AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #1 Del Skrevet 7. januar 2014 Jeg ser mange som skal ALDRI skal gi barna sine middagsglass og jeg skjønner ikke helt hvorfor? Hva er galt med dem?Anonymous poster hash: e17b3...190 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #2 Del Skrevet 7. januar 2014 E-stoffer, sukker, palmeolje... Mye bedre å gi mat man VET hva inneholder og som er helt naturlig, godt og sunt.Anonymous poster hash: ac897...d3d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #3 Del Skrevet 7. januar 2014 Hvordan vet du dette? E-stoffer i middagsmat? Og Såvidt jeg kan se bruker de raps- og solsikkeolje.Anonymous poster hash: e17b3...190 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrickyCicci Skrevet 7. januar 2014 #4 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Jeg synes også at det er i overkant negativt syn på middagsglass. Jeg lager foreløpig middag til mini selv (men er bare grønnsaksmos med maks 2 ingredienser, så koker en batch i helga og fryser ned), men kommer ikke til å tenke meg om for å bruke middagsglass etterhvert hvis behov. Jeg koser meg også med å lage mat hjemme så har jo litt ekstra interesse av å gjøre det selv pga det;) En god grunn til å prøve å få laget en del selv, er fordi det ofte er en del salt i middagsglassene, og babyene kan i utgangspunktet ha mat uten salt. Ang. palmeolje så er nå det det som ofte brukes i MME, så hvis man ikke kan amme, slipper man ikke unna det uansett. Så jeg mener at det kan jo ikke være såå krise akkurat. Edit: Er forresten mange middagsglass som ikke har E-stoffer, så det er enkelt å unngå. Endret 7. januar 2014 av TrickyCicci 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #5 Del Skrevet 7. januar 2014 Er ikke tilsatt salt i glassene. Konsveringsmiddel i barnemat er ikke tillatt.Anonymous poster hash: e17b3...190 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrickyCicci Skrevet 7. januar 2014 #6 Del Skrevet 7. januar 2014 Er ikke tilsatt salt i glassene. Konsveringsmiddel i barnemat er ikke tillatt.Anonymous poster hash: e17b3...190 Se der, enda en ting som ikke er galt med glassene. Der får jeg for å høre på motstandere, istedetfor å sette meg inn i det selv;) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #7 Del Skrevet 7. januar 2014 jeg lager mat til barnet mitt selv, så lat er jeg ikke at jeg ikke klarer å mose sammen noe av det vi selv har til middag. da VEIT jeg hva som er i glassene, det er sikkert ikke så forferdelig, men jeg føler meg aldri trygg på sånne ting. Anonymous poster hash: 29240...699 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 7. januar 2014 #8 Del Skrevet 7. januar 2014 Som noen påpekte i den andre tråden (om hjemmelaget babymat) er retningslinjene for babymat strengere enn for all annen mat, naturlig nok. At det er dårlig, fullt av sukker, salt og e-stoffer er bare vås, Nestles middagsglass for barn under ett år er ikke tilsatt salt overhodet, e-stoffer er fullstendig fraværende i alle typene glass jeg har sjekket. Antagelig er et middagsglass for en ettåring faktisk mer ernæringsmessig riktig sammensatt enn en moset porsjon av familiens hverdagsmiddag (det betyr selvsagt ikke at de ikke skal få mest mulig "vanlig" mat etter hvert som de blir større, det er en verdi i seg selv at de spiser variert, vanlig mat på linje med resten av famiien. Men bare for å påpeke uforholdsmessigheten mellom at glass skal være så dårlig og hva Hvermannsen faktisk kommer til å servere barna så fort de er ute av baby-bobla). Jeg synes det er flott at mange lager mat til babyene selv og gjør det innimellom selv også. Men som TS skjønner jeg ikke behovet for å rakke ned på de som ikke lager all mat fra bunnen selv hver dag, som om det skulle være et tegn på dårlig og slapt foreldreskap. For min del lager jeg mat til seks personer hver dag- hvis det er noe som passer for babyen der, så får hun det, men hvis ikke er samvittigheten min Blendahvit hvis jeg velger å gi henne et glass i steden. Det er ingen dårlig løsning, det er en trygg og sikker måte å mate barnet på, og fornuftig bruk av tid og energi 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 7. januar 2014 #9 Del Skrevet 7. januar 2014 Eg kjøpte aldri middagsglas, ganske enkelt fordi eg lagde ein porsjon til barnet av det vi spiste utan salt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #10 Del Skrevet 7. januar 2014 Se der, enda en ting som ikke er galt med glassene. Der får jeg for å høre på motstandere, istedetfor å sette meg inn i det selv;) Var ikke ment som kritikk til deg altså Det eneste feil med middagsglass som jeg har fått høre at jeg er for lat til å lage maten. Greit nok. Noen fler?Anonymous poster hash: e17b3...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #11 Del Skrevet 7. januar 2014 Først og fremst er det lurt å begrense ferdige middagsglass med salt. Det blir tilsatt som smaksforsterker, ikke konserveringsmiddel, men det er ikke vanlig lenger å tilsette det. AB 13.28 er sikkert ganske representativ for de som sier at de aldri vil ha middagsglass, og det henger ikke helt på greip. Palmeolje er bra som kilde til mettet fett for barn og barn trenger mettet fett, men det er alt annet enn optimalt for miljøet. Rapsolje og solsikkeolje inneholder for lite mettet fett til at middagsglassene kan være den eneste fettkilden. Sukker er det vel ikke så mye av i middagsglass. Det er et utall stoffer med E-kode som er naturlige, bra og sunne. Den er så merkelig den ukritiske dissingen av E-stoffer. Anonymous poster hash: 93aa1...d45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 7. januar 2014 #12 Del Skrevet 7. januar 2014 Lett å sjekke for innhold selv, bare lese på glasset! E-stoff - ikke alltid farlig, heller ikke nödvendigvis kunstig stoff heller. E-stoff er bare en internasjonal register over ulike tilsatser, http://no.wikipedia.org/wiki/E-nummer eks: E 150 a,b,c= brunt sukker, farge brun E 160= provitamin a, farge oransj E 160 c= paprikaekstrakt, farge oransjröd Sukker: I de glassene jeg har sett er det ikke mye sukker gitt. Heller ikke salt. (de de derimot har i andre land, der de ikke er så redd for salt som skandinavier) Forövrig er mitt argument att mat skal ligne mat og dessuten smake noe, finnes jo ikke krydder i de glassene. Men vi har hatt vå del av ferdige middagsglass ja! Bra å ha når vi skal spise voksenmat (biff, pizza, etc) og ikke gidder lage noe annet. Da er det greit med en ferdig blanding. Eller når vi drar på besök til andre, på tur/i bilen, etc. Men vi liker å lage mat, mye grönnsaker og aldri posemat, så det faller oss naturlig at mye av maten til barna også er hjemmelaget. Men ikke av prinsipp altså, men fordi vi lager det uansett i hverdagen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 7. januar 2014 #13 Del Skrevet 7. januar 2014 Er ikke tilsatt salt i glassene. Konsveringsmiddel i barnemat er ikke tillatt.Anonymous poster hash: e17b3...190 Står salt på Nestle sine. Jeg velger å lage alt hjemmelaga til hele familien. Er veldig i mot alt produsentene putter i produktene sine. Første ingrediens i ett glass er ofte vann, det betyr at 30-50% av glasset er vann. Jeg mener også at den hjemmelaga barnematen er 1000 ganger bedre! Den kan jeg lett spise selv! Aldri om noen hadde fått i meg ett glass! Ha i ett eple når du lager middagen til babyen (om du lager mye da så klart!). Kan nesten garantere