Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe jeg virkelig ikke forstår. Foreldre som ikke er etnisk norske vil ikke la sine jenter få være i et forhold, selv når de er fylt 18. Mine foreldre flippet helt ut da de fikk vite at jeg hadde en kjæreste. Det ble masse drama og hele familien var i mot forholdet, og brukte min unge alder som hovedargument. De mente at jeg var for ung til å være i et forhold. De sier at det kommer til å ødelegge for meg, at det kommer til å ødelegge livet mitt. De sier at jeg kommer til å bli knust og såret og vil bl.a. spare meg for dette. Men for himmelens navn, er det ikke lenger lov å leve sitt eget liv og erfare forskjellige følelser? Skuffelser og gleder er vanlige aspekter i livet, kjæresteforhold skal også være normalt. Hvorfor er det slik at det er så farlig å være i et forhold? Jeg forstår meg ikke på tankegangen deres.

Helt siden de fikk vite at jeg hadde en kjæreste har jeg måttet kuttet kontakt med alle mine guttevenner, som da utgjør ca 80-90% av mine venner. I tillegg til det har jeg ikke fått tillatelse til å delta på vennesammenkomster, kinobesøk med venninner eller bursdagsfester til venninner. Jeg har med andre ord mistet kontakt med nesten alle mine venner.

Selvfølgelig kan jeg prøve å se det fra deres side: de er redde for at jeg kommer til å gjøre en feil og plutselig sitte med et avkom i fanget. Dette kan være et godt poeng, men ikke et sterkt nok argument til å forby kjæresteforhold mellom mennesker over 18 år, i følge min mening. Dessuten vet jeg med meg selv at jeg er såpass godt voksen at jeg vet hva prevensjon er og hvilke konsekvenser mine handlinger kan få.

Til dere som er enige med mine foreldre: kan dere forklare meg tankegangen bak dette og utdype grunnene dere har til å forby kjæresteforhold? For meg gir dette ingen mening.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 19, og har det helt likt selv. Så ufattelig latterlig at jeg blir kvalm.

Anonymous poster hash: 09503...f78
Gjest Belle âme
Skrevet

Du er 18, du et voksen og kan ta egne valg

AnonymBruker
Skrevet

Jente på 19 her. Jeg har det helt likt og jeg må bare påpeke at det virker helt mot sin hensikt. Jeg har blitt ekstremt løsluppen. Har one night stands og kan kline med opptil 3-4 gutter på en kveld når jeg er ute og fester :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du finner noen her inne som er enige med dine foreldre. Du kan kanskje prøve forum der muslimer/ikke-nordmenn deler sine erfaringer?

Men sånn kort svart så er det jo sånn at slik tankegang ikke er forenlig med "når man er 18 år så er man voksen". Det er vestlig kultur at man er regnet som sin egen person ved fylte 18 år, og dette gjelder som regel ikke i konservative land.

Anonymous poster hash: f96e1...719
  • Liker 1
Skrevet

Jente på 19 her. Jeg har det helt likt og jeg må bare påpeke at det virker helt mot sin hensikt. Jeg har blitt ekstremt løsluppen. Har one night stands og kan kline med opptil 3-4 gutter på en kveld når jeg er ute og fester :)

Det er jo bare barnslig.

• Liker 7
Gjest Elseby13
Skrevet

Enig med gjest over. Selv om man har strenge foreldre behøver man ikke å vippe helt på den motsatte siden.

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke med vilje da. Er bare blitt sånn:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er greit å si når man er ung,men du er voksen og kontrollere egne valg. Akkurat som foreldrene dine.

Anonymous poster hash: 95b69...f60

• Liker 1
Skrevet (endret)

ååhhhh bra det ikke bare er meg! dette har virkelig gitt meg lysten til å gjøre det absolutt motsatte av det de sier. Altså, ikke noe night stands og slikt, men når jeg ikke engang kan få lov til å dra på bursdagsfester til venninner fordi de mistenker at det er en gutt begynner det å gå av tampen på meg..

Gleder meg til jeg skal flytte ut, da skal jeg kutte kontakten med dem. Er så lei.

