Gå til innhold

Fornuftig vektreduksjon uten trening (mtp minimalt muskeltap)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan umulig være den eneste her som ikke kan trene og som har minimal hverdagsaktivitet, men som samtidig legger om livsstilen og går ned i vekt. Hvordan gjør dere andre det, blant annet med tanke på å miste så lite muskelmasse som mulig?

Med tanke på vektnedgang så fungerer tydeligvis kostholdet mitt bra til nå, siden jeg har gått ned 55 kg til sammen. Jeg ligger ca. 500 kcal i underskudd pr. dag, og går ned i snitt 0,5 kg i uka. Kostholdet mitt er helt greit, jeg har kuttet drastisk ned på de fleste tomme karbohydrater og generell søppelmat, men spiser fortsatt frukt, ris, pasta, potet og noe brød, i små mengder. Fokuset mitt har vært på å spise renest mulig mat, og å lage mat fra bunnen.Proteiner får jeg som de fleste andre i meg gjennom et greit kosthold, men hvor mye regner dere andre som er nærmest inaktive at dere skal ha av det? Det er vel viktig å få i seg nok, med tanke på å ikke miste mer muskler enn nødvendig?

En ting til: Skal jeg regne proteinbehov ut fra kroppsvektenjeg har til enhver tid, eller det som er normalvekt for meg? Om jeg regner ut fra normalvekt (60-65 kg, for eksempel) så får jeg nok i meg opp mot 0,8 gram pr. kilo, men om jeg regner ut fra vekten jeg har nå (85 kg) så har jeg kanskje for lite proteiner i kostholdet mitt.

Anonymous poster hash: 6dac7...df9
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke trene? Vil nesten påstå at det alltid er et eller annet du kan gjøre både av styrketrening og kondistrening.

Du skal regne proteinbehov etter kroppsvekten du har nå. 0,8 gram pr kilo er sikkert nok hvis du ikke trener, men da,å du jo øke litt så du regner uti fra 85 kg.

Anonymous poster hash: 872f6...4b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da har jeg forbedringspotensiale med tanke på protein i maten.

Jeg kan ikke trene fordi jeg har en muskelsykdom, som dessverre gjør muligheten til både kondisjonstrening og styrketrening nærmest ikke-eksisterende. Jeg klarer veldig rolige og korte gåturer, men også det begrenser seg når det er dårlig føre ute.

Anonymous poster hash: 6dac7...df9
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Ville forsøkt og gått så mye som mulig da. Du får jo helt sikkert henvisning til fysio. Da får du tilgang på treningssal så du kan gå på tredemølle f.eks. Blir jo veldig dyrt med abonnement på vanlig senter bare for å gå litt turer ;)

Anonymous poster hash: 872f6...4b0

Skrevet

Jeg kan heller ikke trene. Spiser som regel bare godteri i helga, det samme med brus. Ikke orker jeg å lage mat fra bunnen hver dag heller, så det går mye i boksmat og gryter fra toro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...