Gå til innhold

Hyperandrogen - for mye testosteron

Anbefalte innlegg

Gjest Ravgull
Skrevet

Hei alle prøvere! Jeg håper flere kan dele erfaringer, linker eller legesitater om dette emnet...

Er det flere blant oss som har fått denne diagnosen av en lege? Testosteronnivå som ligger for høyt eller i høyeste sjiktet? Det går ofte hånd i hånd med PCOS og overvekt.

Selv ble jeg frikjent for PCOS, men led (og lider, men i litt mindre grad) av overvekt og av mye testosteron. For endel år tilbake trodde legen at mengden testosteron medførte manglende eggløsning hos meg. Jeg må innrømme at jeg fryktet det verste og jeg lurte veldig på behandlingsform.

Jeg fikk vite at det var lite de kunne gjøre medisinelt - annet enn medikament som f.eks. Pergotime for å fremtvinge eggløsning.

Jeg fikk også beskjed om at vektnedgang kunne hjelpe. Jeg gikk ned nesten 23 kilo og tok nye blodprøver. Nå var testosteronverdiene mine såvidt over "øvre normalverdier" (beklager, husker ikke tallene nå) men fortsatt nok til at jeg kunne kalles hyperandrogen.

Jeg er nå 6+3 på vei, og skal om en uke til legen for å ta blodprøver. Selv om jeg ikke vet hvor bra dette går, så er det en kjempetrøst å vite AT DET GÅR... om dere skjønner.

Er det flere som har fått denne diagnosen og blitt gravide? Har dere hatt spesielle problemer? Kjenner dere til behandlingsformer for å senke testosteronnivået?

Jeg finner så lite informasjon om det på norsk :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...