Gå til innhold

Hva er det som er feil med middagsglass?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lager også all mat fra bunnen bortsett fra fiskegrateng og frossen fiskesuppe. Bruker ikke posesauser, det tar fem-ti minutter å lage en god saus fra bunnen UTEN haugevis med salt og sukker. Jeg ser ikke på meg selv som noen supermamma. Er ræva på mye annet. Men man må jo for all del ikke si høyt at man lager all mat fra bunnen av. Har en kollega som også gjør det og har hørt folk snakke om henne nærmest med forakt i stemmen fordi hun "er jo liksom så flink". Har aldri hørt henne skryte av matlagingen sin.

Anonymous poster hash: 1f715...23a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TS her. Finnes det noen gode forskningsartikler som viser at kresne barn har fått middagsglass som baby? Jeg klarer dessverre ikke finne noen

Anonymous poster hash: e17b3...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mamma fóret meg med middagsglass hele tiden. Det har gått veldig bra med meg.

Anonymous poster hash: a22bb...435
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kresen, spyttet ut og nektet å spise den hjemmelagde maten som mora mi lagde til meg, så derfor fikk jeg glassmat. Tviler for at hun moste frukten ol. så det smakte mer pyton enn sånn som andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags middager er det dere lager som er så dårlige på næringsinnhold? Kanskje noe å endre innen barna blir større, i så fall... Jeg tror ikke det er skadelig med middagsglass, men jeg tror at barn som bare får det lettere kan bli kresne, både på smak og konsistens. Det jeg har smakt av barnemat har smakt helt grusomt, så jeg vil ikke gi det til mine barn. Jeg har mer tro på å gi én og én ingrediens for seg (f.eks. torsk med blomkål og smør ved siden av), heller enn å blande alt sammen så alt blir likt. I alle fall som hovedregel.

Men klart, om de voksne spiser Grandiosa så er det jo sunnere med middagsglass.

Nei, det må vel være Grandiosa, Grandiosa og Grandiosa, det da... ;)

Eventuelt så kan det være sånn at ernæringsinnhold som er spesielt tilpasset småbarn, ikke er det samme som mat med lite næring. Det kan like gjerne være mat med for mye næring, feil næring, eller rett og slett mat som vanskelig lar seg omforme til babymat.

For vår del kræsjer det ofte mellom barnas ønsker(!) og babyen, eller med tid og babyen. De større barna ønsker seg ofte ting som sushi, salat (med bacon, oliven, asparges og mozarella), taco, pannekaker, moussaka, teriyakilaks, nudelsuppe, friterte kyllingvinger. Ikke noe av dette gjør seg spesielt godt i blenderen (og jeg synes det blir litt småtrist at babyen skal avspises med en tørr tortilla eller bare ris), da er det greit å ty til et glass.

Det samme hvis middagen skal lages på et kvarter- da blir det gjerne posesuppe med noe godt oppi (jeg har faktisk kjeftet på mannen min da han sto og kokte et fiskehode for å lage fiskesuppe fra bunnen av, og begge guttene skulle møte ferdig skiftet på idrettsbanen 45 minutter senere...). Eller noe annet halvfabrikata som går fort og enkelt. Vi har til og med pølser en gang i blant. Noen ting er selvsagt både kjappe og sunne, som omelett med grønnsaker (passer til litt større babyer også, så her går alles behov for en gangs skyld opp i en høyere enhet :fnise:)

De andre dagene lager jeg gjerne mat fra bunnen, eller har "babyvennlige" alternativer som ovnsbakt fisk og grønnsaker som lett kan moses.

Dette tror jeg er ganske så nær gjennomsnittet av Hvermannsen A/S. Ikke spesielt flink, men langt fra Grandiosa hver dag.

Men slike diskusjoner ender alltid opp som latterlig polariserte (generelt altså, nå svarer jeg ikke deg personlig, Sushi ;)). Noen kritiseres for å være flinkiser, mens andre får høre at de forer babyen med drittmat og lager kresne unger. Begge deler blir litt søkt.

Er det egentlig så mange som forer babyen konsekvent med ferdigprodusert middag hver dag til de blir 1-2 år? Jeg tror ikke det. Vil tippe det fungerer som en innimellom-løsning for de fleste, mens babyen langsomt og uten spesielt mye innsats går over til vanlig mat av seg selv. Sånn har det i alle fall vært hos oss. Grøt og middagsglass har vært greit å ha, spesielt når babyen akkurat har gått over til å spise små porsjoner mat, men snart er jo maten vi andre spiser mer spennende. Og etter hvert som den tåler mindre finmoset mat, og litt tøffere smaker, er det jo bare å bytte ut. Jeg har i alle fall aldri hatt problemer med å få ungene til å gå over til all mulig mat etter hvert, og det har- helt ærlig- ikke krevd noe særlig innsats eller tankevirksomhet heller. Det har vært mer sånn: la ungene smake, så går det av seg selv. Med eller uten middagsglass og moset avokado ;)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

