Gå til innhold

Endre etternavn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal dere ta mannens etternavn? Jeg usikker. Han er et veldig vanlig navn, men jeg er vant til å et 'uvanlig' etternavn.

Anonymous poster hash: 60684...c9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor kvinnen skal skifte navn. Er det for å vise for hele verden at før tilhørte hun sin far...og nå tilhører hun sin mann?

En eiendel har skiftet eier? For min del er det helt uaktuelt, uansett hvilken snobbish form for etternavn vedkommende hadde hatt.

I mitt navn ligger mye av min identitet og den har jeg ikke tenkt å gjøre forrandringer på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer nok til å ta mannen min sitt etternavn når vi gifter oss. Men, jeg har moren min sitt etternavn som mitt også har jeg faren min sitt etternavn som mellomnavn så jeg beholder da min far sitt etternavn som betyr mye for meg.

Anonymous poster hash: e5e2d...9d6
  • Liker 1
Skrevet

Liker teorien om at man ikke tar mannens navn for det viser "eierskifte" så man beholder "far sitt". Hvis det er slike tanker du har om navnet ditt burde du kanskje byttet til et nytt ett? Som er ditt....

Hvorfor feirer du jul? Fordi du tror jesus ble født da, eller fordi det er tradisjon?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etternavnet er en del av min identitet. Det eneste jeg kan gå med på hvis han insisterer på at vi skal ha et familienavn er at vi begge tar hverandres etternavn, sånn at det blir AnonymBruker Hansen Jensen og Anonym Mann Hansen Jensen.

Anonymous poster hash: 5858e...321
Skrevet

Ennten får han ta mitt etternavn (noe som aldri kommer til å skje), eller så får vi ha ulike :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lagde mitt eget etternavn.

Anonymous poster hash: 10ecf...7a0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har ikke et så godt forhold til min egen familie, så nå har jeg muligheten til å bytte. Men liker tanken på å bytte til et helt nytt :)

Anonymous poster hash: 60684...c9a

Gjest Daenerys
Skrevet

Mitt er mer sjeldent enn hans, men hans er også sjeldent. Mitt blir siste etternavn, hans blir mellomnavn, eller så vurderer vi å kombinere dem med bindestrek :)

Skrevet

Har du et mer uvanlig etternavn så hold på det :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet til et nytt sammen. Fant et helt ubrukt navn blant forfedrene våre.

Anonymous poster hash: 449e0...b82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen tok mitt i tillegg til sitt eget, det ble finest

Anonymous poster hash: ad28e...d51

Skrevet

Sjølv om det ikkje ser slik ut i denne tråden, er det (framdeles) mest vanlig at ho tek mannens etternavn, og har sitt eige som mellomnavn.

Eg kjem til å ta hans etternavn, mitt blir mellomnavn. Han endrar ikkje navn. (Har rett nok vore litt usikker, sidan eg er over 30 år og har jo identiteten min knytt opp til navnet mitt. Alternativet er derfor at eg ikkje endrar navn heller.)

Skrevet

Jeg er enslig, og kommer nok til å forbli det. Men jeg vurderer å ta et annet etternavn når søstrene mine evt gifter seg. Selvsagt ser jeg blant mine/våre aner, ikke mine søstres nye ektemaker. Jeg liker ikke de navnene jeg har nå, og i dag kan man jo velge blant så mye

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar hans, etter mitt eget. Det heter også barna våre, siden hans navn alene er det enormt mange som heter, og mitt er veldig få- Da har vi en unik kombinasjon som ingen andre hete, og vi trenger bare skrive "Frilund Hansen" på navnelappene til barna/familien så er det kun oss som heter det :)

Anonymous poster hash: fc27c...b13
Skrevet

Jeg har mitt og han har sitt. Min mor har alltid hatt sitt eget etternavn, så tanken om å bytte navn streifet meg ikke en gang.

Frem til relativt nylig trodde jeg helt oppriktig at det å bytte til mannens navn var noe som tilhørte fortiden.

Skrevet

Tar mannens etternavn i tillegg til mitt nåværende mellomnavn. Skulle egentlig gjerne droppet mellomnavnet også, men da jeg gifter meg med en med utlenlandsk navn ønsker vi å beholde et norskt etternavn så barna våre en dag kan velge hva de vil bruke, avhengig av situasjon. Det er dessverre fortsatt slik at det er vanskeligere å søke jobber med utenlandske navn. Har aldri syntes mitt etternavn er særlig pent, samt tungvint internasjonalt da det har noen norske bokstaver. Skal prøve mest mulig i det daglige å bruke bare vårt felles etternavn. Så den saken er grei for min del.

Skrevet

Jeg skal ta mannens etternavn. Vi skal bli en familie og da passer det seg med et felles navn. Det ligger også mye historie i etternavnet hans, noe han er veldig stolt av og jeg ser frem til å bære dette navnet jeg også :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ikke bytte, vi er like mye en familie selv om vi ikke har samme navn.

Anonymous poster hash: cc299...4af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...