Gå til innhold

Nav - er fryktelig frustrert nå..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff.. Nå har jeg havnet i en vanskelig situasjon.. Jeg studerte utenlands forrige semester for å få et avbrekk fra ting her hjemme. Kom hjem i midten av desember. Planen min var hele tiden å fullføre bachelorgraden min da jeg kom hjem og har fått innpass på det faget jeg mangler. Jeg hadde blitt lovet en grei stillingsprosent av tidligere arb.giver slik at jeg kunne studere og jobbe ved siden av.

1 uke før jeg dro hjem fra studiestedet og med signert avtale om leie fikk jeg beskjed av arb. giver om at han ikke lenger kunne tilby meg den stillingen grunnet omrokkeringer. Eneste han kunne love meg var noen vakter dersom folk ble syke - altså ingenting jeg kan leve av sånn sett..

Fant ut at eneste alternativet mitt da er å utsette studiene en stund til jeg får meg en jobb med en ok stillingsprosent (jeg bor et sted hvor det er dyrt å bo så studiestøtten dekker ikke dette) og dermed gå på NAV. Jeg har krav på Dagpenger da jeg tidligere har tjent over 128 000 i løpet av et år, men søknadsprosessen der tar langt lengre tid enn hva jeg hadde regnet med og jeg begynner å bli veldig stresset angående situasjonen.. Jeg vil så gjerne jobbe, desverre er det ingen jobber her som jeg er kvalifisert til..

Jeg føler meg direkte dum hver gang jeg er på NAV pga måten dem snakker til meg på, og de har nå surret med søknaden min 2 ganger. (den ene gangen ble den levert til feil saksbehandler bl.a. )

Er det noen der ute som vet om det finns situasjoner hvor NAV kan behandle søknader raskere? For beskjeden jeg fikk idag er at jeg må regne med 3-4 nye uker med behandlingstid pga at søknaden havnet feil første gang og jeg trenger virkelig noen penger snart til mat+leie..

Anonymous poster hash: 318c0...a5b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Imens du venter på ferdigbehandlet søknad kan du søke om nødpenger. Det er det eneste dessverre.. Og det er nok ingenting som kan få behandlingstiden til å gå fortere, men du har en liten mulighet iom at de har surret med søknaden og dermed påført deg enda lengre behandlingstid. Ta kontakt med fylkesmannen, de kan hjelpe deg der.

AnonymBruker
Skrevet

Imens du venter på ferdigbehandlet søknad kan du søke om nødpenger. Det er det eneste dessverre.. Og det er nok ingenting som kan få behandlingstiden til å gå fortere, men du har en liten mulighet iom at de har surret med søknaden og dermed påført deg enda lengre behandlingstid. Ta kontakt med fylkesmannen, de kan hjelpe deg der.

Takk for svar:) Jeg drar ned på nav imorgen og spør om nødpenger. har 15 kr på kontoen nå.. Ikke akkurat mye å skrike hurra for :/ Fylkesmannen?

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke noen i familien som kan hjelpe deg til søknaden er behandlet? Kunne du ikke ha startet på studiet og fått lån/stipend slik du ikke blir helt blakk?

Anonymous poster hash: 67999...fec

AnonymBruker
Skrevet

Det tar i gjennomsnitt 4 måneder, i mellomtiden må du gå på sosialstønad.

Anonymous poster hash: eb89f...a63
AnonymBruker
Skrevet

Altså, studenter tar jo lån/stipend, hvorfor skal det være anderledes for deg?

Uansett, du får ta en butikkjobb/jobb på eldresenter/whatever i mellomtiden da.

Anonymous poster hash: 02232...ff7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke noen i familien som kan hjelpe deg til søknaden er behandlet? Kunne du ikke ha startet på studiet og fått lån/stipend slik du ikke blir helt blakk?

Anonymous poster hash: 67999...fec

de kan hjelpe meg med matpenger, men ikke ift regninger.

og søknadstiden på stipended er på 8 uker. jeg søkte om dette og i tilfelle da jeg innså hva som hadde skjedd.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, studenter tar jo lån/stipend, hvorfor skal det være anderledes for deg?