TS her. Finnes det noen gode forskningsartikler som viser at kresne barn har fått middagsglass som baby? Jeg klarer dessverre ikke finne noen

Jeg tviler på at det har noe å si om de får det ene eller det andre :) Noen blir kresne, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes forskning på at barn har et smaksvindu mellom ca. 4-6 mnd. Det betyr at det da er lurt å gi dem mange forskjellige smaker, ikke noe som smaker likt hver gang. Det betyr selvsagt ikke at det ikke går an å kombinere dette med et glass i ny og ne... Men jeg vil tro at å utelukkende gi middagsglass vil være dårlig utnytting av smaksvinduet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tviler på at det har noe å si om de får det ene eller det andre :) Noen blir kresne, andre ikke.

Grunnen til at jeg spør er fordi noen bruker det som grunn til å ikke gi middag på glass=kresne barn. Fant forrige et sted hvor det står at generelt er mos ikke er bra for utvikling av smaksløker. Så da hjelper det ikke om det hjemmelaget eller ikke, så lenge det er mos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gir ikke barnet noe jeg ikke er villig til å spise selv og mosen i middagsglass ser ut som oppkast.

Anonymous poster hash: 8bcf5...b5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg spør er fordi noen bruker det som grunn til å ikke gi middag på glass=kresne barn. Fant forrige et sted hvor det står at generelt er mos ikke er bra for utvikling av smaksløker. Så da hjelper det ikke om det hjemmelaget eller ikke, så lenge det er mos.

Det er bare disse pertentlige liksom-perfekte mødrene her inne som må slenge slikt dritt til de som gir mat på glass. De gjør det kun for å prøve å fremheve seg selv, og vil så gjerne at alle skal se på dem som perfekte mødre som gjør alt så bra. Drit i dem, de vet ikke hva de snakker om. De kommer med teite ting som at glass inneholder e-stoffer (noe også hjemmelaget mat gjør), de sier det ser ekkelt ut (hvem er de kresne nå?), lukter vondt (kresne? de? næsj!)og smaker vondt. De skjønner ikke at for en baby kan et glass med spagetti smake aldeles utmerket selv om vi, som voksne, ikke syntes det smaker allverden.

Om du leser litt her inne er dette de samme mødrene som innbiller seg at samsoving og bruk av puppen som smokk er ensbetydende med at de er de beste mødrene (selv om de ødelegger babyenes muligheter for god søvnhygiene....for babyene er egentlig ikke viktigst, deres eget ego er viktigere).

Barnemat på glass er utmerket for babyer (ikke for voksne), så gi det med god samvittighet!

Anonymous poster hash: 23d2f...742

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gir ikke barnet noe jeg ikke er villig til å spise selv og mosen i middagsglass ser ut som oppkast.

Anonymous poster hash: 8bcf5...b5b

Så du forstår ikke at mat for babyer er nettopp det: mat for babyer (ikke voksne). Regner med at du drikker MME istede for kumelk også da, eller?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye galt i å gi middagsglass, spesielt om man ser litt på ingrediensene. Jeg unngikk de med tilsatt salt og jeg valgte de glassene som hadde færrest og mest næringsrike ingredienser. Vi ga glass når vi ville ha mat som ikke egnet seg så greit for baby og når vi var på tur. Men ville helst gi av vår mat, fordi den på glass er mange smaker moset sammen, og det sies å være bedre for utvikling av smaker og matglede at barnet kan smake på ulike ting framfor at alt smaker det samme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke så mye galt i å gi middagsglass, spesielt om man ser litt på ingrediensene. Jeg unngikk de med tilsatt salt og jeg valgte de glassene som hadde færrest og mest næringsrike ingredienser. Vi ga glass når vi ville ha mat som ikke egnet seg så greit for baby og når vi var på tur. Men ville helst gi av vår mat, fordi den på glass er mange smaker moset sammen, og det sies å være bedre for utvikling av smaker og matglede at barnet kan smake på ulike ting framfor at alt smaker det samme.

Ja, uff, tenk på ALLE de barna som har fått masse mat fra glass. De er jo ikke noe glad i mat i det heletatt, og smaksløkene deres er jo underutviklet. Klarer ikke skille løk fra paprika de ungene der.

:ironi:

Herregud, dette er jo ting som ALLE barn tar etterhvert! De spiser jo ikke sammenmosa mat til de er voksne selv om de fikk det frem til de spiste samme mat som resten av familien!

Blir det samme som MME... ingen gir kumelk til babyer selv om de ikke ville drukket MME selv. Alt slikt kommer seg etterhvert, babyer er BABYER, ikke små voksne på jakt etter en kulinarisk opplevelse. Jeeezzz så mye hysteri det er her inne, hva blir det neste?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det smaker pjuuuuh! :fnise:

Jeg lagde mye babymat selv, både fordi jeg ville lage ting med litt mer smak og tekstur, og fordi jeg syns det var gøy. Frem til poden var rundt 11 måneder spiste han da også ALT.

