Gjest Coolaid Skrevet 7. januar 2014 #1 Skrevet 7. januar 2014 (endret) Tror det kan være riktig at en del fedre har en mer avslappet forhold til papparollen. Er pappa selv, og husker at jeg hadde en grei tid uten å føle press fra omgivelsene. Mor til barna har aldri heller gitt meg rettingslinjer til hvordan jeg skulle være som pappa. Er veldig enig med disse gutta her: http://www.bt.no/familie-og-oppvekst/--Modre-Ta-en-realitysjekk--3034589.html#.Usvs0Hl3vrc Mammaer, opplever dere press fra bloggere, andre mammaer og omgivelsene? Har dere noe å lære av pappaene som viser selvtillit og bryr seg mindre om hva andre syns ? Endret 7. januar 2014 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #2 Skrevet 7. januar 2014 Fra mitt ståsted syns jeg det er viktig å være ydmyk i forhold til foreldrerollen. Er viktig å ikke tro at man vet alt, men at man har evne til å strekke seg for å bli bedre og ta til seg råd Anonymous poster hash: 4f310...608
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #3 Skrevet 7. januar 2014 Enig. Det er bare å se på trådene om Fotballfrue her inne, hun blir kritisert sønder og sammen for å ikke gjøre ting på "riktig" måte. Anonymous poster hash: e23b3...148 2
Silfen Skrevet 7. januar 2014 #4 Skrevet 7. januar 2014 Aldri opplevd press. Vel, bortsett fra dette med at jeg ikke sender ungene på gudstjeneste i regi av skole/bhg. Det har fått en god del til å reagere opp gjennom, med både frekkhet og anklagelser om dårlig foreldreskap. 1
Gjest New_Girl Skrevet 7. januar 2014 #5 Skrevet 7. januar 2014 Aldri opplevd noe press. Jeg gjør ting slik jeg mener er riktig, og det jeg ikke vet spør jeg mamma eller helsesøster om Jeg har lest noen mammablogger, men skjønner ikke helt hva som menes med press. Kanskje det er bare jeg som er lite mottakelig da 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #6 Skrevet 7. januar 2014 Jeg har ikke opplevd press, men er vel ikke av den mottakelige typen heller. Jeg driter i hva fotballfrue og andre driver med. Søker opp relevant kunnskap når jeg trenger det fra litt mer troverdige kilder enn rosablogger. Når det gjelder hun der Johanna Grønneberg så forstår jeg ikke hva hun driver med lenger. Hun var jo en kul dame før. Nå virker hun j mindre intelligent og konstruerer problemer for å fylle serien sin med. Så litt på serien da hun var gravid, men greide etterhvert ikke mer pga de idiotiske uttalelsene og "problemene" hennes.Anonymous poster hash: d517a...6ed
Mafalda Skrevet 7. januar 2014 #7 Skrevet 7. januar 2014 Jeg kan heller ikke si at jeg opplever noe plagsomt press fra noe som helst hold. Men nå leser jeg ingen norske mammablogger, så kanskje det er et fenomen som først og fremst opptrer i blogg-sfæren? TS kan nok ha litt rett i at fedre kan være mer avslappede og laidback enn mødre, særlig når det gjelder første barnet der mor lett kan bli i overkant redd for å gjøre feil. Men dette er nok veldig personavhengig og vanskelig å si noe generelt om. Og for å snakke for meg selv (og være litt PUK): mannen min er i alle fall fryktelig glad for at jeg ikke er fullt så laidback som han er. Det er nemlig det som sørger for at ungene får med seg bursdagskake i barnehagen, leverer inn svarslippen om konferansetime, og har pensko som passer til 17. mai
Silfen Skrevet 7. januar 2014 #8 Skrevet 7. januar 2014 Dersom alle mødre skulle vært like lite på når det gjelder enkelte ting som menn, så hadde ungene aldri hatt matchende klær. Mens menn gjerne ofte er flinkere på ting som går på lek og moro. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #9 Skrevet 7. januar 2014 Dersom alle mødre skulle vært like lite på når det gjelder enkelte ting som menn, så hadde ungene aldri hatt matchende klær. Mens menn gjerne ofte er flinkere på ting som går på lek og moro. Så det du sier er at barna hadde hatt det moro i mismatchende klær, istedetfor å kjede seg i flotte klær? Uff ;-) Anonymous poster hash: d7020...c7e 3