Uansett, du får ta en butikkjobb/jobb på eldresenter/whatever i mellomtiden da.

Anonymous poster hash: 02232...ff7

jeg sier i innlegget mitt at jeg skulle egentlig ha en ganske høy stillingsprosent mens jeg tok siste faget mitt på bacheloren. som du kan se har jeg 1 fag. Altså- jeg er ikke fulltidsstudent og kan av den grunn ikke få fullt stipend av lånekassen. Dessuten tar det noen uker å få behandlet en søknad.

Og hadde det vært så enkelt at det bare var å "ta" en jobb hadde jeg gjort dette for lenge siden. Det er ikke noe jeg heller vil enn å tjene egne penger, desverre er jobbmarkedet dødt nå innenfor de områdene som er aktuelle.

AnonymBruker
Skrevet

Det tar i gjennomsnitt 4 måneder, i mellomtiden må du gå på sosialstønad.

Anonymous poster hash: eb89f...a63

jøss. det var jeg ikke klar over.. da jeg var på navkontoret fikk jeg beskjed om 4 uker, så hun anbefalte å søkte på sosialstønad også slik at jeg hadde noe i mellomtiden da søknadstiden der er noe kortere... men da har hun tydeligvis sagt feil:/

AnonymBruker
Skrevet

Siden du sier det er ganske dyrt å bo der du bor nå, bor du i en storby? I så fall så er det mange jobber du kan ta der. Jobber selv på aldershjem og der er det skrikende behov for flere som kan jobbe. Dette er ikke unikt der jeg jobber, slik er det flere steder. Kan ikke skjønne meg på sånne som deg. ...

Anonymous poster hash: e914b...928

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jøss. det var jeg ikke klar over.. da jeg var på navkontoret fikk jeg beskjed om 4 uker, så hun anbefalte å søkte på sosialstønad også slik at jeg hadde noe i mellomtiden da søknadstiden der er noe kortere... men da har hun tydeligvis sagt feil:/

Tull og tøys, det er IKKE 4 mnd saksbehandlingstid på vanlige dagpenger, per nå er såvidt jeg vet reell saksbehandlingstid 30 dager... Skjønner ikke helt hva du mener med at søknaden ble levert til feil saksbehandler - søknaden skal sendes til nav skanning per post eller elektronisk og det er ikke ditt lokale nav kontor som behandler saken..... Det er nok dessverre ingenting du kan gjøre for å påvirke saksbehandlingstiden...

Hilsen veileder i nav..

Anonymous poster hash: 05f5f...d20

Skrevet

Har ikke problemer med å se at du har havnet i en kinkig situasjon pga lovnader fra tidligere arbeidsgiver, men når det er sagt så har jeg vanskelig for å tro at jobbmarkedet er dødt, eller at du ikke er kvalifisert, som du skriver i HI. Så mye frustrasjoner, skjemavelde og ventetid som nav fører med seg er det meg en gåte hvordan folk frivillig begir seg ut på det når man ikke MÅ. Og jeg kjøper altså ikke at du MÅ.

Siden du skulle ta et høyskole/universitetsfag, og det er dyrt å bo der du bor, antar jeg at du bor på et noenlunde sentralt sted/by. Da er det alltid en jobb å få, for den som er villig til å lete. Mange alternativer på kveldstid, så det å ta et fag ved siden av ville vært enkelt å gjennomføre.

Har selv nylig støttet en som ikke snakker norsk i jakten på jobb, vi gikk fra sted til sted til sted til sted til sted.... Han endte opp i oppvasken, som så mange andre som ikke snakker norsk/skandinavisk. Hadde han bare snakket norsk, så hadde jo mulighetene vært utallige(som ufaglært). Derfor rister jeg på hodet når norske studenter "ikke får jobb", mens min nærmeste dagligvare og kafeer flommer over av svenske arbeidere.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke melde deg opp i flere fag slik at du kan få full støtte hos Lånekassen?

Anonymous poster hash: f469d...087
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor driver du og surrer nede på nav med søknad om dagpenger?

