Labbetussen Skrevet 7. januar 2014 #1 Skrevet 7. januar 2014 Morn.. Jeg og min kjæreste lufter nå det og flytte sammen snart.. Vi har vært sammen i snart et år og jeg kommer fra et tidligere samboerskap som varte i nesten syv år.. Hun har bodd med en type tidligere i tre år og betalte da kun en husleie til han og når bruddet var et faktum flyttet hun ut uten èn krone grunnet dette.. MAO ble hun rundlurt og vil ikke bli det igjen, noe jeg ikke har intensjoner om heller. Vil bare få gjort dette på en riktig måte som begge kan være fornøyd med. Planen er som følger. Hun har en bolig som er verdt 2.7 mill, samme har jeg. Forskjellen er at min er i en by der prisveksten er adskillig større en hennes. Spørsmålet mitt er som følger.. Når jeg flytter inn til henne har jeg sagt meg villig til og betale 50% av alle utgifter. Lån, mat, strøm, kommunale utgifter osv.. Da min kan leies ut og gå rundt av seg selv sånn nogelunde. Da ble det sagt av henne at det var vell ikke rettferdig at jeg satt med egen bolig og tjente penger på den med at den betalte seg selv.. Jeg sa så videre at jeg sitter hele og alene med risikoen hvis noe uforutsett skulle dukke opp og i tillegg betaler jeg halve ditt lån. Alternativt sa hun og kjøpe seg inn i min leilighet NÅ før vi kjøper en ny en i sammen. Noe jeg ikke vil godta så lenge vi sitter med hver vår. Oppholdet i hennes leilighet vil etter planen ikke være lengere en maks 6mnd før vi selges hennes og kjøper noe nytt i sammen og først DA vil hun kjøpe seg inn i min leilighet slik at vi disponerer et stort lån der vi eier både egen og utleie leilighet 50-50. Hva syntes dere folkens om denne måten og gå frem på?
Sophie Skrevet 7. januar 2014 #2 Skrevet 7. januar 2014 (endret) Ja, du får leieinntekter på egen bolig, men de må du i utgangspunktet skatte av (reduseres om du leier ut møblert etc). At du eier bolig i en by hvor verdistigningen er høyere er et resultat av ditt valg. Jeg synes det mest fornuftige er at du flytter inn hos henne, dere deler samtlige fellesutgifter, og at du betaler en symbolsk leie (gjerne slik at deres månedlige boligutgifter går opp i opp). Edit: Leste feil, ser du skrev 50 prosent av alle utgifter, jeg leste av en eller annen grunn også lån inn i den setningen. Endret 7. januar 2014 av Sophie
nojac Skrevet 7. januar 2014 #3 Skrevet 7. januar 2014 Det avgjørende er vel hvor mye du betaler henne i leie (ut over fellesutgiftene som du uansett må betale halvparten av) Hun bør få ca halvparten av dine leieinntekter mens du beholder den andre halvparten. Så fortsetter dere å betjene hver sitt lån som før. Hvis dette gjelder bare for et halvt år er det jo lite å lage en diskusjon av.... 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #4 Skrevet 7. januar 2014 Begge selger og dere kjøper noe sammen. Anonymous poster hash: 81b80...5af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå