kan jeg ikke løpe uten sko), men har ikke fått testet de så grundig enda, pga beinhinnebetennelsen og at jeg flyttet like etterpå.

Skrevet

Og det er helt kriiiiiiise!!!!! ELSKER å løpe og føler jeg har tatt alle forhåndsregler:

- Overpronerer så har kjøpt bra sko på løplabbet

- Begynte med nybegynnerprogram over 8 uker som skal bygge opp løpeformen

- Begynte med 3 dager pr uke, økte til 4 etter 2 mnd

- Har hatt nok hviledager

- Løpt stort sett rolig uten å presse meg for mye

Men alikevel har jeg nå vondt på innsiden av leggen :kjefte:

Hadde EN tung bakkeintervalløkt for to uker siden og etter da har jeg hatt litt vondt. Hadde noen dager treningsfri og kjente det var borte, men kom tilbake igjen når jeg begynte å løpe.

Så hva gjør jeg nå??

Hvor lang pause burde jeg ha?

Trene alternativt i mellomtiden? (sykling er utelukket, men tips meg gjerne om evt styrketrening)

Forresten så er jeg 30 år, 164 cm, ca 58 kg, frisk og rask som jeg vet og fikk barn for 6 mnd siden. Løper på tredemølle med 1,5% stigning.

HJELP MEG!! Si at dette går over! Ellers vet jeg ikke hva jeg gjør :vetikke:

Tredemølle er drepen for knokler, sener og ledd. Mennesket er tilpassa å bevege seg i ulendt terreng, ei tredemølle er paddeflat. Det er deprimerende å se folk løpe på tredemølle innendørs når det er mulig å jogge ute. Jeg måtte trene innendørs på spinningsykkel en gang på grunn av skade da det var varmt og lyst ute, og da så jeg allikevel folk på joggemøllene.

Ta umiddelbart en pause. Det er heller ikke dumt å oppsøke fysioterapeut for behandling. Mange som får senebetennelse blir ikke friske av seg selv. Det er størst sjanse for å bli bra om du belaster foten minst mulig en stund nå og i tillegg får behandling.

Hvis du sender med en privat melding kan jeg gi deg kontaktinfo til min fysioterapeut. De (instituttet) bruker mikrostrømbehandling, som opprinnelig ble utviklet for å behandle travhester, men så fant man ut at det fungerer bra på mennesker også. En god fysioterapeut kan også gi deg tapeteknikker og øvelser du kan gjøre for å endre ganglaget ditt, slik at du får mindre sjanse til å få vondt seinere.

Hvorfor er sykling utelukka? Sykling eller spinning gir ikke støtbelastninger på sener og ledd, slik jogging gjør. Hvis du ikke kjører med høyere belastning enn at du klarer en pedalfrekvens på minst 70 omdreininger i minuttet er det svært liten sjanse for å få skader av sykling. Du må riktignok holde på lenger for å få samme treningseffekten som av jogging, siden det ikke er så belastende.

Skrevet

Okey… Igår løp jeg for første gang på 2 uker. Bare 20 min på 8 km/t, og tenkte veldig mye på hvordan jeg plasserte foten når jeg lander. Og merket ingenting til smertene. Ikke etterpå heller. Bare en behagelig kiling, som jeg vet er økt blodsirkulasjon. Men jeg har generelt litt småvondt her og der i hele kroppen, og det blir jo enda verre av å ikke kunne bevege meg noe.

Men hvordan går jeg frem nå da? Det stikker til på et punkt i leggen innimellom, men merker veldig lite til det. Bare vil ikke ha vondt igjen.

Skrevet

Tibia sitter midt i leggen og fibula er på utsiden, beinhinna sitter mellom disse to beina. Så når du sier at smertene sitter på innsiden av leggen, så er det ikke helt sikkert at det er beinhinnebetennelse det er snakk om. Dette er jo bare en teori siden jeg ikke har undersøkt deg.

Jeg tipper på at det kan være gastrocnemiusproblematikk. Altså leggmuskelen med to hoder. Er du øm på baksiden av leggen? og er det begge leggene?

Når du sier at du fikk det etter en tung bakkeintervall så kan det hende gastrocnemius fikk en liten rift eller en strekk. Siden dette er hovedmuskelen når det kommer til fraspark.

Dette kan være pga overbelastning av muskelen for fort, feil sko, eller en merkelig teknikk. Man skal ikke se ned på beina sine når man springer, det skal komme naturlig. Lander du på hæl eller på forfot?

Uansett om det er beinhinnebetennelse eller muskulære smerter så er kroppen din i ubalanse. Årsaken til problemet ditt kan stamme fra et skjevt bekken. Har du vondt i ryggen eller andre steder i kroppen?

Skrevet

Tibia sitter midt i leggen og fibula er på utsiden, beinhinna sitter mellom disse to beina. Så når du sier at smertene sitter på innsiden av leggen, så er det ikke helt sikkert at det er beinhinnebetennelse det er snakk om. Dette er jo bare en teori siden jeg ikke har undersøkt deg.

Jeg tipper på at det kan være gastrocnemiusproblematikk. Altså leggmuskelen med to hoder. Er du øm på baksiden av leggen? og er det begge leggene?

Når du sier at du fikk det etter en tung bakkeintervall så kan det hende gastrocnemius fikk en liten rift eller en strekk. Siden dette er hovedmuskelen når det kommer til fraspark.

Dette kan være pga overbelastning av muskelen for fort, feil sko, eller en merkelig teknikk. Man skal ikke se ned på beina sine når man springer, det skal komme naturlig. Lander du på hæl eller på forfot?

Uansett om det er beinhinnebetennelse eller muskulære smerter så er kroppen din i ubalanse. Årsaken til problemet ditt kan stamme fra et skjevt bekken. Har du vondt i ryggen eller andre steder i kroppen?

Takk for svar :)

Det føles veldig nærme leggbeinet ca midten av leggen på innsiden på begge bein. Kommer sånne stikk innimellom.

Var øm bakside legg de første dagene, derfor jeg trodde jeg bare var støl. Har som sagt ikke merket noe annet enn stølhet på bakside legg før denne bakkeintervallen.

Jeg fokuserte veldig på å lande på forfot når jeg begynte å løpe, men det ble nok litt for mye på tåballen. Ble derfor veldig fort sliten i leggmusklene, spesielt bakside. Når jeg løp i går fokuserte jeg på forfot, men ikke tåball om du skjønner. Og kortere steg ikke så lang fra underlaget.

Jeg sliter med litt strekk/ryggsmerter øverst i ryggen, spesielt venstre side (bak skulderbladene), og noen ganger korsryggen.

Skrevet

Prøv å lande mer på grensen til flat fot i begynnelsen slik at leggmusklene blir vant til belastningen. Det er veldig belastende for bakside legg når man springer på tå, men etter hvert blir det mye bedre!

Skru ned litt på mengden og spis mye proteiner, det er muskelmat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...