Gå til innhold

Hvor skal valpen sove?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er muligens et teit spørsmål, men jeg skal snart bli førstegangs hundeeier og det er mye jeg er usikker på. Jeg vet at valpen helst skal sove nær eieren de første nettene, men hvor skal den sove etterhvert? Det er mest praktisk for meg å la den sove i stua, slik at vi slipper å bære buret opp og ned hver eneste dag, men jeg er redd for at den vil føle seg litt alene? Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: ceeaf...c12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min Hund sover i min seng. Har alltid gjort det og vil alltid gjøre det. Dersom f.eks en mann ikke respekterer det så er det hadebra til mannen :)

Anonymous poster hash: e74f2...5f5
AnonymBruker
Skrevet

Og forresten hvorfor har du bur?

Skrevet

Da min hund var liten sov han i egen seng på gulvet på soverommet. Etterhvert fikk han komme opp i senga :P

Nå som han er over 1 år så ligger han som oftest på stua, når han hører at vi begynner å våkne kommer han oppi senga og koser litt før vi står opp :)

På fredag skal vi hente hund nr. 2, hun sover sikkert med "storebroren" sin, eventuelt på soveromsgulvet i egen seng. Tror ikke vi skal ha to hunder oppi senga ihvertfall.

Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Gratulerer :)

Min hund sov i stova ganske lenge, men no har eg flytta ho inn på soverommet. Kjøpte ei slags kiste på IKEA til ein 200 kroner og skrudde sjølvsagt av lokket. Så der ligger ho å sover til klokka begynner å ringe, så hopper ho opp i senga for å kose.

Skrevet

Den jeg har nå ligger litt her og der.. gjerne oppi senga mi en stund før han legger seg på gulvet.

Hadde stor hund tidligere og den lå i buret sitt under trappa som regel.

AnonymBruker
Skrevet

Og forresten hvorfor har du bur?

Jeg synes det er fint at hunden er vant til bur fra den liten av. Da blir det lettere for de som skal passe den når vi er borte og når den skal være alene hjemme. Dette er dessuten en stor hund, så det blir litt liten plass i senga :) Takk for hjelpsomme svar!

HI

Anonymous poster hash: ceeaf...c12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår sover i stua, de første nettene sov vi på sofaen for å være nær han.

Vår hund sover også i bur, det er tryggest for han og vi slipper å bekymre oss for hva han kunne funnet på om natta

Anonymous poster hash: 341dd...9ba

Skrevet

Den trenger ikke sove i bur. Dvs, den må gjerne gjøre det med burdøren åpen slik at den kan gå inn og ut selv. Men en liten valp må på do i løpet av natta, og bør ikke tvinges til å holde seg fordi den ligger i bur og ikke vil ligge i egen tiss og avføring. Og en voksen hund liker å kunne reise seg opp og bevege seg innimellom - både på natta og når den er hjemme alene på dagen. Den trenger ikke bur for å være rolig.

Hvor hunden skal sove når den vokser til er sånn sett opp til deg. Hos oss har vi soveromsdøra åpen og hunden ligger noen ganger på gangen utenfor døra og noen ganger inne på soverommet, hvor vi har laget til en liggeplass til ham.

Skrevet

Min sover der han vil.Han er ikke en møbelhund,så han ligger ikke i senger /sofaer osv

Aldri brukt bur

Hunder må regulere temperatur og liggestilling flere ganger pr.natt.Så å ha den innelåst i et bur er ikke optimalt.

Skrevet (endret)

Vi var fra begynnelsen klare på at hunden ikke har noe å gjøre på soverommet, så vi gjorde det omtrent slik:

- 3 netter i bur med åpen dør på soverommet inntil senga

- 3 netter i bur med stengt dør ved døra på soverommet

- 3 netter i bur i gangen utenfor soverommet med døra på gløtt

Så ble han plassert i stengt bur ved ytterdøra i underetasjen.

De første klagene kom da han ble plassert ved ytterdøra, etter at han hadde jamret seg i noen minutter gikk en av oss ned for å sitte utenfor buret (med hunden inni) til han sovnet.

Så sant han ikke måtte tisse på natta da, men det har det heldigvis vært lite av.

Nå hører det med til historien at den siste tiden har han sovet mer i senga enn i buret, i en alder av 9 måneder...

Han er jo så myyk :fnise:

Husker den forrige hunden min, hun lå alene i gangen første natta :)

Endret av Bud
Skrevet

Jeg har også soverom oppe, og valpen skulle ha buret/senga i gangen nede. Sov på madrass med henne de første 3 ukene nede der hun skulle bli vant til å ligge. Etterhvert som jeg merket at hun ikke trengte meg der når hun skulle begynte jeg gradvis å sove oppe i min egen seng igjen. Nå er gangen favorittplassen hvor hun har tilgang til åpent bur og vann på kjøkkenet:) aldri steng burdøren! En helt ferskt valp kan være nervøs i magen og det må den jaggu få lov til å gjøre et annet sted en ved siden av seg i buret eller hva ?

AnonymBruker
Skrevet

Den trenger ikke sove i bur. Dvs, den må gjerne gjøre det med burdøren åpen slik at den kan gå inn og ut selv. Men en liten valp må på do i løpet av natta, og bør ikke tvinges til å holde seg fordi den ligger i bur og ikke vil ligge i egen tiss og avføring. Og en voksen hund liker å kunne reise seg opp og bevege seg innimellom - både på natta og når den er hjemme alene på dagen. Den trenger ikke bur for å være rolig.

Hvor hunden skal sove når den vokser til er sånn sett opp til deg. Hos oss har vi soveromsdøra åpen og hunden ligger noen ganger på gangen utenfor døra og noen ganger inne på soverommet, hvor vi har laget til en liggeplass til ham.

Min hund trenger bur for å være rolig. No kidding.

Anonymous poster hash: e6d37...619

AnonymBruker
Skrevet

Vår sov i lukket bur ved siden av senga den første måneden (etter råd fra oppdretter, førstegangseiere som tror på alt oppdretter sier). Først et lite bur, så et stort et. Så begynte vi å tenke selv, og så at han ikke ville være der. Så da åpna vi døra, og da veksla han mellom å sove ved siden av og inni. Lå gjerne inni om morgenen.

Så fjerna vi buret og satte det i stua, og nå bruker han det vel kanskje én gang i måneden maks, så vi kommer nok til å fjerne det helt. Har hatt noen måneder hvor vi har sperret av døra inn til soverommet med gitter (sånn grønn greie fra Plantasjen). Det var pga alenetrening, så han skulle bli mindre avhengig. Da lå han på plassen sin, som er rett utenfor døra, eller andre steder rundt i stua. Nå har vi nettopp fjernet gitteret igjen. Da veksler han mellom soveromsgulvet og plassen sin.

Angrer fortsatt på burbruken, selv om han ikke husker noe av det, såklart, men jeg vil ikke gjøre det igjen med neste hund. Hunden er åtte måneder nå. Vi har leilighet, men når vi får hus en gang vil vi også la ham sove hvor han vil.

Anonymous poster hash: 3d92e...c8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...