AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #1 Skrevet 7. januar 2014 http://www.tv2.no/2014/01/06/nyheter/innenriks/boligpriser/5203666#.UsuKvmRdVv5 Lone og Niklas kjøpte bolig sammen, kort tid etterpå ble forholdet slutt. Men i det nå trege boligmarkedet så får de ikke solgt. De har fått et "skambud" men valgt å avslå dette. Situasjonen blir da at de må fortsette å bo sammen, tiltross for at de ikke tåler trynet på hverandre mer. Hva hadde dere gjort? Sittet på gjerdet og ventet i disse usikre tider eller bare tatt tapet (prisnedgang) og kommet seg videre. Sjansen er jo at de begge her kan gå på en real smell om de venter for lenge med et salg. Anonymous poster hash: 17714...0cf
Lea2 Skrevet 7. januar 2014 #2 Skrevet 7. januar 2014 Hadde i alle fall ikke regnet med å selge i desember. Et par måneder til så tipper jeg den er solgt for noe opp i mot takst.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #3 Skrevet 7. januar 2014 De sier i intervjuet at det er et alternativ å leie ut. Det var også min første tanke. Men på den annen side tenker jeg at de jo får fordel av synkende boligpriser når eller hvis de skal kjøpe hver sin nye leilighet også. Det er uansett ikke sunt og lett å sette livet på vent i evigheter pga denne leiligheten de deler. Så jeg tenker vel at det er lurt å legge ting bak seg, går videre og ta tapet nå, før det blir større. Risikoen for det er absolutt tilstede. Og tenk om en av dem eller begge får ny kjæreste, da er det en ekstra stor fordel at deres felles leilighet og -økonomi er avsluttet. Anonymous poster hash: 91f5e...9d0
Lea2 Skrevet 7. januar 2014 #4 Skrevet 7. januar 2014 Saken er at noen har bestemt at boligprisene kommer til å gå ned. Dermed setter folk seg ned og venter på at dette skal skje. Dette er jo et eksempel på at det kanskje ikke er så enkelt å bestemme at det er krise i boiligmarkedet. Foik må bo et sted og når enkelte ikke får solgt til en akseptabel pris, så dropper de heller å selge. Dermed blir der en forsinkelse i markedet, uten at prisene nødvendigvis går ned. Desember er heller ikke den beste måneden å selge i. Tror det hadde vært lurt av disse to å ha is i magen en stund til. Enten ved å leie ut et år eller at de fortsetter å leve sammen som de gjør nå frem mot påske.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #5 Skrevet 7. januar 2014 Jeg vet ikke helt om denne leiligheten ligger i et lettomsettelig strøk i Oslo. Hvis ikke, burde de kanskje bare få den solgt hvis det byr seg en mulighet som ikke medfører et uakseptabelt stort tap. Men hvis du har rett i at trenden er at folk dropper å selge, vil det si at det er få leiligheter på markedet, hvilket er en fordel for dem som faktisk selger. Ikke lett, dette. Man kan jo ikke la denne leiligheten styre livet heller, tenker jeg. Og nedgangen kan komme dem tilgode når/hvis de skal kjøpe hver sin leilighet. Så litt kan de kanskje tjene inn på det eventuelle tapet. Alternativt leie ut/ikke bo i leiligheten på ett år før de selger, og skrive av 28% av tapet på skatten (sånn var det allefall før). Prognosene for boligpriser peker begge veier. Det er alltid en risiko knyttet til boligmarkedet. Januar har for eksempel i et tiår vært gunstig for selger, men i år ser det ut til at det blir motsatt. På vårparten kommer det normalt sett mange boliger på markedet, så det er ikke gitt at påske vil gi bedre pris pga høyere konkurranse. Såfremt denne leiligheten ikke har balkong eller noe som gjør den mer attraktiv på våren enn nå, er det slett ikke sikkert at den vil hevde seg i den anntatt høyere konkurransen på vårparten. Anonymous poster hash: 91f5e...9d0
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #6 Skrevet 7. januar 2014 Jeg ville ha vurdert å selge med tap. Uendelig bittert, men de kjøpte vel omtrent på toppen, så da skal det litt til for å klare å tjene på salget. Dette er jo en plussbolig i den forstand at den kjøpes av de med god råd. Den ligger i et flott strøk og ser bra ut (har sett på annonsen), men den er for liten til å romme en familie. Kort sagt er det denne typen boliger som salget stagnerer raskest på ved nedgangstider. Jeg solgte også leilighet med deres takst til over 4 mill, men det var en såkalt "familieleilighet" med mer praktisk planløsning og mindre wow-faktor. Den sikreste investeringen er nok den type boliger som det "alltid" vil være bruk for i den forstand at folk må ha tak over hodet. Leiligheter som presses opp i pris av wow-faktor er mer en risiko: i perioder kan du tjene bra på den, mens noen år senere så vil den være overflødig på markedet fordi folk vegrer seg over at den har mer prestisje enn sengeplasser. Men når det er sagt så involverer kjøp/salg av bolig ALLTID en viss risiko - bare se på situasjonen i europa og ellers i verden. Det virker som om folk har "glemt" at boligmarkedet alltid svinger og at alle boligeiere burde forvente seg noen hundretusen mer enn de opprinnelig gav. Men dette er jo kun et fenomen som vi har sett de siste 8-10 årene - da mine foreldre solgte på 90-tallet, så var det med tap og uten at noen lagde avisoverskrifter av den grunn. Men jeg er ikke pessimistisk på markedet generelt - jeg tror at nedgangen som har vært litt i det siste bare er en svigning. Men folk blir jo sjokkerte fordi de stigende boligprisene har fått alle til å løpe rundt og tro at du må forte deg mest mulig inn i boligmarkedet fordi da er du sikret for livet. Og det er forsåvidt sant at det er mye sikkerhet i å sitte på bolig, men da må du beregne at du skal bo der over en viss tid, betale ned en del på lånet og generelt ha en så sikker livssituasjon som mulig. Har du ikke det, så bør du være klar over at det er en risiko involvert. Anonymous poster hash: 5c6a4...7b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå