Gå til innhold

Ebay-hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er et håpløst tilfelle som henger så langt etter at jeg aldri har handlet noe fra Ebay (kanskje det egentlig bare er positivt?). Men nå har jeg funnet noe der som jeg bare MÅ kjøpe, så nå skal jeg ikke holde igjen lenger. Derfor lurte jeg på om noen har erfaringer og tips om hvordan dette fungerer, siden det er helt nytt og litt "skummelt" for meg:) Hvordan er det med toll og sånn, betaler man for varen og porto, og så plutselig kan man få en kjempestor tollregning etterpå? Hvis man handler flere ting fra samme selger/forhandler samtidig, blir varene sendt sammen så man slipper fakt for én og én ting? Som sagt er det bare å si fra om det er noe jeg bør vite! Håper å bli litt klokere før jeg starter shoppingen:)

Anonymous poster hash: 0fe6e...36f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager om dette havnet under feil kategori forresten, jeg er ikke så dreven her inne :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er et håpløst tilfelle som henger så langt etter at jeg aldri har handlet noe fra Ebay (kanskje det egentlig bare er positivt?). Men nå har jeg funnet noe der som jeg bare MÅ kjøpe, så nå skal jeg ikke holde igjen lenger. Derfor lurte jeg på om noen har erfaringer og tips om hvordan dette fungerer, siden det er helt nytt og litt "skummelt" for meg:) Hvordan er det med toll og sånn, betaler man for varen og porto, og så plutselig kan man få en kjempestor tollregning etterpå? Hvis man handler flere ting fra samme selger/forhandler samtidig, blir varene sendt sammen så man slipper fakt for én og én ting? Som sagt er det bare å si fra om det er noe jeg bør vite! Håper å bli litt klokere før jeg starter shoppingen:)

Først...

Er det en auksjon eller kan du kjøpe varen med en gang?

Hvilket land blir varen sendt fra?

Ha gjerne en dialog med selgeren og spør hvor mye det koster og få varen fraktet til Norge. Du kan spørre selgeren om han kan sette ned verdien på pakken så du slipper og betale moms.

Som regel er det ikke toll på varer, men 25% moms. + ett fortollingsgebyr til posten.

Anonymous poster hash: f17db...db6

Skrevet

For det meste kommer omtrent alt du spør om an på hvilken selger du kjøper fra. Det er ganske mye forskjeller på de forskjellige selgerne.

Noen tar kun betalt per kredittkort, andre vil aller helst at du betaler med PayPal, andre igjen aksepterer alt fra Visa til oppkrav.

Hvor mye portoen kommer på kommer helt an på hvor selger befinner seg, om han eller hun betaler for postleggingen selv eller om de legger på litt eller all frakten på totalbeløpet.

Noen selgere shipper ikke automagisk til Norge før du ber om det, andre shipper kun til sitt eget land, mens andre igjen shipper til hele verden.

Om tollvesenet åpner pakken eller legger på tollgebyr kommer helt an på hvordan selger sender pakken, hvilken verdi de skriver på og om de er villige til å skrive at det er en gave på sendeskjemaet.

De aller fleste selgere sender alle ting på en ordre i samme pakke så godt det lar seg gjøre. Noen ganger er det billigere å dele opp forsendelsen slik at du får mer enn ett kolli, men som regel ender du opp med å få hele forsendelsen samtidig. Noe som igjen kommer an på hvor forsendelsen kommer fra.

Det beste er å åpne en dialog med selgeren via personlige meldinger over ebay og spørre om alt du lurer på der. Da får du akkurat de svarene du trenger :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke legge ut linken her? Så er det lettere å dømme om det er en bra selger eller ikke.

Anonymous poster hash: e1d80...41e
  • Liker 1
Skrevet

Greit å vite at Ebay og Paypal er kompiser (den ene eier den andre).

De er ikke greie å ha med å gjøre når du må klage på ting.

Penger kan bli frosset osv.

Vel, det fleste opplever kanskje ingen problemer...

Jeg har handlet på Ebay noen ganger. Nå før jul gikk jeg for en vare hos en med mange plusspoeng. Fikk normale bekreftelser, men plutselig kom en mail fra Ebay om at selgeren var slettet. Klagesaken har snart tatt en måned og nå fikk jeg beskjed om at de "jobber aktivt med saken, men det vil ta lenger tid...".

Og det er mange som har disse selskapene langt opp i halsen. De har rett og slett for stor makt.

Bare til info...

http://www.screw-paypal.com/view_story.php?name=paypal-is-a-corrupt-organization

https://ixquick.com/do/search?q=paypal+alternative&l=norsk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...