Silfen Skrevet 7. januar 2014 #10 Skrevet 7. januar 2014 Så det du sier er at barna hadde hatt det moro i mismatchende klær, istedetfor å kjede seg i flotte klær? Uff ;-) Anonymous poster hash: d7020...c7e Dersom du ønsker å tolke det slik, så skal du få lov til det. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #11 Skrevet 7. januar 2014 Tror det kan være riktig at en del fedre har en mer avslappet forhold til papparollen. Er pappa selv, og husker at jeg hadde en grei tid uten å føle press fra omgivelsene. Mor til barna har aldri heller gitt meg rettingslinjer til hvordan jeg skulle være som pappa. Er veldig enig med disse gutta her: http://www.bt.no/familie-og-oppvekst/--Modre-Ta-en-realitysjekk--3034589.html#.Usvs0Hl3vrc Mammaer, opplever dere press fra bloggere, andre mammaer og omgivelsene? Har dere noe å lære av pappaene som viser selvtillit og bryr seg mindre om hva andre syns ? Er enig i at mange mødre bør lære av fedre. Samtidig tror jeg ikke mange fedre opplever det mødre gjør. Hvis en tiåring har fillete klær, er det moren som får det anklagende blikket, ikke faren. Svært mange forventninger om at ting skal være "ordentlig", er rettet mot mødrene, ikke fedrene. Så om ungen din ikke har med kake på skolen og faren ikke bryr seg, er det ikke så rart. De fleste blir nemlig irritert på moren, og synes det er hun som gjør en dårlig jobb. Anonymous poster hash: 71994...40b 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #12 Skrevet 7. januar 2014 Kan dere menn vennligst slutte å innbille dere at kvinners usikkerhet og konkurreranse seg imellom er deres egne påfunn? Anonymous poster hash: 199be...dfa
andy capp Skrevet 7. januar 2014 #13 Skrevet 7. januar 2014 Kan dere menn vennligst slutte å innbille dere at kvinners usikkerhet og konkurreranse seg imellom er deres egne påfunn? Anonymous poster hash: 199be...dfa Men det er jo det... Det er kun dere kvinner som kan endre denne tankegangen og skulingen på hverandre. Det er dere som måler hverandre opp og ned med ergusøyne for å finne feil hos andre uten tanke på hva dere gjør selv... 1
Gjest Coolaid Skrevet 7. januar 2014 #14 Skrevet 7. januar 2014 Kan dere menn vennligst slutte å innbille dere at kvinners usikkerhet og konkurreranse seg imellom er deres egne påfunn? Anonymous poster hash: 199be...dfa Mener du at menn tror usikkerheten du beskriver er menns påfunn?.....eller kvinners påfunn?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #15 Skrevet 7. januar 2014 Jeg er norsk mamma i utlandet og er helt enig med Grønneberg Resa om det norske sosiale presset på mødre (og fedre for den del) og familielivet generelt. Jeg blir til tider helt matt av den norske konformiteten, prøv å gjøre noe utenom boksen i Norge og du vil merke det! Og de som svarer at de ikke opplever press tilhører sannsynligvis den gruppen som gjør alt etter reglene i utgangspunktet... Nå fremover tror jeg fedre definitivt vil merke presset etterhvert som de sosiale reglene og forventningene blir etablerte. Spesielt de som ønsker å gjøre det annerledes vil nok merke det, for som sagt, lever du allerede i boksen, så merker du ikke noe press om å komme deg innenfor.... Anonymous poster hash: 8ddaf...c86 1