Du kan sende den fra nett in til nav. Da kommer den til rett kontor.

Her ordner ikke navkontoret med dette, om jeg går på nett eller på kontoret,så blir det sendt til et annet kontor.

Har i perioder vært ledig,og det går fort å behandle saken om alle papirer er lagt ved.

Anonymous poster hash: 99539...304
AnonymBruker
Skrevet

Om hun surrer på navkontoret, og de sier hun må gjøre på nytt igjen, for det ble levert til feil saksbehandler.....det sier meg at nav er full av inkompetente folk. De på nav burde fortalt hvor det skal sendes. Enten via post eller på nett.

Anonymous poster hash: 99539...304
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet. Man er HELDIG om man får en jobb som man i utgangspunktet ønsker. Noen ganger må man bare begynne et sted, jobbe og få seg erfaring. Evt. studere videre. Hvorfor skal NAV ha noe med dette å gjøre?

Ærlig talt. Jeg er så "gammel" at jeg er vokst opp med å gå på nærmeste vikarbyrå for å ta hva som helst etter studiene i en periode til man fant en jobb man ønsket. NAV var da ALDRI et alternativ! Skjerpings altså!

Anonymous poster hash: 045cc...54b
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg har jobbet mye tidligere, så jeg er ikke helt "grønn" på arb. markedet. men grunnet ryggskade og migrene kan jeg ganske enkelt ikke ta en hvilken som helst jobb. Noen mennesker går på NAV fordi dem ikke gidder, men det gjelder faktisk ikke alle mennesker.

Jeg spurte ikke om hva dere mener om meg som en person som nå trenger hjelp fra NAV en periode. Jeg spurte om noen her kunne gi meg noen råd. :)

Jeg bor forresten ikke i en storby, men leiemarkedet her er forholdsvis dyrt (ca 5000 i mnd for en leilighet), så man kan ikke klare seg på kun studielån:)

AnonymBruker
Skrevet

jeg har jobbet mye tidligere, så jeg er ikke helt "grønn" på arb. markedet. men grunnet ryggskade og migrene kan jeg ganske enkelt ikke ta en hvilken som helst jobb. Noen mennesker går på NAV fordi dem ikke gidder, men det gjelder faktisk ikke alle mennesker.

Jeg spurte ikke om hva dere mener om meg som en person som nå trenger hjelp fra NAV en periode. Jeg spurte om noen her kunne gi meg noen råd. :)

Jeg bor forresten ikke i en storby, men leiemarkedet her er forholdsvis dyrt (ca 5000 i mnd for en leilighet), så man kan ikke klare seg på kun studielån:)

Sorry men jeg tror du trenger en wake up call - 5000 i mnd for en leilighet er IKKE dyrt, studerer man i en storby kan man regne å betale det og mer til for et rom i bofellesskap.... For en leilighet må man ut med 8-15 000 alt etter størrelse, standard og beliggenhet...

Håper du har lagt ved legeerklæring om du søker med begrensninger i helsa, i utgangspunktet skal man kunne ta i mot enhver jobb, i full stilling hvor som helst i Norge....

Anonymous poster hash: 05f5f...d20

• Liker 3
Skrevet

nav bruker evigheter på søknader. Jeg måtte vente 4 måneder før jeg fikk innvilget aap. Men du kan be dem om å få utbetalt dagpenger (det gjorde jeg), og da jeg fikk aap, fikk jeg jo med tilbakevirkende kraft, og da trakk de pengene jeg hadde fått tilbake. Jeg fikk altså et slags lån, for de visste jo at jeg ville få pengene når søknaden gikk igjennom... om du skjønte det?

Skrevet

nav-språk er noe du må lære deg...

Vi ringer deg i morgen= om du ringer og maser på oss i to uker kan det hende vi ringer deg om tre uker...

Behandlingstiden er tre uker= du kan minst vente deg tre måneder... om du husker å mase.

Bare send søknad: Ring og dobbeltsjekk om vi har fått den, for vi liker å miste de 2-3første søknadene vi sender....

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...