at babyen spiser det da! Hjemmelaget er også billigere, og jeg bruker 30-50 minutter annen hver Søndag på å lage ferdig all mat til gutten min. Utenom hirsegrøten, som jeg lager når han skal ha Beklager rotete innlegg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 7. januar 2014 #14 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Vi bruker mye av middagsglassene til Hipp, men det hender også at jeg lager mat selv. Smaker alltid på glassene selv før jeg gir det til henne, og selv om de ikke smaker så mye som vi er vant med av vår mat (mye fordi det jo er salt og smaksforsterkere i en hel masse) så synes jeg ikke de smaker så ekkelt som det "alle" skal ha det til. Ser ikke helt hvor alt av e-stoffer og salt er i disse? Hele utvalget til Hipp. Kyllinggryte: Grønnsaker* 43% ( gulrot*, erter*, tomat*), vann, kokt ris* 22%, kylling* 8%, rapsolje*,løk*. *Økologisk og Debio-merket Grønnsakslasagne: Tomat* 24%, skummetmelk*, kokt pasta* (dhurumhvete*) 21%,gulrot* 10%, kokt ris*, selleri* 5%, vann, fløte*, løk 2%, maisolje, reven lagret ost* 1%, krydderurter* (basilikum*, rosmarin*, pepper*). *Økologisk og Debio-merket. Pasta med tomat & squash: Grønnsaker* 57% (tomat* 34%, gulrot*, squash* 10%, løk*), kokt pasta* (durumhvete*) 25%, skummetmelk*, kokt ris*, rapsolje*, skummetmelkspulver*, krydderurter* (basilikum*, oregano*). *Økologisk og Debio merket 8 mnd-glassene er heller ikke helt finmoste, men har konsistens. Endret 7. januar 2014 av Tekola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #15 Del Skrevet 7. januar 2014 Står salt på Nestle sine. Jeg velger å lage alt hjemmelaga til hele familien. Er veldig i mot alt produsentene putter i produktene sine. Første ingrediens i ett glass er ofte vann, det betyr at 30-50% av glasset er vann. Jeg mener også at den hjemmelaga barnematen er 1000 ganger bedre! Den kan jeg lett spise selv! Aldri om noen hadde fått i meg ett glass! Ha i ett eple når du lager middagen til babyen (om du lager mye da så klart!). Kan nesten garantere at babyen spiser det da! Hjemmelaget er også billigere, og jeg bruker 30-50 minutter annen hver Søndag på å lage ferdig all mat til gutten min. Utenom hirsegrøten, som jeg lager når han skal ha Beklager rotete innlegg. Nestlés produkter for barn under 1 år er ikke tilsatt salt.Anonymous poster hash: e17b3...190 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #16 Del Skrevet 7. januar 2014 Lite næring, smaker ikke vanlig mat. Når det er sagt ser jeg ikke noe. Galt i å gi ungen middagsglass i ny og ne. Min eldste levde på det fra han var 5-6 mnd. Nr to hatet glassene og har ikke spist et eneste ett. Nr en er siiiinsykt kresen på mat og liker kun det han alltid har fått. Nr to liker alt og vil gjerne smake på ny mat, gjerne med mye smak. Vet ikke om det er noen sammenheng men kommer ikke til å gi nr tre middagsglass. Mest fordi det ikke er nødvendig da vi har middag hver dag som kan moses. Er bare å tilpasse krydder- og saltbruken.Anonymous poster hash: 1f715...23a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 7. januar 2014 #17 Del Skrevet 7. januar 2014 Nestlés produkter for barn under 1 år er ikke tilsatt salt.Anonymous poster hash: e17b3...190 Stemmer. Jeg leste på ett for 15 mnd ser jeg nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 7. januar 2014 #18 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Jeg har prøvd å unngå ferdigmat til babyen fordi glassene er smakløse (syntes både jeg og baby) og maten ser uappetittelig ut. Jeg ville også at han skulle bli vant til mat som ikke var finmost. Jeg har prøvd med glass innimellom når vi har hatt dårlig tid, men det er stort sett ingenting av det han liker (pasta bolognese fra ellas