Endret av avp
Skrevet

Tviler på at du finner noen her inne som er enige med dine foreldre. Du kan kanskje prøve forum der muslimer/ikke-nordmenn deler sine erfaringer?

Men sånn kort svart så er det jo sånn at slik tankegang ikke er forenlig med "når man er 18 år så er man voksen". Det er vestlig kultur at man er regnet som sin egen person ved fylte 18 år, og dette gjelder som regel ikke i konservative land.

Tenker på det samme. Syntes det er synd at ikke de jeg faktisk sikter etter går på slike forumer... Du vet vel ikke tilfeldigvis om noen da kanskje?

Skrevet

Bor du hjemme? Du må flytte for deg selv og greie deg selv. Da kan du gjøre hva du vil. Gjør deg uavhengig av familie, da får du full frihet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker på det samme. Syntes det er synd at ikke de jeg faktisk sikter etter går på slike forumer... Du vet vel ikke tilfeldigvis om noen da kanskje?

Jeg vet at slike forumer fins, men jeg har dessverre ikke navn på dem. Prøv å google "jeg får ikke lov til å ha kjæreste" eller noe, og se om du kan finne noen. Tror uansett at du mest sannsynlig finner flere jenter i samme situasjon, og ikke nødvendigvis folk som tenker slik selv.

Skrevet

Bor du hjemme? Du må flytte for deg selv og greie deg selv. Da kan du gjøre hva du vil. Gjør deg uavhengig av familie, da får du full frihet.

Ja, jeg bor hjemme for tiden. Er ferdig på VGS til sommeren. Vil veldig gjerne flytte ut, men foreldrene mine vil absolutt forby det. Tenker da at jeg kan vente et par år til slik at jeg har nok penger for så å flytte ut for meg selv.

Skrevet

Forstår, men du er tross alt 19 år og myndig og da får du vise deg litt mer voksen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at slike forumer fins, men jeg har dessverre ikke navn på dem. Prøv å google "jeg får ikke lov til å ha kjæreste" eller noe, og se om du kan finne noen. Tror uansett at du mest sannsynlig finner flere jenter i samme situasjon, og ikke nødvendigvis folk som tenker slik selv.

Av mine observasjoner ser det ut til at de jeg prøver å nå frem til bruker forumer på andre språk, eller kanskje ikke forumer i det hele tatt..

Skrevet

Ja, jeg bor hjemme for tiden. Er ferdig på VGS til sommeren. Vil veldig gjerne flytte ut, men foreldrene mine vil absolutt forby det. Tenker da at jeg kan vente et par år til slik at jeg har nok penger for så å flytte ut for meg selv.

Ja det er akkurat det du er nødt til å gjøre. Skaff deg en heltidsjobb så kan du leie, og flytte ut på dagen :)

Og det er lurt å spare opp masse penger, slik at du kan FORTSETTE å bo for deg selv hvis du skulle miste jobben. Det siste du vil etter å ha brutt med familien, er å måtte komme krypende tilbake.

Det gjorde jeg, og det gjør jeg aldri igjen. First mistake. Last mistake.

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det har de ingen rett til. Forklar dem at dere bor i Norge nå. Skaff deg en jobb snarest mulig, og jobb så mye du kan ved siden av studiene. Da kan du legge av så mye som mulig til en hybel. Lykke til! :hug:

Skrevet (endret)

Det har de ingen rett til. Forklar dem at dere bor i Norge nå. Skaff deg en jobb snarest mulig, og jobb så mye du kan ved siden av studiene. Da kan du legge av så mye som mulig til en hybel. Lykke til! :hug:

Og gjem unna pengene, ikke si at du har dem til noen... Ikke engang dine venner. For foreldrene kan kanskje finne på å konfiskere pengene dine.

Endret av Betasuppe
  • Liker 2
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Og gjem unna pengene, ikke si at du har dem til noen... Ikke engang dine venner. For foreldrene kan kanskje finne på å konfiskere pengene dine.

Hvordan skal hun klare det om de får vite at hun jobber?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...