Poden fikk sansen for glassene når han fikk ettårsglassene, og det gjorde han jo nå og da, men jeg syns jo selv at det var litt trist å gi ungen noe så teksturløst. Jeg sluttet vel å mose maten hans rundt 6-7 måneder, da fikk han dreisen på å spise (myke) ting.

Nå om dagen spiser han som regel det samme som oss, men han har blitt mer kritisk til grønnsaker. Det varierer fra dag til dag, men han får alltid litt av alt vi spiser på asjetten sin.

Dessverre, selv om han har fått masse variert, hjemmelaget mat, har han som unger flest fått en forkjærlighet for p-mat: pølser, pasta og pizza. :rolleyes:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

men jeg syns jo selv at det var litt trist å gi ungen noe så teksturløst.

Uff, ja! Vil tro ungen din også tenkte det da du serverte maten: "Mamma, da, dette er bare SÅ teksturløst altså! "

Enda et eksempel på at denne "glass-debatten" egentlig ikke handler om babyenes beste, men om mødrenes ego....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags middager er det dere lager som er så dårlige på næringsinnhold? Kanskje noe å endre innen barna blir større, i så fall... Jeg tror ikke det er skadelig med middagsglass, men jeg tror at barn som bare får det lettere kan bli kresne, både på smak og konsistens. Det jeg har smakt av barnemat har smakt helt grusomt, så jeg vil ikke gi det til mine barn. Jeg har mer tro på å gi én og én ingrediens for seg (f.eks. torsk med blomkål og smør ved siden av), heller enn å blande alt sammen så alt blir likt. I alle fall som hovedregel.

Men klart, om de voksne spiser Grandiosa så er det jo sunnere med middagsglass.

Jeg tenker likt som deg ang å gi en og en ingrediens for seg, og nettopp derfor supplerer jeg litt med glass i ny og ne. Ungen er ett år og har ikke all verdens tålmodighet til å spise et balansert måltid med nok protein, karbohydrater og fett. Noen ganger er torsken god, andre ganger er det poteten som fenger, så plutselig er pastaen veldig fascinerte. Burde vi heller tvinge i ham maten? Vet ikke om det er forenlig med å bli glad i alle typer mat...

Vi spiser fo øvrig aldri Grandiosa :)

Anonymous poster hash: bbda8...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest pysepusen

Når jeg leser gjennom trådene så er det ofte vi som velger å lage hjemmelaget som får frekke kommentarer. Men for all del - bare fortsett. Man gjør alle som man vil. Heldigvis :)

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til at det ble tillagt holdninger, meninger og synspunkter til enkelte, som de selv ikke ga uttrykk for.

Så enkelt er det visst å se rødt, enda det var tilnærmet ingen/lite rakking ned på andres løsninger.

Jeg føler meg ikke som noen dårligere mor selv, selv om jeg ikke gjør valg utifra oppskriften på det "perfekte" familieliv. Det var det nok noen som gjorde.. De beste valgene man tar, er som oftest de som passer familien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-stoffer, sukker, palmeolje...

Mye bedre å gi mat man VET hva inneholder og som er helt naturlig, godt og sunt.

Anonymous poster hash: ac897...d3d

Hva vet folk egentlig om E-stoffer? Palmeolje og sukker forstår jeg skepsisen til, men "E-stoffer". Folk bruker det som en samlebetegnelse for at som er "skummelt", uten å forstå hva det egentlig er:

"E-stoffer er tilsetningsstoffer som er etterprøvd og godkjent for bruk innen EU. Disse godkjennelsene blir overvåket, revidert og eventuelt endret i lys av ny vitenskaplig forskning."

og:

"At noen av tilsetningsstoffene er kunstig fremstilt, betyr ikke at de er farligere enn det som er naturlig. Mange av de giftigste stoffene vi kjenner til, dannes naturlig i planter, sopp og bakterier. Mange matvarer ville ikke vært tillatt dersom disse ble bedømt like strengt som tilsetningsstoffene, ifølge Matportalen."

Kilde: http://nhi.no/livsstil/hva-er-e-stoffer-35483.html

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen er ett år og har ikke all verdens tålmodighet til å spise et balansert måltid med nok protein, karbohydrater og fett. Noen ganger er torsken god, andre ganger er det poteten som fenger, så plutselig er pastaen veldig fascinerte.

Anonymous poster hash: bbda8...4ed

Er det så farlig da? Så lenge det ikke er bare pasta som blir spist hver gang så ser jeg ikke problemet med at barnet ikke spiser alt hver dag. Vi lot i alle fall ungen velge selv, ingen tvang, og i dag spiser hun omtrent alt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...