kitchen er unntaket, eller hvis jeg tilsetter ingredienser som gir mer smak) Endret 7. januar 2014 av Amys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #19 Del Skrevet 7. januar 2014 Fascinerende hvordan tidsånden forandrer seg. Jeg har en bok om spedbarnsmat som min mor brukte på 80-tallet. Den innledes med noen avsnitt om å velge mellom kjøpt og hjemmelaget mat - og, stikk motsatt fra hvordan det er nå, er det hjemmelaget som oppfattes som utrygt: "Men, vil noen innvende, er ikke den industrilagede spedbarnsmaten bedre for barnet? Den er laget av utsøkte råvarer og under strenge hygieniske forhold. Konsistens og næringsinnhold er nøye tilpasset spedbarnets utviklingstrinn og ernæringsmessige behov. Dette virker veldig betryggende. Jeg kan umulig vite om "min" mat inneholder alt det den lille trenger, jeg vet jo ikke engang hva de forskjellige næringsstoffene heter og hvor de finnes." Riktignok er informasjon om næringsstoffer etc. lettere tilgjengelig nå enn for 30 år siden, men ellers er jo de andre poengene her faktisk fortsatt gyldige. Retningslinjene for råvarer som skal brukes i barnematproduksjon er mye strengere enn for dem som bare skal rett til forbruker - gulrota som går i Nestlé-glasset må passere strengere krav enn den vi kjøper og koker selv. Reglene for produksjon og sammensetning er tilsvarende strenge. Og hygieneforholdene på eget kjøkken er nok adskillig dårligere enn på fabrikken. Jeg har ingen grunn til å tro at ferdigmaten er noe dårligere for barnet ift. helse/ernæring - kanskje tvert imot, litt avhengig av hvor flink man selv er til å kjøpe gode råvarer og lage variert kost. Den rådende holdningen om at ferdiglaget er forferdelig og hjemmelaget er fantastisk stemmer godt overens med den for tiden ganske utbredte tendensen til (mer eller mindre ubegrunnet) skepsis mot autoriteter, men i dette tilfellet kan ikke jeg se at det er noen reell grunn til å dømme ferdigmaten så hardt. (Akkurat Nestlé er det jo andre grunner til å holde seg unna, men Småfolk og Hipp ser jeg ingenting i veien med.) Smaksmessig er nok saken en annen - tviler på at ferdigmaten har særlig mye å stille opp med der. Jeg kommer til å satse på å lage hjemmelaget selv, så vesla får mulighet til å venne seg til mange forskjellige smaker og konsistenser. Ser for meg at ferdigmaten blir i overkant uniform, og at ungene lett blir sære og kresne av å bare spise sånt. Anonymous poster hash: b4459...ca9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 7. januar 2014 #20 Del Skrevet 7. januar 2014 Ene barnet mitt spiste et middagsglass om dagen fra hun var under året, til hun var ca.3. Hun elsket dem, og var småspist ellers, + vi reiste MYE og de kunne varmes opp overalt. Hun foretrakk noen vi kjøpte i utlandet (bodde i EU-land), ikke de potetbaserte man har mest av her i Norge, de er veldig smakløse. Det var sikkert mer salt i de utenlandske, og hun elsket en med masse spinat (som de ikke skal spise ifølge norske retningslinjer).Barn nummer to fikk vi ikke i ett eneste glass, hun har aldri gjort noe mer enn smakt på dem. Hun fikk til gjengjeldt MME. Smak og behag, hva som er gjennomførbart og praktisk, slike ting bestemmer. Jeg tror ikke disse glassene er dårlige. Nå i dag spiser barna mine kun hjemmelaget mat, aldri ferdigmat overhodet, mye fisk og grønt. Så det jevner seg ut gjennom oppveksten, tenker jeg. Har slektninger som aldri ga barna sine slike glass, men serverer pizza Grandiosa og toro-posesuppe til hverdags fortsatt. Da snakker vi saltmengder. De samme innførte lørdagsgodt, barna drikker cola og spiser ikke fisk. Jeg gidder ikke å diskutere barnemat og sunnhet med dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå