Gå til innhold

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre... velge familien eller vennene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

God kveld.

For å gjøre historien kort så er jeg ei jente på 19 år som for en stund siden flyttet vekk fra familien min på grunn av et turbulent og ødeleggende forhold/oppvekst.

Lang tid er gått, og tid leger sår og gir rom for forståelse og ettertanke. Mao har familien min og jeg nå endelig, etter alle disse årene skværet opp.

Min situasjon nå er at jeg ikke lengre har de økonomiske ressursene som skal til for å kunne bo for meg selv i denne leiligheten. Jeg prøver å holde hodet kaldt, og ser for meg disse alternativene:
1) Flytte tilbake til familien min(bo gratis)
2) Leie en billig leilighet av foreldrene mine(i hjembyen)
3) Flytte til evt. kollektiv/leie et rom i enebolig(nåværende by)

Jeg kan også nevne at dette bare blir et kort opphold(4-5 mnds tid), i og med at jeg skal inn i 'studier' i ett helt år langt vekk.

Problemstillingen er at
jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal velge å gjøre. På den ene siden så merker jeg at jeg savner familien min hinsides mye, fordi jeg alltid har vært glad i dem helt fra hjerterota, men vi har aldri fått vist kjærligheten vår til hverandre pga det dårlige forholdet vi hadde tidligere(som også førte til at jeg flyttet vekk).

-> Jeg har nå muligheten til å flytte hjem igjen til dem og fikse opp i forholdet en gang for alle før jeg forsvinner det ene året. Familien min har vært grunnen til at jeg har vært mye ulykkelig, og jeg føler at å ordne opp i forholdet vil gi meg ro i sjelen før jeg forsvinner det ene året. Jeg kommer ikke minst alltid til å ha noen rundt meg som er genuint glad i meg, bryr seg om meg, hjelper meg. Det er en liten by så det er trygt og godt og en lettvint utvei.

-> Den tiden jeg har vært i denne nye byen... Føler jeg definerer meg. Jeg har fått til ting jeg er stolt av, jeg har fått en helt ny vennekrets og en helt ny hobby som jeg virkelig liker og trives med. Ikke minst har jeg møtt en gutt som jeg er blitt glad i... Det jeg prøver å si, er at her har jeg skapt meg et nytt liv, et nytt navn. I hjembyen er jeg den gamle-meg. Her er jeg den nye-meg, hvor alle ser meg som den jeg er og ikke dømmer meg. Her er jeg den selvstendige meg som tar egne valg, står på egne ben og må stå for det jeg gjør og den jeg er. Dere skjønner tegninga.

Kort oppsummert savner jeg familien min og vil dra tilbake og kjenne den ekte varmen og kjærligheten en familie kan gi en en siste gang før jeg forsvinner. På den annen siden har jeg kommet så langt her jeg er nå, og er usikker på om jeg vil gi opp "eventyret" til fordel for familien. Her står fritidsaktiviteten og ikke minst gutten jeg har møtt i sentrum. Jeg vet ikke engang om jeg kommer til å få noe ut av denne tråden. Det er til syvende og sist kun jeg selv som kan ta dette valget, men er det kanskje noen som har noen tanker og erfaringer de vil dele? Hvem er verdt det? Er det familien... eller er det vennene og opplevelsene?

Hilsen jente 19.

Anonymous poster hash: 45032...c52
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får finne et billigere sted der du er nu.

AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne lagt til flere ting. Grunnen til at jeg også vurderer å flytte tilbake til familien er også at det er enkel utvei. Jeg har prøvd å finne kollektiver her i byen men det er så og si umulig. Virker som om etterspørselen er stor og folk er dårlige med å svare. Har fått tilbud hos en gutt å leie et rom hos han, men det er veldig lite og upraktisk mtp meg og han jeg har møtt. Jeg har ingen erfaringer med å bo hos/sammen med fremmede, så litt innspill her hadde vært flotters!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du får finne et billigere sted der du er nu.

Takk for svar.

Skrevet

Siden det er snakk om en kort periode, syns jeg at du skal velge å bo nærmere familien din. Jeg vet ikke hvor seriøst forholdet ditt er med gutten, men kan forstå at det er kjipt å flytte vekk. Men hvis det kan la seg gjøre med et avstandsforhold en kort periode, burde dere prøve det.

Når det gjelder følelsen av å være den nye deg i nåværende by, så er ikke dette noe du kan miste. Det du har fått til, vil fortsatt være gyldig selv om du må vekk en periode. Venner er (forhåpentligvis) fortsatt venner om 5 mndr også. Men jeg syns at du burde ta sjansen på å bygge opp et sterkere bånd med familien din slik at også det er på plass. Da blir det enda en ting du har fått til.

Når du skal flytte for å studere, vil du ha mer overskudd til å fokusere på kun det og ikke lenger ha slike problemstillinger i hodet :-)

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er snakk om en kort periode, syns jeg at du skal velge å bo nærmere familien din. Jeg vet ikke hvor seriøst forholdet ditt er med gutten, men kan forstå at det er kjipt å flytte vekk. Men hvis det kan la seg gjøre med et avstandsforhold en kort periode, burde dere prøve det.

Når det gjelder følelsen av å være den nye deg i nåværende by, så er ikke dette noe du kan miste. Det du har fått til, vil fortsatt være gyldig selv om du må vekk en periode. Venner er (forhåpentligvis) fortsatt venner om 5 mndr også. Men jeg syns at du burde ta sjansen på å bygge opp et sterkere bånd med familien din slik at også det er på plass. Da blir det enda en ting du har fått til.

Når du skal flytte for å studere, vil du ha mer overskudd til å fokusere på kun det og ikke lenger ha slike problemstillinger i hodet :-)

Det er ikke spesielt seriøst ennå, men jeg føler vi er på god vei. Ja :)

Det var et veldig godt poeng, tusen takk!!

Takk for at du tenker så reflektert og deler det med meg. Det betyr veldig mye akkurat nå. Jeg skal definitivt ha dette i bakhodet. Igjen takk :)))

TS

Skrevet

Det er ikke spesielt seriøst ennå, men jeg føler vi er på god vei. Ja :)

Det var et veldig godt poeng, tusen takk!!

Takk for at du tenker så reflektert og deler det med meg. Det betyr veldig mye akkurat nå. Jeg skal definitivt ha dette i bakhodet. Igjen takk :)))

TS

Bare hyggelig! Skriv en liste selv med fordeler og ulemper. Ofte hjelper det å faktisk se ting for seg. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...