Mohair Skrevet 7. januar 2014 #16 Skrevet 7. januar 2014 Jeg leser heller aldri mammablogger og skjønner ikke helt hva som er problemet. Er det at Grønneberg synes vi i Norge mener for mye om hvordan hun behandler barnet sitt? Isåfall får hun trekke seg tilbake fra offentligheten og være litt mindre synlig. Da vil nok færre bry seg. Jeg føler ikke noe spesielt press på mammarollen, men jeg vil jo gjerne være så bra mamma for gutten min som mulig. Spør eller diskuterer ting om det er noe jeg lurer på eller vi har problemer med. Pappan er litt mer avslappet enn meg når det gjelder det meste her i heimen, men han stoler på at jeg har kontroll. Jeg bryr meg ikke om han tar på ungen matchende tøy, men jeg vil f.eks ikke at han skal fryse på føttene fordi pappan ikke vet hvor det ligger ullsokker. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #17 Skrevet 7. januar 2014 Jeg leser heller aldri mammablogger og skjønner ikke helt hva som er problemet. Er det at Grønneberg synes vi i Norge mener for mye om hvordan hun behandler barnet sitt? Isåfall får hun trekke seg tilbake fra offentligheten og være litt mindre synlig. Da vil nok færre bry seg. Jeg føler ikke noe spesielt press på mammarollen, men jeg vil jo gjerne være så bra mamma for gutten min som mulig. Spør eller diskuterer ting om det er noe jeg lurer på eller vi har problemer med. Pappan er litt mer avslappet enn meg når det gjelder det meste her i heimen, men han stoler på at jeg har kontroll. Jeg bryr meg ikke om han tar på ungen matchende tøy, men jeg vil f.eks ikke at han skal fryse på føttene fordi pappan ikke vet hvor det ligger ullsokker. Reality check kanskje? For selv om DU ikke kjenner deg igjen i Grønnebergs utsagn, så betyr ikke det at det ikke er sant... Det betyr bare at du tilhører den konforme boksen og derfor aldri opplever presset for du gjør det jo "riktig". Jeg er ikke noen offentlig person, men er mor i utlandet og jeg kjenner meg definitivt igjen i det Grønneberg opplever. Ja, folk i Norge, familie, venner, bekjente og til og med totalt ukjente har meninger om hvordan vi ordner familielivet vårt. Mange er til og med totalt overbeviste om at den norske veien er den eneste veien til et salig familieliv og uttrykker sin bekymring for hvordan det skal gå med oss og de stakkars barna... Anonymous poster hash: 8ddaf...c86
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #18 Skrevet 7. januar 2014 Men hva nøyaktig er greia med denne boksen? Selv etter å ha lest artikkelen flere ganger, ser jeg ikke så mye annet Grønneberg kommer med enn at det ikke er vanlig å kjøpe nannyhjelp. Og at mange ønsker å amme til barna er ett år. Ikke akkurat en kvelende boks, mao.Anonymous poster hash: 129ac...879 2
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2014 #19 Skrevet 7. januar 2014 Nå med tanke på hva man leser i forumet her om at folk tillater seg å varsle BV pga mor fester annenhver helg, mens det ikke blir tatt med i betraktning at hun fester ilag med far, så er det veldig tydelig at vi har en sterkere kulturell oppfatning av hvordan mor skal være og at far slipper billigere unna. 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #20 Skrevet 7. januar 2014 Jeg er norsk mamma i utlandet og er helt enig med Grønneberg Resa om det norske sosiale presset på mødre (og fedre for den del) og familielivet generelt. Jeg blir til tider helt matt av den norske konformiteten, prøv å gjøre noe utenom boksen i Norge og du vil merke det! Og de som svarer at de ikke opplever press tilhører sannsynligvis den gruppen som gjør alt etter reglene i utgangspunktet... Nå fremover tror jeg fedre definitivt vil merke presset etterhvert som de sosiale reglene og forventningene blir etablerte. Spesielt de som ønsker å gjøre det annerledes vil nok merke det, for som sagt, lever du allerede i boksen, så merker du ikke noe press om å komme deg innenfor....Anonymous poster hash: 8ddaf...c86 Jeg føler ikke press. Og jeg gjør ikke alt etter reglene. Jeg følger magefølelsen min jeg. Og hvis noen er uenige i det, så får det være deres sak. Jeg leser ikke mammablogger heller. Og hvilke regler? Jeg kjenner ikke engang igjen navnet du henviser til..Anonymous poster hash: 907ad...2db 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå